FEDERAȚIA ROMÂNĂ DE CICLISM

Cum se repara o pana

Publicat de pe data de 26 Nov 2010 în Cum sa...., Galerie articole. Puteţi urmări tot ce se comentează pentru acest articol prin RSS 2.0. Puteţi lăsa un comentariu/răspuns acestui articol.

petice1 Cum se repara o pana

Desi aparent e destul de simplu, multa lume nu stie prea bine cum sa repare o pana. In primul rand orice biciclist trebuie sa stie asta. Se poate intampla oricui, oriunde si oricand sa se aleaga cu o gaura in camera, si daca nu te pricepi, ce faci? Mergi pe jos pana acasa?

Cel mai des o pana se intampla din cauza unui obiect ascutit care patrunde prin cauciuc si camera, facand o gaura. Alta cauza este montarea gresita a camerei, care se poate prinde intre janta si cauciuc si sa se taie mai devreme sau mai tarziu. Daca in camera nu este suficient aer, marginea jantei poate taia camera in cazul unei coliziuni cu o groapa sau bordura.

Trebuie sa stiti ca nu exista camera perfecta, toate au pori prin care pierd aer. Cu cat camera e mai subtire si mai usoara cu atat sunt sanse sa se sparga si sa se dezumfle mai repede. O solutie acum la indemana oricui sunt unele substante antipana care se introduc in camere sau cauciucuri. Aceste substante se intaresc foarte rapid in contact cu aerul, asa ca sigileaza aproape instantaneu orice gaura aparuta.

Dar sa revenim la scopul acestui articol. Cum se repara o pana folosindu-ne de clasicele petice. In trecut peticirea era foarte anevoioasa. Existau un fel de petice lipite pe o tablita metalica, numite petice calde. Tablita trebuia incalzita cu flacara ca adezivul sa se inmoaie si peticul sa poate fi dezlipit. Apoi cat mai repede cat era cald, se lipea pe gaura din camera.

Apoi au aparut peticele cu adeziv special. Am cunoscut persoane care credeau ca orice adeziv e bun pentru aceste petice. Am vazut petice lipite cu tot felul de prenadezuri, cu superglue, cu banda izolatoare si alti adezivi nepotriviti. Doar adezivul special pentru petice este indicat. Restul sunt solutii ineficiente sau temporare.petice2 Cum se repara o pana

Mai nou sunt disponibile si petice autoadezive. Au din fabricatie un strat de adeziv, ceea ce simplifica mult lucrurile atunci cand esti la plimbare, departe de casa. Pur si simplu se dezlipesc de pe folia protectoare si se lipesc pe camera.

Dar pentru o lipire buna si trainica mai sunt necesare cateve etape. Dupa ce se scoate camera, se umfla si se cauta gaura. Daca e mare se aude un fasait, daca e mai mica trebuie cautat mai cu atentie. Se tine camera in dreptul fetei pentru a simti jetul de aer ce iese cu presiune. Daca gaura e foarte mica si nu o gasiti prin aceste metode, camera trebuie introdusa in apa. Asa se va vedea cu usurinta pe unde ies bulele de aer. Se verifica sub apa toata suprafata camerei, e posibil sa aiba mai multe gauri. Apoi se scoate camera si se insemneaza gaura cu o creta. Dupa ce se usuca se freaca cu smirghel zona din jurul gaurii 2-3-4 cm, cam cat e peticul de mare. Nu trebuie un petic prea mare, unul cu latura sau diametrul de 2 cm e suficient. Slefuirea are rol de a netezi eventualele asperitati si de a indeparta murdaria. Dupa slefuire eu recomand sa se stearga locul respectiv cu o carpa si alcool pentru indepartarea prafului si a altor impuritati. Asa este sigur ca adezivul va avea o priza buna.

Aplicarea adezivului se face imprejurul gaurii pe o suprafata mai mare decat a peticului. Se intinde intr-un start subtire si uniform. Nu va temeti sa va folositi degetul pentru aceasta, nu ataca pielea. Mare atentie, dupa aplicare nu trebuie lipit peticul! Multi fac aceasta greseala. Se lasa sa se usuce cel putin 2-3 minute. Adezivul trebuie sa fie uscat complet, cand se atinge cu degetul nu trebuie sa se simta lipicios. Peticele sunt lipite pe o folie metalica care trebuie indepartata cu grija. Dupa 2-3 minute se pune peticul exact deasupra gaurii. Se apasa bine si se maseaza cu degetele pentru a nu ramane prins aer dedesupt si pentru a se intinde uniform. Toate aceste operatiuni se fac cu camera complet dezumflata. Dupa lipirea peticului, camera se mai lasa cateva minute inainte de a se monta. Inainte de montare se dezlipeste folia de plastic protectoare de deasupra, apoi se aplica pudra de talc pe petic si zona inconjuratoare. Talcul impiedica lipirea camerei de anvelopa, recomand ca toata camera sa fie pudrata cu talc.petice3 Cum se repara o pana

Pe teren, la o simpla plimare sau la un concurs, aceste operatiuni sunt prea lungi si neproductive. Pentru asta s-au inventat peticile autoadezive, care se lipesc instantaneu, salvand timp pretios. In plus sunt mult mai simplu de transportat, dar in schimb sunt cu mult mai scumpe decat cele cu adeziv separat.

Prevederea  este mama intelepciunii, asa ca eu mi-am pus solutie antipana in camere, am tot timpul si camera de rezerva, petice cu adeziv si petice autoedezive.  Nu trebuie uitata cheia fixa daca aveti roata prinsa cu piulite si levierele pentru scos cauciucul de pe janta. Si nu in ultimul rand pompa. Cam multe scule de carat, dar prefer sa le car mereu, decat sa merg pe langa bicicleta.

14 răspunsuri pentru “Cum se repara o pana”

  1. Alex says:

    Folosesc numai camere subtiri de la Schwalbe si nici vorba sa se dezumfle mai repede ca au pori si au peretele subtire; conteaza foarte mult calitatea cauciucului din care este facuta camera si nicidecum grosimea ei. Nu am folosit niciodata solutie anti pana, dar camerele mele au tot timpul in ele 5 bari iar anvelopele folosite tot de la Schwalbe le am: Marathon Supreme….;). Evident ca pe traseu am asupra mea trusa de petice si pompa, fara de care nu plec in cursa. Nu folosesc niciodata leviere pt. ca anvelopa iese foarte usor de pe janta si se monteaza la fel de usor dupa ce am rezolvat pana. In general toate aceste pene ( de natura pneumatica) nu pot fi evitate atata timp cat traseele nu pot fi curate ca si velodromul, de exemplu.

  2. Ovidiugm says:

    Excelent articol! Trebuie totusi mentionat faptul ca este critic (mai ales pe traseu) sa se verifice anvelopa inainte de montare, pentru ca spinul, tepul sau ciobul care a cauzat pana este inca acolo, gata sa provoace o pana nou-nouta :).

    Anvelopa se verifica usor prin pipaire pe interior, luandu-se ca reper pozitia peticului de pe camera. Atentie, exista practic doua pozitii pe anvelopa unde poate fi spinul, simetrice fata de ventil, ambele trebuie verificate.

  3. Alex says:

    Spinul sau firul de cablu din otel-arc, poate fi infipt oriunde in circumferinta anvelopei, in special pe partea de contact cu traseul. Nu exista referinte, cum s-a mentionat mai sus ; de ex :……”exista practic doua pozitii pe anvelopa unde poate fi spinul, simetrice fata de ventil”…… In concluzie, se face verificarea anvelopei cu buricele degetelor din mm in mm, pe toata circumferinta interioara.

  4. dianyzzia says:

    Foarte bun articol, si foarte bun tot site-ul. Am gasit multe lucruri si sfaturi utile despre care habar nu aveam.

  5. Cristian T. says:

    Interesant articolul, dar unde gasesc solutie anti-pana?

  6. ovidiu says:

    cauta dupa Joe’s no flats si o sa gasesti cateva magazine din romania care comercializeaza asa ceva.
    Da un click si pe banner-ul de la Maros, aici pe site. Ei sunt importatori din cate stiu eu.

  7. GabiS says:

    Eu am mereu la mine camera de rezerva, trusa de imbusuri si leviere.
    Nu ma complic cu petice speciale pentru ca sunt grele si nu tin foarte bine.
    Daca merg mai mult si la distante mari de casa si am facut si a doua pana. Eu folosesc superglue si niste banda izolatoare electrica japoneza de cauciuc cu latimea de 2cm si grosime 0.5mm. Peticul iese mic si usor, se lipeste imediat si tine fara probleme (108Kg). In caz de nevoie peticul se poate dezlipi cu acetona (stiu ca nu e recomndat dar camera este totusi un consumabil).
    Am insa o camera de prin 2001 cu cel putin 5 astfel de petice si tine fara probleme (o folosesc ca si camera de rezerva) .Daca ai quick-release la roata si camera de rezerva in 3-5 min pedalezi din nou.

  8. Alex says:

    @GabiS, fara suparare, GRESESTI cand spui ca peticele speciale nu tin foarte bine….
    Chestia asta poate fi valabila NUMAI pentru cine nu stie sa le aplice !….
    Folosesc asa ceva de cand au aparut si NICIODATA n-am avut necazuri….;)

  9. Andrei says:

    OK… am o intrebare : peticul se pune cu pata neagra pe camera sau cu pata neagra spre anvelopa?

  10. Alex says:

    Andrei…..”pata” neagra spre anvelopa, EVIDENT; pentru ca ”pata” rosietica este cea care se lipeste pe camera dupa ce se dezlipeste staniolul, bineanteles……

    Se curata cu smirghel locul intepat de pe camera pe o suprafata care sa depaseasca cu putin marimea peticului….intepatura sa fie la mijloc, dupa care se aplica cu degetul un strat subtire din solutia de lipit pe toata suprafata pregatita si la aprox. 15 sec. se aplica peticul si se preseaza cu ambele maini de cateva ori.
    Succes !

  11. GabiS says:

    Se deslipeste folia doar de pe partea galbena/portocalie/rosie.
    Se pune lipici pe partea galbena/portocalie/rosie.
    Se pune lipici si pe camera pe o zona putin mai mare ca peticul.
    Se lasa cateva minute sa se usuce lipiciul (devine cleios).
    Se aplica peticul tinand de folia ramasa cu partea colorata pe zona cu lipici de pe camera.
    Se preseaza ferm cateva secunde. Cam asta e.
    Ulterior dupa ce s-a uscat se poate indeparta folia de pe partea neagra insa nu e obligatoriu.
    Mult succes.

  12. GabiS says:

    Am omis sa spun ca se curata cu smirghel bine zona din jurul gaurii (putin mai mult decat marimea peticului) de impuritati, se poate sterge si cu un solvent/diluant. Cu cat locul este mai curat si mai aderent cu atat sansele de reusita sunt mai mari. Apoi se continua cu ce am scris mai sus.

  13. Alex says:

    Nu am pus NICIODATA solutie de lipit pe partea(portocalie/rosie) de pe care se dezlipeste staniolul, ci DOAR pe CAMERA si absolut toate peticele s-au lipit EXCEPTIONAL !!!
    Deci……;)

  14. Nicu says:

    Azi am iesit la pedalat pe drum pietruit si am facut pana… Nu a fost problema reparatia initiala, in 15 min roata era la loc. Dar a aparut ghinionul. La umflarea camerei, presupun ca datorita pompei care era direct pe ventilul camerei, pe acesta l-am fortat si am mai facut o pana langa ventil. Initial m-am descurajat caci penele langa ventil sunt cam ireparabile caci acolo e metal lipit pe cauciuc si ma gandeam la cei 7 km ramasi pe care ii voi avea de facut pe langa ghidon. Am incercat totusi si am confectionat 2 saibe de cauciuc cu diametrul mult mai mic decat ventilul astfel incat au intrat fortat si le-am lipit succesiv la locul problemei. Am avut noroc! Reparatia a tinut si am ajuns acasa cum am plecat. Nu pot spune ca e valabil la orice pana, dar puteti incerca in situatii similare poate aveti noroc. Dupa treaba asta insa pe mine nu ma mai prindeti la drum lung fara camera de schimb!

Lasaţi un comentariu

Ştiri din ciclism

Log in / Copyright © 2006 - 2014 ciclism.ro