Prima bicicleta pe care mi-am cumparat-o era un MTB vechi cu 6 pinioane si 3 foi. Habar nu aveam cum functioneaza si cum se folosesc. Multimea de manete de pe ghidon ma cam intimida. Pana atunci pedalasem pe biciclete “normale”, cu o foaie, un pinion si frana la picior. Dar acum aveam 18 viteze si trebuia sa invat sa le folosesc.

Pai e un lucru foarte simplu – va spune majoritatea biciclistilor. Ce e asa greu sa misti o maneta cu degetul. Eu zic ca e greu. De cand ma ocup de reparatii, am inlocuit si reparat SUTE de manete si de schimbatoare. Si marea majoritate a defectelor, s-au intamplat din vina proprietarilor, care nu stiu cum, cand si cat sa schimbe vitezele.

Inainte de a folosi o bicicleta trebuie sa ne asiguram ca totul functioneaza bine. Schimbatoarele trebuie reglate foarte precis, si daca nu va pricepeti bine, mergeti la un mecanic. Daca incercati sa schimbati o viteza si maneta se misca greu, nu fortati. Manetele au piese mici si fragile, care pot ceda in caz de abuz. Foarte putini producatori ofera piese de schimb pentru schimbatoare, de cele mai multe ori trebuie cumparate altele noi. Daca sunt folosite corect pot sa tina multi ani.

Schimbarea vitezelor se face tot timpul din mers, in timp ce se pedaleaza. Nu trageti de manete cand bicicleta stationeaza. Doar la butucii cu viteze integrate se poate schimba viteza de pe loc. In general cu cat schimbatoarele sunt mai scumpe si mai performante, cu atat vor schimba mai bine, mai usor si in orice conditii. Daca aveti un sistem de top, probabil nu va intereseaza acest articol. Dar piesele ieftine pot sa faca probleme mari.

Schimbarea vitezelor pe foi difera putin de schimbarea pe pinioanelor. La pinioane schimbatorul se afla sub nivelul angrenajelor, acolo unde lantul este mai putin tensionat. Astfel schimbarea se poate face destul de usor si cand se pedaleaza in forta sau pe urcare. Nu recomand schimbarea vitezelor cand pedalati ridicati din sa. Atunci tensiunea creste mult in lant si e mai dificil de mutat pe alt pinion. Schimbarea foilor necesita mai multa atentie. Schimbatorul se afla deasupra foilor, unde lantul este tot timpul foarte tensionat. Cand se pedaleaza in forta schimbarea devine foarte dificila, uneori lantul neputand fi impins pa alta foaie, din cauza ca e foarte intins. Poantru a reusi  trebuie sa pedalati mai usor in momentul schimbarii. E suficient sa slabiti tensiunea pentru o jumatate de rotatie a angrenajului.

Cele mai multe probleme apar in timpul schimbarii la deal. Multi incep sa urce dealul in forta si cand scade viteza, schimba pe un pinion mai mare. E indicat sa schimbati pe un pinion mai mare chiar cand incepe panta si sa pastrati cadenta. Cum simtiti ca panta creste si viteza scade mai schimbati cate un pinion. Daca panta creste prea brusc puteti schimba 2-3 pinioane dintr-o data. Ca sa fiti siguri ca nu apar problem efolositi urmatoarea smecherie: va ridicati din sa si pedalati puternic ca la sprint, dand un avant bicicletei pentru cativa metri. Apoi va asezati , pedalati putin mai usor si schimbati in siguranta. Daca incetiniti viteza la deal pentru a schimba, s-ar putea sa va opriti de tot.

Pe un teren deluros cu multe urcari si coborari, pinioanele trebuie schimbate in functie de teren pentru a pastra cadenta. Daca apare un deal, schimbati pe un pinion mai mare; cand se termina dealul reveniti pe pinionul anterior; daca urmeaza o vale comutati pe un pinion mai mic. Unele combinatii de foi si pinioane trebuie evitate. Nu se merge niciodata pe foaia mica – pinionul mic, sau foaia mare – pinionul mare.

Nu conteaza ce sistem de schimbatoare folositi si cat costa acesta, daca urmati aceste reguli simple nu veti avea probleme.

28 COMENTARII

  1. Teoretic, o bicicleta cu 3 foi de angrenaj si caseta de 9 pinioane, are 27 de viteze, dar practic are mai putine viteze. Eu, de ex. folosesc foaia mica numai cu ultimele 5 pinioane din caseta de 9 si consider ca este suficient. In situatia in care se foloseste foaia mica cu pinioanele mici, este clar ca lantul este foarte puternic intins, asa ca uzura este si ea foarte rapida.

  2. Alex are dreptate in ceea ce spune deoarece la 3×9 viteze sunt 27 teoretic dar daca pui lantul pe foaia cea mai mica si pinionul cel mai mic( desi nu sugerez asta , creste uzura) ii poti gasi echivalentul cu foaia a doua si un pinion mai mare astfel incat sa se pastreze raportul dintre pinioane si foi , astfel vitezele fiind egale in anumite puncte.

  3. da..teoretic sunt 27 de viteze…dar nu are rost sa mergi pe foaia mica si pinionul mic…sau pe foaia mare si pinionul mare 😀

  4. Foarte bun articolul.

    Un lucru important de retinut pentru incepatori in legatura cu urcarea e ca trebuie sa mai ai o rezerva de viteza/elan cand schimbi pe un pinion mai mare, nu trebuie sa astepti pana cand nu mai poti, pentru ca atunci schimbarea poate fi destul de dureroasa sau te vei opri.

    Nu siu daca e valabil in general, dar din experienta proprie nu recomand schimbarea rapida simultana a foilor si a pinioanelor cu deplasarea lantului in aceeasi directie. Exemplu concret: vin in viteza, foaia mare, pinionul mic, urmeaza o urcare abrupta si chiar la baza dealului traficul ma obliga sa incetinesc apropae de oprire, prinzandu-ma nepregatit. Mergand din inertie rasucesc maneta schimbatorului din fata direct la minim (foaia mica) si in acelasi timp schimb repede 6-5-4-3-2-1 la pinioane. Rezultatul: lant sarit de pe foi, desi am limitatoarele reglate corect.
    Cred ca a contribuit faptul ca lantul s-a dus repede spre stanga atat pe foi cat si pe pinioane.

    De acord cu Alex. In oras folosesc practic 6 combinatii din cele 18 disponibile: I+1, I+3, I+4, II+4, II+6, III+6. Poate ca gresesc, dar mi se pare suficient in oras.

  5. Cred ca importante sunt rapoartele nu pe al catelea pinion si foaie.
    O bicicleta single speed are in general un raport 2:1 sau foarte apropiat
    La biciclete cu multe viteze in mod normal in oras se folosesc combinatii cu raport intre 1.5:1 si 2.5:1

    Eu folosesc in Bucuresti rapoarte intre 1.33:1 si 3:1 la o bicicleta MTB clasica de obicei foile sunt 22/32/42 si pinioanele 28/24/21/18/16/14

    Foaia din mijloc 32 dinti care se poate folosii in general cu toate pinioanele oferind rapoarte intre 1.14:1 si 2.29:1 insuficiente pentru oras de aceea trebuie folosita si foaia mare 42 de dinti. Daca schimbam foaia de la 32 la 42 de dinti este ca si cum am schimba 2 pinioane odata astfel:
    32/21=1.52 apropiat de 42/28=1.5
    32/18=1.78 apropiat de 42/24=1.75
    32/16=2 este egal cu 42/21=2
    32/14=2.29 apropiat de 42/18 =2.33

    Astfel de fiecare data cand schimbam de pe foaia medie pe cea mare schimbam si un pinion mai mare. Constangerea ca pe foaia mica sa folosim doar pinionele mari (28/24/21) si pe foaia mare sa folosim doar pinioanele mici (18/16/14) ne recomanda ca sa schimbam foaia cand ne aflam pe penultimul sau ultimul pinion.

    Ex 1:
    32/21=1.52
    32/18=1.78
    32/16=2 (se poate schimba foaia mare apoi dam un pinion inapoi)
    42/18=2.33
    42/16=2.63
    42/14=3

    Ex 2:
    32/21=1.52
    32/18=1.78
    32/16=2
    32/14=2.29 (se poate schimba foaia mare apoi dam un pinion inapoi)
    42/16=2.63
    42/14=3

    PS: La grupul de pinioane pe care il am eu (32/26/21/18/14/16) am preferat sa pun in loc de (22/32/42) un angrenaj mai mare (28/38/48) astfel imi permite obtinerea pe foaia mijlocie rapoarte intre (1.19:1 si 3.17:1) astfel pot merge in oras is la sosea fara s afie nevoie sa mai schimb foaia. Evident acest artificiu ia din capacitatea bicicletei de a urca pante foarte mari raportul minim crescand de la 0.69:1 la 0.88:1.

  6. Salut!
    @ Gabi foarte documentat raspunsul tau. Eu ma rezum la experienta personala in folosirea vitezelor. Simt ce imi poate oferii bicicleta in raport cu terenul si cheful meu de pedalat. Dar e fain sa cunosti lucrurile in profunzime, de asta apreciez completarea adusa de tine articolului.
    O intrebare insa, nu ma prin deloc de unde denumirea casetelor in genul 11-21, sau alte combinatii de genul asta… nu ma prind de loc. Nici google’ul nu m-a ajutat de data asta.
    @Tomi eu cred ca lantul ti-a cazut de pe foi findca l-ai tensionat/fortat prea tare si a sarit din dintii foilor. Regula principala este ca vitezele (oricare) se schimba fara tensiune in lant, fara sa „tragi”. Se schimba cel mai usor atunci cand aproape dai in gol. daca esti sofer gandeste-te cum schimbi acolo viteza.

  7. @Cristoff – cele doua numere indica pe rand numarul de dinti al celui mai mic pinion al casetei, respectiv numarul de dinti al celui mai mare pinion. De aceea pe unele site-uri externe o sa vezi spre exemplu 11-32T sau 11-34T, unde T=teeth.

    Va recomand doua linkuri (mai jos) care completeaza bine articolul lui LucianTheOne, precum si primele comentarii. Informatiile culese din ele m-au ajutat sa aleg atat caseta (am trecut de la 11-34 la 11-32) cat si dimensiunea schimbatorului (aveam lung si acum am mediu – diferenta o simt in promptitudinea cu care schimba).

    http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=205890 – al doilea post
    http://www.sheldonbrown.com/gears/

  8. am mare nevoie sa imi gasesc un mecanic bun. mi-am dus bicla pe la mai multe centre service si am fost dezamagit de fiecare data. singura diferenta a fost ca de unii am fost f dezamagit si de altii doar dezamagit. e posibil sa fiu si eu usor ciufut, insa una peste alta inca nu l-am gasit pe acela care sa imi dea incredere si sa inteleaga si problemele mele, nu numai sa decida el ce imi trebuie mie. fara exceptie, la capitolul asta nici unul nu m-a ascultat, toti mi-au luat bicla ca erau aglomerati, nu aveau timp si mi-au zis ca ma suna ei cand e gata. cand ma duceam sa o iau ma intrebam daca ii facusera ceva, ultima oara chiar i-am spus ca scartaie si atunci a luat un spray si fas fas : gata, nu mai scartaie… m-a bufnit rasul de penibilitatea lui si mi-am jurat sa nu mai calc pe acolo. vreau sa vad ce limita a rabdarii am si sa imi imping limita asta pana voi gasi un mecanic normal la cap si caruia, chiar daca il platesc oricat imi cere, sa stiu ca a facut ceva util biclei mele.

    astept idei… comentarii, etc

  9. frumos articol, insa ceea ce explici teoretic aici este pentru biciclistii de weekend. un om care merge zilnic cu bicicleta fac pariu ca a invatat cum sa schimbe vitezele. inveti singur asta prin antrenament. tot ce conteaza e sa iti cunosti cat mai bine bicicleta.

  10. Salut Catalin Cuculas.
    Iti spun si eu din experienta ca pe la magazinele de profil din tara nu o sa gasesti niciodata-niciodata un mecanic care sa se ocupe de bicicleta ta personal, de fata cu tine si sa aibe si rabdare, eventual sa iti explice si ce face, pentru ca la aceste magazine personalul este extrem de redus, la limita, sunt extrem de aglomerati cu zeci de reparatii pe zi. Exista maxim 2 mecanici (unul care se ocupa de reglaje generale, altul care se ocupa de chestii mai delicate cum ar fi suspensiile si franele hidraulice).
    Daca vrei un mecanic bun care sa se ocupe de bicla ta in tihna si sa nu iti ceara nici prea multi bani, poate vei gasi pe aici pe forum daca are careva bunavointa si experienta sa te ajute.
    Eu unul ma ocup de biciclete de la 10 ani, tot repar, vopsesc, schimb piese, fac bitze de la zero, din componente, dar nu ca pe o meserie, ci ca pe un hobby. Mie unul mi-am facut peste 10 variante, fratelui meu, am ajutat diversi prieteni sa le repar, insa nu am ajuns la un nivel atat de avansat incat sa desfac furci si amortizoare, nici sa bleed-uiesc frane hidraulice, insa m-am ocupat la tot ceea ce inseamna compatibilitati intre componente, reglaje fine de schimbatoare, schimbare de cabluri si camasi, spitat roti, montat si reglat frane mecanice, schimbat furci, reglaje mici pe la furci, suspensii spate si frane hidraulice, etc .

  11. @GabiS
    La cele cu treptele in butuc cum e?
    Ieri am fost la o plimbare si la un moment dat a iesit un tataie de pe un drum lateral cam turmentat cu o bicicleta cu schimbator in butuc.tot croseta pe drum si zic hai ca il depasesc ca e cam riscant cu el.
    Eram pe foaia mare si pinionul al 4-lea.Am tras un pic ca sa ma distantez de el si cand ma intorc….surpriza….tataie era fix in curul meu,mai ca nu imi atingea roata din spate.
    Nu am antrenament,nici bicicleta f.buna (una de trekking) dar totusi…eu ma chinuiam sa ma distantez si omu linistit in urma mea.Se tinea dupa mine fara a se forta.
    E vreo smecherie la butuc?

  12. @adi84
    Smecheria din butuc consta in niste roti dintate prezente pe un ax tubular culisant pe axul rotii, care sunt antrenate de niste cremaliere inelare (inele cu dantura interioara) fixate in interiorul butucului si care dau 3-5-7 trepte de viteza, in functie de butucul respectiv.
    Tataie era in roata ta din spate pt. ca avea picioarele tari si nu din cauza butucului cu viteze in el.
    Am folosit acest gen de bicla iar ca sa ai viteza mare trebuie sa folosesti treapta superioara si in acelasi timp sa apesi tare in pedale….
    Mai antreneaza-te, altfel o sa mai ai surprize de genul asta !!!!…..

  13. Da,multumesc Alex pentru raspuns.
    Ma gandeam ca exista un raport de multiplicare sau o optimizare foarte buna.Eu din 18 viteze nu gasesc una adecvata momentan pt mine.Ba pedalez prea usor,ba prea greu.
    M-am dat o data cu ceva vreme in urma cu una care avea 3 viteze si mergea foarte bine,surprinzator de bine.Stiu pe cineva care are,am sa o cer la o proba.
    Sunt total neantrenat,vin dupa 2 operatii la genunchi si inca una pe drum.

  14. Imi pare sincer rau !!! ….. si .te compatimesc pt. acele operatii !
    Scuza-ma ca am fost prea direct cu tine !…..la faza cu tataie…..

    Evident ca exista un raport de multiplicare, si acesta se obtine in functie de acele roti dintate care au nr. diferit de dinti; de unde rezulta viteze diferite in urma angrenarii cu acele cremaliere………
    Daca tu zici ca nu gasesti viteza adecvata eu iti recomand sa folosesti o treapta medie ca sa nu ti se para ca pedalezi nici prea usor dar nici prea greu.
    Antrenamentul se face progresiv si in timp, in functie de recuperare.

    Sanatate si mult succes !!!

  15. No ofense taken…Nu ma supar asa de usor 🙂

    Credeam ca exista ceva mai special la butucul respectiv fata de schimbatorul clasic,in sensul ca la acelas volum de efort te deplasezi mai mult sau cu o viteza mai mare.

    In general merg cu foaia mare si pinionul al 3-lea sau foaia mijlocie si pinionul al 5-lea.(plus/minus)

    Deocamdata am parcat bicileta,o voi relua in primavara lui 2012.

    Sanatate si drumuri bune! si sa nu aveti probleme cu genunchii

  16. salut baieti!! su t nou pe forum .
    Am o bicicleta Rich Dragon ca in poza urmatoare [ http://www.google.ro/imgres?q=biciclete+rich+dragon&hl=ro&sa=G&tbm=isch&tbnid=kDvefz7jWaooDM:&imgrefurl=http://www.okazii.ro/catalog/43889325/bike-rich-sport-dragon-full-suspension.html&docid=ZRC1SVKldLr3RM&w=700&h=525&ei=5JVWTuexC-OP4gTnq6mZDA&zoom=1&iact=hc&vpx=677&vpy=444&dur=1234&hovh=194&hovw=259&tx=140&ty=105&page=1&tbnh=140&tbnw=177&start=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:13,s:0&biw=1149&bih=805%5D

    Bine nu este chiar asa , are cadrul rosu(am mai vopsito eu este tunata).
    o am de 4 ani si mi sau cam invechit pinioanele de la ea, cele originale erau cu 6 si 3 foi.am cumparat unele tot Rich dar cu 8 viteze.acum e problema.
    Leam montat si atingea ultimul pinion de furca,am bagat cateva seibi ca sa mai latesc furca .am cmparat si un lant nou pt ca cel vechi se uzase.leam montat am facut tot si numai ca lantu mergea bine dar pe ultimul si pe al 3-lea pinion numarat de jos in sus se auzeo un sunet oribil/sacaitor/foarte enervan ,si nu mergea bine pe ele.am zis ca hai sa-l schimb iara lantul ca poate nu este tot rich ca pinioanele. am luat alt lant de data asta rich si lam montat,acum merge pe cele 2 pinioane dar nu merge pe cel deal 3-lea numarat de data asta de sus in jos.[ ma mananca cu zile bicicleta asta] nu stiu ce are ,ori pinioanele ori lantul iarasi dar lantul nu-l mai schimb deloc.va rog sa ma ajutati!!!!!!!!!!!!!! ca pe langa mine nu se mai pricepe nimeni !!
    Si mai am o problema:
    can dau pe foaia cea mare si pe pinioane mai mici se aude un sunet de la land la intinzator , nu stiu de la ce este ca lam verificat,se poate sa fie de la rotite ca leam schimbat cu altele de la alt intinzator ca cele vechi se uzasera????????
    nu stiu
    si daca vreti si va pricepeti va rog sami dati un id de mess deal vostru
    vil las eu pe al meu ( alexxgapie ) .
    va rog sami spuneti !!! si sami dati un id!! va rog mult

  17. Pe forumul ciclism.ri s-a discutat de zeci de ori despre probleme asemanatoare.

    Eu cred ca schimbatoarele sunt de vina, sunt putin strambe sau doar dereglate, asa ca lantul nu mai calca exact pe pinioane.

  18. Intr-adevar, mare greseala sa schimbi cand esti ridicat din sa, mai ales daca ai maneta grip shift si schimbi mai multe dintr-o data. Te dezechilibrezi nasol de tot. Foarte bun articolul. Stima

  19. Poti sa schimbi si ridicat din sa, important e sa ai inertia necesara, pedale spd si nu te mai dezechilibrezi, indiferent ce manete ai, pentru ca si celelalte manete pot schimba mai multe viteze dintr-o data, nu numai cele grip shift.

  20. Cu pedale spd mi se pare aiurea, desi stiu ca obtii o tractiune mai buna:))La schimbatoarele alea cu 2 clape pe care le actionezi cu primele 2 degete poti sa schimbi mai multe viteze dintr-o data?

  21. Da, la urcare poti sa schimbi mai multe odata. Depinde de model, cel putin 3 viteze poti schimba la oricare, am vazut cu maxim 6 dintr-o miscare.

  22. Salut! De curand mi-am cumparat o bicicleta cu 18 viteze. Problema este ca dupa ce pedalez un timp se aude un zgomot ca si cum s-ar schimba viteza singura si dupa aceea merge normal o perioada scurta de timp. Ce ar putea cauza aceasta problema?
    Multumesc anticipat!

  23. Cristian, cel mai probabil ai schimbatorul dereglat. E ceva minor, se regleaza in maxim 5 minute.

  24. Am luat pe copil o bicicleta nou MTB ..problema este ca schimba foarte greu vitezele ..e posibi ca trebui reglata ? si eu am incercat si la fel merge greu abea reusesc eu sa schimb vitezele ..ma puteti ajuta?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.