Butucul Sachs Pentasport este un gearhub cu 5 viteze integrate. Tehnic este o varianta superioara a butucului cu 3 viteze. Constructia este asemanatoare, are in plus doua mici roti dintate pentru cele doua trepte suplimentare si inca un lantisor pe partea stanga.  Am sa va prezint un tutorial foto cu reconditionarea unui butuc  Sachs Pentasport cu doua lantisoare. Singurile scule folosite au fost o chie fixa de 17mm, una de 7mm si o surubelnita subtire. Curatarea pieselor s-a facut cu carpe, periuta si motorina. Gresarea s-a facut cu vaselina si putin ulei.

De pe butuc se indeparteaza lantisoarele schimbatorului, piulitele, saibele cu cioc, pinionul cu inelul de fixare si capacul de protectie. Lantisorul cu tija mai lunga se afla pe partea stanga.

Cu o cheie fixa de 7mm se tine axul in timp ce cu cheia de 17mm se dezfileteaza cele doua piulite din partea stanga a butucului. Prin partea stanga se scoate bratul si inelul de franare iar prin dreapta corpul butucului.

Pe bratul franei se afla conul stanga, coronita si inelul de franare. Se curata bine toate piesele in special coronita.

De pe corpul butucului se scoate prin stanga conul ce expandeaza inelul de franare.

Se tine axul cu cheia de 7mm si se dezfileteaza conul exterior din dreapta cu cheia de 17mm. Se indeparteaza cu grija conul si capul de angrenare, deoarece sub ele se gasesc doua arcuri comprimate ce pot sa sara. Din capul de angrenare se scoate capacul de protectie si coronita exterioara.

Prin partea dreapta se scoate piesa centrala a butucului in care se afla o piesa cu un inel canelat. In ax este o debitare in care se afla o mica piesa in care se infileteaza tija lantisorului. Prin intermediul acestei piese se realizeaza comutarea vitezelor.

In partea stanga a axului este o saiba elastica ce se scoate cu o surubelnita subtire. Mare atentie ca aceasta saiba sare puternic cand este scoasa.

Se scoate de pe ax prin stanga piesa cu roti dintate.

Se scot de pe ax prin stanga doua roti dintate si un arc.

Inca o saiba elastica fixeaza pe ax ultimile piese ce se scot prin dreapta. Doua capacele intre care se afla un arc si inca o piesa pentru comutarea vitezelor, pentru tija lantisorului din stanga.

Piesele se curata pe masura ce se demonteaza, apoi se greseaza inainte de a fi montate. Prin dreapta se indroduce intai capacelul inegal, arcul si celalalt capacel, dupa care se fixeaza saiba elastica in crestatura de pe ax. Piesa de comutare se introduce in fanta din ax printre spirele arcului. Prin stanga se introduc cele doua roti dintate. Rotita subtire se introduce prima cu partea debitata spre interior, apoi rotita lata cu varfurile spre interior. Urmeaza arcusorul ce se pozitioneaza cu saiba de pe capat spre exterior.

Prin stanga se introduce piesa cu roti dintate si se rasuceste peste celelalte roti dintate pana intra complet si se invarte usor.

Pe ax trebuie sa ramana libera crestura pentru saiba. Se introduce intai saiba plata apoi saiba elastica si se preseaza in crestatura ei.

Se trece in dreapta, unde se introduce piesa de comutare in fanta din ax. Apoi se monteaza interiorul piesei centrale cu inelul canelat spre interior. Canelurile de pe inel trebuie sa se potriveasca in locasurile de pe piesa cu roti dintate.

Se introduce piesa centrala pana acopera primul rand de roti dintate. La o asezare corecta trebuie sa se invarta fara efort si fara frecare peste rotile dintate.

Se aseaza coronita exterioara in capul de angrenare si se preseaza capacul de protectie. Se introduce arcul mare pe ax si peste el se aseaza capul de angrenare cu coronita dreapta. Se tine capul de angrenare apasat cu degetele in timp ce se introduce si arcul subtire cu saiba din capat spre exterior. Apoi pe ax se infileteaza conul exterior si se strange bine cu cheia de 17mm.

Se infileteaza conul de expandare a franei pe stanga axului apoi se introduce tot corpul butucului prin dreapta carcasei. Prin stanga se introduce inelul de franare cu debitarile spre exterior, coronita stanga si bratul franei. Se rasuceset frana in sens orar pana se aseaza toate piesele in pozitia corecta. Se insurubeaza cele doua piulite pe stanga axului si se strang pana dispare orice joc.

2 COMENTARII

  1. Mulţumesc în numele tuturor celor interesaţi, Luciane! Eşti un doctor, adică ce mai! eşti the one! Decât că dupe ce am văzut aici, şi dupe cum îi ştiu pe mecanicii din oraşul meu de la „SC două roţi”, atât ca pricepere cât şi ca…pretenţii băneşti, prefer să comand o roată second hand cu tot cu butuc de la un pretin care bate cu maşina lui Germania săptămânal! Oricum, mulţam că m’ai vindecat de orice tentativă de a’mi repara singur butucul!

  2. Iată că după 3 ani de la postarea tutorialului mi-a folosit și mie!În vara lui 2014 am cumpărat un astfel de butuc,l-am curățat și așa a rămas deoarece nu am avut lănțicurile și acum când le-am găsit vrând să-l montez am uitat poziția arcurilor…..foarte folositor tutorialul,felicitările mele inițiatorului!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.