microlattice

Dacă ai impresia că bicicletele de șosea sunt deja mult prea ușoare, s-ar putea ca noul metal creat de Aerospace Boeing să îți schimbe această convingere. ”Microlattice”, așa cum a fost el denumit de americani, este de 100 de ori mai ușor decât polistirenul, având o structură alcătuită în proporție de 99,99 % din aer.

Microlattice este de 1000 de ori mai subțire decât firul de păr uman și este alcătuit dintr-un grilaj de metal, care la rândul lui este constituit din tuburi metalice din nickel interconectate între ele, ce au înteriorul gol. De asemenea, microlattice-ul prezintă un randament uriaș de compresie, având abilitatea de a absorbi foarte multă energie. Oamenii de știință lucrează la dezvoltarea acestui metal încă din 2011, iar principala întrebuințare va fi în domeniul aerospațial și, cine știe, poate și în industria producătoare de biciclete într-o zi.

”Scopul final este acela de a dezvolta materiale cât mai ușoare și puternice pentru utilizări comerciale, inclusiv clădiri, avioane, mașini, rachete sau biciclete”, spune Richard Sachleben, cercetător la Momenta Pharmaceuticals. ”Există șanse să vezi o bicicletă fabricată din acest material în Turul Franței înainte de apariția unui avion. Implementarea noilor tehnologii în produse precum avioane, nave spațiale sau mașini durează mai mult timp și necesită eforturi mai ample pentru că marja de eroare este mult mai mică”.

Evident, nimeni nu vrea să construiască o bicicletă foarte ușoară care să se facă bucățele după o căzătură, însă producătorii din lumea sportului au acces la noile tehnologii mai repede pentru că articolele sportive au dimensiuni mai mici, sunt mai puțin solicitante în ceea ce privește procesul de producție și pot tolera costuri mai mari.

Rămâne încă de studiat modul în care cel mai ușor material creat vreodată rezistă și răspunde diferitelor forțe, fie că e vorba de un avion cu 250 de pasageri ce zboară la 10.000m altitudine sau de un ciclist ce coboară de pe Alpe d`Huez.

”Din perspectiva unui producător de biciclete, principala mea îngrijorare ar fi la nivelul punctelor de joncțiune, acolo unde se îmbină tuburile”, spune Tom Kellogg, fondator al Lehigh Valley. ”Cred că aceasta ar fi principala problemă cu acest material foarte ușor, dar, per total, această descoperire este incredibilă și ne putem gândi că, într-o zi, marii producători se vor juca cu acest nou material”.

 

2 COMENTARII

  1. Dar nici prea usoare nu cred ca este bine sa fie. Eu pe MTBul meu de vreo 15 kile , cu toate draciile puse pe el + greutatea mea care e destul de semnificativa, era sa fiu daramat de vant.

  2. Asta inseamna ca, in mod real, ne vomputea construi aripi pentru ca altfel dinamica miscari aripilor in zbor este lamurita deja intr-o interpretare pur mecanica demonstrata.

LĂSAȚI UN MESAJ