Ciprian Muntele: ”Șoferii ar trebui să fie primii care să susțină mersul pe bicicletă”

Publicat de pe data de 25 Feb 2016 în Galerie articole, Interviuri, Stiri. Puteţi urmări tot ce se comentează pentru acest articol prin RSS 2.0. Puteţi lăsa un comentariu/răspuns acestui articol.

Ciprian Muntele (foto: Florian Răducanu)

Ciprian Muntele (foto: Florian Răducanu)

Despre Ciprian Muntele, actual realizator de Patinal la Radio Tanănana împreună cu Vlad Craioveanu, ascultătorii săi cunosc câteva lucruri clare: iubește sportul, fotografia, radioul și țuica, iar în prezent se află într-o lungă pregătire pentru primul triatlon IronMan din cariera sa de alergător, biciclist și, mai ales, înotător amator. Dar mai multe, în cele ce urmează…

ciclism.ro: De cât timp mergi cu bicicleta și care a fost prima din viața ta?

Ciprian Muntele: Am să-ți zic care n-a fost prima mea bicicletă, adică Pegas-ul ăla din copilărie la care am bălit ani întregi și pe care ai mei mi l-au refuzat cu îndârjire oricât de tare m-aș fi tăvălit, aș fi plâns, aș fi învățat, aș fi fost un copil ascultător sau aș fi dus gunoiul. Teama lor de a mă lăsa singur printre mașini, pentru că despre asta a fost vorba, s-a dovedit mult mai mare decât dorința mea de a avea acea bicicletă. Târziu, târziu de tot m-am resemnat. Dar nu suficient de tare, dovadă că de 6 ani încoace recuperez toate emoțiile alea care nu mi-au fost date să le trăiesc în copilărie.

Ce bicicletă deții în momentul de față și cât de des o pui la treabă?

Pistolette, așa cum o alint eu, e o Merida Big Nine și avem deja peste 2500 de km împreună în mai puțin de un an. Care e, de altfel, și media pe care o fac, în general, într-un sezon. Evident, pentru mine un sezon începe la 1 ianuarie și se termină pe 31 decembrie. E o medie micuță, știu, sunt oameni care aproape aleargă atât într-un an, dar mi-a trecut repede dilealala asta cu numărul de kilometri parcurși. Am avut-o în primul an când mi-am luat și primul MTB, atunci am făcut aproape 6 mii de km. Mergeam și la pâine cu bicicleta pe vremea aia. M-am mai potolit între timp.

De ce MTB și nu cursieră?

Pentru că un traseu prin pădurile de la Viscri mă va face întotdeauna să cad lat de fericire față de  un drum pe europeanul București – Giurgiu, spre exemplu. La mine a fost clar de la început, am știut că voi fi mult mai împlinit pe o bicicletă printre copaci, pe un drum forestier, decât printre mașini, pe un drum asfaltat. Însă se pare că e o chestiune de timp până când voi face mixul între cele două.

În ce relații ești cu șoferii bucureșteni? Ai avut parte de incidente în trafic?

M-am liniștit și eu, puțin parcă s-au mai calmat și ei, însă, din păcate, suntem încă la ani lumină de civilizație. Un lucru mă doare la cei care dețin mașini. Ceva ce mulți n-au înțeles. La cât de varză e traficul în București, șoferii ar trebui să fie primii care să susțină mersul pe bicicletă. Nu trebuie să fii Einstein ca să înțelegi că mai multe biciclete înseamnă și mai mult loc pentru mașini. Dar ca să ajungi aici trebuie să vezi și să înțelegi lumea dincolo de propria caroserie. Iar asta e greu  pentru un popor care în raport cu civilizația suferă de un handicap sever.

Care a fost cel mai dificil traseu parcurs cu bicicleta? 

Cel mai solicitant, mai degrabă. Am plecat anul trecut, într-o dimineață pe final de august, din București, iar seara, încă pe lumină, am fost pe plajă la mare. Când am ajuns am plâns efectiv de fericire, ca un copil, minute întregi. După ce pe parcurs, mai spre final, am avut două căderi psihice cu care sper să nu mă mai întâlnesc vreodată în viață.

Fără vreun antrenament special, pe un mountain bike, cu vânt puternic din față pe ultimii 80 de kilometri, a fost de departe cel mai greu lucru pe care l-am făcut până acum. Și am alergat două maratoane, îmi place să cred că știu ce e ăla efort fizic dincolo de limite.

Știu că, pe lângă ciclist sau biciclist, ești și un ambițios alergător, iar mai nou te-ai apucat și de înot. Te pregătești pentru concursurile de triatlon?

Când m-am apucat de alergat, în urmă cu trei ani, cineva mi-a spus ceva ce în acel moment nu prea am înțeles foarte bine. Mi-a zis să am grijă că atunci când voi începe să alerg constant ture de câte 10 kilometri cale de întoarcere nu va mai exista. Am ajuns în acel moment, apoi aveam să mai primesc un avertisment. Că după primul maraton, cel mai probabil va urma și al doilea. Și că dacă se va întâmpla asta, aproape sigur voi vrea și mai mult de atât. Ei bine, momentul ăla a venit, am început pregătirile pentru un IronMan pe care sper să-l ducă până la capăt în vara anului viitor.

Cum se împacă țuica cu sportul? Majoritatea medicilor ar spune că cele două se bat cap în cap…

Cei cu care sunt prieten pe Facebook vor zâmbi la întrebarea asta. Da, țuica e un fel de laitmotiv al postărilor mele, însă lucrurile sunt mai simple decât par. Beau mult mai puțin alcool decât las impresia pe Facebook. De altfel, cred că începutul ăsta de pregătire pentru IronMan a adus ca primă schimbare majoră relația mea cu alcoolul. Dacă până acum obișnuiam să consum constant o bere sau două seara, am început deja să înțeleg mai bine beneficiile apei potabile de dinainte de culcare. Și, în general, beneficiile apei potabile.

Care e cel mai bun ciclist din radioul românesc (în afară de tine)? 🙂

Memo (Sebastian Vrânceanu), fără doar și poate. E un monstru pe bicicletă, cu o capacitate la efort care pe mine m-a impresionat mereu. Dacă ar trăi potrivit canoanelor stricte ale sportivilor profesioniști, ar fi fost unul dintre cei pe care i-am fi văzut constant pe podium. Însă pentru că-l cunosc și-i știu bucuriile și poftele culinare, eu mă bucur că e fix așa cum e el acum. Prefer un Memo cu care să beau o bere la finalul unei ture decât un Memo care să-mi povestească la nesfârșit despre calorii și macronutrienți.

Oferă-ne câteva recomandări muzicale motivaționale ce funcționează pentru tine în timpul efortului.

E un teren tare sensibil ăsta pentru mine. La alergare sunt dependent de muzică. Și nu orice fel de muzică. Nu pot să ascult albume întregi la întâmplare. Sunt extrem de sever în a alege playlistul, la 100 de piese ascultate random pe Youtube, dacă aleg maxim una sau două. De-aia zic, gusturile mele  rar se potrivesc cu ale altora. Și invers.

Dar dacă ar fi, totuși, să aleg 5 dintre cele mai bune cântece pe care am alergat până acum ar fi așa:

Moderat – Rusty Nails

Sail – Awolnation

dan le sac Vs Scroobius Pip – You Will See Me

The xx – Intro

plus un remix făcut de Bogdan Popoiag celebrei Jump Around de la House of Pain.

Cel mai probabil, mâine dacă aș face clasamentul ăsta din nou, el ar arăta complet diferit.

5 răspunsuri pentru “Ciprian Muntele: ”Șoferii ar trebui să fie primii care să susțină mersul pe bicicletă””

  1. Claus spune:

    Hmm , mountainbike , 220 km pana la mare… hai sa zicem vreo 12 ore facute (daca tot detaliaza ca nu se intunecase afara) ar da undeva pe la 18km/h constant fara oprire..si cu vant din fata. Hai da’o’n colo ca ceva nu bate. Sa mai taie putin , fie din timp fie din caderile psihice 🙂

  2. Traveller spune:

    La sfarsit de iunie / inceput de iulie soarele rasare pe la 5.30 si apune in jur de ora 21.00. Deci ai la dispozitie, sa zicem rotund, 15 ore. E adevarat ca pe MTB esti mai lent decat pe cursiera, dar tot poti sa te incadrezi in intervalul asta, cu tot cu o pauza mai mare si multe mai mici. Mai depinde si de psihic, si de felul in care merge fiecare (cu mers sub pragul anaerob se poate merge mult si bine).

  3. muntele spune:

    Cosmin, când eram și eu mic eram la fel de neîncrezător. Te înțeleg.
    Și nu au fost 220 de km, că doar n-am mers pe austostradă. Traseul a fost mai lung. Vezi că că poți găsi detaliile cursei ăleia, cu tot cu poze, pe Strava sau pagina mea de Facebook. Pe 25 august s-a întâmplat asta, nu e foarte complicat să ajungi la ele, te descurci tu. 🙂

  4. Doina spune:

    Mai Claus, you`re missing the point. Dar daca tot e important sa stii detalii tehnice legat de cum si in cat timp a parcurs Ciprian traseul pana la mare poti analiza pe strava: https://www.strava.com/activities/377197521

  5. muntele spune:

    *Claus, scuze pentru neatenție.

Lasaţi un comentariu

Articole recente

Ştiri din ciclism

Autentificare / Copyright © 2006 - 2016 ciclism.ro