Tot ce trebuie să știi despre presiunea din anvelope

Publicat de pe data de 22 Feb 2016 în Cum sa...., Galerie articole, Stiri, Tehnic. Puteţi urmări tot ce se comentează pentru acest articol prin RSS 2.0. Puteţi lăsa un comentariu/răspuns acestui articol.

Presiune cauciucuri

Presiunea din anvelope este un alt subiect ce poate fi dezbătut de cicliști la nesfârșit, părerile fiind împărțite chiar și pe această temă aparent simplă. Benjamin Blaurock de la Continental explică de ce presiunea este un factor cheie în antrenamente sau într-o cursă: ”Presiunea din anvelope joacă un rol foarte important în întregul sistem. Influențează aderența, rezistența la rulare, confortul, siguranța și mai ales performanța”.

Este evident că verificarea presiunii din anvelope înainte de a porni la drum ar trebui să fie un reflex în viața unui ciclist, mai ales că o anvelopă cu o presiune prea mică se va uza mai repede: ”Dacă presiunea este în mod consecvent prea scăzută, cauciucul se va deteriora prematur”, spune Dave Taylor de la Schwalbe. ”Apariția fisurilor pe părțile laterale este consecința imediată, însă, pe de altă parte, o anvelopă mai moale absoarbe mai bine șocurile”.

”Presiunea corectă din anvelope depinde în primul rând de sarcină, iar aceasta este influențată mai ales de greutatea ciclistului. Spre deosebire de mașini, greutatea bicicletei are o influență minoră în calcularea sarcinii totale. Cu cât cauciucul este mai îngust și cu cât este mai mare sarcina, cu atât presiunea trebuie să fie mai ridicată”.

tabel presiunea anvelope

Graficul arată rezistența relativă la rulare a anvelopelor de diferite lățimi, la diverse presiuni

”Pe o suprafață plată se întâmplă următoarele lucruri: cu cât presiunea este mai mare, cu atât deformarea și implicit rezistența la rulare sunt mai mici. În off-road, aceste reguli sunt complet pe dos”, adaugă Taylor.

”Cauciucurile cu un diametru mai mic au o rezistență la rulare mai ridicată și asta pentru că deformarea cauciucului este proporțional mai mare. Anvelopa este mai turtită și mai puțin rotunjită. Cauciucurile mai late rulează mai bine decât cele mai înguste, pentru că sunt deformate mai puțin la aceeași presiune”.

fig 2

Anvelopă 23mm vs anvelopă 28mm

Doar pentru că anvelopele mai late oferă aceeași rezistență la rulare la presiuni mai scăzute nu înseamnă neapărat că sunt alegerea perfectă în orice context. Un aspect pe care multe companii de biciclete îl iau în considerare în ultima vreme este modul în care se integrează lățimea anvelopelor din punct de vedere aerodinamic în tabloul complet al bicicletei.

”Bicicletele cu cauciucuri mai înguste ce au și o presiune mai ridicată sunt mai ușor de accelerat și mai agile. Acest lucru este important atunci când rulezi într-un grup în care se pedalează tare și trebuie să accelerezi de la 20 la 40km/oră după un viraj strâns. Însă, într-o tură în care pedalezi constant cu 20km/oră este preferabil să ai un set de cauciucuri mai late. În practică, energia pe care o salvezi folosind anvelope mai late este mai multă decât în teorie, pentru că elasticitatea acestora va amortiza mai bine trepidațiile produse de șosea, care ar fi altfel transmise către ciclist”, explică Dave Taylor.

Lasaţi un comentariu

Articole recente

Ştiri din ciclism

Autentificare / Copyright © 2006 - 2016 ciclism.ro