Pedalatul pe un pinion prea mare și cu o cadență prea ridicată vor cheltui mai multă energie decât ai putea crede, spun oamenii de știință ce au studiat acest subiect. Când cadența este greșită, cea mai mare parte din puterea pe care o dezvolți va fi întrebuințată în mișcarea picioarelor în sus și în jos, și mai puțin pentru deplasarea bicicletei înainte.

”Dacă un ciclist amator încearcă să imite stilul de pedalat al unui profesionist ce preferă o cadență ridicată, în loc să folosească pinioane mai mici, amatorul va rula pe un pinion mai mare și își va irosi până la 60% din energie fără a obține vreun câștig”, spune doctorul Federico Formenti de la Universitatea Oxford.

Cicliștii amatori au tendința de a-și salva energia în mod instinctiv prin alegerea unei combinații foaie-pinion cât mai confortabilă, însă câteva experimente ingenioase realizate de Formenti și colaboratorii săi au aflat și de ce se întâmplă acest lucru.

Aceștia au recrutat zece voluntari și le-au măsurat consumul de oxigen în timp ce pedalau pe o bicicletă de fitness pentru a afla ce putere dezvoltă pe o bicicletă staționară. În același timp, cercetătorii i-au filmat 3D cu infraroșu pe subiecți pentru a calcula câtă putere utilizează aceștia pentru mișcarea picioarelor.

La o intensitate redusă, de 50W, au descoperit că pedalatul pe un pinion mare, cu o cadență de 110rpm, face ca 60% din energie să fie utilizată pentru a mișca diferite părți ale corpului, inclusiv coapsele, genunchii și picioarele, doar 40% din energie fiind transmisă de fapt în angrenaj. În concluzie, un mod foarte ineficient de a pedala.

De exemplu, Chris Froome a urcat cu o cadență de 97rpm cățărarea La Pierre Saint Martin, în etapa a 10-a din Turul Franței, acolo unde și-a asigurat a doua victorie din carieră în Marea Buclă. Britanicul a dezvoltat o putere medie de 390W cu ajutorul angrenajului său cu 52/38 dinți, cifre care sunt foarte departe de cele ale unei simple plimbări pe bicicletă.

Fiziologii spun că eficiența musculară constă în viteza la care mușchii se contractă. Dacă alegi o viteză și o cadență care să permită mușchilor să se contracte la o treime din viteza lor maximă de contracție, îți vei maximiza puterea pe care o dezvolți.

Aceste rezultate referitoare la eficiența pedalatului, obținute de echipa lui Formenti, fac parte dintr-o cercetare mai amplă, ce ar putea îmbunătăți modul în care oamenii de știință din sport vor estima consumul de energie al sportivilor.

”Nu este posibil să măsurăm direct cât ‘combustibil’ folosește organismul în timpul efortului, însă parametrul VO2 este un bun indicator”, spune Formenti. ”Ecuația convențională pentru a face un astfel de calcul a fost propusă de American College of Sports Medicine și implică și alți parametri, cum ar fi masa corporală sau rata de lucru extern. Poate e surprinzător pentru un test făcut pe o bicicletă ergonomică, însă ecuația nu ia în calcul cadența”.

Echipa lui Formenti a demonstrat că, prin introducerea cadenței în ecuație, estimările privind nivelul la care pedalează un rutier atunci când se află aproape de VO2-ul său maxim sunt mai precise. ”Am ajuns la concluzia că acest parametru, cadența, este un factor important în determinarea VO2-ului în timpul pedalatului și ar trebui luat în calcul atunci când se dorește estimarea consumului de oxigen”, adaugă Formenti.

LĂSAȚI UN MESAJ