Frânarea

Încetinirea unei biciclete pe o șosea udă poate fi o provocare, însă aplicarea unei tehnici corecte ar trebui să te ajute să frânezi în siguranță. Tehnica de frânare aplicată pe șoselele uscate – apăsarea frânei de pe roata față înainte de a folosi frâna de pe spate – rămâne varianta cea mai potrivită și în cazul drumurilor ude. Va trebui să frânezi mai puternic, iar dacă te apropii de un viraj, asigură-te că ai terminat de frânat când intri în curbă.

Dacă folosești frâne clasice, iar marea majoritate a cicliștilor de șosea o fac, trebuie să iei în considerare un factor foarte important: îndepărtarea apei de pe suprafața de frânare. Poți face acest lucru în timp ce ești pe bicicletă prin apăsarea ușoară a manetelor, astfel încât saboții să fie destul de apropiați de jantă pentru a îndepărta apa de pe aceasta.

Virajele

Abordarea virajelor pe o șosea udă poate fi cel mai provocator aspect într-o cursă sau antrenament pe ploaie. Reducerea vitezei la intrarea în curbă este esențială, iar frânarea trebuie făcută cu foarte multă grijă.

Frânează înainte de a ajunge în viraj. Uită-te în față și analizează următoarea curbă. Nu uita că și un viraj larg poate fi periculos la viteze mari.

Controlul roții față este esențial, mai ales dacă virajul este strâns sau abordat în viteză. Schimbarea centrului de greutate spre înainte, mâinile pe scobitura ghidonului și coatele orientate spre șosea te vor ajuta să aplici o presiune mai mare pe roata față. Materialul din care sunt fabricate cauciucurile este important iarna, anvelopele pentru această perioadă fiind mai durabile.

Riscurile neprevăzute

Drumurile uscate și curate nu prezintă pericole prea mari pentru cicliști, dar ploaia prelungită poate transforma o suprafață ușor de gestionat într-una foarte dificilă. Bălțile, gropile pline de apă, frunzele și alte resturi pot provoca o căzătură. Cel mai indicat lucru ar fi să ocolești aceste obstacole dacă poți.

Obstacolele nu sunt constituite doar din ”resturi de sezon”, ci pot apărea și sub forma marcajului de pe șosea, iar cel mai indicat este să eviți frânarea pe vopsea.

Rămâi în șa

Urcare pe o cățărare plasează o forță mai mare pe roata din spate, crescând astfel importanța tracțiunii. O ascensiune abordată ridicat din șa va avea solicitări mai mari de aderență pe roata spate. Pedala va fi mai greu de controlat, iar picioarele vor acționa ca niște pistoane.

Din șa vei aborda cățărarea mai eficient pe o șosea udă. Vei stabili un echilibru cu roata spate, iar cauciucurile vor avea o aderență crescută.

Presiunea 

Cu cât presiunea din cameră este mai mică, cu atât aderența va fi mai mare datorită creșterii suprafeței de contact cu asfaltul. Cauciucul se va mula peste resturile care ar putea provoca o pană. Aceste lucruri se aplică și pe drumurile uscate, dar pe o șosea udă, pe care aderența este aproape vitală, beneficiile se pot dovedi a fi mult mai importante. 

3 COMENTARII

  1. Nu sunt de acord cu ideea scaderii presiunii in roaqta. Marirea suprafetei de contact nu mareste frecarea de alunecare, cea de care ai nevoie aici, nu face decat sa mareasca rezistenta la rostogolire. In plus, o suprafa mai mare va intra mai usor in acvaplanare decat una mia mica, repartia fortei de greutate pe o arie mai intinsa micsorand sansa ca roata sa poata taia pelicula de apa.

  2. De acord cu primul comment. Si o spune Fizica: aderenta unui material la altul (fata de altul) este data de (1) calitatea contactului dintre cele doua suprafete; (2) natura materialului fata cu natura suprafetei pe care se ruleaza; (3) inclinatiile pe sistemele de coordonate; (4) presiunea in pneuri; (5) eficienta santurilor de eliminare a apei de sub anvelopa, TOATE luate in calcul IMPREUNA!!! Nu separat!
    Asa apare eroarea de mai sus care se transforma in Adevar in ceea ce priveste rularea cu bicicleta pe gheata ! Aici da, dezumflam rotile.

  3. „Materialul din care sunt fabricate cauciucurile este important iarna, anvelopele pentru această perioadă fiind mai durabile.” ce concluzie mai e si asta? caucicurile de iarna sau 4 season sunt mai moi pentru aderensta crescuta.
    In cea ce priveste presiunea pe suprafete precum noroi zapada etc te ajuta o presiune mica, sau pe un drum accidentat o roata mai moale are rezistenta la inaintare mai mica decat una umflata la maxim. Pe asfalt de reufula eu merg la limita maxima cu presiunea ca sa castig in rezistenta la inaintare, si zic eu ca o roata umflata la maxim se inteapa mai greu decat una moale. Profilul cauciucului de asfalt eu cred ca este inutil, la un 23mm forta de dizlocare e suficient de mare si daca profilul este slick, insa conteaza foarte mult calitatea cauciucului, de regula caucicucurile cu aderenta buna se rontaie rapid.
    pana acum pe ploaie cel mai bine am stat pe continental 4 season de 28 la 10atm bine drept nici nu aveam viteza mare sau nu eram pe vreo coborare. Un test relevant ar fi o coborare pe transalpina pe ud sau ploaie, eu am prins transfagarasanu pe ploaie si ud si la urcare si la coborare dar nu prea e relevant ca e asfaltu rupt si nu poti judeca comportamentul unui cauciuc pe nisip si asfalt rupt…

LĂSAȚI UN MESAJ