Probabil cunoști deja acea senzație de arsură pe care o simți după câteva minute pe o cățărare foarte grea. Dacă picioarele îți spun că dai prea mult, prea devreme, există mari șanse să fii epuizat cu mult înainte de a ajunge în vârful urcării. Sigur, poți folosi tactica lui Jens Voigt și să urli la ele ”Shut up legs!”, însă această abordare nu va avea un impact prea mare.

Cea mai mare greșeală pe care o fac cicliștii pe o cățărare este supraapreciera propriilor forțe, ce duce în cele mai multe cazuri la o epuizare precoce. Chiar dacă nu îți dorești să se întâmple acest lucru, te simți proaspăt, iar pulsul este încă scăzut, situația se poate schimba dramatic într-un interval de timp foarte mic. Și asta pentru că la o intensitate crescută a efortului, organismului nu îi va lua foarte mult timp să producă o cantitate de acid lactic mult mai mare decât cea pe care o poate utiliza sau elimina. Iar odată ce ai trecut de pragul lactat, va fi foarte dificil să îți mai revii în timp ce vei continua efortul.

Iată câteva sfaturi pentru o abordare corectă a unei cățărări:

Schimbă vitezele

Sună redundant, însă mulți cicliști se avântă pe primele pante ale unei ascensiuni cu un raport greșit. Când împingi o foaie mai mare decât poți duce pe cățărare, picioarele tale vor pune la treabă fibrele musculare cu contracție rapidă, care consumă energia mult mai repede decât fibrele cu contracție lentă. Ideal este să găsește un raport în care să poți păstra constant o cadență de 70rpm.

Folosește-te și de trunchi

Vei ajunge în vârful cățărării mai repede și cu resurse dacă te vei ajuta și de restul corpului, nu doar de picioare. Îndoaie coatele, îndreaptă spatele, lasă trunchiul mai jos și împinge cu tot corpul pentru a pune mai multă putere în pedale. Astfel, nu îți vei mai scălda picioarele în acid lactic.

Stai în șa

Din când în când te poți ridica din șa pentru a schimba ritmul sau pentru a te dezmorți, însă cel mai eficient mod de pedalat este acela stând în șa. Dacă vrei să fii un mic Armstrong sau Contador, trebuie să știi că pedalatul ridicat din șa îți va consuma cu 10% mai multă energie.

Schimbă poziția

Încearcă să îți păstrezi mușchii cât mai proaspeți alternând pozițiile pe bicicletă. Când ai senzația de arsură în cvadricepși, dă-te mai în spate pe șa pentru a crește participarea mușchilor glutei.

Testul vorbirii

Dacă îți propui să urci o cățărare chiar la pragul lactat, cea mai simplă metodă pentru a afla dacă te afli unde trebuie este aceea de a deschide gura și de a încerca să vorbești. Dacă poți comunica în fraze scurte, însă nu poți susține un lung monolog, înseamnă că te afli aproape de pragul lactat. Dacă gâfâi și abia poți scoate un cuvânt, înseamnă că pedalezi prea tare.

adaptare după un articol publicat de bicycling.com

LĂSAȚI UN MESAJ