Ultimul câștigător în același an al Turului Italiei și al Marii Bucle ar fi împlinit astăzi 47 de ani.

Născut la 13 ianuarie 1970, la Cesena, Marco Pantani a fost ultimul mare rockstar al ciclismului din secolul XX. Cu o atitudine aparte și o înfățișare rebelă, cel supranumit de fanii săi Il Pirata (Piratul) a fost sarea și piperul ciclismului.

În lipsa unor personalități puternice în ciclism, apariția unui rutier precum Pantani, a revigorat scena ciclismului mondial. Debutul la profesioniști a venit în 1992, iar în anul imediat următor, a participat, fără prea mult succes, la primul mare tur.

Abia în 1994, Piratul a devenit un nume mainstream. Cu podiumurile din Giro și Le Tour, el nu doar că a cucerit tricoul alb, destinat celui mai bine clasat tânăr din Marea Buclă, dar și-a betonat statutul de viitor superstar al ciclismului.

Povestea sa a continuat în 1995, iar tricoul alb a fost capturat din nou de Piratul din Cesena. Finalul sezonului i-a adus și singura medalie din istoria participărilor la campionatele mondiale. În cursa pe șosea din Columbia, Pantani a cucerit bronzul.

Un prim recul a venit după un incident nefericit. O accidentare prostească l-a scos din joc pentru întregul sezon 1996, iar o medalie olimpică nu a putut fi obținută la Atlanta.

Începutul ascensiunii înapoi către top a avut loc în Turul Franței din 1997. După trei săptămâni de cursă, Pantani a revenit pe podiumul final de la Paris, el clasându-se în urma lui Jan Ullrich și Richard Virenque.

1998 avea să fie apogeul unei glorioase cariere. Prin victoriile din Turul Italiei și Turul Franței, Marco Pantani a devenit cel de-al șaptelea rutier care reușește să câștige cele două mari tururi în același an. Până la ora actuală, el a rămas ultimul care a reușit această performanță.

Descalificarea cu cântec din Turul Italiei din 1999 i-a marcat profund restul carierei. Zvonuri din interiorul plutonului susțin că la baza descalificării a stat mafia pariurilor care nu-l dorea pe carismaticul italian în postură de campion.

După acest moment delicat, Marco Pantani a declarat forfait pentru restul lui ’99. Ca urmare a acestei decizii, misiunea lui Lance Armstrong a devenit mult mai ușoară, iar americanul, revenit după o bătălie cu cancerul, s-a impus pentru întaia oară în Marea Buclă.

Dornic de răzbunare, Pantani a revenit în 2000. După un Giro d’Italia dezamăgitor, el promitea că în Turul Franței își va lua revanșa. Din nefericire, socotelile de acasă nu prea s-au potrivit cu cele din târg.

Debutul turului din 2000 a fost modest, iar după etapele din Pirinei, cine ar fi pariat pe victoria la Paris a lui Marco Pantani ar fi devenit milionar peste noapte. Totuși, Piratul nu s-a lăsat și după un duel antologic pe Mont Ventoux cu Lance Armstrong, el s-a impus în probabil cea mai frumoasă luptă purtată în istoria recentă a ciclismului.

Patru zile mai târziu, Pantani avea să se impună într-o nouă etapă cu final pe cățărare, la Courchevel. Nimeni nu conștientiza la acel moment că avea să fie ultima mare victorie într-o etapă de mare tur. Cu câteva zile înainte de finalul ediției din 2000, Pantani a abandonat și după cum a continuat cariera sa, a ieșit pe ușa din dos a ciclismului.

Piratul a continuat să participe în Giro până în 2003, dar cu toate acestea, el nu a mai fost rutierul de altădată. Zvonurile din interiorul plutonului erau sumbre. Scurt spus, existau voci care susțin că Pantani a avut probleme cu drogurile, dar și cu o depresie care l-a adus chiar în pragul sinuciderii.

Pe 14 februarie 2004, șocul a venit. Marco Pantani a fost găsit mort. Inițial, toate pistele conduceau către o moarte provocată de supradoză, dar ulterior au apărut fel de fel de informații contradictorii. Cert e că moartea sa rămână și în zilele noastre învăluită într-un mister total.

Un talent fără cusur, situat pe același palier valoric cu un Merckx, Anquetil, Coppi, Hinault sau mult renegatul Armstrong, Marco Pantani va rămâne în memoria colectivă drept acel nebun frumos care prin look-ul său aducea cu un pirat dornic să cucerească cele mai înalte culmi ale ciclismului.

LĂSAȚI UN MESAJ