Cannondale Drapac

 

Vestea că UCI va extinde anul viitor programul de testare a frânelor pe disc la șosea, astfel încât orice ciclist va putea folosi un astfel de sistem de frânare dacă va dori, a polarizat lumea ciclismului în ultimele săptămâni. O parte dintre cei implicați au salutat inițiativa, în timp ce alți rutieri și-au exprimat îngrijorările privind siguranța într-un pluton în care va exista un amestec între biciclete cu frâne pe saboți și biciclete cu frâne pe disc. Dar să vedem care sunt principalele avantaje ale acestui sistem și care sunt inconvenientele sale.

Puterea

Frânele pe disc, și în special cele hidraulice, oferă o putere de stopare substanțial mai mare decât sistemul cu saboți. Cu toate acestea, o pereche decentă de frâne pe saboți are mai mult decât suficientă putere pentru un ciclist obișnuit de șosea. Așadar, singurul caz în care frânele pe disc ar fi cu adevărat utile pentru un amator este acela în care pleci într-o excursie și ai multe bagaje atașate de bicicletă.

Modulația

Modulația este un subiect comun printre cei care dețin un MTB, însă un termen mai puțin cunoscut printre ”șoseliști”. Este vorba despre senzația pe care o percepe ciclistul în momentul aplicării presiunii pe manete și în momentul eliberării acestora. Într-adevăr, frânele pe disc oferă o modulație mai bună, însă frânarea pe coborârile de pe șosea nu implică atât de multă finețe precum cele din mountain biking.

Frânarea pe șosele ude

Pentru rutierii ce pedalează zilnic, o frânare cât mai eficientă, indiferent de condițiile meteorologice, este foarte importantă. Sistemul de frânare pe saboți este, de cele mai multe ori, compromis atunci când plouă, în timp ce frânele pe disc oferă performanțe optime pe orice fel de vreme.

Cu toate acestea, dezavantajele frânelor pe disc sunt cel puțin la fel de numeroase precum avantajele: sunt mai scumpe, sunt mai grele, mai complicat de montat și au probleme de compatibilitate cu multe biciclete. Roțile cu frâne pe disc nu se vor potrivi cu bicicletele care nu au fost concepute pentru a fi compatibile cu un asemenea sistem, iar pe bicicletele construite pentru acest tip de frâne nu vor putea fi folosite roți destinate frânelor cu saboți.

Mai există și riscul apariției unor probleme cu disiparea căldurii pe coborârile lungi. Discurile mai mici ar putea să nu se răcească suficient de repede, încălzind astfel lichidul de frână, consecința principală fiind scăderea puterii de frânare.

”Dacă profesioniștii vor folosi acest sistem, atunci și amatorii îl vor dori”, spune Mike Burrows, cunoscut designer în industria producătoare de biciclete. ”Însă vor dori cicliștii să care pe cățărări o bicicletă mai grea doar pentru a avea o coborâre mai sigură mai apoi? Eu nu cred. Majoritatea profesioniștilor își doresc să fie mai rapizi, nu să frâneze cât mai bine”.

1 COMENTARIU

  1. Franele pe disc nu ofera o modulatie mai buna ci o forta mai mare de franare. Problema la unele frane pe disc este ca stau prost cu modulatia. La inceputul actionarii manetei vine puterea prea dintr-o data si nu ai finete.

LĂSAȚI UN MESAJ