Profesorul Bert Blocken de la Universitatea din Eindhoven a încercat să răspundă la o întrebare ce l-a pus pe gânduri după victoria lui Chris Froome pe coborârea de pe Peyresourde din Turul Franței 2016: poziția de coborâre a cărui ciclist este cea mai eficientă din punct de vedere aerodinamic?

Echipa lui Blocken a realizat teste în tunelul de vânt și simulări CFD pentru a găsi răspunsul acestei întrebări. Șase modele în mărime naturală au fost utilizate pentru a imita pozițiile folosite pe coborâri de Chris Froome, Peter Sagan, Vincenzo Nibali, Fabian Cancellara și Marco Pantani.

Scoțând din calcul posibilitatea ca aceștia să pedaleze în aceste poziții, cercetătorii au obținut următoarele rezultate: Peter Sagan este cel mai aerodinamic, slovacul preferând deseori să stea așezat pe întreaga lungime a top tube-ului și cu capul întins peste ghidon. Pe locul doi s-a clasat poziția mai puțin convențională pe care o folosea Marco Pantani, urmată de cea a lui Vincenzo Nibali, în timp ce ”aero tuck-ul” lui Froome a fost abia pe 4.

Cele două poziții folosite de Fabian Cancellara sunt cele mai ineficiente dintre cele analizate.

Cei care au realizat acest studiu recunosc însă că Chris Froome poate pedala mult mai eficient stând aplecat cu tot corpul peste ghidon, în timp ce în poziția lui Sagan este mai greu să dai la pedale.

Echipa lui Blocken a analizat și o metodă mult mai riscantă de a aborda o coborâre: poziția Superman. Culmea, aceasta a fost cu 24% mai aero decât cea a lui Cancellara (back upwards), însă cine ar risca să o folosească într-o cursă?

LĂSAȚI UN MESAJ