Salt la continut


RCZ Bike Shop
Fotografie

SPD-uri la Downhill si MTB


Subiect vechi!
Guest, au trectut mai mult de 180 zile de la ultima activitate în acest subiect de discuții, și este posibil să nu mai prezinte actualitate. Ești sigur că vrei să „dezgropi” subiectul cu un răspuns după atât de mult timp?


  • Please log in to reply
222 replies to this topic

#1 LucianTheOne

LucianTheOne

    There will be Only One

  • Administrators
  • 9758 postări
  • Localitate:Veresti - SV

Postat 26 May 2011 - 22:33:50

Sunt curios cati din cei care tot zic ca SPD-urile nu sunt bune pe munte le-au si folosit... Si apropo SPD sunt special pentru munte.


Cineva poate vrea sa dezvolte subiectul asta.
  • 0

#2 raducanmihai

raducanmihai

    Membru Senior

  • Members
  • 1628 postări
  • Localitate:Predeal

Postat 26 May 2011 - 23:02:34

Spunea gogusclipici : ....de ce la vale de la babele,acolo sigur mori cu spd,spd e pentru asfalt in general,pentru munte cu spd iti cam risti viata,mai ales pe coborari,eu niciodata nu am sa port spd,pedalele paltforma cu niste cuie adecvate si papucii potriviti,iti zic eu ca te scot mai bine pe coborari....
Te contrazic.Pe o coborare eu controlez bicicleta din maini(ghidon) ,pulpe (sa) si din pedale (SPD). Fara pedale clipless controlul pe care ti le-ar oferi niste pedale tip platforma este mult mai mic. Nu ma refer aici la trasee si biciclete de DH pentru ca nu am practicat aceasta disciplina,dar pentru XC pedalele tip SPD iti ofera un avantaj sesizabil atat pe urcare cat si pe coborare.
Legat de cazaturi cu SPD-uri,eu am cazut la 40 km/h pe un drum de tara in coborare (stiu viteza pt ca ultimul lucru vazut inainte de cazatua a fost ciclocomputerul la care ma uitam in loc sa fiu atent la drum).Pedalele au sarit imediat si nu am avut nici o problema in afara de julituri si vanatai.
  • 3

#3 kakafob

kakafob

    Membru Senior

  • Members
  • 1198 postări
  • Localitate:Iasi * Rădăuți

Postat 26 May 2011 - 23:08:16

@ Raducanmihai - am cazut si pe asfalt si pe off-road si de fiecare data au sarit fara probleme.

Daca va temeti de SPD-uri, incercatia varianta CRANK BROTHERS SMARTY 2 (varianta All mountain). Are si platforma, iar eu am cazut de nenumarate ori, iar arcurile nu pun nicio problema in momentul unei cazaturi, sunt destul de "moi " cand 60-70 de kg le forteaza sa isi dea drumul in sus ,nu doar stanga sau dreapta.



Avantaje: ca greutate bat si Shimano XTR avand doar 280 gr plus avantajul ca puteti schimba fetele (rosu, gri , albastru).

Dezavantaje: noroiul de Iasi, Galati, Medias, Preluca, etc le pune "capac", dar exista si varianta fara platforma si scapam de aceasta problema .





Imagine postatăImagine postată
  • 0

#4 LucianTheOne

LucianTheOne

    There will be Only One

  • Administrators
  • 9758 postări
  • Localitate:Veresti - SV

Postat 26 May 2011 - 23:12:05

Si eu era sa o patesc pe o cobarare denivelata. Bicla a sarit peste un hop si mi-a alunecat piciorul de pe pedala, mi s-a agatat talpa in ultimul pin de pe margine. Si nu a fost singura data...
Cu SPD-uri nu s-ar fi intamplat.
  • 0

#5 xemax

xemax

    Membru Senior

  • Members
  • 3339 postări
  • Biciclete:CUBE Analog
  • Localitate:Augsburg, Bayern

Postat 26 May 2011 - 23:42:39

E drept ca nu e vorba de DH sau MTB ci mai mult de cicloturism, dar de dragul discutiei cred ca merita citit si articolul scris de Igor KOVSE - The Clipless Myth
  • 2

#6 pinkbike

pinkbike

    Amator

  • Moderators
  • 2322 postări
  • Localitate:Manavgat

Postat 27 May 2011 - 00:32:43

Eu zic ca e discutabil articolul, sau cel putin nu destul de amanuntita analiza. Am citit doar pana la efficiency si m-am oprit. testul corect se face cu power meter. aceeasi viteza nu inseamna neaparat aceeasi eficienta daca la spd consumi mult mai putina energie. Apoi, spd-ul te invata sa pedalezi rotund, dar in timp. Cineva care merge tot timpul pe platforme nu va capata instant eficienta.
  • 0

#7 CristiC

CristiC

    Membru Senior

  • Members
  • 1983 postări
  • Localitate:Bucuresti

Postat 27 May 2011 - 10:29:52

Spd:
+Pe coborari la 'hopuri' nu te arunca din pedale
+Pozitia piciorului pe pedala este intotdeauna corecta
+In timp ce apesi cu un picior , tragi si cu celalalt
+Poti pedala in mai multe pozitii pentru a-ti relaxa muschii folositi frecvent


-Pornesti mai greu din panta , decat cu platforme(depinde si de experienta)
-La noroaie sunt unele modele care au probleme(cele mai putin aerisite)
-Sunt scumpe(Pentru pedale , pantofi si placute poti cheltui de la 250-300 ron in sus , in functie de performante , dar nu cred ca poti iesi mai ieftin de 250 ron , daca le cumperi de noi )
  • 0

#8 cgeorgescu

cgeorgescu

    Amator

  • Members
  • 162 postări
  • Localitate:Dusseldorf, Ploiesti

Postat 27 May 2011 - 13:25:32

"Pornesti mai greu din panta decat cu platforme (depinde si de experienta)"
E de obisnuinta ("experienta" suna prea pompos), acum deja mi se pare taman invers, ca as porni din panta mai greu pe platforma. Ma bazez tare de tot pe piciorul drept (ala care-i prins de pedala, stangul fiind pe sol), faptul ca-i prinsa de picior imi da un mic avantaj, pot sa trag putin dupa ce ajung la capatul cursei, asta-mi da puuutin mai mult timp sa ma echilibrez si sa-ncep sa pedalez serios. Zic de pornire din panta serioasa, de-aia la limita limitei, pe care cu greu (foarte greu) o urc pe foaia mica/pinionul mare, panta pe care m-am oprit fiindca ori mi s-a ridicat roata din fata, ori am viteza mult prea mica pentru a-mi pastra echilibrul, ori sunt deja rupt in doua de oboseala.

"Sunt scumpe [...] de la 250-300 ron in sus"
Eh, se pare ca nu-i o problema pentru cei mai multi de pe forum. Din "Topic galerie: Bikurile voastre 26er" vad ca multi au bicle sub 10kg, chestii care costa peste 3-4000eur, la care doar mansoanele de pe ghidoane costa 250-300ron. Asta sa fie problema...

Gasesc SPD-urile (sau crank bros, ma rog, tot pe-acolo) importante la urcarile nasoale nu atat din faptul ca trag de pedale ci ca pot sa invart constant, fara socuri, fara sa apas brusc. Pe chestii abrupte rau, foaie/pinion 22/34, teren putin denivelat, eventual si frunze uscate, la raportul ala mic e foarte usor sa bruschezi si sa ti se ridice roata din fata (ajutat fiind si de panta nasoala). Si, daca s-a ridicat roata, aia a fost, gata, pauza. Cu SPD-uri poti sa invarti controlat, liniar, fara socuri, totul merge struna. Ma rog, daca te tine pipota.
Ma gandesc serios la 3x10 cu 22 (nu 24) si 36, si ma gandesc numai din perspectiva SPD, cu platforma n-as putea sa ma dau eficient cu raportul ala (22/36), ar fi mult prea mic si m-as da peste cap la astfel de pante.
  • 0

#9 gogusclipici

gogusclipici

    Membru Senior

  • Members
  • 787 postări
  • Biciclete:ktm prowler bass 2010
  • Localitate:timisoara

Postat 27 May 2011 - 20:19:04

ei 3000-4000 de euro,traiasca piesele second,majoritatea iau second din furaturi de afara,sau cumpara de pe ebay,sa fiim seriosi,ca nu au masini multi de 3000-4000 euro,sau nu au masina de fel.
Romanul e descurcaret nu neamt cu bani,eu unul am facut bicicleta cu piese de afara cumparate 70% noi si restul second.
Si sa revenim la spd-uri,am avut spd-uri shimano deore xt,acum vreo 3 ani,nu dau 2 bani pe ele,ca iti rupi gura una doua pe denivelari,spd-urile zic eu sunt pentru profesionisti,si cum noi toti suntem profi normal ca avem nevoie :P
Cineva comenta mai sus de mine ca zic de sram ca sunt proaste,nu am zis ca sunt proaste,am zis ca nu au atata experienta in arta asta,si sa lasam gargara,ca nimeni aici nu se da pentru reclama,toti muncim mai mult sau mai putin pentru piesele luate,totul tine de gusturi,si de cum percepem marketingul.
Spor la pedalat!
  • 0

#10 E-1

E-1

    Plictisit

  • Members
  • 4295 postări
  • Localitate:Bucuresti

Postat 27 May 2011 - 20:41:24

am avut spd-uri shimano deore xt,acum vreo 3 ani,nu dau 2 bani pe ele,ca iti rupi gura una doua pe denivelari

Te dai de-a latu' sau ce ? :blink:
  • 3

#11 MLADEN

MLADEN

    Membru

  • Moderators
  • 2531 postări
  • Localitate:Timişoara

Postat 27 May 2011 - 20:43:53

@pinkbike, unde ai auzit tu că au fost interzise SPD-urile la DH?



Nu citez pe nimeni ca să nu se interpreteze că mă iau de careva.

1. Controlul bicicletei îi mai bun cu pedale clipless.
Din experienţa personală eu spun că nu, dar fiecare cu stilul lui. Plus din moment ce se poate face aşa ceva fără să ai clipless, îi şi o chestie de orgoliu: "cum p**l mea ăla face aia şi eu nu-s în stare să dau un bunny hop dacă n-am pantofii prinşi de pedale!!!"
Şi nici mentalitatea nu este una sânătoasă ca biciclist, deoarece următorul pas îi să spui că pedalatul îi cam obositor şi ce ar fi dacă ai pune un motor...

2. Pedalatul îi mai eficient deoarece poţi trage de pedale, nu numai să împingi.
Cine crede chestia asta să încerce să meargă doar trăgând de pedale în sus şi să vadă căt rezistă aşa. Aşteptăm rezultatele. (eu am încercat)

3. Ai mai multă putere cu clipless.
Studiile făcute pe tema aceasta arată că nu.

4. În cazul unei căzături pedalele îţi vor elibera picioarele şi sunt şanse minime ca să rămăi agăţat de biţiglă.
Da, îi corect. DAR există o posibilitate foarte mare că dacă nu aveai picioarele prinse nici nu cădeai. Deci problema se rezumă la: cazi dar picioarele ţi se eliberează în urma căzăturii sau îs şanse mari 'să nu cazi deloc. Eu prefer varianta a doua.

5. SPD-urile sunt mai sensibile la noroi.
Da sunt, şi cele de la Crank Brothers stau ceva mai bine la acest capitol. Oricum ambele tipuri au şi variante cu cuşcă. Totuşi există şi un avantaj al clipless-urilor pe noroi faţă de pedale normale şi acela sunt pantofii care au crampoane şi te ajută la push-bike. Pe când la pedale normale deobicei se folosesc pantofi cu talpă plată care au aderenţă -1 pe noroi.

6. În cazul unui teren denivelat clipless-urile îţi ţin picioarele să nu-ţi sară de pe pedale.
Da, dar s-ar putea să zbori peste cap cu tot cu biţigla după tine. Deci rezolvarea corectă îi să înveţi să amortizezi. (nu strică nici un FS)

7. (numărul magic) Clipless-urile îţi ţin tot timpul piciorul în poziţia corectă.
Da, probabil acesta este cel mai important şi demn de notat avantaj pe care ţi-l pot oferii clipless-urile. Cu menţiunea că trebuie avut grijă ca să fie setate corect, altfel s-ar putea să-ţi facă şi mai multe probleme.

8. Poţi folosii diferite grupe de muşchi la pedalat când foloseşti clipless-uri. Da, dar îi ceva gen să pui motoraşul de la ştergătoare să funcţioneze în paralel cu V8-ul. Cel mai probabil dacă nu-i sincronizat bine, mai mult va încurca.

9. Pornirea în pantă îi mai grea cu clipless-uri decăt cu pedale normale.
Da îi, şi acesta a fost unul dintre motive de ce mi-am luat o pereche de pedale SPD cu cuşcă.

10. Un set de pedale clipless + pantofi corespunzători costă mai mult.
Da. Dar ceva entry level nu are un preţ exorbitant pentru un pasionat. Plus există şi opţiuniea SH sau să împrumuţi de la un prieten, etc... Oricum ideea de bază îi să încerci şi să-ţi faci propria opinie. Îi mai importantă decăt 100 de pagini citite pe internet.


Eu personal:
La XC: SPD
la AM: Depinde de traseu, dacă cobor pe traseu asemânător pe care am urcat, atunci merge SPD, dacă îi deva mai extrem, prefer flat-uri.
la FR: NICI ÎNTR-UN CAZ SPD-URI. De prea multe ori am pus piciorul jos în ultimul moment folosind pedale normale. (plus am păţit-o destul de des să pic cu SPD-uri din cauza că nu am reuşit să le decuplez destul de rapid sau piciorul nu se afla în poziţia unde să pot decupla)
  • 3

#12 pinkbike

pinkbike

    Amator

  • Moderators
  • 2322 postări
  • Localitate:Manavgat

Postat 27 May 2011 - 21:47:45

@pinkbike, unde ai auzit tu că au fost interzise SPD-urile la DH?


tot la o discutie fix de genu asta pe mtbr, pe la sfarsitu lu 2009, inceputu lu 2010...

ca de obicei erau tot felu de noobs care ziceau ca nu-s bune pt DH si s-a demonstrat ca in top 10 din cupa mondiala majoritatea erau pe clipless. si mai era un link spre o decizie uci sau ceva ca din momentu respectiv nu mai e voie decat cu flats... nu stiu, poate nu mai e de actualitate, au renuntat la ea, chiar nu m-a interesat problema, dar mi-a ramas pe creier.
  • 0

#13 paulrad

paulrad

    Membru Senior

  • Members
  • 1574 postări
  • Localitate:Baia Mare/Cluj Napoca

Postat 27 May 2011 - 21:49:37

O fi având aderenţă pe noroi cu pantofi SPD, da când dai de piatră ... eşti ca pe patinuar.
  • 0

#14 gogusclipici

gogusclipici

    Membru Senior

  • Members
  • 787 postări
  • Biciclete:ktm prowler bass 2010
  • Localitate:timisoara

Postat 27 May 2011 - 22:15:30

nu m-am dat de-a latu,dar nici mult nu mai era,nu imi sta in fire sa pic des,in ultimi 3 ani o data am picat,si atunci din neatentie,se mai intimpla si de astea,in rest merg normal,la vale ma dau destul de tare,si incerc sa nu pic,pina acum am reusit,dar cine stie pe viitor,nimeni nu este perfect,eu posed niste pedale bunicele,marca bts ,late si cu cuie interschimbabile,destul de usoare 369 gr ambele.
http://bikemag.hu/sh...-hc-elite-pedal
astea sunt,dar pe visiniu deschis
  • 0

#15 MLADEN

MLADEN

    Membru

  • Moderators
  • 2531 postări
  • Localitate:Timişoara

Postat 27 May 2011 - 22:36:09

tot la o discutie fix de genu asta pe mtbr, pe la sfarsitu lu 2009, inceputu lu 2010...

ca de obicei erau tot felu de noobs care ziceau ca nu-s bune pt DH si s-a demonstrat ca in top 10 din cupa mondiala majoritatea erau pe clipless. si mai era un link spre o decizie uci sau ceva ca din momentu respectiv nu mai e voie decat cu flats... nu stiu, poate nu mai e de actualitate, au renuntat la ea, chiar nu m-a interesat problema, dar mi-a ramas pe creier.


Parcă îmi amintesc că prin 2009 a fost făcută o glumă de 1 aprilie pe tema asta pe pinkbike. (nu tu, ci .com)

Oricum ăia din cupa mondială sunt capabili de cele mai multe ori să redreseze bicicleta fără să pună piciorul jos
(aş vrea să fie deasemenea şi cazul meu :P )
Deasemenea setup-ul suspensiei de pe bicicleta unuia din cupa mondială nu m-ar face mai rapid, ci cel mai probabil, din contră, mai încet deoarece nu cobor cu viteza lor şi nici nu am stilul lor.

Deaceea recomand fiecăruia să încerce căt mai multe chestii şi să decidă ce-i convine mai mult.
Nu este nici o ruşine în cazul în care constaţi că pedalele clipless nu te avantajează să treci pe pedale normale. (de exemplu)
  • 0

#16 MBZ

MBZ

    Sânt Niculaie

  • Administrators
  • 5582 postări
  • Biciclete:Nicolai
  • Localitate:Bucureşti centru-est

Postat 27 May 2011 - 23:07:00

Pot merge si descult pe SPD. Sunt foarte obisnuit cu ele si le folosesc de 4 ani si pe sosea si pe mtb
Treaba nasoala nu-s pedalele, ci daca nu ai incaltarile cu placute.
Mi-am cam sifonat hodrobelele la dropuri peste niste santuri uitand ca nu-s incaltat..
Singurul mare avantaj este controlul, in special pe coborari si mai ales pe cele tehnice, si ma refer aici la control asupra biclei.
Clipurile iti intaresc niste reflexe si iti atenueaza altele.
Restul sunt doar la latitudinea si abilitatile celui care le foloseste. Nimic de generalizat.
  • 0

#17 CristiC

CristiC

    Membru Senior

  • Members
  • 1983 postări
  • Localitate:Bucuresti

Postat 27 May 2011 - 23:30:40

8. Poţi folosii diferite grupe de muşchi la pedalat când foloseşti clipless-uri. Da, dar îi ceva gen să pui motoraşul de la ştergătoare să funcţioneze în paralel cu V8-ul. Cel mai probabil dacă nu-i sincronizat bine, mai mult va încurca.

Nu inteleg ce vrei sa spui .
E usor ,ti calcaiul sus sau jos si pedalezi... http://www.ciclism.r...tyle_emoticons/default/unsure.gif
  • 0

#18 LucianTheOne

LucianTheOne

    There will be Only One

  • Administrators
  • 9758 postări
  • Localitate:Veresti - SV

Postat 28 May 2011 - 00:08:45

Poti pedala doar cu un singur picior!
Destul de util, zic eu, cand ai un picior lovit si vrei sa-l menajezi, dar nu vrei sa stai pe tuşă.
  • 0

#19 MLADEN

MLADEN

    Membru

  • Moderators
  • 2531 postări
  • Localitate:Timişoara

Postat 28 May 2011 - 07:51:41

Nu inteleg ce vrei sa spui .
E usor ,ti calcaiul sus sau jos si pedalezi... http://www.ciclism.r...tyle_emoticons/default/unsure.gif


Aia poţi şi cu pedale normale.

Eu mă refeream că poţi trage de pedale în sus.
Ideea îi că vrei să înlocuieşti muşchii care în mod normal îi folosim la susţinere şi la propulsie cu muşchi al căror scop îi să ridice piciorul de pe sol şi să-l mute în faţă. Îi destul de mare diferenţa, nu?
Deaceea maximul (maxim am spus!) la pedalat îl obţii concentrându-te asupra apăsării pedalei, iar celălalt picior îl tragi atăt căt să-l ridici de pe pedală dar fără să tragi de aceasta.
  • 1

#20 MBZ

MBZ

    Sânt Niculaie

  • Administrators
  • 5582 postări
  • Biciclete:Nicolai
  • Localitate:Bucureşti centru-est

Postat 28 May 2011 - 09:18:28

Presiune/apasare(cu muschii aferenti), tractiune/ridicare(cu muschii aferenti) impingere din spate(la care participa si alti muschi), schimbat aplicarea continua a unghiului de aplicare a fortei.
Practic MLADEN vrea sa spuna ca nu exista muschi ale membrelor inferioare care sa scape de actiune daca vrei sa pui la treaba tot sistemul muscular al picioarelor la pedalat, profitand de prinderea de pedale, si asa si este.
Pe o pedala normala nu prea iti iese. Daca faci intervale cu intensitate maxima sau aproape de maxim, si antrenat sa fii iti simti picioarele ca "au lucrat". Astea cu pedale cu prindere. Fara prindere nu vei simti cu adevarat intensitatea in musculatura (sau mie nu mi s-a intamplat).
  • 0

#21 Superretard

Superretard

    Member

  • Membru
  • PipPip
  • 22 postări
  • Localitate:tg- mures

Postat 03 June 2011 - 09:56:38

in plus, cu SPD pedalezi mai eficient ridicat din sa, mai ales pe portiuni cu pietris unde roata poate patina.
  • 1

#22 MLADEN

MLADEN

    Membru

  • Moderators
  • 2531 postări
  • Localitate:Timişoara

Postat 03 June 2011 - 19:22:56

Detaliază te rog.
  • 0

#23 majikstone

majikstone

    Membru Senior

  • Members
  • 1765 postări
  • Biciclete:Vortrieb custom cross
  • Localitate:Paris / Cluj-Napoca

Postat 03 June 2011 - 19:34:50

Deaceea maximul (maxim am spus!) la pedalat îl obţii concentrându-te asupra apăsării pedalei, iar celălalt picior îl tragi atăt căt să-l ridici de pe pedală dar fără să tragi de aceasta.


Maxim ai spus? Si daca cu celalalt picior tragi de pedala mai mult decat forta necesara sa ridici piciorul de pe pedala, vrei sa zici ca mergi mai incet? Si cum ramane cu pedalatul rotund? Cum ramane cu antrenarea alternativa a mai multor grupe de muschi, lucru care scade viteza de acumulare a acidului lactic in muschi? Fizica si biologia spun maxim.

Eu cred ca e foarte clar ca SPD-ul permite o eficienta mult mai mare a pedalatului. Singurul dezavantaj ar fi scaderea vitezei de reactie cand trebuie scos piciorul din pedala (si asta doar pana te inveti cu ele). Indiferent ca e vorba de sosea sau MTB, SPD-urile clar imbunatatesc eficienta pedalarii. Da' evident, asta nu conteaza cand te dai pe deal in jos.

LE: probabil ca si baietii astia vorbesc prostii:





  • 0

#24 raducanmihai

raducanmihai

    Membru Senior

  • Members
  • 1628 postări
  • Localitate:Predeal

Postat 03 June 2011 - 19:40:10

Indiferent ca e vorba de sosea sau MTB, SPD-urile clar imbunatatesc eficienta pedalarii. Da' evident, asta nu conteaza cand te dai pe deal in jos.

Evident ca nu conteaza eficienta pedalarii la vale dar conteaza controlul bicicletei pe care,dupa parerea mea,o "tii" mult mai bine cu SPD-uri.
  • 0

#25 majikstone

majikstone

    Membru Senior

  • Members
  • 1765 postări
  • Biciclete:Vortrieb custom cross
  • Localitate:Paris / Cluj-Napoca

Postat 03 June 2011 - 19:46:42

Evident ca nu conteaza eficienta pedalarii la vale dar conteaza controlul bicicletei pe care,dupa parerea mea,o "tii" mult mai bine cu SPD-uri.


Acolo nu ma pricep, eu merg mai incet la vale decat pe plat (nu ca as fi Fabian Cancellara, dar am fobie de coborari).
  • 0

#26 MLADEN

MLADEN

    Membru

  • Moderators
  • 2531 postări
  • Localitate:Timişoara

Postat 03 June 2011 - 20:09:46

Maxim ai spus? Si daca cu celalalt picior tragi de pedala mai mult decat forta necesara sa ridici piciorul de pe pedala, vrei sa zici ca mergi mai incet?

Suie-te pe biţiglă şi bagă viteză maximă căt poţi tu pedalând daor prin apăsarea pedalelor. (presupun că ai un kilometraj) când te-ai plafonat începi să tragi şi de pedale. Să ne spui cu căt îţi creşte viteza.

Si cum ramane cu pedalatul rotund?

Descrie-l.

Cum ramane cu antrenarea alternativa a mai multor grupe de muschi, lucru care scade viteza de acumulare a acidului lactic in muschi? Fizica si biologia spun maxim.

Păcat că-s trădate de logică.

Eu cred ca e foarte clar ca SPD-ul permite o eficienta mult mai mare a pedalatului.

Defineşte: mult mai mare. De fapt nu, ci mai bine spune-ne cu căt ţi-a crescut viteza maximă în experimentul de mai sus, ok?

Singurul dezavantaj ar fi scaderea vitezei de reactie cand trebuie scos piciorul din pedala (si asta doar pana te inveti cu ele).

Ori căt ai fi obişnuit cu ele, acel timp în care iei piciorul de pe pedală şi-l pui jos tot va fi mai mare la clipless.
Şi cum am mai spus, poţi decupla uşor doar atunci când piciorul pe care vrei să-l decuplezi se află în poziţia de jos (sau căt mai aproape) şi nu ai sprijinită greutatea în el.

Indiferent ca e vorba de sosea sau MTB, SPD-urile clar imbunatatesc eficienta pedalarii.

Aşteptăm rezultatele de la experimentul de mai sus şi după acea mai discutăm despre termenii "clar", "foarte clar", etc...

LE: probabil ca si baietii astia vorbesc prostii:

Nu uita că eu folosesc şi SPD-uri şi pedale normale. Vorbim mai mult după ce faci experimentul. :)
  • 1

#27 majikstone

majikstone

    Membru Senior

  • Members
  • 1765 postări
  • Biciclete:Vortrieb custom cross
  • Localitate:Paris / Cluj-Napoca

Postat 03 June 2011 - 20:49:12

Fac experimentul asta de vreo 1-2 ani de cand mi-am luat pedale SPD. Cu aceeasi configuratie destul de slabuta a bicicletei, mi-a crescut viteza medie pe urcari cu 20%. Pe plat, diferenta e ceva mai mica. De asemenea, mi-a crescut rezistenta la efort din punct de vedere muscular (febra musculara se instaleaza mai greu si mai rar). Experimentul a fost facut comparand aceleasi trasee pe care le-am facut cu/fara SPD, cu aceeasi bicicleta.

Despre pedalat corect:

http://lmgtfy.com/?q...lling+technique (pentru inceput)

http://www.bikesplit.com/bsa4.htm
http://www.bikeradar...ke-a-pro-12772/
http://www.roadcycli...g/victory.shtml

Logica? Experienta proprie nu inseamna logica.

Fizica in schimb nu minte, mai ales cand e vorba de mecanica clasica a carei baze sunt predate in clasele a 9a si a 10a de liceu.

Momentul fortei = produsul scalar dintre forta si bratul fortei = forta * bratul fortei * cosinusul unghiului format de vectorul forta si vectorul de pozitie al bratului fortei.
Bratele fortei sunt pedalele, au aceeasi lungime.
In momentul in care apesi cu un picior, se produce un momentl al fortei Mf1.
Daca lasi greutatea piciorului pe pedala cealalta, se produce un moment al fortei de sens opus Mf2. Deci momentul fortei total va fi Mf1 - Mf2.
Daca contrabalansezi greutatea piciorului de pe pedala care urca, atunci momentul total al fortei va fi Mf1, deci mai mare (corect ce-ai spus).
DAR! Daca si tragi de pedala in sus, momentul total al fortei este Mf1 + Mf3, unde Mf3 = diferenta de forta dintre forta de tractiune si greutatea piciorului * bratul fortei (pedala) * cosinusul unghiului format dintre ele.
Astfel, presupunand ca forta cu care apesi pe pedala care coboara e aceeasi, momentul total al fortei este cu atat mai mare cu cat Mf3 este mai mare, adica cu cat diferenta dintre forta de tractiune si greutatea piciorului este mai mare, adica cu cat forta cu care tragi de pedala este mai mare.

Lucrul mecanic = (in mod primitiv) forta * deplasarea liniara = momentul fortei * deplasarea unghiulara. La un numar fix de rotatii al pedalei (deplasare unghiulara = 2 * pi * nr. de rotatii), lucrul mecanic este direct proportional cu momentul fortei. Moment al fortei mai mare => lucru mecanic efectuat mai mare => energie totala a ansamblului ciclist + bicicleta mai mare => viteza mai mare.
Presupunand ca ai ajuns la limita dezvoltarii grupelor de muschi cu care apesi pe pedala, inseamna ca forta cu care apesi pe pedala nu prea ai cum sa o mai cresti. Deci Mf1 notat mai sus a ajuns la o valoare constanta si maxima (depinzand de fizicul tau). Acuma sa zicem ca iti iei SPD-uri si incepti sa-ti antrenezi si grupele de muschi cu care trebuie sa tragi de pedala, pana la nivelul lor maxim de dezvoltare, care iti permite producerea unui moment al fortei Mf3 care se cumuleaza cu momentul initial al fortei Mf1. Deci, faptul ca ti-ai luat SPD-uri si poti trage de pedale inseamna ca poti (cu antrenament si bunavointa, binenteles) produce un moment al fortei de pedalare mai mare, deci un lucru mecanic mai mare, deci poti obtine o viteza mai mare.

Acum ca diferenta de viteza e mare sau mica, depinde de fiecare si de cat de mult chef are sa isi modifice stilul de pedalat. Dar imbunatatirea exista, deci SPD-urile aduc un avantaj din punct de vedere al eficientei pedalarii.

Daca ai dubii referitoare la argumentatia mea anterioara, iti trimit niste cursuri universitare de mecanica. Sunt convins ca imi vor da dreptate.

Doar pentru ca tu n-ai observat o imbunatatire a eficientei pedalatului cu SPD-uri, nu inseamna ca imbunatatirea aia nu exista. Iti sugerez sa faci un poll cu intrebarea: "Pedalezi mai eficient cu SPD-uri?" si sa vezi ce ti se raspunde.

Cat despre logica, dezbateri si argumentare:

1. Vad ca n-ai comentat nimic la adresa clipurilor puse mai sus, unul dintre ele avandu-l ca protagonist pe Chris Carmichael (antrenorul personal al lui Lance Armstrong). Sa inteleg ca le dai dreptate?
2. As dori sa stiu motivele pentru care folosesti si SPD-uri. Daca zici ca nu sporesc eficienta pedalatului si ca au si alte dezavantaje, oare care-s motivele pentru care le folosesti?
3. N-am inteles in ce fel logica contrazice fizica si biologia. Tu confunzi experienta personala (subiectiva), cu logica, care se presupune impartiala si obiectiva. Detalii aici: http://ro.wikipedia....iki/Logic%C4%83.
4. Sunt de acord ca n-am definit termenii "clar", "mult mai mare", "foarte clar". Ma refeream la vizibil, masurabil, semnificativ. Ma refeream la importanta lor din punct de vedere al performantei. Oricum ai inteles foarte bine la ce ma refeream, insa conflictele la nivel de definitii si criterii sunt intr-adevar mai highly-ranked decat cele la nivel de argumente si avantaje/dezavantaje si, evident, e mai convenabil sa te legi de ele.
  • 3

#28 MLADEN

MLADEN

    Membru

  • Moderators
  • 2531 postări
  • Localitate:Timişoara

Postat 03 June 2011 - 21:11:26

Degeaba încerci acuma să te scoţi, ai de gând să faci experimentul cu viteza maximă sau nu?
De fapt cred că nu are rost că oricum nu-l vei putea face obiectiv.

Căt despre Carmichael şi "astronautul care-i şi cântăreţ", fi bun şi postează cum pedalează Armstrong. (nu uita să subliniezi partea unde trage de pedale în sus)
Da ştiu, îi destul de vechi articolul, dar ai dovedit că te descurci foarte bine cu gugălul.
  • 1

#29 majikstone

majikstone

    Membru Senior

  • Members
  • 1765 postări
  • Biciclete:Vortrieb custom cross
  • Localitate:Paris / Cluj-Napoca

Postat 03 June 2011 - 21:20:57

Ti-am explicat mai sus ca pe urcari mi-am imbunatatit viteza cu 20%. Daca pe o anumita catarare de cativa km din zona, urcam cu 9-10 km/h fara spd-uri, acum urc cu 12-13 km/h. Aia inseamna chiar mai mult de 20%, dar am dat o cifra onesta.

Eu nu ma scot, eu ti-am demontat logic si argumentat ideile pe care le sustineai cu privire la inexistenta unei imbunatatiri a eficientei pedalatului ca urmare a utilizarii SPD-urilor (a pedalelor clipless, de fapt). Daca n-ai inteles argumentele mele, poti studia un manual de fizica de liceu.

Daca n-ai incredere in obiectivitatea mea, iti sugerez ideea cu poll-ul. Fii sigur ca n-o sa imi fac 100 de cont-uri fantoma pe forum ca sa-ti demonstrez ceva.

Mai mult, pentru mine sunt extrem de clare avantajele SPD-urilor si consider ca cei 400 RON dati pe pedale + pantofi noi au fost cea mai buna investitie pe care am facut-o vreodata la bicicleta, alaturi de pantalonii cu bazon.

Daca citeai articolele al caror link l-am adaugat in postul anterior, probabil ca intelegeai ce inseamna pedalat eficient.

LE: vad ca le-ai citit. Deci toti rutierii (incepand cu astronautul care-i si cantaret) merg degeaba cu clipless, sunt efect placebo sau rezultatul marketingului agresiv. Sau cum?
  • 0

#30 MLADEN

MLADEN

    Membru

  • Moderators
  • 2531 postări
  • Localitate:Timişoara

Postat 03 June 2011 - 21:56:12

Eu nu ma scot

Eeeeeee nuuuuu... http://www.ciclism.r...tyle_emoticons/default/laugh.gif

Sincer nu te înţeleg, preferi să scrii atătea rânduri în loc să ieşi cu bicicleta... nţ, nţ, nţ, nţ...

Dacă ieşeai cu bicicleta postul era mult mai scurt, ceva gen:
Sărit în şa, început să pedalez doar apăsând în jos, schimbat viteze, plafonat la viteza xx km/h, început să trag de pedale şi în sus, viteza a devenit yy km/k
2 rânduri. Asta-i eficienţă... :P
(glumim puţin că devenise prea sobră discuţia)

Acu să trecem la Lance, mai întăi o poză cu el: click

Textul pe care am vrut să-l postezi era acesta:

The upstroke region supplies no positive, propulsive forces, so the concept of circular pedaling for better power distribution is false. The power from the downstroke is so great that it actually lifts the other leg during the upstroke. The backstroke (through bottom-dead-center) and the forestroke (through-top-dead center) do supply propulsive forces and are perhaps more important than the upstroke in terms of power distribution since they lead into and out of the most powerful region of the pedal stroke, the downstroke.


  • 1

#31 majikstone

majikstone

    Membru Senior

  • Members
  • 1765 postări
  • Biciclete:Vortrieb custom cross
  • Localitate:Paris / Cluj-Napoca

Postat 03 June 2011 - 22:09:26

The upstroke region supplies no positive, propulsive forces.

The power from the downstroke is so great that it actually lifts the other leg during the upstroke




Cred ca am facut o argumentatie fizica suficient de coerenta care demonstreaza contrariul.


Cat despre numarul de randuri pe care-l scriu, prefer sa fiu suficient de explicit incat sa nu las loc de discutie. Daca ai ceva de contestat in argumentatia mea anterioara, la obiect, cu argumente rationale bazate pe fapte reale, te rog sa o faci. Nu argumente de genul "degeaba incerci acuma sa te scoti".


De iesit cu bicicleta o sa ies maine de dimineata, astazi am fost ocupat sa invat (sesiune).


Inca o chestie: pedalele SPD te ajuta sa-ti cresti cadenta. Fara SPD-uri, la cadente de 90-100, cam țopăi în șa. Cu SPD-uri treaba asta nu se mai intampla.


Si daca vrei sa ma intrebi de experimente, fara SPD-uri abia atingeam o cadenta de 70-80 pe plat. Acum ma simt confortabil la 70 pe urcari si 90 pe plat (da, am vitezometru cu cadence meter). Si asta se traduce tot prin eficienta (desi aici exista o discutie indelunga cu argumente pro si contra pedalatului in cadenta comparativ cu cel in forta), dar si prin faptul ca pentru aceeasi viteza medie pot folosi rapoarte mai mici, lucru care imi protejeaza articulatiile si tendoanele.
  • 1

#32 CyberFaust

CyberFaust

    Membru Senior

  • Members
  • 423 postări
  • Biciclete:Bonetti custom 2006 Campy ¦ Alex CX Campy ¦ MTB cu furca fixa de pe vremea lu` Stefan cel Mare
  • Localitate:Skyrim (Suedia) / Timisoara

Postat 03 June 2011 - 22:44:14

@MLADEN: Ce troll esti. :P
  • 0

#33 MLADEN

MLADEN

    Membru

  • Moderators
  • 2531 postări
  • Localitate:Timişoara

Postat 03 June 2011 - 23:22:05

Aha! Deci link-urile tale îs bune dar ale mele nu... De parcă nu ar fi acelaşi internet! http://www.ciclism.r...tyle_emoticons/default/laugh.gif
Acu înţelegi de ce eu prefer experienţa personală (deaceea am zis de la început să faci acel experiment decăt să ne batem cu link-uri)

Cadenţă-decadenţă... Sincer habar n-am cu ce cadenţă pedalez şi nici nu mă prea interesează acest număr. Atăta experienţă am încăt să simt când mă aflu în cadenţa optimă sau dacă-i cazul să schimb în sus sau în jos viteza. Şi dacă tot ai pomenit, aşa după ureche, eu am cadenţă mai mare pe urcări şi mai mică pe plat. (nu-mi place să pedalez în forţă şi deaceea prefer să învărt ca morişca pe urcări)

Revenind la Lance (dacă tot am început cu el, cu el merem pân'la capăt), eficienţa lui măreaţă are la bază reducerea punctului mort (când ai un picior sus şi unul jos) prin acel joc de glezne. Problema "fundamentală" îi că nu am găsit exact şi din surse credibile cu căt şi-a îmbunătăţit performanţa. (îi între 3-5% în unele surse şi până la 10-15% în alte locuri)
Îţi dai seama că dacă-i 3-5% chiar nu merită bătaia de cap şi timpul pierdut... şi dacă stau să mâ gândesc mai bine nici 10-15% nu merită să pierzi cine-ştie-căte ore pe zi - zile pe săptămână antrenându-te. Timp în care ai putea să ieşi p'afar şi să mergi cu bicicleta.

Na! că am scris cam mult aşa că am să închei cu: Nu are rost să tragi de pedale în sus deoarece nu ajută, dacă nu-i careva deacord cu mine în privinţa asta să se certe cu Carmichael şi cu Armstrong.


@CyberFaust:
http://mensagensmanuscritas.files.wordpress.com/2009/05/keep-trolling3.gif

:D
  • 2

#34 majikstone

majikstone

    Membru Senior

  • Members
  • 1765 postări
  • Biciclete:Vortrieb custom cross
  • Localitate:Paris / Cluj-Napoca

Postat 03 June 2011 - 23:36:39

Experienta personala: SPD-urile mi-au imbunatatit vizibil eficienta la pedalat. Experienta personala a majoritatii celor care au trecut pe SPD confirma acelasi lucru.

Revenind la Lance: imbunatatirea performantei fata de cine? Fata de ceilalti ciclisti din pluton, care deja mergeau pe clipless si nu aveau un stil de pedalat la fel de eficient ca al lui? Sau fata de un ciclist care merge pe pedale cu platforma?

Nu pierd ore antrenandu-ma. Pur si simplu ies cu bicicleta unde as fi iesit in mod normal si, in timp ce pedalez, incerc sa-mi controlez modul in care pedalez. Simplu. Cu timpul se vad si rezultatele. Evident, as putea sa stau ore intregi sa ma antrenez, dar n-o fac. Ciclistii profesionisti o fac, e treaba lor. Dar in masura in care pot, ma folosesc de avantajele SPD.

Intrebarea fundamentala: de ce toti ciclistii de performanta de la disciplinele care au ca element central eficienta pedalarii (deci excludem gravitationalele si cele de show) folosesc clipless? Pentru ca nu-i ajuta? De la inceputurile ciclismului, ciclistii si-au prins, intr-un mod sau altul, piciorul de pedala. Ratrape-urile au fost folosite zeci de ani inainte sa apara pedalele clipless. De ce le foloseau? Pentru ca nu-i ajutau? Sunt curios cum explici asta.

Si tot nu mi-ai zis de ce ai SPD-uri pe bicicleta de XC.

Cu asta, I rest my case. Ma duc sa dorm, e mai eficient din toate punctele de vedere.

Oricum, discutia pro-contra SPD-uri la MTB depinde mult de disciplina de MTB la care se face referire. Daca la XC o mare parte din ciclisti folosesc SPD-uri, la Downhill sau alte discipline similare e pe dos.
  • 2

#35 MLADEN

MLADEN

    Membru

  • Moderators
  • 2531 postări
  • Localitate:Timişoara

Postat 03 June 2011 - 23:57:00

Si tot nu mi-ai zis de ce ai SPD-uri pe bicicleta de XC.


Eu spus, dar tu prea supărat pe mine să fi citit. :rolleyes:

...
7. (numărul magic) Clipless-urile îţi ţin tot timpul piciorul în poziţia corectă.
Da, probabil acesta este cel mai important şi demn de notat avantaj pe care ţi-l pot oferii clipless-urile. Cu menţiunea că trebuie avut grijă ca să fie setate corect, altfel s-ar putea să-ţi facă şi mai multe probleme.
...


Ştiu că majoritatea spun că trecerea pe clipless le-a îmbunătăţit performanţa dar problema apare când îi rog să cuantifice îmbunătăţirea şi testele să fie făcute în condiţii similare.
Acu înţelegi de ce ţi-am propus testul de mai sus, mai simplu de atăt nu cred că se poate.

O altă variantă îi ca după ce mergi mult timp pe clipless să treci pe flat-uri şi să urmăreşti în ce condiţii îţi desprinzi picioarele de pe pedale.


Revenind la Lance: imbunatatirea performantei fata de cine?

Faţă de el însuşi. Deci dacă ai cumva ceva date concrete...
  • 2

#36 raducanmihai

raducanmihai

    Membru Senior

  • Members
  • 1628 postări
  • Localitate:Predeal

Postat 04 June 2011 - 00:31:38

Chiar nu intelegi sau te prefaci ?? Ce date concrete ? Cineva nu poate sa-si aprecieze imbunatatirea performantei daca nu o exprima neaparat in W sau km/h ?
  • 1

#37 MLADEN

MLADEN

    Membru

  • Moderators
  • 2531 postări
  • Localitate:Timişoara

Postat 04 June 2011 - 08:09:17

Sincer, chiar nu înţeleg. Nu înţeleg de ce atunci când apare o discuţie din asta unii se simt atacaţi de parcă m-aş lega de religia lor şi atunci când cer ceva date concrete legate de eficienţa clipless-urilor îi parcă aş cere să dovedească concret că există dumnezeu.

Dacă-i aşa de clar... foarte clar!... irefutabil de foarte clar!!!... atunci care-i problema? De ce nu poţi da nişte cifre care să susţină acest lucru?
Da, sunt importante cifrele deoarece în funcţie de context "puţin" şi "mult" pot avea chiar aceaşi valoare.
De ex. o îmbunătăţire de 1% îi "puţin", dar în schimb într-un concurs poate fi diferenţa dintre locul 1 şi a nici nu te clasa pe podium adică "mult"... de fapt "enorm".
Cu alte cuvinte ce-i pentru tine mult pentru mine poate fi nesemnificativ şi viceversa.

Dacă mergi cu MTB-ul şi cu cursiera pe şosea diferenţa îi clară şi o poţi cuantifica. Atunci de ce nu se poate face la fel şi cu clipless şi flat-uri dacă-i tot la fel de clar?

Deasemenea dacă-i aşa de clară diferenţa şi ţinând cont că multă lume foloseşte clipless-uri, atunci de ce nu-i plin internetul de exemple concrete? de fapt cam lipsesc cu desăvărşire. În schimb în locul lor se găsesc argumentări de forma: "dumnezeu există deoarece noi credem în el şi suntem mulţi, iar tu dacă nu-l simţi înseamnă că eşti un eretic şi te vom arde pe rug ca să te iluminezi"...



... omul căt greşeşte învaţă.
  • 2

#38 majikstone

majikstone

    Membru Senior

  • Members
  • 1765 postări
  • Biciclete:Vortrieb custom cross
  • Localitate:Paris / Cluj-Napoca

Postat 04 June 2011 - 10:12:44

Sper ca n-ai luat personal nimic din ce-am scris mai sus, a fost un conflict de idei si nu de indivizi. Experienta mea cu/fara SPD-uri mi-a spus ca cei 400 ron investiti in pantofi + pedale au fost cea mai buna investitie in bicicleta mea din punct de vedere al raportului beneficii/cost. Am detaliat si de ce (viteza mai mare pe urcari, oboseala acumulata mai greu in muschi, posibilitatea de a merge cu o cadenta mai mare). Am citit si parerile altora despre acest subiect, de pe diverse forumuri (inclusiv forumul ciclism.ro) si majoritatea au confirmat aceleasi avantaje, intr-o masura sau alta. Poate ca unii nu le-au resimtit pe toate, dar all in all avantajele au fost aceleasi.

Avand in vedere ca m-am ocupat pana acum de stiinte exacte si ca sunt agnostic, cred ca pot sa-mi pastrez obiectivitatea cu referire la avantajele/dezavantajele unui anumit obiect, context, etc. De asemenea, nici nu am avut prea multi bani sa investesc in bicicletele mele, asa ca intotdeauna m-am chinuit sa fac cele mai eficiente upgrade-uri, adica sa obtin un bonus cat mai mare de confort/performanta cu o investitie cat mai mica.

Nu incerc sa te conving de nimic. Intr-adevar, SPD-urile au si dezavantaje, care pot sa conteze sau nu in functie de disciplina la care se folosesc. Pentru mine (si multi altii), avantajele au fost considerabil mai mari decat dezavantajele (din punctul meu de vedere, singurul dezavantaj a fost costul investitiei). Experienta ta cu SPD-urile a fost cu totul alta, asta este.

Nu inteleg, totusi, de ce insisti cu "cuantificarea". Ti-am scris de vreo 3 ori in ce masura mi-am imbunatatit "performanta" cu SPD-uri fata de perioada cand nu foloseam. Si pe langa diferenta cuantificabila (viteze medii), exista si diferenta la nivel de confort si rezistenta la pedalat, pe care iti dai seama ca nu pot sa o cuantific. Dar cert e ca dupa o urcare de 10 km cu 6% imi simt muschii mai odihniti/relaxati decat daca as fi mers fara SPD-uri. Plus ca distantele pe care imi permit sa le parcurg intr-o tura de cand am SPD-uri sunt mai mari decat inainte. N-am cum sa-ti dau cifre exacte cand e vorba de confort.

Cu acest post eu ma retrag din discutie. Asa cum eu n-o sa te conving de nimic, nici tu n-o sa ma convingi de nimic. Ramane ca cei care au dubii cu privire la achizitionarea / folosirea SPD-urilor sa citeasca posturile si sa judece singuri ce e mai bine pentru ei. Nu fac propaganda, mi-am exprimat o parere, pe care am si argumentat-o stiintific pe alocuri. Mai mult nu am de spus.

Spor la pedalat!
  • 1

#39 LadyBird

LadyBird

    Amator

  • Members
  • 105 postări

Postat 04 June 2011 - 10:14:11

Sincer, chiar nu înţeleg.


Esti exemplul perfect pentru expresia unor ilustri, "minti luminate cu lanterna".
  • 2

#40 rasebo

rasebo

    Membru Senior

  • Members
  • 340 postări
  • Localitate:Bucureşti

Postat 04 June 2011 - 10:36:23

http://www.ncbi.nlm....pubmed/18418807
  • 1



Subiect vechi!
Guest, au trectut mai mult de 180 zile de la ultima activitate în acest subiect de discuții, și este posibil să nu mai prezinte actualitate. Ești sigur că vrei să „dezgropi” subiectul cu un răspuns după atât de mult timp?