un-baiat

Cum sa alegi o bicicleta pentru oras / mers la serviciu

Recommended Posts

un-baiat    3

Acest articol este preluat de la un alt user:

Cum aleg prima bicicletă pe care o voi folosi pentru ture prin oraş şi mers la serviciu?

- sunt multe aspecte de care trebuie ţinut cont însă voi prezenta doar pe cele importante.

Oraşul e plin de puşti cu biciclete mountain bike cu suspensii şi pe faţă şi pe spate, cu roţi cât mai groase (anvelope late). O bicicletă "mountain bike" este o bicicletă de munte aşa cum îi spune şi numele. O astfel de bicicletă în oraş nu poate reprezenta o plăcere. Nici un om care doreşte să-şi cumpere o bicicletă pentru ture de oraş şi mers la serviciu NU are ce să facă cu aşa ceva! Dacă va luaţi o astfel de bicicletă, aceasta va deveni o povară, plimbarea cu aşa ceva nu este o plăcere ci este similară alergării cu un rucsac de 3kg în spate. Adică nu vei simţi nici o plăcere, vei transpira leoarcă iar bicicleta în loc să se strecoare lin printre străduţe va fi o greutate pe care o tragi după tine.

1) Cadrul este foarte important să fie uşor, în NICI UN CAZ cadru gros ci cât mai subţire şi mai uşor. Nu vă amăgiţi gândindu-vă (eu am 70kg, ce mai contează un cadru mai greu cu 2-3kg, doar nu sunt ciclist de performanţă, mă plimb în jurul blocului şi atât). Aceste 2-3 kg sunt foarte importante. Forma cadrului este foarte importantă, dacă e un cadru balonat şi greu, acesta va influenţa şi prin frecare dată de masa lui, şi prin frecarea cu aerul şi în plus, un cadru greu şi voluminos va avea şi un desing prost gândit şi-ţi va influenţa poziţia în mers. Diferenţa dintre mersul pe un cadru uşor, subţire, aerodinamic şi un astfel de cadru de mountain bike este următoarea: un om obişnuit de 30 ani care se deplasează dimineaţa cale de 3-4 staţii de tramvai pe o bicicletă cu cadru bun va ajunge la serviciu curat, înviorat uşor, vesel. Acelaşi om obişnuit dacă merge la servici pe un cadru greu va ajunge transpirat, gâfâind etc.

Nu vă amăgiţi gândindu-vă: las' să fie mai rezistent, să nu se rupă. Un cadru pentru bicicletă de oraş NU ARE cum să se rupă chiar dacă ai 100kg. Asta e o poveste pe care ţi-o spune vânzătorul. Nu te ajută cu absolut nimic faptul că e cadrul gros. O să rupi 100 de alte piese de la bicicletă, o să treacă 20 ani şi cadrul să fie tot la fel.

2) Cauciucurile (anvelopele) trebuie să nu fie late, groase, cu "zimţi cât mai mari". Un cauciuc bun este un cauciuc subţire ex. 26x1,5 cu stiraţii mici sau maxim 26x1,75 slick. Acesta e un cauciuc de oraş. Striaţiile pe cauciucuri încetinesc foarte mult, introduc frecare mare. Diferenţa între un cauciuc cu striaţii şi unul slick este enormă! Dacă pedalezi "agale" şi ai un cauciuc uşor, lin, o să simţi că te duci înainte, pur şi simplu simţi că bicicleta are tendinţa de a luneca uşor înainte. Dacă mergi pe aceeaşi bicicletă, cu acelaşi cadru, echipată cu cauciucuri groase, cu striaţii şi încerci să pedalezi agale, vei simţi că bicicleta se lipeşte de asfalt, că nu înaintează, vei fi obligat să depui mai mult efort ca să nu cazi.

Văd zilnic oameni care vor să-şi ia o bicicletă pentru mers la serviciu şi deplasări prin oraş,. Oameni care se duc la 2-3 magazine, neştiind ce să aleagă întreabă vânzătorul, acesta imediat îi minte în faţă şi îi îndrumă spre o bicicletă mountain bike spunând că "e rezistentă şi bună pentru gropile din bucureşti". Oamnii neîncrezători, sau poate pentru un preţ mai bun se îndreaptă spre alt magazin. Acolo aceeaşi poveste. După ce merg la 2-3 magazine şi primesc acelaşi sfat mârşav aleg un mountain bike. Se urcă pe ea, fac 2-3 ture, o ridică în mână şi li se pare uşoară, chiar la turele pe care le fac în jurul magazinului li se pare că deşi e mtb, merge foarte uşor. Asta pentru că NU-şi pot da seama fiind la prima bicicletă.

Un om normal care v NU are ce să facă cu o bicicletă cu cadru gros şi roţi late în oraş.

3) Suspensiile nu au ce căuta la o bicicletă de oraş. În cel mai rău caz suspensii doar pe faţă. Cel mai bine ar fi să nu aibă suspensii deloc. Suspensiile nu te ajută la gropile din oraş sau la mersul la serviciu. Mergând spre serviciu poţi să ocoleşti gropile, doar nu eşti cu camionul! Dacă nu poţi ocoli, amortizezi puţin cu picioarele pr pedsle şi gata, ai trecut de groapă. Roata de pe faţă se descentrează cel mai rar, pe ea e greutate mai puţină, la borduri tragi puţin de ghidon în sus şi urci bordura foarte uşor chiar dacă ai 40 ani. Suspensia pe spate e de-a dreptul o prostie în oraş! Suspensiile sunt grele, pe o bicicletă cu suspensii mersul este mai greoi decât pe una fără suspensii. Ştiu, sunt frumoase, dau bine însă îngreunează mersul. În plus, o bicicletă cu preţ sub 1000RON cu suspensii e un chitch de care trebuie să te fereşti! Dacă nu sari scări, dacă nu iei borduri în viteză mare, dacă încerci să ocoleşti gropile pe care le vezi, dacă încetineşti puţin când vezi o groapă de nu poate fi evitată (rar), suspensia nu este pentru tine.

A merge cu o bicicletă cu cauciucuri groase prin oraş este similar cu a merge cu nişte cizme de cauciuc în picioare. Pur şi simplu simţi că e greu de înaintat echipat cu aşa ceva. La fel şi cu suspensiile, e ca şi cum "ai trage ceva după tine".

Mulţi mă vor contrazice, vor spune ce biciclete deosebite au ei, însă eu nu pentru aceştia am scris. Am scris pentru oameni care vor să evite aglomeraţia din oraş cu ajutorul acestui minunat sport "mersul pe bicicletă - ciclismul".

Comparaţia dintre o bicicletă de oraş şi un mountaint bike este similară cu:

- săniuţă din aluminiu vs săniuţă din fier

- shiuri uşoare vs schiuri grele

- role cu roţi din plastic vs role cu roţi din silicon

Arată la fel, par la fel, dacă te plimbi 2 minute cu ele crezi că sunt la fel, dar diferenţa e mare. Evident, fiecare e mulţumit cu ce are, săniuţa lui, chiar dacă e din fier el crede că e bună, rolele chiar dacă merg mai greu spune că sunt bune şi i-se par bune, shiurile chiar dacă mai mult sunt împinse decât alunecă, el crede totuşi că merg bine şi i-se par bune.

Ce e grav, 90% din oamenii care au bicicletă în România sunt puşti cu biciclete de munte, grele, inutile în oraş. În aceste condiţii, magazinele s-au orientat spre astfel de cumpărători, importă piese şi biciclete de acest tip şi oriunde te-ai duce îţi bagă pe gât o bicicletă care nu e bună de nimic. Lumea nu ştie ce să cumpere. La fel şi părinţii care nu s-au dat cu săniuţa cumpără o săniuţă cât mai grea, din fier cu gând să dureze mai mult de parcă s-ar rupe cadrul.

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
erich1934    3

Singura chestie pe care MTB -urile o au special este marketing-ul.

Toata lumea iti vinde biciclete sa rupi muntele in doua cu ele. Pentru touring MTB-urile sunt nepotrivite (daca se face pe sosea).

Cel mai enervant e ca se promoveaza caratul MTB-ului in masina pana sus pe munte si apoi te dai la vale cu ele exact ca si cu schiurile (numarul din august 2007 al "Velovert" o revista franceza de MTB asta te sfatuieste).

O bicicleta care sa fie "mai buna decat masina" trebuie sa poate fi folosita pe sosea , si oarecum limitat offroad (un drum forestier de exemplu) deci din punctul meu de vedere un hibrid (eu am norocul sa am si asa ceva).

Nu am nimic cu MTB-urile doar ca sunt nepotrivite in oras si sunt la fel de utile ca si jeep-urile .

LE : Un MTB oricare ar fi el trebuie hibridizat macar pentru folosirea in oras : cauciucuri slick , aparatori , far , pozitie in spate,portbagaj iar unele dintre ele pur si simplu nu permit asta (cadrul lor nu permite montarea de aparatori de exemplu) si nu in ultimul rand protectie pentru lant. Sa mai zic de Shimano Nexus ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
un-baiat    3

Bicicletele de oras ar trebui sa fie in mod normal primele la nivelul vanzarilor, de vreme ce cei mai multi vor o bicicleta pentru a face scurte deplasari in cadrul orasului.

Din contra,in Romania, multi cumparatori aleg gresit bicicletele de munte crezand ca vor merge si pe drumuri de pamant, acest lucru intamplandu-se foarte rar sau chiar deloc. Daca doriti o bicicleta pentru a va deplasa in oras, city bikes sunt unica solutie, cu rezerva de a va putea lua o bicicleta hibrida care poate sa se deplaseze si pe drumuri de teren mai putin accidentate. In niciun caz sa nu preferati bicicleta de munte pentru a va deplasa pe asfalt, deoarece MTB-urile sunt la moda sau pentru ca prietenii vostri ar considera ca o bicicleta de oras este demodata.Bicicletele de oras au evoluat atat de mult cu scurgerea deceniilor ce au trecut de la aparitia lor astfel incat astazi este tot ce poate fi mai bun pentru plimbarile si deplasarile noastre.

sursa: mbike

Share this post


Link to post
Share on other sites
yakko    0

Sunt unul dintre cei care vor sa cumpere o bicla si nu au avut nimic de a face cu biclele de 20 de ani :D. Am cam 1,80m si vreo 107 kile, ceea ce inseamna probabil ca imi trebuie o bicla mai speciala care sa ma suporte...

Am incercat sa gasesc o solutie in ceea ce s-a scris pe diverse forumuri inclusiv aici, dar nu am intalnit o concluzie clara cu ce pot sa gasesc in magazinele din Bucuresti relativ la situatia mea, si ma zbat inca in nestiinta ;).

Voi merge 95% din timp in oras (mers la servici partial prin parc, adica trepte, teren putin mai accidentat) si 5% as vrea sa urc bita in masina si sa merg pe un drum forestier/padure (sa zicem ca mi-ar place si ceva ture mai lungi pe sosea, dar nu cred ca voi ajunge vreodata sa fac asta). De fapt nici cei 5% nu sunt siguri.

Am inteles ca ideal este sa am bita de oras si alta de off-road dar nu am atat spatiu de depozitare si nici bani. Astfel rezulta din cate am citit pe aici ca un hibrid ar fi ideal. Daca gresesc va rog sa ma corectati.

Daca ati putea sa imi faceti si mie o recomandare bazata pe masa coroprala ceva mai speciala si pentru un buget de 1500 ron (maxim 2000) v-as ramane recunoscator. Din cate am citit Cube Road SL ar fi o solutie, dar poate se gaseste si o solutie putin mai ieftina de atat. V-as ruga si pentru o recomandare la marimea cadrului pentru tipul ales de bita (inseam size 81cm). Am calculat cu ajutorul unui tool si pentru road a rezultat un cadru de 54 adica vreo 21 de inch care mie mi se pare cam mult. Presupun ca marimea variaza de la un tip de cadru la altul. Hibridul nu stiu ce tip de cadru poate avea si ma gandesc ca in functie de asta difera si marimea.

Multumesc.

Share this post


Link to post
Share on other sites
valyo    0

Salut. Cam acelasi tip de bicicleta caut si eu. Dupa 5 ani de mers pe o ruseasca la care am schimbat tot in afara de cadru si furca mi-am zis ca e timpul sa imi iau alta. Imi face cu ochiul o Kona Dew la 1200lei dar nu sunt sigur daca e alegerea cea mai buna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Frank    4,811

...dar nu sunt sigur daca e alegerea cea mai buna.

Alegerea cea mai buna nu va exista niciodata, miine sau poimiine apare ceva si mai bun decit ceea ce ai considerat tu a fi cel mai bun ...

Share this post


Link to post
Share on other sites
asterisc    0

... De aia e bicicleta superioara masinii, pentru ca poti face mai multe cu ea ...

... Strict util si eficient sunt cu adevarat: slickuri si frina pe disc.

Cu prima afirmatie nu sunt deloc de acord. Ca si bicicletele, si masinile sunt de diferite feluri.

E o afirmatie gratuita...

Cat despre a doua, franele pe disc nu aduc un plus de performanta in cazul offroad-ului, in conditii dure (noroi, ploaie, ...) ?

Din cate am vazut/auzit, NU are sens sa pui frane pe disc in oras...

Ma contrazice cineva?

Share this post


Link to post
Share on other sites
animaloo    1,334

si in oras ploua

sfaturile din primul post mi se par de bun simt. evident ca eu le-am ignorat pe toate cand mi-am luat bicla, dar noi sa fim sanatosi :)

Un om normal NU are ce să facă cu o bicicletă cu cadru gros şi roţi late în oraş.

n-am zis niciodata ca-s normal :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
asterisc    0

OT:

Bineinteles ca am nevoie de acel minim de postari, de aia am (cu asta) 3 posturi in mai bine de 1 saptamana.

Mi se pare aberant sa zica cineva ca bicicleta e superioara masinii... de aia am si postat.

Nu conteaza vechimea posturilor, ci calitatea informatiilor...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Frank    4,811

Mi se pare aberant sa zica cineva ca bicicleta e superioara masinii...

Depinde de punctul de vedere :idea:.

Nu conteaza vechimea posturilor, ci calitatea informatiilor...

O informatie foarte calitativa ;-).

Share this post


Link to post
Share on other sites
albuemil    14

... Mi se pare aberant sa zica cineva ca bicicleta e superioara masinii...

La fel de aberant mi se pare cand cineva afirma ca masina e superioara bicicletei :-P

Fiecare e buna la ceea ce a fost proiectat sa faca, a compara o bicicleta cu o masina e ca si cum ai compara o barca cu un transatlantic, normal ca in afara de faptul ca ambele plutesc (sau ar trebui sa pluteasca :-P) nu prea sunt asemanari intre ele mai ales la ce sunt (sau pot fi) folosite.

Share this post


Link to post
Share on other sites
JimmyDanger    4

Merg cu bicicleta oriunde şi oricând, însă:

- nu pot căra cu ea de la supermarket şi de la piaţă 4 până la 6 sacoşe pline ochi, plus baxuri de apă minerală şi plată pentru o săptămână

- nu-mi pot transporta cu ea familia (care include şi un copil mic)

- nu pot ieşi din oraş cu ea atunci am treabă în provincie (decât poate cu riscul ca odată ajuns la destinaţie să nu mai fiu bun de nimic)

- nu o pot lăsa în stradă nici cât mă duc să plătesc o factură (poate unii o consideră exagerare, însă există riscul să rămâi fără ea indiferent câte măsuri de siguranţă ţi-ai lua, asta ca să nu mai vorbesc şi de riscul vandalizării)

Share this post


Link to post
Share on other sites
animaloo    1,334

- nu o pot lăsa în stradă nici cât mă duc să plătesc o factură (poate unii o consideră exagerare, însă există riscul să rămâi fără ea indiferent câte măsuri de siguranţă ţi-ai lua, asta ca să nu mai vorbesc şi de riscul vandalizării)

u're funny. adevarul este ca masinile sunt inviolabile. orice incercare de furt din masina sau doar de vandalizare este 0, pentru ca masinile sunt inconjurate de un camp de forta.

sau, in orice caz, masina lui Jimmy.

in plus, daca ai sa citesti TOATA explicatia, ai sa vezi unde era vorba despr superioritatea bicicletei. Pentru ca sunt zone unde bicicleta ii este superioara masinii.

Share this post


Link to post
Share on other sites
asterisc    0

In acelasi spirit, bocancul este superior bicicletei...

Nu am vrut sa inflamez muschii nimanui, dar sa fim totusi cu picioarele pe pamant, fiecare obiect are utilitatea/inutilitatea lui...

Share this post


Link to post
Share on other sites
animaloo    1,334

exact. ca si in contructia unei idei, toate propozitiile au o utilitate. scoase din context, propozitiile devin inutile.

propozitie = idee

Share this post


Link to post
Share on other sites
JimmyDanger    4

u're funny. adevarul este ca masinile sunt inviolabile. orice incercare de furt din masina sau doar de vandalizare este 0, pentru ca masinile sunt inconjurate de un camp de forta.

sau, in orice caz, masina lui Jimmy.

În timp ce maşina o pot lăsa în stradă fără nici un stres, când am bicla legată de vreun gard sunt cu nervii praştie. Consider că pentru un hoţ / vandal o maşină încuiată şi cu alarmă (sau de producţie comunistă şi jegoasă - cum e cazul meu) prezintă o tentaţie mult mai mică decât o biclă pe care chiar dacă nu poţi s-o iei cu totul, tot găseşti ceva să demontezi de pe ea.

Totuşi, zicea cineva că dacă e vreun lucru pentru care să mulţumim celor de la DHS/FB/Rich, acela ar fi că i-a învăţat pe români să creadă că preţul unei bicle e de 200-300 RON, deci nu prea merită să-ţi baţi capul să furi aşa ceva.

Dar sa revenim la concret: se pot face cumparaturi si din supermarket. Cora, Billa au parcari de biciclete si sunt folosite. Just have a look ... Nu se pot cara baxuri dar se pot face mai multe drumuri si nu se consuma benzina si timp pentru parcare.

De aici înţeleg că îţi faci cumpărăturile singur. Încearcă să-i propui soţiei ca în loc de maşină să mergeţi cu bicicletele (1 sau 2 drumuri) şi să căraţi la fiecare drum câte 2 sarsanale fiecare. Dacă reuşeşti s-o convingi, promit să încerc şi eu :evil: .

argumente de tipul "nu pot cara familia in provincie la rude in weekend" sunt "out of scope"

Corect. Generalizasem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
JimmyDanger    4

Eu: Ce-ai zice dacă am lăsa naibii maşina acasă şi am merge cu bicicletele la Cora ? Mai facem şi economie că nu mai cumpărăm toate prostiile dacă nu putem să le cărăm.

Ea (isterizată instantaneu): CEEEEE ?!?! AI ÎNNEBUNIT ? Cum să mergem cu chestiile alea ? etc.

Ca să fac o sinteză coerentă a unei tirade furibunde, s-ar rezuma cam la următoarele:

- mult mai greu de dat la pedale decât de stat pe scaun

- mersul pe stradă cu bicla e sinucidere curată

- imposibil de cărat cu bicla strictul necesar (deşi când mergeam cu microbuzul Cora strictul necesar încăpea în 4 sacoşe, de când avem maşină se pare că abia mai intră în 6)

- dacă am chef de aşa ceva, n-am decât să mă duc singur

Felicitări celor care au avut rezultate pozitive în acest demers, eu unul nu am nici energia, nici tactul necesar pentru a reuşi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
animaloo    1,334

nici eu nu am vazut in romania. prin suedia am vazut cateva bicle echipate cu remorca.

plus scaune de copchii si alte minunatii de genul asta.

Totuşi, zicea cineva că dacă e vreun lucru pentru care să mulţumim celor de la DHS/FB/Rich, acela ar fi că i-a învăţat pe români să creadă că preţul unei bicle e de 200-300 RON, deci nu prea merită să-ţi baţi capul să furi aşa ceva.

mie mi-au furat ceasul de la kilometraj, deci valoarea obiectului furat se pare ca nu conteaza prea mult

(il lasasem pentru ca oricum aveam magnetelul furat odata cu roata)

Share this post


Link to post
Share on other sites
oushor    0

Pentru fericitii proprietari de DHS/FB si alte marci exclusiviste pentru oameni impliniti, stricatul componentelor e o realitate cotidiana. Totusi, dupa ce am patit-o ieri pe ploaia aia nebuna, m-am hotarat sa imi iau alte frane. As dori niste recomandari pentru frane care sa nu pice dupa trei ture moderate prin oras sau strangeri de suruburi inainte de plecare dar nici sa nu coste cat toata bicla la un loc. Folosind bicicleta numa in ture lejere prin oras si prin imprejurimi, as dori sa stiu cam care ar fi varianta cea mai nimerita in aceasta situatie, nici mai mult, nici mai putin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
bikeye    0

parerea mea e sa iti iei o bicicleta buna si usoara ... ca sa nu ajungi mort de oboseala la servici:cry: ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now