hipopotanu

Alegere placute frana (metalice, rasina, etc.)

59 posts in this topic

Cum se aleg placutele pentru frana, se aleg in functie de tipul franei (producatorul), pot lua si de la alta firma, care sunt mai bune, din cate am vazut eu pt shimano sunt metalice si rasinoase.

Mai vad si alti producatori (SWISS STOP, KOOL STOP, nu stiu sa faca si frane) care fac placute de frana pentru firmele producatoare de frane: Avid, Formula, etc. dar vad ca nu si pt Shimano, sau nu am vazut eu.

Eu am frane Shimano LX ci discuri Magura Julie, placutele din cate ma pricep eu sunt metalice, au tinut destul dupa parerea mea, deci m-ar bate gandul sa iau tot metalice. Pot sa iau doar de la Shimano sau pot sa iau si de la alte firme producatoare?

Care este diferenta intre cele metalice si cele rasinoase? Care sunt mai bune dintre ele, sau unele sunt specifice unei anumite categorii?

Deci, daca e vreun cap mai luminat, rog si eu sa ne dea niste explicatii.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

În primul rând, frânele Își păstrează garanția producătorului cât timp sunt folosite În condițiile specificate de acesta și cu materiale consumabile/Întreținere recomandate. Schimbarea plăcuțelor de frână Îți anulează garanția. De ce? Pentru că producătorul nu poate garanta că alte plăcuțe nu vor dezvolta o căldură mai mare prin frânare, care poate să deterioreze etrierul sau discul Într-un mod neprevăzut.

Dacă te-ai decis să ignori acest aspect, te așteaptă multă cheltuială și Încercări până când vei găsi combinațiile (da, mai multe) cele mai bune pentru mai multe condiții de pedalat. Sunt doi factori care trag diametral opus: eficiența de frânare și rezistența la uzură. Trebuie să te mulțumești cu un compromis Între ele. Pe de o parte sunt plăcuțele metalice, care frânează cel mai tare, dar care se consumă repede, unele fiind mai ales sensibile la apă. Pe de altă parte sunt plăcuțele ce au În componență diverse rășini pentru a rezista mai bine În timp și a face un zgomot mai mic, Însă cu o frânare mai puțin puternică. Trebuie să ții cont de asta dacă traseul ales trece prin râuri sau dacă se anunță ploaie/noroi.

Nu uita că poți schimba și discul, nu doar plăcuțele. Unele frâne vin de la mama lor cu niște discuri execrabile, nu strică să cauți pe net opinii despre discurile ce le ai acum și să vezi cu ce le-ai putea Înlocui.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mentiune: nu sunt cap luminat :)

Regula e cam ca la cele auto/moto: cu cat placutele au meterial mai dur cu atat rezista mai mult dar si mananca discul mai tare.

Eu am luat pana acum de pe ebay.uk.co de la un producator no name pe care nu il gasesti la magazinele online consacrate. Ultima comanda am dat-o dumica si mi-au venit astazi la birou :) cu Posta Romana in plic airbag (antisoc). Au placute cu trei compozitii si le descriu asa:

Pad Compounds

Organic - High power soft pad for great feel and power, excellent bite from cold

Sintered – Hard pads for long life in abrasive condition, extra long life

Kevlar – Soft race pad for ultimate power but Kevlar fibres give much longer life than Organic

Depending on the conditions and type of riding you do choose the relevant pad compound to suit your riding.

Eu le-am ales pe cele sinterizate.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si eu am folosit pe un sistem Deore LX BR-M585 diverse tipuri de placute :

-Shimano M06 metalice-bunicele dar parca s-au uzat repede -pret cam mare-75RON perechea,plus ca n-aveam nevoie de sonerie acestea fluierind la orice

conditii meteo.

-Shimano organice, mai lesne la pret dar uzura maxima chiar dupa un singur concurs pe ud,noroi,pietris.

-fara a dori sa fac reclama, am gasit FIBRAX ASH993S sinterizate ~40 ron perechea testate la greu,supermultumit de ele,isi pastreaza randamentul la frinare chiar daca sunt discurilesupraincalzite ceea ce la Shimano M06 era discutabil.Drept urmare am un set de rezerva identic.Nici nu sunt zgomotoase ca M06.

-ar mai fi Koolstop,Swissstop,Ashima dar toate au preturi cam mari, fiind probabil bune dupa reviewuri.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu uita că poți schimba și discul, nu doar plăcuțele.

Discurile am vrut sa le schimb la un moment dat, ca aveam boala sa fie de acelasi diametru.

Astea magura sunt mai groase, deci teoretic, se descentreaza mai greu, imi plac, motiv pt care nu le-as schimba.

Am vazut ca franele merg si cu discuri de la alt producator si chiar f bine, dar cu alte placute merge?

kool stop am vazut ca fac placutze pt diverse firme, dar nu si pt shimano. Pe de alta parte am vazut ca si Shimano face pe tipuri, SLX, XTR, Saint.

Pot pune pe niste LX placute de XTR, ca banuiesc ca sunt mai bune decat cele LX, fiind intr-o gama superioara?

Pana la urma mi se pare normal ca se consume, sunt niste consumabile, ca si lantul, pinioanele, etc.

Cum nu ma pricep aproape deloc, nu as vrea sa investesc in ceva in care nu se poate monta pe frana mea. Asa ca as vrea sa iau ceva compatibil si bun de la inceput si sunt constient de faptul ca costa

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Care este diferenta intre cele metalice si cele rasinoase? Care sunt mai bune dintre ele, sau unele sunt specifice unei anumite categorii?

Cele metalice (sintered) frânează mai bine şi îşi păstrează mai constante performanţele indiferent de condiţii (când se încing, dacă-s ude, etc...)

Se uzează mai greu, uzează discurile ceva mai tare şi produc mai mult zgomot şi vibraţii.

Cele organice (resin) sunt exact pe polul opus. Iar între ai cele semi-metalice.

(alegerea o faci în funcţie de cum foloseşti bicicleta)

Da, poţi folosi fără probleme şi plăcuţe de la alţi producători.

Din experienţă proprie pot spune că la plăcuţele de frână se aplică aia cu "căt dai atăt face" şi ai de exemplu Kool Stop care-s bune (şi scumpe) sau, tot de exemplu, Fibrax care-s ieftine (şi proaste).

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

koolstop sunt scumpe dar nu sunt asa bune, swisstop sunt scumpe, tin bine dar putin

aceste placute le-am avut pe frane shimano slx

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

A incercat cineva sa puna pe o parte a discului sintered si pe cealalta resin? Ar putea fi o solutie de compromis? Ai putea beneficia de avantajele ambelor tipuri de placute in acest mod?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kool Stop care-s bune (şi scumpe) sau, tot de exemplu, Fibrax care-s ieftine (şi proaste).

Asta e un raspuns care ma unge la suflet, am intrat acum la ei pe site si vad ca au si pt franele mele.

Daca ma tin un an, doi, avand in vedere ca eu nu merg la concursuri si doar recreativ, ma declar multumit.

Cred ca totusi o sa merg pe metalic, prefer sa franeze mai bine decat sa ma tina mai mult.

Acum alta intrebare: la astea metalice, exista riscul ca dupa o ploaie sa rugineasca, adica trebuie si ele curatate dupa tura?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

A incercat cineva sa puna pe o parte a discului sintered si pe cealalta resin? Ar putea fi o solutie de compromis? Ai putea beneficia de avantajele ambelor tipuri de placute in acest mod?

O alegere gresita dupa parerea mea. Placutele se vor toci in mod inegal si nu cred ca va face bine discului treaba asta. Poti in schimb sa incerci combinatia fata/spate diferita.

Cred ca totusi o sa merg pe metalic, prefer sa franeze mai bine decat sa ma tina mai mult.

metalic = sinterizate, deci sunt alea care tin mai mult :), dar nu-ti face griji ca franeaza foarte bine, atata doar ca o sa pape din disc mai mult.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

metalic = sinterizate, deci sunt alea care tin mai mult :), dar nu-ti face griji ca franeaza foarte bine, atata doar ca o sa pape din disc mai mult.

hai ca am inteles ca nuca in perete, dar e bine ca am discuri groase, deci nu-mi fac probleme cu subtiatul discurilor. Daca se duc discurile astea atat de mult inseamna ca e timpul sa schimb bicicleta :D

Sa inteleg ca cel care au cea mai mare putere de franare sunt cele de kevlar?

Inca o chestie, in iarna pe zapada nu prea-mi tineau franele, unii zic ca din cauza lichidului, e vreo problema si cauzata de placutze?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

placutele rasinoase sunt cam sensibile la umezeala deci e posibil sa fie o chestie combinata lichid/placute, dar in urma discutiilor de aici eu tind sa cred ca a fost doar din placute.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Acum alta intrebare: la astea metalice, exista riscul ca dupa o ploaie sa rugineasca, adica trebuie si ele curatate dupa tura?

Stai liniştit, nu ruginesc.

"metalice" se referă că au concentraţie mai mare de particole de metal în ferodo, nu că-s complet din metal.

Sa inteleg ca cel care au cea mai mare putere de franare sunt cele de kevlar?

Kevlarul este deobicei folosit pentru a îmbunătăţii plăcuţele organice.

Fecare producător are propria reţetă pentru fiecare tip de plăcuţe, iar asta poate înseamna că organice de la "x" pot să frâneze mai bine şi să ţină mai mult decăt metalice de la "y".

Inca o chestie, in iarna pe zapada nu prea-mi tineau franele, unii zic ca din cauza lichidului, e vreo problema si cauzata de placutze?

în ce sens nu ţineau?

Plăcuţele nu prindeau pe disc sau maneta era prea elastică?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

în ce sens nu ţineau?

Plăcuţele nu prindeau pe disc sau maneta era prea elastică?

maneta strangea ca de obicei, adica cursa era cam la fel, se simte un picutz mai elastica, aproape insesizabil, placutzele strangeau discul bine dar dupa vreo 20 de apasari, dupa 2 minute (sa zic) cand trebuia sa franez, nu mai tineau franele. Ma opream ma uitam la ele, pareau ca apasau pe disc dar dupa ce o apasam de ~10 ori tinea bine. Dupa ce s-a dus zapada si s-a mai incalzit un pic nu mai am problemele astea.

Acum ca e cald afara si nu mai e zapada nu mai am problemele astea. Nu am avut probleme cu ele pe ploaie, sa zic ca, daca-s ude nu functioneaza bine.

Alta chestie: inteleg ca la astea "metalice" exista probabilitatea vibratiilor, fata de cele organice.

Pentru pedalatul in conditii recreative, coborari normale, nu pe ploaie si noroi, decat daca nu am ce face, mai recomandate ar fi cele cu kevlar?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Placutele metalice se tocesc mai greu iar cele organice mai repede, dar franeaza mai bine. Acum sa nu te gandesc ca daca cumperi placute organice se duc intr-un an. Tin mult mai mult avand in vedere ca tu ai spus ca doar te plimbi pt relaxare. Eu de de cand am avut primele frane hidraulice folosesc numai placute organice.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu de de cand am avut primele frane hidraulice folosesc numai placute organice.

Şi atunci de unde ştii că cele organice frânează mai bine decăt cele metalice?
1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Răspunsul mai mult ca sigur va conține cel puțin unul din cuvintele "parcă", "undeva" sau "cineva".

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

M-ai cotrobai si eu pe net, pe forumuri, mai citesc, mai cer parerea unui om care are mult mai multa experienta ca mine in domeniu, etc. De acolo stiu faza cu placutele organice. Pana acum nu am auzit pe nimeni ca placutele metalice sunt mai bune decat cele organice, asa ca nu sunt eu greu e cap sa imi iau placute metalice.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si eu folosesc placute organice soft(mai sunt un model hard) si sunt de parere ca sunt cele mai bune.Mai am 2 seturi de placute semimetal,le-am folosit putin,nu mi-au placut cum franau si de cand le-am luat pe cele organice,parca am alte frane.Stau cel mai bine la capitolele putere de franare,zgomot si caldura,singura deficienta ar fi ca se 'duc' mai repede.Dar asta nu e o problema,se pot schimba 2 sau 3 seturi pe an,prefer avantajele enumerate,unde mai pui ca protejaza si discurilede frana.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pe mine nu ma tine nici o placuta mai mult de 500-600 km , am folosit toate tipuriile , de la kool stop , swiss stop , aligator , giga power si inca vreo 2 firme :)) .

Inainte aveam discuri , care as zice ca toceau placuta in exces , dar acum am discuri dalea shimano cu gaurele in ele care teoretic ar trebui sa nu imi manance excesiv din placuta ...

Am folosit frane hayes nine si shimano xt , ambele cu discuri 160 mm .

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si eu folosesc placute organice soft(mai sunt un model hard)

Mai exact care?

Mai am 2 seturi de placute semimetal,le-am folosit putin

Măcar le-ai folosit suficient încăt să-şi facă rodajul?

Ce marcă/model sunt?

Pe mine nu ma tine nici o placuta mai mult de 500-600 km , am folosit toate tipuriile , de la kool stop , swiss stop , aligator , giga power si inca vreo 2 firme :)) .

Inainte aveam discuri , care as zice ca toceau placuta in exces , dar acum am discuri dalea shimano cu gaurele in ele care teoretic ar trebui sa nu imi manance excesiv din placuta ...

Am folosit frane hayes nine si shimano xt , ambele cu discuri 160 mm .

Nu mai ţine frânele trase pe urcare, în felul acesta vei reduce uzura plăcuţelor la jumate. :))

Acuma serios: Dacă ai probleme cu uzură prea rapidă a plăcuţelor, foloseşte discuri mai mari.

1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Semi-metalic sintered pentru cei care se dau agresiv si la concursuri. La temperaturi mari tin mai bine.

Organice pentru agrement.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Organice stoc pe noua mea frana de pe spate - terminate pana la metal in 100 km fix. Organice nou noute puse pe fata, terminate anul trecut dupa 90 km din care majoritatea urcare, putine coborari.

Primele au mers 40 km pe uscat si 60 km pe noroi la Emmedue, ultimele au mers 90 km doar la IBO pe ploaie, cu foarte putine coborari.

Parerea mea e ca organic+mtb nu e love deloc, decat daca mergi cu sacul de placute dupa tine. Pe noroi se duc vazand cu ochii. Si nu cred ca sta cineva sa-si schimbe placutele dupa cum e vremea afara.

Ca si putere de franare, eu personal nu simt nici o diferenta majora, poate DH-istii sa ne zica.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now