Cu toti cunoastem fraza „am opt la roata” sau”roata mea este descentrata”. Sa fie oare greu procedeul prin care se regleaza o roata de bicicleta? Articolul acesta incearca sa raspunda celor care vor sa se descurce singuri atunci cand vine vorba de problemele mecanice ale bicicletei lor.

Rotile de bicicleta au evoluat mult din 1800 cand aveam spite de lemn si nu existau cauciucuri. In ziua de astazi avem jante din carbon si seturi de roti care cantaresc putin peste un kilogram. Aerodinamice si usoare ele permit o pedalare eficienta si datorita tehnologiei care a evoluat rezistenta lor in timp este foarte mare. Ce este cel mai important, in cazul rotilor standard este foarte usor sa le repari in cazul unor mici defectiuni. Despre aceste reparatii o sa discutam in acest articol.

Daca o sa intelegem bazele ajustarii unei roti vom imbunatati tinuta de drum a bicicletei si deplasarea va fi mai lina si mai eficienta.

Nu incercati sa reparati rotile scumpe.

Exista la ora actuala o varietate larga de roti pe piata iar unele dintre ele sunt mai greu de ajustat. In acest articol o sa discutam despre bazele ajustarii unei roti. Daca sunteti posesorul unui set de roti „high-tech”, una cu putine spite sau cu nipluri ascunse va recomand sa mergeti la un service specializat. Aceste roti sunt construite cu o tehnica speciala si uneori sunt necesare instrumente speciale si o tehnica mai avansata. Este foarte posibil sa stricati un set de roti foarte scumpe daca nu cunoasteti perfect modul in care au fost construite.

Scule pentru centrat.O cheie de centrat este singurul lucru de care aveti nevoie. Aceasta poate avea diferite forme (pentru o utilizare cat mai ergonomica) dar la baza are acelasi principiu, cu ajutorul ei se strang sau sunt slabite spitele pentru a alinia roata.

ATENTIE: Niplurile si cheile de centrat pot avea dimensiuni diferite asa ca trebuie sa verificati ca achizitionati cheia potrivita.

cheie spite

Pentru a repara roata atelierele specializate utilizeaza un dispozitiv special (asa cum se poate vedea in poza alaturata). Acesta fixeaza roata si permite o vizualizare buna a imperfectiunilor. Un astfel de dispozitiv costa destul de mult asa ca multi mecanici amatori nu achizitioneaza asa ceva si prefera sa centreze roata pe bicicleta. Ei suspenda doar bicicleta in asa fel incat roata sa ajunga la nivelul pieptului si o pozitioneaza in asa fel incat partea unde lucreaza sa fie bine luminata.

dispozitiv centrare roata

Sa trecem la partea tehnica a centrarii unei roti.

Problemele care apar de obicei la o roata

In conditii de utilizare normale roata ramane aliniata deoarece spitele sunt corect tensionate si janta este aliniata corect. In cazul in care traseele sunt pe drumuri accidentate sunt frecvente exista posibilitatea ca spitele sa slabeasca, iar cand se intampla acest lucru rotile nu mai sunt aliniate corect. Atunci apare acel „8” sau asa numita „descentrare” a rotii. Realinierea poate fi facuta relativ usor urmand niste instructiuni simple si dupa putina practica.

Inainte de a va apuca de treaba trebuie sa stiti ca o roata lovita, chiar daca va fi aliniata corect, poate sa creeze probleme. In urma unei lovituri janta poate fi afectata din punct de vedere al structurii si chiar daca o sa reusiti sa o aliniati ea poate sa cedeze pe un teren accidentat. In cazul in care nu sunteti siguri de cat de afactata a fost roata in urma unui impact va recomand sa consultati un specialist.
Explicatie teoretica.

Cu bicicleta suspendata si cu roata bine luminata observa cu atentie cum pleaca spitele din butuc. Poti observa cu usurinta ca spitele pleaca de pe ambele parti ale butucului. La fel se intampla si la janta. Ideea de baza atunci cand se centreaza o roata este sa strangi spita corecta.

janta bicicleta

Atentie: Spitele au la capat niste nipluri. Trebuie sa stiti ca atunci cand priviti de sus daca rotiti niplul in directia in care se invart acele ceasului atunci spita se va tensiona. Cand o sa rotiti niplul in directia inversa a invartirii acelor de ceasornic spita se va detensiona.

De asemenea, cand centrati roata, se recomanda sa invartiti niplul maxim la ½ de tura. Verificati modul in care se aliniaza roata si continuati doar daca este necesar.

Localizarea problemei si partea practica a centrarii.

Cea mai usoara modalitate prin care se poate detecta problema este sa invartiti roata si sa urmariti daca distanta intre janta si sabotul de frana. Cand vedeti ca janta se apropie de butuc inseamna ca acela este locul cu probleme (puteti sa apropiati putin sabotii ca sa aveti o reglare cat mai fina).

Cand gasiti locul cu probleme strangeti putin de spitele din acea zona. O sa va dati seama ca daca roata are o „bataie” pe partea dreapta atunci una sau doua spite de pe partea stanga sunt slabite. La fel se intampla cand janta nu este aliniata in partea stanga, spitele din dreapta sunt slabite.

Puteti descoperii problema si in alt mod. Plecand de la valva puteti misca fiecare spita ca sa depistati unde este zona in care ele sunt detensionate. La o roata buna spitele vor fi tensionate la fel pe toata circumferinta (atentie: la roata de spate , din constructie, spitele de pe partea stanga nu sunt asa de tensionate ca cele de pe partea dreapta; este important ca spitele de pe fiecare parte sa fie tensionate identic).

Centrarea este , asa cum deja cred ca ati inteles, o problema de tensionare corecta a spitelor de pe fiecare parte a rotii. Pentru incepatori recomand sa utilizze putina banda adeziva pe care sa o aplice pe fiecare spita pe care o tensioneaza. In acest fel nu o sa pierdeti sirul spitelor la care lucrati,atunci cand invartiti roata pentru a verifica alinierea.

Nu uitati sa invartiti niplurile incet si sa verificati des roata pentru a vedea cum progresati. Dupa cateva ajustari trebuie sa vedeti o imbunatatire.

Greseala cel mai des intalnita este invartirea niplurilor in directie gresita. De aceea este important sa verificati cu atentie ca spita la care lucrati este pe partea corecta a rotii,sa va uitati tot timpul de sus in jos si sa strangeti niplul in sensul in care se invart acele de ceasornic.

Rotile nu trebuie sa fie perfecte. O toleranta de cativa milimetrii este acceptata, mai ales daca nu aveti o bicicleta de curse.
Asa cum am precizat, aceste insructiuni sunt pentru o ajustare de baza a rotii. Orice amator se poate descurca de unul singur cu ajustarea rotii dar o reglare profesionista se poate face doar cu ajutorul unei persoane care se pricepe la asa ceva. Daca aveti intrebari nu ezitati si folositi forumul. Cu siguranta unul dintre administratori o sa va raspunda la intrebari.

 

74 COMENTARII

  1. Salut ! Cosmy, niplurile alea un pic uzate, trebuie inlocuite cu altele noi, altfel nu vei reusi sa-i scoti bataia radiala, chiar daca janta e simpla.

  2. Ce-ai scris in articol stiu. Problema mea este reglatul jantei pe inaltime, atunci cand este ovalizata (nu optata); aici nu stiu cum sa procedez; poate ai putea sa dai niste sfaturi si in acest sens.

  3. Pentru a scoate ovalitatea rotii, in lipsa de dispozitiv, se foloseste cadrul biclei si niste banda adeziva neagra care se lipeste pe bratele furcii, perpendicular pe axa de simetrie a rotii, foarte aproape de marginile jantei, adica de punctul cel mai inalt de pe janta.
    Janta (roata) trebuie invartita de mai multe ori pt. a afla de fiecare data cel mai apropiat, dar si cel mai departat punct existent pe circumferinta exterioara.
    Punctul cel mai apropiat se elimina prin strangerea niplurilor iar cel mai departat prin slabirea acestora.

    Operatia se repeta de mai multe ori prin apropierea bandei adezive de janta, ori de cate ori este nevoie, ajungandu-se la un moment dat cand ovalitatea rotii dispare complet sau chiar daca mai exista este ceva nesemnificativ.
    Mentionez ca in timp ce se rezolva aceasta bataie axiala (ovalitatea rotii), nu trebuie neglijata nici bataia radiala; adica se merge in paralel cu amandoua, dar asta nu inseamna ca bataia radiala trebuie sa dispara odata cu cea axiala….ea se rezolva ultima data !….

  4. Salutare.Am avut o problema cu pinioanele si a trebuit sa le schimb. acum nu mai stiu cum sa montez roata. De pus o pun pe bicicleta dar nu stiu sa reglez axul acela. Daca stiti va rog eu ajutati-ma:vladboss_2009 este id-ul meu de messenger va rog!!!

  5. Haideti fratilor nu stie niic unu??Dmnee:))=))))=)))):X:X:))))))))haideti fratiiiilorrrrr va rog vladboss_2009add si va mai dau eu detalii din problema mea

  6. Este cineva care ar putea sa imi centreze roata prin bucuresti? cunoaste-ti persoane? astept raspuns
    Multumesc

  7. Mersi frumos de articol…de cand ma stiu eu i-mi repar bicicleta….dar nu am reusit niciodata sa centrez roata cum trebuie….in sfarsit am reusit datorita voua !
    MRSI DE SFATURI !

  8. Salut.Stiti pe cineva din Ploiesti care stie sa centreze roti?La modul profesionist vorbesc,exclus recomandari facute referitor la cele doua magazine de biciclete din Ploiesti…..Multumesc mult .

  9. Totusi nu ma abtin sa nu comentez cum e romanul: tu il inveti sa faca ceva, iar el te intreaba daca nu cunosti pe cineva care poate sa-i faca treaba, sa-l „rezolve” … Baieti, ati incercat, ati perseverat si nu ati ajuns la rezultatul dorit? Daca vreti de-a gata cred ca moderatorul e inreptatit sa deschida topicul: „UNDE gasesti meseriasul care sa-mi repare bita”.

  10. salut. am un bmx H2O de ceva vreme(2 ani) si dupa mult timp de practica au inceput sa’mi faca atat spitele de pe fata, cat si cele de pe spate, un zgomot ciudat(personal, mi se pare ca nu sunt stranse destul de mult). zgomotul sigur e de la spite, dar nu stiu cum sa le strang, ca sa nu descentrez roata(mentionez ca am mai dat cu ea in borduri si am cam strambat jantele). nu e asta problema, ca fac zgomot. dar imi intra spitele in camera, la sarituri si la aterizari. nu stiu ce sa mai fac. am spart 300.000 de camere. am pus si un fel de „camasa” peste camera umflata(o camera taiata prin interior care o acopera pe prima) si tot s’a spart. daca stiti vreo solutie, contactati’ma pe YM :). multumesc mult!

  11. Pentru Slash_popik
    Dupa parerea mea, spitele rotilor tale sunt prea intinse, lungite , daca vrei sa le spun asa. Daca zici ca iti iasa si sparg camera, incearca sa le mai strangi (tensionezi) putin pe toate. Daca nu are efect aceasta, atunci, din pacate, va trebuii sa-ti schimbi spitele.

  12. Dupa ce ai reusit sa centrezi roata, iar in final spitele au iesit spre camera mai mult decat ai fi dorit, se poate merge la o polizare a capetelor ieste cu ajutorul unui polizor unghiular fixat intr-un suport special. Centrarea propriuzisa se face intocmai cum este descris in articol, dar aduc urmatoarea completare: se are in vedere mai intai centrarea ovalitatii – cu aceasta se incepe – apoi se continua cu centrarea optului si a ovalitatii in acelasi timp. Ex: joanta bate spre dreapta dar in aceasta zona are si forma varfului de ou (spitele sunt mai lungi) – se merge pe strangerea spitelor din stanga; joanta bate spre dreapta dar in aceasta zona are si forma turtita (spitele sunt mai scurte) – se merge pe slabirea spitelor din dreapta.

  13. Cand spitele au iesit prin nipluri in urma centrarii definitive a rotii, inseamna ca spitele sunt mai lungi decat trebuie; clar!……
    Este bine sa nu se ajunga la polizarea sau pilirea capetelor filetate!

  14. … sfat pt cei care au spitele prea lungi si le-au taiat (polizat) etc. … repozitionati-le pe janta (dupa aia va puteti apuca de centrat).
    … pt autorul articolului … rotile pot fi aproape perfecte (abaterea de cativa milimetri e inacceptabila pt oricine) … asta e si motivul pt care am invatat sa-mi centrez singur rotile :))

  15. Si daca faci o inspitare radiala, cum mai poti repozitiona pe janta spitele daca le-ai luat mai lungi decat e necesar ???…
    Un lucru e cert: in cazul construirii unei roti, atat la inspitarea incrucisata cat si la cea radiala spitele trebuiesc alese la dimensiunea optima si nu vor mai iesi niciodata prin nipluri.
    Este foarte adevarat; rotile pot fi chiar perfecte daca se folosesc jante noi, iar cel care le construieste are intr-adevar experienta, atunci cu siguranta vor iesi niste roti impecabile. In ce ma priveste sunt foarte exigent la acest capitol, asa ca mi le centrez singur de ani de zile.

  16. Mai trebuie precizat faptul ca la unele roţi (în special cele din generatia nouă), spiţele de pe partea pinioanelor (partea discului de frânare pt. roţile de faţă) sunt mai scurte decât cele de pe cealaltă parte. Acest lucru poate fi verificat foarte uşor prin compararea a două spiţe demontate, una de pe o parte şi alta de pe cealaltă. Acest lucru este bine de stiut dacă este necesar să se înlocuiască sau să se completeze spiţe.
    Ion sunt de aceeaşi părere cu tine, rotile pot fi aproape perfecte, – necesită doar ambiţie şi răbdare.

  17. Felicitari pentru articol,dar in special lui Alex pentru explicatia data in cazul ovalitatii unei roti . In sfarsit merg si eu lejer pe bicicleta dupa un timp indelungat. Multumesc !

  18. Am o bicicleta de aproximativ 1 an si dejea am o mica problema . Ultima data cand am iesit cu ia a fost chiar iarna asta cand vremea a permis acest lucru .. Cand m-am intors acasa am vrut sa verific ceva …. am ridicat bicicleta pe roata din fata ,am dat de 4,5 ori la pedale …. in timp ce roata din spate se rotea la mana care tinea bicicleta de cadru simteam un balans sus ,jos destul de neplacut ….. specific ca atunci cand merg cu ia nu simt nimic la mers…… acest balans se produce atunci cand tin roata din spate suspendata si dau la pedale se simte acel balans sus jos la mana care sustine cadrul……….. nu cred ca este normal acest lucru ….. De la ce paote sa fie ?? …… imi cer scuze daca sunt greseli in exprimare sau explicatia mea nu este una profesionista …

  19. Deci spitele de pe drapta butucului trebuie sa fie la fel de tensionate ca cele de pe stanga?

LĂSAȚI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.