Pozitia este un factor determinant al performantei asa ca ar trebui sa petreceti destul timp ajustand-o. Aici am notat niste ponturi pentru a va ajuta.

1. Nivelarea si centrarea seii

Incepeti nivelarea prin a plasa bicicleta pe o suprafata dreapta precum si prin a va asigura ca saua este paralela cu pamantul. Faceti acest lucru folosind o nivela. Trebuie sa va asigurati ca saua este centrata pe sinele ei in tija.
Atentie:
– o sa bine nivelata va sustine intreaga greutate a corpului, va oferi o inalta eficienta a pedalatului si va va oferi mobilitate mare (Nu e indicat sa va inclinati saua in fata prea mult pt ca va puteti accidenta).
– daca veti simti discomfort incercati sa inclinati saua in spate (recomandat barbatilor) sau in fata (recomandat femeilor) dar nu mai mult de 3 grade.
– este recomandat cand nivelati saua sa o loviti usor cu podul palmei pentru a o misca.

pozitie corecta bicicleta

2. Ajustarea inaltimii seii

Este cel mai la indemana reglaj pe care il puteti face. Echipati-va cu pantalonii si pantofii de ciclism. Suiti-va pe bicicleta si sprijiniti-va de un ajutator (usa, dulap etc.) sau de o persoana. Bratul pedalier trebuie sa fie perpendicular pe axul podelei. Intoarceti pedala si puneti calcaiul pe ea. Pozitia optima va fi cea in care piciorul va fi complet intins in aceasta pozitie. Cand veti pedala veti obtine flexia perfecta a genunchiului.

pozitie corecta 2 bicicleta
Atentie:
– aceasta este pozitia de plecare. Daca simti saua prea sus sau prea jos regleaz-o dar numai cu multa delicatete.
– cand ai gasit pozitia ideala, noteaza-o pe sa cu un marker sau cu o linie ca sa nu te mai chinui sa o gasesti din nou in caz ca va fi nevoie.
– poti lua in considerare memorarea acestei distante, in acest caz invatand distanta ax pedalier – varful seii.

3. Ajustarea placutei de pe pantof

Daca folositi pantofii de ciclism este esential sa va fie bine reglata placuta. Reglarea este de doua feluri : fata-spate si reglarea de pe axul pantofului.

pozitie bicicleta 4 Reglarea fata-spate – se face prin incercare pana cand incheietura metacarpiana este aliniata cu axul pedalei.

Reglarea de pe axul pantofului – in mod normal pantoful trebuie sa aibe placuta reglata astfel incat sa fie exact pe mediatoarea calcaiului pantofului si a varfului pantofului. O pozitie incorecta poate duce la accidentari la genunchi. Pozitia corecta se determina dupa mai multe iesiri succesive, modificand pozitia in functie de gradul de comfort.

Atentie :
– odata gasita pozitia ideala a placutelor, marcati aceasta pozitie pe pantof pentru ca va va scuti de multa bataie de cap.
– folositi scule de calitate cand montati placutele si verificati-le dupa 5 ore de mers pe bicicleta.
– daca folositi ratrape asigurati-va ca incheietura metacarpiana este exact deaspura axului pedalei.

4. Pozitia fata-spate a seii

reglare bicicleta Aici veti avea nevoie de un secund care sa va asiste. Puneti bicicleta perpendicular pe podea si puneti-va pantalonii de ciclism pe voi precum si pantofii. Aliniati bratul pedalier drept paralel cu podeaua. Acum rugati secundul sa ia un fir cu plumb si capatul firului sa il lipeasca de partea osoasa de sub rotula. Plumbul ar trebui sa cada pe axul pedalei.
Atentie:
– si aceasta este doar o pozitie de pornire, putand fi modificata dupa gradul de comfort.
– daca sunteti catarator si aveti peste 2 metri inaltime, ar fi indicat ca plumbul sa cada in spatele axului pedalei, iar daca sunteti sprinter si va place sa invartiti pedala la peste 95 rpm ar fi indicat ca plumbul sa cada in fata axului pedalei.
5. Inaltimea ghidonului

Daca va doare spatele sau aveti discomforturi generale ar trebui sa verificati inaltimea ghidonului. Asezati bicicleta paralel cu podeaua si verificati diferenta dintre varful seii si ghidon. Este admisa o diferenta oscilanda intre 2,5 cm si 10 cm pentru cursiere iar pentru cross-country sau recreatie inaltime ghidonului paote coincide cu cea a varfului seii sau sa fie o diferenta de maxim 5 cm. Insa tineti minte ca acestea sunt doar indicatii generale si pozitia ideala o poti gasi doar experimentand.

inaltimea ghidonului
Atentie:
– rutierii inalti prefera ghidoane joase in timp ce cei mai scunzi ghidoane mai inalte
– ar fi ideal ca trunchiul sa stea la un unghi de 45 de grade.
– cand ati nimerit pozitia corecta privirea ar trebui sa fie indreptata inainte fara sa va chinuiti gatul.
– nu e bine sa va ridicati prea mult ghidonul pentru ca astfel centrul de greutate se muta in spate si veti simti mai dur toate denivelarile soselei (Doamne ajuta sunt destule in Romania !!! ).

6.Verificati prinderea ghidonului

pozitie corecta pe bicicleta Daca ghidonul este prea aproape sau prea departe, veti sta prea ghemuit si veti avea probleme cu umerii, mainile, gatul si spatele. Pentru a ajusta departarea sau apropierea ghidonului puteti schimba pipa.
Pentru a va verifica prinderea ghidonului, echipati-va complet si invartiti pedala pana cand va incalziti (sau cel putin pana cand obtineti o pozitie comfortabila a trunchiului). Pentru ghidoane de cursiera apucati cu mainile manetele de frana, iar pentru cele drepte asezati mainile deasupra manetelor de frana. Acum puneti un secund sa se uite la pozitia voastra si tot folosind firul de plumb, lipiti-l de nas. Plumbul ar trebui sa cada la 2,5 cm de centrul ghidonului.
Atentie:
– daca nu aveti pe cineva care sa va ajute, folositi un aparat foto sau filmati-va.
– daca trebuie sa va impingeti in fata sau in spate pe sa inseamna ca pipa este ori prea lunga ori prea scurta.
– indicatori ai pozitiei corecte sunt : capacitatea de a indoi coatele in timpul mersului, sa nu ai cocoasa, gatul sa fie intr-o pozitie naturala iar tensiunea exercitata asupra manetelor si a seii sa fie egala.

7.Marimea ghidonului

marimea ghidonului bicicleta Majoritatea bicicletelor au deja ghidonul adecvat persoanei care o va folosi, insa schimbarea lui paote duce la imbunatatirea comfortului in timpul mersului.
Latimea – ar trebui sa fie exact cat latimea umerilor. Ghidoanele au latimea cuprinsa intre 38 de cm si 44 de cm, deci gasirea unuia pe marimea fiecaruia nu ar trebui sa fie o problema. Ghidoanele drepte variaza si ele; cei care prefera un traseu mai pretentios si care au un cadru cu suspenise dubla preferea un ghidon un pic mai lat (in jur de 50 de cm) in timp ce cei care abordeaza trasee mai stramte prefera unul mai ingust (din motive obiective).
Forme ale ghidoanelor – cele drepte au diferite indoituri menite sa ofere o pozitie cat mai dreapta. Cele pentru cursiere au o trasatura specifica, acea indoitura anatomica, adica este indoit ghidonul pentru a permite o mai buna prindere precum si un grad sporit de comfort.

Atentie:
– daca vreti sa va scurtati sau ingustati ghidonul fiti foarte atenti cum le taiati, pentru a nu le strica de tot.

Pentru nelamuriri si specificatii exacte de dimensiuni utilizati Forumul

7 COMENTARII

  1. Pentru iubitorii sportului cu pedale am un grafic din revista GITANE , foarte bun pentru alegerea inaltimei cadrului de cursiera in functie de talia ciclistului. Cum as putea sa vi-l trimit pe site ?

  2. Pozitia pe bicicleta este data in primul rand de bicicleta pe care o foloseste sportivul respectiv. Mentionez ca o bicicleta nu se cumpara la intamplare. Inaltimea cadrului este vitala in alegerea ei, acest lucru fiind in functie de inaltimea sportivului. Exista niste valori dimensionale care trebuie neaparat respectate. Atentie, pozitia incomoda pe bicicleta influenteaza negativ rinichii care au un rol extrem de important in practicarea ciclismului.

  3. cat mai multe informatii despre ce si cum sa reglezi ne-ar ajuta. noi astia incepatorii, asteptam de la voi indicatii si sfaturi. hai baieti ca ma dor coatele si nu stiu de ce. poate fi cadru , saua, ghidonul sau chiar bicicleta. am un trek 3700, eu am 174 cm si 75 kg.

LĂSAȚI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.