ca sa mergi tare La prima vedere titlul acestui articol pare aberant. Nu este asa.
Nimic nu se compara cu momentele in care rulezi cu 40-45 km/ora si simti soseaua cum aluneca sub rotile bicicletei. Viteza are un farmec aparte dar pentru a inbunatatii performantele , culmea, trebuie sa mergeti incet.

Cand mergi cu viteza ai senzatia ca o sa atingi obiectivele mai rapid. Vrei sa demonstrezi celor din jur ca esti bun, vrei sa consumi calorii, vrei sa slabesti sau vrei sa mergi in ritmul colegilor. Hm, greseala tuturor incepatorilor.
Rutierii cu experienta stiu ca de multe ori trebuie sa reduca din viteza. O viteza mai mica permite organismului sa se obisnuiasca cu efortul, permite muschilor sa se adapteze la o frecventa de pedalare mai mare si ii antreneaza sa “traga” mai eficient. De asemenea vei avea timp si te vei putea concentra la aspectele mai tehnice ale pedalarii.
Mai jos am prezentat doua tipuri de antrenament care te va transform intr-o broasca testoasa la antrenament (ca si viteza) dar care te vor ajuta ca atunci cand vrei sa pedalezi cu viteza unui avion cu reactie.

Ture de recuperare

De ce functioneaza: Faptul ca pedalezi zi de zi in forta nu te va face mai puternic, vei fi doar mai obosit. Cand te antrenezi pentru acest sport de anduranta poti cadea foarte usor in capcana curselor in forta care iti epuizeaza organismul. Pentru cei mai multi dintre noi partea cea mai grea a pregatirii nu consta in catararile la efort maxim, sau sprinturile in forta. Cel mai greu este sa faci iesiri in care sa nu depasesti o anumita viteza, sa pedalezi ca un nebun cu cadenta mare. Dar functioneaza, bineinteles , daca se lucreaza corect.

Tehnica: Ramai pe drumuri cat mai plate si nu rula niciodata foarte tare( trebuie sa poti purta cu usurinta o conversatie). Frecventa cardiaca nu trebuie sa depaseasca 50% – 60% din valoarea maxima. Nu folosi angrenaje mari, folositi maxim 39 x 17. Cadenta trebuie sa fie mare (intre 100 si 120 RPM)

Frecventa antrenamentelor: Doua iesiri de recuperare pe saptamana sunt obligatorii si pentru profesionisti. Nu te antrena in forta mai mult de 5 zile pe saptamana. Intre antrenamentele in forta trebuie sa introduci o zi in care sa faci recuperare. In aceasta zi vei reduce distanta cu cca 20% si intensitatea cu cca. 30% (poate chiar mai mult).

Sprinturi la viteza mica.

De ce functioneaza: Sprinturile sunt prin definitie momente in care se depune efort maxim. La viteze mici sprinturile te vor ajuta sa iti imbunatatesti tehnica si iti vor antrena muschii pentru momentul adevarului, cand trebuie sa te „rupi” de ceilalti ciclisti pentru a trece primul linia de sosire. Aceste sprinturi o sa te ajute sa produci fort ape intreaga rotatie a pedalei. Te vor ajuta sa dezvolti o cadenta mare ( un sprint la viteza mica te poate duce pana la 150 RPM)

Tehnica: Schimba pe o viteza mica (39 x 18) si ruleaza incet, cu cca. 10 km/ora. Sprinteaza puternic, ridicat din sa. Pedaleaza cat se poate de tare. Dupa cca 40 de revolutii ale pedalelor incetinesti. Pedaleaza usor pentru revenire(cel putin 2 minute) si repeta de cateva ori sprintul.

Frecventa antrenamentului: De doua ori pe saptamana cu un minim de 30 de minute incalzire si 10 minute de recuperare la final.

SI NU URCATI PANTELE IN VITEZA MAXIMA.

Cand vezi un deal in fata esti tentat sa il abordezi in forta. Te ridici din sa si apesi in pedale. Exista o singura problema: Nu o sa reusesti sa mentii acel ritm pana in varf.
Cea mai comuna greseala pe care o vad la oamenii pe care ii intalnesc pe sosea este ca abordeaza o catarare depunand un efort pe care nu pot sa il sustina pana in varf.
In mod normal, pe plat, un ciclist amator produce cca.250 – 300 Watts. Daca o sa abordezi o catarare cu o forta de 400 watt nu o sa reusesti sa mergi mai mult de 20 de secunde cu viteza constanta, dupa aceea o sa cedezi. Abordarea gresita o sa faca catararea mai grea si o sa te faca sa consume un exces de energie.

Concluzia este urmatoarea:
Prea multa viteza strica uneori. Efortul trebuie depus la momentul oportun.
De cele mai multe ori cursele se castiga cu ajutorul creierului, nu cu ajutorul picioarelor.

9 COMENTARII

  1. Am 18 ani merg de mic pe bicicleta, am trecut prin multe pericole dar nu ma lovit niciunul, datorita experientei si gandirii inaintea celuia de langa mine adik datorita anticiparii, imi plac sprinturile in forta cu fiecare pinion schimbat viteza creste semnificativ, totusi as vrea mai multa putere, e ceva aberant ce spun acum, exista cumva un dispozitiv pt determinarea turatiilor, eu schimb fiecare pinion pana ajung s dau in gol, fapt ce imi ofera un sprint si un zvac destul de puternik, as vrea dak puteti s imi daţi niste sfaturi dak pot gasi ceva ce poate arata turatiile multumesk mult, ma gasiti pe id Smekerul_ro2006 vb acolo

  2. intr-adevar ceea ce zice autorul site-ului este foarte adevarat.Eu de mic pedalez si am observat exact ceea ce zice si el;ca intotdeuna vei reusi sa ajungi in varful dealului daca incepi usurel si nu in forta.Asta se poate observa si la ciclisti de performanta,niciodata n-o sa-i vezi ca pedaleaza ca nebunii pe catarari.in orice caz daca mai sunt unii care o fac o fac pe propria raspundere si au si niste anii de antrenamente in spate si isi cunosc foarte bine limitele

  3. Buna ziua,
    Am o intrebare:
    Am citit si am bagat la cap cele mentionate in articol
    Cind e bine de folosit foaia mare in sensul eficientei desigur ? Efortul trebuie dramuit , asa ca foaia mare solicita in mod corespunzator si probabil trebuie sa o folosesti numai cind trebuie, adica cu cap.
    Multumesc anticipat pentru raspuns.
    O zi buna,

  4. Foaia mare o vei utiliza atunci cand poti pedala la o frecventa rezonabila cu ajutorul ei. Nu exista o recomandare cu titlu de regula. Exista sportivi care sunt mai puternici si exista sportivi mai mici , mai usori si care nu dezvolta o forta extraordinara.
    Pana la urma totul tine de frecventa, nu trebuie sa pedalezi cu 50 RPM pe foaie mare cand poti pedala cu 9o RPM pe foaie mica.

  5. Este potrivit raportul inaltime/cadru bicicleta de 1,83/56,5 ? Cum se pot regla totusi dimensiunile bicicletei de curse, datorita formei ei speciale, pentru a creste forta de pedalare ? Pozitia pe o bicicleta de curse pentru un om obisnuit este aproape imposibila! antrenamentul, elasticitatea corpului obtinuta doar prin antrenament nu cred ca se pot copia altfel. Multi mergem pe cursiere doar pentru faptul ca sunt biciclete usoare si comode dar nu beneficiem de avantajele formei acestui tip de bicicleta pentru ca nu putem. Nu credeti?

  6. Este ok un cadru de 56 la o inaltime de 1,83.
    La partea cu cresterea fortei de pedalare atingi un subiect complex. Reglarea bicicletelor dar mai ales constructia lor se face la acest moment in functie de specificul cursei in care acele biciclete sunt folosite (triatlon, CTI, Pista, cursa pe etape, etc). Un cadru de CTI permite o alta pozitie, un cadru de pista si reglajul acelei biciclete sunt gandite pentru a deplasa corpul putin in fata, pentru a permite dezvoltarea unei forte cat mai mari. La cursele pe etape trebuie gandita pozitia cea mai confortabila.
    Este un subiect vast care va fi dezvoltat pe larg in cadrul unui articol pe ciclism.ro

  7. Eu sunt amator nu profesionist. As vrea sa stiu de ce pe o bicicleta normala( frana normala, fara suspensie ) prindeam 55 de km/h si ii mentineam ceva si acum ca mi-am schimbat bicicleta cu un dhs royal( suspensie , frane pe disc) deabea trec de 35 de km/h si pot mentine foarte putin timp viteza constant. Am vitezometru la bicicleta si este calibrat corect.

  8. @ Alex495 – Datorita greutatii bicicletei … e mai grea cea de la DHS … cele mai simple sunt mai rigide , stau mai bine pe sosea pe cand cele cu suspensii sunt mai grele , sunt ptr off road , sunt mai grele pentru a avea aderenta pe teren accidentat … Pare nesemnificativ raspunsul meu , dar am patit-o si eu …

    Daca am gresit rog a fi corectat !

    O zi buna !

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.