Cât de bună este sarea pentru un ciclistNe aducem cu totii aminte de copilarie cand parintii ne spuneau”nu mai pune atata sare in mancare, nu este sanatos sa mananci sarat”

O statistica facuta de americani arata ca un cetatean normal consuma zilnic intre 4 si 5 grame de sare (extrasa din toate alimentele si bauturile consumate), o cantitate ingrijoratoare pentru o persoana sedentara si care poate duce la un nivel ingrijorator de mare al tensiunii arteriale. Pentru a salva vieti American Heart Association a recomandat persoanelor care nu au o activitate sportiva intensa sa consume doar jumatate din aceasta cantitate (cca 2 grame pe zi). Un alt institut sugereaza o doza spartana de doar 1 gram pe zi.
Un sfat bun….daca nu esti ciclist.

Intr- zi calduroasa de vara, in timpul unei ture pe bicicicleta puteti usor elimina prin transpiratie aproximativ 1 gram de sare pe ora. Deoarece organismul depoziteaza cantitati destul de mari de sare trebuie sa completati cumva aceasta lipsa, in timpul curselor mai lungi. Lipsa sarurilor din organism nu numai ca o sa va incetineasca dar in cazuri extreme poate duce la hiponatremie (o stare potential fatala indusa de lipsa de sodiu din organism), mai ales daca nu va alimentati si cu apa.

Efectul de burete:
Sodiul este un electrolit esential pentru a transmite informatii nervilor si pentru contractiile musculare, astfel ajutand la o pedalare uniforma si impiedicand aparitia oboselii si a crampelor musculare. Ajuta de asemenea apa sa va hidrateze si ajuta la absorbtia glucozei astfel incat carbohidratii pe care ii consumati sa fie arsi foarte bine, spune James Stevens,medic sportiv si dietetician din Colorado. “Cand beti sau mancati alimente bogate in sodiu retineti mult mai bine lichidele si acest lucru este esential daca vreti sa ramaneti hidratati pe intrega perioada a cursei”.

Trebuie sa va alimentati cu sare la fel cum va alimentati cu carbohidrati, nu cu strictete dar de fiecare data cand este nevoie. Daca nu pedalati frecvent atunci utilizati regula generala si nu consumati mai mult de 3 grame pe zi. Pentru turele mai lungi de 60 de minute ca si regula incercati sa consumati 300-500 mg de sodiu per ora de pedalat. Bauturile pentru sportivi cum ar fi Power Bar Endurance sau Gatorade Endurance contin o cantitate mare de sodiu (intre 320mg si 400mg per portie). Daca adaugati si un baton energizant care contine de obicei 125mg de sodiu va refaceti nivelul de sodiu fara probleme

Dupa concurs (sau dupa plimbare) consumati inca o bautura energizanta pentru a ajuta organismul sa se refaca.

4 COMMENTS

  1. Sarea pt. un ciclist eu zic ca nu-i deloc nociva, avand in vedere ca marele ciclist francez Jacques Anquetil bea apa sarata in timpul curselor pt. a da organismului sarea pierduta prin transpiratie; acesta fiind unul din ” micile lui secrete “. Deci, iata ca sarea este chiar utila si in ciclism, tinand cont de marile performante ale acestui as al pedalei.

  2. @luxdesign28.ro

    Poate voiati sa amintiti de diferenta de alte saruri si metale din sarea de mina, grunjoasa si nepurificata vs. sarea purificata prin dizolvare/evaporare.

    Nici una nu este nociva, insa in functie de conditiile geologice locale din mina, sarea grunjoasa/naturala poate aduce unele beneficii suplimentare fata de sarea purificata datorita incluziunilor de alte impuritati. (Atentie: imuritatile din sarea grunjoasa pot fi benefice sau intr-adevar nocive, nu toate sarurile grunjoase/naturale sunt create egale)

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.