Coborârea unui munte poate fi o experienţă extraordinară şi vitezele atinse pot fi trecute la recorduri personale. O persoană care stăpâneşte „arta” coborârilor în mare viteză poate obţine un avans decisiv în cursele de sosea.





Paolo Savoldelli este cunoscut în plutonul profesionist pentru viteza uluitoare cu care coboară de pe un munte. Această îndemanare i-a adus porecla de „Il Falco” (vulturul). La sfârşitul acestui articol o să găsiţi o poză cu Savoldelli în timpul unei coborâri.

Felix Cardenas a câştigat etapa cu numărul 12 în TDF 2001, în faţa lui Ullrich şi a lui Lance Armstrong,  după o coborâre care a ţinut cu sufletul la gură milioane de oameni.

Care este tehnica acestor oameni şi cum reuşesc să coboare ei atât de repede?

Primul lucru care trebuie învăţat este: când să pedalezi şi când să te opreşti din pedalat. Un ciclist cu o greutate de 70 kg poate să coboare o pantă de 5% cu o viteză de 40 km/h şi o pantă de 10% cu 65 km/h. Problema este dată de faptul că rezistenţa aerului creşte exponenţial cu viteza, aşa că nu o să obţineţi o viteză mai mare pedalând puternic, o să risipiţi energie şi nu o să obţineţi o viteză superioară.

Când vă opriţi din pedalat intraţi în poziţie aerodinamica. Genunchii îndoiţi, braţele pedaliere paralele cu solul. Strângeţi genunchii până atingeţi cadrul; poziţia vă va oferi stabilitate şi o să puteţi controla mai bine bicicleta. Strângeţi coatele pe lângă corp.Apropiaţi bărbia la 2 cm de ghidon dar aveţi grijă la vizibilitate. Capul trebuie ţinut la o înălţime care să permită vizualizarea şoselei la cel puţin 50 m în faţă. Urmariţi tot timpul drumul şi obstacolele pentru a găsi cea mai bună trasă dar nu vă concentraţi niciodată asupra unui singur punct. Totul trebuie să fie extrem de fluent.

Incercaţi să vă imaginaţi că pieptul vostru este o imensă pungă care prinde aerul. Trebuie să faceţi această deschidere cât mai mică. Prin coborârea capului şi prin ridicarea genunchilor în poziţie corectă o să micşoraţi cantitatea de aer care vă opreşte din înaintare. Cicliştii profesionişti adoptă o poziţie atât de joasă încât umerii ating ghidonul. Ei obţin astfel o poziţie extrem de eficientă din punct de vedere aerodinamic dar pot avea probleme la manevrarea bicicletei.



Warning: A non-numeric value encountered in /home/ciclism/public_html/wp-content/themes/Newspaper/includes/wp_booster/td_block.php on line 353

4 COMENTARII

  1. Pentru o coborare in viteza pe sosea, in primul rand trebuie sa ai o pozitie cat mai aerodinamica pe bicicleta iar virajele sa le tai numai pe coarda pentru a evita iesirea in decor.

  2. eu folosesc un mountain, si….na sunt incepator, dar nu in masura in care ma pot numi un copilas cu bicicleta. imi place sa pedalez pe off-road, dar si prin oras. bicicleta e ok (ceva ce se numeste Raleigh), achizitie la mana a doua din tara in care se arunca pe la porti (germania 😀 ). ce vroiam sa intreb, cum se fac coborarile pe off-road, pe niste pante destul de abrupte (nu ma pricep la grade sau mai stiu eu ce), adica frana cum ar trebui actionata, cum as putea sa controlez mai bine bicicleta astfel incat la un obstacol ceva si la viteza mare sa nu ma arunce in cap. merci mult…….si spin the wheel !!! sau ceva 😀

  3. Rocko-pentru a face o coborare offroad trebuie sa ai centrul de greutate pe spate si saua lasata foarte jos ….pentru a frana trebuie sa iti dai roata din spate putin in dreapa(stanga) dar putin pentru a avea o eficenta mai mare franarea(iti sugerez sa nu folosesti frana de fata) cel mai bine uita-te pe youtube la downhill si acolo o sa vezi:P

LĂSAȚI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.