Iarna se apropie cu paşi repezi şi mulţi dintre voi nu vor sâ se despartă de bicicletă. Soarele nu mai are putere, frigul pune stăpânire pe oras, totul este gri. Să fie oare toate acestea obstacole în faţa iubitorului de bicicleta? Categoric nu!

Pedalatul toamna sau iarna poate fi o experieţă mizerabilă, după care o să ajungeţi să puneţi bicicleta în colţul rezervat ei şi să o uitaţi acolo până în primăvară, sau sezonul în care o să faceţi nişte călătorii memorabile. Totul depinde de cât de bine vă pregătiţi pentru capriciile anotimpurilor friguroase.

„Nu există vreme rea, există doar haine nepotrivite

Textul de mai sus poate fi auzit în toată lumea, de la pescarii din Suedia până la cei care escaladeaza munţi în Himalaya. Un adevăr incontetabil. Dacă vă pregătiţi bine o să puteţi pedala toată iarna, cu disconfort minim.

Ghid de supravieţuire pentru ciclismul de iarna

Frigul şi ploaia sunt cei mai importanţi inamici. Pentru a lupta cu ei avem nevoie de haine impermeabile dar care permit corpului „să respire”. În continuare o să prezentăm echipamentul de care aveţi nevoie pentru a înfrunta anotimpul rece.

Pentru cap

Cel mai important, nu înlocuiţi casca cu o caciula. După intense cercetari(căzătură serioasă de pe bicicletă) am ajuns la concluzia că o căciulă nu poate fi folosită în loc de cască. Utilizaţi un „scullcap”sau o cagulă.

Aşa cum mulţi dintre voi stiu deja, o mare parte din căldura corpului se pierde prin zona capului. Nişte urechi îngheţate sau un nas degerat o să vă facă să vă gândiţi de doua ori înainte de a urca din nou pe bicicletă la o altă tură.

Partea superioara a corpului.

Aici lucrurile devin complicate. Extrem de multe lucruri pot influenţa modul în care ne îmbrăcăm, de la preferinţe personale, intensitatea cu care pedalăm, până la temperatura de afară. Exista totuşi un set de reguli de care trebuie să ţinem cont.

Este imposibil să nu transpiri la o tură cu bicicleta. Nu contează cât de performant este echipamentul, capacitatea organismului nostru de a produce căldură va învinge tehnologia. Trebuie să ne gândim cum facem să pedalăm cât mai confortabil cu putinţă în condiţii potrivnice. Cheia  stă în straturile de îmbrăcăminte pe care le utilizăm.

Mai multe straturi bine gandite o să îţi asigure confortul!!!

Aveţi nevoie de 3 straturi de îmbrăcăminte pentru o călătorie confortabilă.

Stratul de bază

Base layer

Acest strat are rol de izolare termică(trebuie să vă ţină cald) şi de transfer al umezelii spre exterior. Puteţi alege aici o bluză mulată din fibra cu poliester, produs care oferă un confort excelent. Acest tip de îmbrăcăminte se muleaza pe corp. Este exclusa folosirea unui tricou de bumbac. O să transpiraţi, o să vă fie frig şi o să fie inconfortabil.


Stratul de mijloc

În mod obişnuit acest strat are ca şi element o bluză polar fleece. Ea poate fi înlăturată în cazul în care vremea se încălzeşte. Acest polar asigură încălzirea dar nu trebuie să fie foarte greu. De multe ori sunt folosite bluze speciale de ciclism cu un material de tip Roubaix. La aceste bluze fermoarul poate fi deschis în cazul în care vremea este mai caldă şi în acest fel o să permiteţi corpului să elimine căldura.


Stratul final

Acest strat trebuie să fie rezistent la apă dar să permită corpului să elimine căldura şi umezeala. O parte din aceste haine rezistă la apă datorită unui tratament chimic special iar altele sunt făcute din materiale care rezistă la apa fără a fi tratate. Încă odată vă atrag atenţia că şi acest strat trebuie să permita eliminarea caldurii.  Majoritatea hainelor de acest gen, concepute pentru ciclisti, au zone care permit pătrunderea aerului, pentru o ventilare mai bună.


Manusile

Nu neglijaţi niciodată mâinile. Timpul de reacţie în cazul unor probleme depinde foarte mult de modul în care vă încălziţi mâinile. Dacă sunteţi îngheţat nu o să puteţi schimba corect vitezele iar în cazul în care apare un obstacol neprevăzut pe şosea o să frânaţi mult mai încet.

Mânuşile de iarnă vor permite eliminarea tranpiraţiei dar vor avea o zonă protejată cu windstopper. Manşeta mânuşilor trebuie să fie lunga si să poată fi introdusă sub geacă pentru a evita expunerea încheieturilor la frig.

Partea inferioara a corpului.

Pantaloni

În această zonă nu o să putem aplica aceeaşi metodă ca la partea de sus a corpului. Picioarele fac toată munca pe bicicletă aşa că merită toată atenţia.

Pantalonii din material de calitate o să vă scutească de neplăceri. Trebuie să găsiti un material care vă ţine de cald dar în acelaşi timp vă permite să faceţi efort fără să vă încălziţi foarte tare. Oferta este diversă dar o pereche de pantaloni de calitate costa destul de mult.

Este important şi modul în care vă deplasaţi pe bicicletă. Daca practicaţi ciclismul ca şi sport, o pereche de pantaloni mulaţi o să îşi facă treaba excelent. Pentru cei care folosec bicicleta pentru deplasări urbane este indicată folosirea unor pantaloni mai călduroşi şi în cazul în care este foarte frig utilizarea unui supra-pantalon care o să vă apere de vânt şi de umezeală.

Incălţămintea

Picioarele reci pot distruge o plimbare extrem de uşor. Şosetele de calitate sunt un lucru necesar.

Încălţămintea specială de iarna vă protejează de frig, umezeală şi noroi. Ea poate fi înlocuită de încălţămintea normală şi de o pereche de overshoes, în cazul în care bugetul nu permite utilizarea unui echipament special conceput pentru perioada rece.

Acestea sunt sfaturi generale gândite să vă ofere bazele necesare unei echipari corespunzătoare pe timp de toamna sau iarna. Încercaţi să le repectaţi şi călătoria voastră va fi una de neuitat.


12 COMENTARII

  1. Este adevarat ce spui tu in acest articol insa trebuie sa ti cont de faptul ca acest echipament costa foarte mult. Eu unul nu mi-l pot permite. Imi place foarte mult sa merg cu bicicleta, am mers si acum iarna, cu manusi de iarna (sixsixone) si tot mi-au inghetat mainile. Insa da pentru cine are bani poate merge si iarna cine nu asteapta primavara cu nerabdare.:D

  2. Extras din HOTÃRÂRE pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice

    Art. 195. – Se interzice conducatorilor vehiculelor prevazute la art. 194: (inclusiv biciclete)
    […]
    l) sa circule atunci când partea carosabila este acoperita cu polei, gheata sau zapada.
    […]

    SURSA: site-ul brigazii de politie rutiera, Bucuresti: http://bpr.b.politiaromana.ro/Legislatie/Codul%20Rutier-Regulament%20de%20aplicare-2003.htm

  3. e un articol bun. hainele sunt foarte asemanatoare si principiul este acelasi ca la mersul pe munte. eu am mers destul de mult iarna cu bicicleta prin bucuresti si am folosit pe corp o bluza de ciclism de la TCM , peste care am pus un windstopper. un fular ca intra frigul pe la gat. manusi subtiri windstopper au fost de ajuns, nu mi-au inghetat mainile si se elimina foarte bine transpiratia.partea de jos niste blugi mai grosi , niste soseste inalte ca de schi si in cele mai reci zile bocanci .dar in general adidasi.si am mers destul de comfortabil. a si era sa uit , niste ochelari fac diferenta…

  4. caciula goasa, fular, tricou+geaca usoara windstoper, izmene sub pantaloni (pentru genunchi), bocanci(zapada,noroi), manusi grosi. asa am supravietuit iarna
    a…. si inca ceva …. clima pe bicileta (daca tie frig pedalezi mai intens invers desfaci fermoarul la geaca)

  5. La Nike si O’neill am vazut echipamente de calitate, dar…costa….cam multicel. Spre exemplu o pereche de pantaloni pt.schi pe undeva pe la 1000 lei. GEaca la fel, costum 15-1900 lei. Am auzit ca si costumelede schi sunt ok, pt.ciclism iarna

  6. Da, foarte bun articolul.
    Eu merg si iarna la -20 grade.
    Echipamentul este cam 80% din ce a prezentat Ovidiu mai putin incaltamintea speciala, si nici overshoes nu am pentru ca nu imi permit, dar le inlocuiesc cu mai multe perechi de sosete.
    Sarbatori fericite si un an nou cu mai multe realizari in ciclism urez tuturor.

  7. Vreau sa fac turul României pe bicicleta dar nu am ptr drum ce spui.. Îmbrăcat si corespunzător pt drum crezi ca rezisti?? In prima zi de crăciun vreau sa plec

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.