Tot mai multă lume achiziţionează ceasuri cu heart monitor (monitor cardiac). La fel de multă lume utilizează această opţiune doar informativ iar cei care încep să se descurce cu stabilirea limitelor (minim şi maxim) caută răspunsuri la întrebări legate de modul în care se pot antrena corect. Pe ciclism.ro o să găsiţi în perioada următoare o serie de articole care vor răspunde întrebărilor voastre. Momentan o să începem cu prezentarea celor mai frecvente 5 greşeli care apar la utilizatorii de ceasuri cu monitor cardiac.


1. Încercarea de a compara ritmul cardiac personal cu cel al altor persoane.

Comparatia poate fi făcuta cu un singur ritm cardiac, cel al propriei persoane. Motivul este simplu, suntem diferiţi! Anatomia fiecărei persoane este diferită, la fel de diferit este şi sistemul cardiovascular. Este foarte adevărat că putem învăţa din experienţa celorlalti şi din modul în care ei se antrenează cu ajutorul unui HRM, dar nu trebuie să comparăm ritmul cardiac.

Exemplu: Ritmul tau cardiac este de 58 bpm iar al colegului de antrenament este de 50 bpm. Nimeni nu o să poata să spuna cine este mai în forma sau cine are cel mai bun VO2max. Lucrurile sunt mult mai complicate şi o simplă comparaţie a ritmului cardiac nu va spune nimic.

Maximul ritmului cardiac este corelat cu vârsta dar este foarte posibil ca la tine să nu se aplice formula 220-vârsta. Există o deviaţie uriaşă la persoane de aceeaşi vârsta tocmai pentru că suntem atât de diferiţi din punct de vedere fizic. La fel ca ritmul cardiac pe care îl avem în repaos nici ritmul cardiac maxim nu este un indicator al performanţei.


2 – Lipsa cunoştinţelor legate de factorii care pot afecta ritmul cardiac.

Ritmul cardiac poate fi influenţat de o serie de factori externi cum ar fi cafeina, nivelul de hidratare al organismului, temperatura, nivelul de stres.  Este extrem de important să şti care sunt factorii care îţi influenţează ritmul cardiac. De exemplu în momentul în care simţi că ai ajuns la un nivel prea ridicat în condiţii de rulaj trebuie să te întrebi de ce se întâmplă acest lucru. Prea multa cofeină, deshidratare, există cu siguranţă un motiv. Când o să şti răspunsul acţionează pentru eliminarea problemei (consumă mai multă apă sau redu numărul cănilor de cafea băute zilnic).


3 – Renunţarea la analizarea rezultatelor de după antrenament.

HRM-ul este un instrument gândit pentru antrenament. Dacă sunteţi în posesia unui HRM care permite descărcarea datelor în calculator atunci aveţi la dispoziţie o cantitate impresionantă de informaţie care poate fi utilizată. Când vei înţelege ce factori au influenţat ritmul tău cardiac atunci o să începi să faci progrese importante pe bicicletă.

4 – Utilizarea greşită a HRM-ului în cursă.

În concurs o să pedalezi mai bine decat la antrenamente. Aşa se întâmplă în majoritatea cazurilor la persoanele care se antrenează corect. Este dificil, dacă nu imposibil, să iei deciziile în concurs pe baza informaţiilor furnizate de HRM. Am fost surprins să aud la anumite persoane că au renunţat la o evadare din pluton pentru că ritmul cardiac era prea mare. Este o greşeală imensă deoarece ciclismul este o luptă tactică mult mai complexă.  Din acest motiv experienţa este mult mai importantă ţn cursă decât ritmul cardiac.

5 – Utilizarea gresita a “target zone” in timpul antrenamentului.

“Heart rate target zone” este termenul folosit pentru a descrie diverse zone în care poate fi setat un HRM. Majoritatea utilizatorilor unui ceas cu heart rate folosesc setari standard şi utilizează programe cu procente standard, calculate în raport cu  ritmul cardiac maxim.  Aceste programe sunt departe de realitate atunci când vorbim de o persoană care vrea să ia lucrurile în serios. Aceste “target zone” trebuie să fie adaptate în funcţie de experienţa personală şi dupa o perioadă de testari, nu după o formulă generală. Cel mai important este să nu stabiliţi un interval prea mic între minim şi maxim. Dacă faceţi acest lucru o să ajungeţi foarte repede la o limită (minimă sau maximă) şi o să vă fie greu să rămâneţi în zona corectă.

2 COMMENTS

  1. Foarte interesant articolul, dar e ca ai aia, nici prea mare, nici prea mic. Nu e bine sa se mearga dupa standarde dar nici dupa ureche… Cred ca ar fi persoane interesate sa afle mai multe.

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.