Aşa cum inginerii de la firmele de automobile îşi testează maşinile în cele mai dificile condiţii, aşa mi-am propus şi eu un test pentru grupul Ultegra SL şi nu mi-a trecut prin minte un loc mai potrivit pentru asta decât: pe Transfăgărăşan. Pentru aceasta mi-am ales traseul cu plecare din Curtea de Argeş, având de toate pe traseu, plat, căţărare, coborâre, gropi, serpentine – un traseu numai bun pentru a testa posibilităţile Ultegra SL.



S-au dat: una bucată cursieră Corratec echipată Ultegra 6600 SL, greutate ~ 9 kg, una bucată ciclist amator, 27 de ani, 1,76 m înălţime, 72 kg, ~ 2000 km la bord în acel moment al anului (august 2008).

Shimano Ultegra 6600 SL, în varianta mea (manete STI – 447 g, cleşti de frână – 320 g, deraioare – 89+209 g, angrenaj – 848 g, pinioane – 220 g, lanţ – 280 g), împreună cu roţi (1696 g – fără cheiţele de prindere) şi pedale Ultegra 6620 SPD-SL (317 g) ar ajunge, conform datelor furnizate de Shimano, la o greutate totală de aproximativ 4426 g (mult în comparaţie cu alte grupuri împreună cu un set de roţi, dar puţin în comparaţie cu majoritatea).

STI-urile împreună cu deraioarele îşi fac treaba de minune, indexează rapid şi exact; la aceasta se adaugă un design atrăgător şi ergonomic în acelaşi timp, mărind confortul atunci când se merge cu mâinile pe manete. Mecanismul frânelor împreună cu saboţii oferă posibilitatea unei frânări eficiente şi rapide, proprietăţi foarte folositoare în cazul apariţiilor neaşteptate ale unor obstacole, gropi, etc.

La partea de transmisie, rapoartele de angrenare sunt alese în funcţie de structura ciclistului, de forţa şi cadenţa acestuia – pot fi personalizate într-o anumită măsură, dar consider o alegere inspirată a celor de la Shimano în ceea ce priveşte introducerea angrenajului compact şi la grupurile de vârf, angrenaj ce este ideal pentru unul ca mine şi, bănuiesc, pentru majoritatea cicliştilor amatori, fiindcă îţi permite un rulaj mai bun indiferent de gradul de înclinare al şoselei. Hollowtech-ul de la Ultegra 6600 oferă posibilitatea unui transfer eficient al forţei aplicate pe axul pedalei la foile angrenajului, realizând astfel un moment cinetic de randament ridicat, util la schimbările bruşte de ritm, sprinturi, pedalare ridicat din şa. “Oaia neagră” a transmisiei o consider a fi lanţul deoarece se uzează mai rapid în comparaţie cu cele de la grupurile de 8-9 pinioane şi trebuie verificat şi eventual schimbat la un număr mai mic de km pentru a lungi viaţa pinioanelor şi a foilor.

Ceea ce are cel mai des de suferit, în mod vizibil, la o bicicleta sunt roţile care duc “tot greul” deoarece acestea intră în contact cu suprafaţa de rulare. Chiar dacă nu au o greutate foarte mică, roţile Ultegra SL, sunt totuşi uşoare şi destul de rigide în ciuda celor 20 de spiţe ale roţii din spate şi 16 pentru cea din faţă. Pentru aceste roţi, testul Transfăgărăşanului a fost, poate, un pic prea mult faţă de ceea ce au avut în gând japonezii de la Shimano atunci când le-au proiectat – într-o lume modernă gropile pe şosea nu există, le-aş da dreptate pe undeva.

Deoarece nu cunoşteam foarte bine traseul la coborâre, după Piscul Negru, gropile m-au luat prin surprindere la viteze de 40-50-60 km/h, iar descentrarea (nu foarte gravă), consider eu, a fost o reacţie firească a roţilor. În aceste condiţii am hotărât să le mai dau o şansă, şi după aproximativ 2 săptămâni m-am reîntors pe Transfăgărăşan, acelaşi traseu, acelaşi timp, însă nu şi aceleaşi experienţe pe coborâre, fiind păţit o dată, am coborât mai prudent, iar rezultatul a fost: roţile se prezentau în aceleaşi condiţii ca la plecare. Janta roţii din spate are un profil asimetric pentru a-i asigura o rigiditate mai mare şi o rezistenţă ridicată la descentrare. Greutatea mică a jantelor şi opţiunea tehnică a celor de la Shimano de a prinde niplurile de butuc, au condus la un moment de inerţie mic al roţilor, lucru ce se simte – mai ales pe căţărări.

Uşor de reglat, pornind de la frâne şi terminând cu deraioarele, grupul Shimano Ultegra 6600 SL 2×10 Compact face dintr-o plimbare cu bicicleta o adevărată plăcere, bineînţeles, pentru un amator ca mine.

Caracteristicile tehnice ale grupului le-am sintetizat într-un document word, pe care îl puteţi găsi aici.

4 COMMENTS

  1. Salut! Cei de la Shimano nu vand separat jante Ultegra SL, ei fac si vand rotile ca un intreg, nu pe bucati.

  2. Daca esti pasionat cu adevarat de acest sport frumos poti sa faci Transfagarasul si cu o cursiera ceva mai veche,eu am un Louis echipat Campagnolo record din 82 si am reusit aceleasi performante,trebuie doar sa vrei.

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.