Internetul este plin de oameni care dau cele mai năstruşnice soluţii în ceea ce priveşte curăţarea şi ungerea lanţului de bicicletă. Dacă vrei să ai o bicicletă care se comportă corect pe şosea este important să acorzi foarte multă atenţie angrenajului. Un angrenaj curat şi lubrifiat corespunzător va funcţiona mai bine, iar lanţul şi pinioanele se vor uza mai greu.
Mulţi ciclişti curăţă angrenajul după fiecare tură (printre ei mă număr şi eu) şi rezultatele sunt vizibile. Aici o să găsiţi procedura corectă pentru efectuarea aceastei operaţiuni de întreţinere.


Câteva indicaţii pentru a efectua o curăţare corectă a lanţului:

1. Poziţionaţi bicicleta în aşa fel încât să puteţi acţiona pedalele (roata de spate să fie în aer). Poziţionaţi lanţul pe foaia de mijloc sau pe foaia mică la bicicletele de şosea care au două foi.

2.Folosiţi o cârpă curată pe care o îmbibaţi cu soluţie degresantă. Cu o mână aplicaţi cârpa pe lanţ şi cu cealaltă învârtiţi de pedală. După câteva revoluţii ale pedalelor lanţul va fi destul de curat. Aceasta este varianta ieftină.







Mai există soluţia profesională oferită de diverşi producători. Un aparat special în care se introduce soluţia degresantă . Aparatul are nişte perii şi curăţă perfect lanţul.
Mai jos se poate observa modul în care se foloseşte acest tip de instrument, conceput special pentru curăţarea lanţului.








3. Folosiţi un lubrifiant special conceput pentru biciclete. Nu folosiţi ulei de maşină sau alte produse pe care „le foloseşte vecinul de 10 ani şi funcţionează”.
Produsele concepute special pentru biciclete nu atrag praful şi sunt gândite pentru a reduce uzura.













4. Aplicaţi puţin lubrifiant pe fiecare za, apoi învârtiţi din nou pedalele. Schimbaţi pe diferite pinioane pentru a obţine o lubrifiere corectă a întregului sistem.

Nu uitati: Întreţinerea corectă a bicicletei, care include şi curăţarea lanţului, va prelungi perioada de utilizare, va reduce cheltuielile de service şi va face călătoria mai plăcută şi mai uşoară.

121 COMENTARII

  1. @Alex. Fara a devia prea mult de la subiect: Seul de oaie este utilizat si acum cu succes in prelucrarile prin aschiere. Si nu este o metoda perimata cu toata invazia de produse sintetice. Seul de vaca … sa fiu in ton cu postarea ta… nu … 😉 Iar despre dizolvarea plasticului asta depinde de agresivitatea diluantului si compozitia plasticului. Am scris ca poate fi dizolvat [gresit diluat] nu ca este dizolvat. De ex. pentru anumite tipuri de diluant sticlele de pepsi sau cola sunt excelente.

  2. @Nicu
    Stiam despre seul de oaie ca se foloseste cu succes in prelucrarile prin aschiere, in special la inoxuri, titan etc.; nu era deloc cazul sa-mi amintesti…;)….lucrez mai bine de 30 ani cu el….:)
    Mi-am facut pt. bicla suruburi din titan iar la operatia de filetare am folosit seu.
    L-am folosit multa vreme pt. lubrifierea lantului si am fost multumit de randament.
    Referitor la seul de vaca si acesta lubrifiaza bine, l-am folosit o perioada, nu vorbesc la intamplare!
    Momentan folosesc un amestec de ulei mineral, pulbere de teflon si parafina, net superior seului si porcariilor sintetice si biodegradabile care se gasasc in comert.
    Pet-urile in general rezista la toate tipurile de diluant, la toluen si acetona; chestiune deja verificata.

  3. Am testat multe „retete” pentru curatarea lantului.
    Cel mai bine este: sa existe pe lant o za rapida care sa perita desfacerea lui fara dureri de cap; curatarea cu motorina care fiind un „diluant” mai gras nu usuca suprafetele total, permitand ulterior uleiurilor sa isi faca treaba mult mai bine decat la o curatare cu diluant – existand o lubrifiere continua nu genereaza necesitatea de „pedalare la rece” pentru ca uleiurile de patrunda in zalele lantului rezultand o mai mare rapiditate in montare si folosirea la randament optim a lantului; evitarea tinerii lantului in „camasi” de vaseline; stergerea periodica a lantului cu o carpa iar atunci cand se sesizeaza uscarea suprafetelor o ungere cu ulei (de preferat special de lant); substantele gresante cu consistenta ridicata (vaseline) se impregneaza usor cu praf si formeaza o pelicula abraziva rezultand uzura ridicata a componentelor si de aceea eu nu recomand folosirea lor.
    Curatarea lantului cu motorina nu dureaza mai mult de 15 minute timp in care sunt incluse montarea si demontarea lui. Un dispozitiv special de curatare reduce si mai mult timpul interventiei si nu necesita demontarea lantului. Substanta de curatare folosita in dispozitiv este tot motorina.
    Retete verificate: diluant (usuca foarte tare suprafetele); detergenti (pot ataca metalul), fierberi in diverse substante (mirosuri grele si pericol de oparire), benzina (miros foarte puternic si aburi usor inflamabili); substante speciale-profesionale (foarte ok dar pentru cei care dispun de bugete consistente sau care sa aiba piese care chiar sa merite investitia); WD40 (foarte bun atat pentru curatare cat si pentru ungere – a se tine depdarte de piesele din material plastic cat si de vopseaua de pe cadru – ungerea este de scurta durata si trebuie folosit foarte des)

  4. Diluantul curata mult mai bine decat motorina si nu deranjeaza cu nimic ca usuca f. tare suprafetele; pina la urma asta este si scopul urmarit.
    Nu aplici lubrifiant pe lantul curatat cu motorina ca deja il amesteci cu motorina ramasa in articulatii si care nu s-a scurs inca !….
    Si motorina miroase fata de diluantul cu miros redus de la Deutek, care curata f. bine si aproape ca nu are miros; folosesc numai asa ceva si stiu ce vorbesc.
    Cum sa se opareasca cei care mai folosesc seul sau alte substante care necesita fierbere, ca doar nu sunt copii mici ??!!….e chiar ridicola afirmatia !

  5. voi ati auzit de petrol lampant e ieftin si curata mai bine decit toate probati mai ales ca nu ataca alte componente din plastic

  6. Petrolul lampant este foarte bun ca degripant dar si curata, evident; problema este ca are miros persistent si deranjeaza pe multi utilizatori…..diluantul cu miros redus de care am amintit nu ataca componente din plastic pt. ca este de calitate inferioara, mult mai slab decat un diluant nitro folosit in vopsitoriile auto.

  7. Eu intotdeauna am folosit benzina pentru curatarea lantului si a pieselor,fac rost imediat de ea,isi face treaba mult mai bine fata de motorina,si este mult mai accesibila la pret fata de diluant.Lantul cel mai bine se curata desfacut si spalat intrun vas cu benzina(diluant etc.) si frecat cu o pensula de vopsit sau o periuta de dinti.Montarea unei zale de desfacere rapida este cea mai buna idee deoarece il veti desface rapid si in cele mai multe cazuri ca sa desfaceti zaua nu veti avea nevoie de nicio scula.
    Se pare ca uleiul special de biciclete va fii intotdeauna cea mai buna solutie,altele de gen ulei de motor,de transmisie auto,de gatit vor ramane doar o solutie invechita fiindca atrage praful.
    Pentru cei care sunt in cautarea unui lubrifiant de lant alegeti intotdeauna un ulei la sticluta fiindca se aplica foarte usor,spray-ul se imprastie aiurea.

  8. Eu l-am curatat cu un spray de curatire intai si intai de toate….dupa cu niste servetele puse pe lant si-am invartit lantul invers pana s-a curatat el cat de cat..dupa ce l-am lasat cateva minute sa se usuce l-am uns cu ulei de bucatarie si merge stas:D n-am nici o problema, schimba vitezele ca unse 😀 nu se pune nici praf dupa, dak il cureti bine inainte de-al unge:D

  9. @Alecsx
    NU se pune ulei de bucatarie, sau cum am auzit, de in ( ca e de floarea soarelui, masline, etc., nu conteaza) . SE pune Numai ulei recomandat pt. lant de bicicleta, sau ulei de mecanisme fine. De ce NU e bun uleiul comestibil pentru uns in general, in special pt mecanisme fine, cum e bicicleta ? Faceti un experiment: puneti putin ulei comestibil (sau de in), intru-un dop de pet de exemplu, un strat de 1 mm e mai mult decit suficient si lasati-l undeva. Verificati continutul dupa, sa zicem, o luna. Ar trebui sa aiba deja alta consistenta, sa fie lipicios, cam ca mierea fluida. Cu cit va trece timpul cu atit se va ingrosa. Deci NU ulei comestibil (sau de in). Lucrez in domeniu, -mecanime fine- si m-am tot lovit de problema asta.

  10. recomand uleiul de lant de drujba pt uns, costa cam 20 de ron litrul si nu se lipeste nimic de el, sunt gandite sa nu se lipeasca rumegusul, la moto tot cu asta ung si sunt foarte multumit, ma tine 1 an ca popa un bidon 🙂

  11. M-am plimbat cu bicicleta iarna asta (pe la jumatatea lunii decembrie), la cateva zile dupa ce a nins si pe sosea era stropit cu solutia de clorura de calciu (sau ce o fi fost) si n-am bagat de seama sa-mi fi curatat bicicleta. Am lasat-o vreo saptamana si intamplator am observat ca ruginise lantul, iar cand am pus mana pe el practic era „inghetat” . Am dat prima oara cu spray-ul degresant de la Decathlon si vazand ca nu e mare diferenta am pus benzina intr-un recipient si am curatat lantul cu o periuta.
    Dilema-i urmatoarea: cu ce-i mai recomandat sa dau in continuare pentru a-l „dezgheta”, fiindca au mai ramas zale blocate?
    Am mai intrebat pe cineva si mi-a recomandat sa dau cu solutia detartrant „Triumf” si nu prea-mi inspira incredere…

    Multumesc!

  12. @ antonio, dai cu 35 sau 50 RON, si-ti iei un lant nou. Daca a ruginit pe dinafara, cum crezi ca este in locurile in care nu se vede?

  13. Salutare tuturor. Deoarece zi de zi curat diverse mecanisme in special care au fost unse cu ulei hidraulic sau veselina cu bisulfura de molibden (MOS2 pf cunoscagori) eu pot sa va recomand sprayul de curatat frane (brake cleaner). Un tub de 0,5 l costa in jur de 10-12 lei la WURTH sau alte marci. Aceasta nu numai ca curuta sj degreseaza foatte bine dar se si evaporeaza repede. In ceea ce privese uleiul va recomand ulej special pt lant sau eventual ulei pt mecanisme fine.

  14. Am auzit(de la un muritor…) ca saul de oaie(excelent ca si crema de maini crapate) unge bine un lant dupa ce l-ai curatat si fiert, cica 6 luni(daca umbli ocazional), am testat la mine___a tinut 2 luni active.

    > pe un mtb exclusiv de oras 2×5 speed(un didozaur obosit) de oras cu care umblu aproape oriunde nonstop in toate conditiile meteo chiar si la -15 grade C, pe zi fac 5-30 km in oras (–fara padure– acolo e alta toagla), concluzie daca a tinut 2 luni e mult superior oricarui produs care trebuie sa-l folosesti des, si nu ai vreme si bani, 1 kg de sau de oaie(de la tarani) ori la MAFCOM cluj ~20 ron 1 kg, pret din 2012.

    deci cum am facut:
    1C. dat jos lantul(tre sa ai o chei/presa de lant ~20 ron da cel mai bine lant cu desfacere rapida de nu ai cumparati pret 7-10 ron 1 buc sau pe viitor ia un lant corespunzator)

    2C. l-am inecat intr-un borcan de sticla(cel mai valabil) cu capac filetat de 800 ml cu diluant(1L 7-13 ron) pe jumatate, cam 4-5 degete, apoi prin miscare de centrifuga il cureti , nu fa sus jos ca risti sa spargi borcanu, la PET POTI FACE ASTA. ca e plastic, SAU il pui intr-o sticla PET de 1L ori 2L care dupa trebuie s-o tai sa poti scoti lantu(rezulta gunoi de PET),diluantul pune-l apoi intrun borcan si cand se depune pe fund mizeria il separi usor si daca nu ai bani refolosete diluantul data viitoare desi nu recomand, da oricum poti curata cu el asa ~murdar si alte chestii jegoase cu o pensula sau poti aprinde un foc, de faci foc.

    3C. lasi lantul untr-un carlig de sarma afara sau pe bacon 10-15 min sa se usuce bine de diluant, apoi il stergi bine cu o carpa curata in timp cei spanzurat.

    4C. intr-un vas conserva minim cat un borcan de 800 ml pui sau de oaie pe jumate cel putin cand fierbe(pe aragaz) saul de oaie pui lantul si-l lasi 5-10 min pe foc mic, intradevar mirosul e nasol si trebe aerisita MULT bucataria(sau faci un foc mic afara sau pe balcon), da dupaia doua luni n-ai treaba, asta 2 luni daca umbli cu ea ca de o lasi muzeu intrun depozit atunci e si mai bine,
    === REZULTA un lant cu apect cerat, nelipicios la atingere, interesant :)) .===
    ––––-
    OBS: cat tine un lant pe traseu vara in conditii de praf in KM daca il ungi cu:

    1.__ sprei cu teflon_1 ungere tine 10 km_metoda scumpa 15-40 ron 400ml_obs dupa 10 km se aude zgomotul acela de lant uns insuficient_unge bine da nu tine mult si trebe sa dai iar, dezavantaj daca sare pe janta si ai frane V nu mai prind BINE, eu pun un ziar intre janta si lant (ziare vin gratis la blocuri, cu reclame gen LIDL, bila, kaufland, metro, etc), esti comod ? mergi pe teflon !.
    _>>>nu prea ia praf in timp nota 2-din-10_dupa o vreme lantu se curata usor

    2.__ motorina_1 ungere tine 10-20 km_metoda ieftina 5-10 ron 1L_pui cu o seringa de 5ml in timp ce pedalezi in spate_daca sare pe janta si ai frane V nu mai prind BINE_motorina si curata si unge
    _>>>da ia ceva praf in timp nota 4-din-10_dupa o vreme lantu se curata usor

    3.__sprei de angrenaj Shell advance chain ultra_pret ? 20-50 ron 300ml
    _este usor vascos are culoare albicioasa, il folosesc doar iarna, o data pus pe lant sta bine si NU se spala de la sarea pe zapada de pe dumuri
    >(SAREA DE PE DRUMURI face – mici gauri in cauciuc(il ataca) daca umblii mult in zapada de oras si nu speli cauciucurie, – tot sarea spala uleurile de lant foarte repede, – tot sarea ataca vopseaua de pe cadru sau aluminiul asa ca luati in considerare). Shell advance chain ultra,
    _>>>_da ia ceva praf in timp 5-din-10_dupa o vreme lantu se curata mai greu

    4.__ ulei de angrenaj TY85 folosit la locomotive_1 ungere tine 30 km_il poti face rost pe gratis de la o cunostina_usor vascos,pui 2-3 ml cu seringa ~7 zile
    _>>>da ia ceva praf in timp 6-din-10_dupa o vreme lantu securata mai greu

    5.__SAU DE OAIE_1 kg 20 ron_CEL MAI CEL
    tine minim 300 km la 5km/zi sau 1050 km in doua luni la med de 17.5km/zi_
    _>>>nu prea ia praf in timp nota 1-din-10_dupa o vreme lantul securata usor.
    si cam atat.

  15. Se vorbeste de tot felul de lubrifianti care mai de care mai performanti (cu teflon,ceramica, nano-particule etc.,etc.), dar nimeni, absolut NIMENI, nu vorbeste de cantitatea de reziduu metalic care iese din lant in urma unei curatari perfecte (spalare+limpezire) inainte de o noua lubrifiere.
    Ei bine, eu fac acest lucru ori de cate ori imi curat lantul, folosind un magnet puternic pe care-l cufund in degresant dupa spalare, avand unica ocazie de a observa cat reziduu metalic (feromagnetic) iese din lant dupa 500 km atunci când fac o noua lubrifiere.
    Evident este extrem de simplu sa-ti dai seama ca atunci când pe magnet se depune f. putin reziduu metalic, cu siguranta lubrifierea este de cea mai buna calitate posibila. Alungirea lantului vine numai de acolo din interior de la articulatii, unde are loc cea mai mare frictiune si nu din alta parte. Clar, nu exista niciun dubiu!
    Am curatat pt. clienti lanturi de top lubrifiate cu produse asa-zise de inalta calitate dar am fost socat cat reziduu metalic a iesit din ele!!!……deci uzura pe masura!
    Când cufundam magnetul in vasul din plastic cu degresantul murdar, acesta ziceai ca fierbe in jurul magnetului…..incredibil cat de multe particule metalice de culoare neagra, ca o mazga se depuneau pe magnetul argintiu.
    Eu imi folosesc propria solutie pt. lant iar rezultatul este net superior in comparatie cu alti lubrifianti, dovada clara fiind nr. total de kilometri pe care-i rulez cu acel lant.
    Nu doresc sa intru in detalii.
    P.S.
    S-a facut multa bataie de joc de mai multe comentarii postate de mine, de catre indivizi care nu aveau nicio treaba cu ceea ce se discuta acolo, fiind depasiti complet de situatie si care faceau numai afirmatii total eronate………. vreau sa spun ca nu aveau nici macar bunul simt sa se abtina!!!….

  16. Salutare tuturor. Am citit cu atentie toate comentariile, unele sunt verificate si de mine, altele sunt adevarate dar preluate de la altii care au mai mult timp de dedicat acestor lucruri, iar altele ori nu sunt adevarate ori ma depasesc pe mine. Cand mi-am cumparat primul bike mai adevarat, ca nume si echipare, m-am informat despre ungere…ohoooo si cate solutii nu sunt. In final am ajuns la o concluzie, prefer sa am un lant uns in toate conditiile chiar daca aduna murdarie mai repede (asta pana il curat) decat unul mai curat si care necesita o ungere mai repetata. Privind astfel lucrurile am cumparat Motorex Wet Lube, adica ulei de uns lantul ce rezista in conditii umede, intradevar ca aduna ceva mai multa mizerie insa nu am observat ca ungerea cu acest ulei dupa o curate a lantului, pinioanelor si foilor foarte buna sa tina doar 30-40 km cum este specificat pe aici. Credeti-ma ca tine mult mai mult, bineinteles ca sunt in discutie si conditiile in care rulezi cu bikul. Pentru spalat folosesc motorina pusa intr-o tavita mai lunga si ingusta si folosesc o pensula de vopsit. Motorina o schimb de 3-4 ori aici fiind incluse foile si pinioanele. Tot acest proces iti ia ceva timp, plus ca faci ceva mizerie. De preferat este sa ai o za rapida asa cum s-a spus mai sus,are si avantajul ca rotitele de la schimbator sunt libere si se pot curata mai bine (daca este nevoie) insa apare inconvenientul ca trebuie dai jos lantul sa-l pui si mai multe, insa asa se spala cel mai bine si ai controlul spalarii, dar intreb eu oare chiar conteaza asa de mult sa intri in asa de multe detalii? Ma tem ca ajungem in postura de a nu vedea padurea de copaci. Un alt exemplu dat este cel al aparatului prin care se trage lantul, personal nu-l am dat sunt foarte incantat de idee, si are multe avantaje (foarte foarte rapid atunci cand trebuie sa spalam doar lantul, nu mai faci mizerie si altele) are ca inconvenient ca tii lantul montat iar rotitele de la schimbator se curata mai greu din cauza lantului, dar per total eu cred ca asta este metoda cea mai rapida si eficienta si daca nu spala bine din prima, schimba degresantul si mai incearca odata.

  17. Salutare Marius,
    Daca ai citit cu atentie toate comentariile, care ar fi alea adevarate dar preluate de la altii……….. dupa cum ai afirmat, poti da cateva exemple in acest sens??

  18. Va salut !
    Văd că nimeni nu pomenește de glicerină.Oare chiar nu e bună pentru ungere ? Eu am folosit cu succes glicerina vegetală (nu cea de origine animală ) după o curățare a lanțului.
    Mai sunt și alții care au încercat ?
    App. Vorbim totuși despre un lanț de bicicletă, nu despre un avion…Îl curățăm, Îl gresăm…și pedalăm !

  19. Glicerină. Hai să o abordăm prin două direcții.

    În primul rând, așa cum ar fi trebuit să învățăm la chimie organică în liceu, sau așa cum scrie în articolul Wikipedia pentru cine vrea să facă un minim efort să caute pe google cuvântul „glicerină” și să citească două paragrafe în trei minute, glicerina este o substanță higroscopică, adică absoarbe apă inclusiv din umezeala atmosferică. Este în interesul nostru să aplicăm pe lanțul metalic o substanță care să absoarbă apă și să o țină lipită de lanț? În cazul în care întrebarea retorică nu are un răspuns evident, NU vrem ca lanțul să fie într-un mediu umed fiindcă asta duce la rugină.

    În al doilea rând: în nici un articol științific riguros nu este menționată vreo caracteristică a glicerinei pentru lubrifierea sau ungerea mecanismelor. Sigur, probabil că se vor găsi de îndată 200 de bloguri care se jură că glicerina e bună la orice, începând cu lipirea fracturilor peste noapte și terminând cu ungerea garniturii bușonului de benzină de la navele spațiale americane, da’ asta nu le face adevărate. Știe cineva vreun motor care să fie uns cu glicerină? Vreun lanț la ceva mecanism? Orice fel de ansamblu mecanic cu componente metalice în mișcare, în care să fie folosită glicerina în locul altui agent de lubrifiere? Aștept exemple. Dacă te duci într-un magazin auto-moto și ceri glicerină ca să ungi ceva, o să primești vreun bidon sau cutie cu glicerină sau vor râde ăia de tine de parcă ai cere lichid pentru semnalizator de BMW? Deocamdată, cât timp nimeni în lumea mecanicii n-a considerat că glicerina ar fi utilă acestui scop, cel mai probabil asta e fiindcă glicerina nu are caracteristicile potrivite pentru lubrifiere, nu fiindcă toți până acum au fost tâmpiți și nu s-au gândit să încerce glicerină, pipi de bufniță, oțet de mere sau ulei de șarpe, fără de succes.

    E o idee bună înainte să dezvoltăm asemenea idei să facem un mic efort intelectual și să gândim puțin dacă ideea se înscrie undeva mai spre zona credibilului/rezonabilului, sau înspre ridicol/absurd. Și n-are importanță dacă vorbim de lanț de bicicletă sau despre avioane, chimia de liceu e aceeași pentru oricine a absolvit bacalaureatul, altfel diploma aia ar trebui trimisă înapoi că e degeaba.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.