Daca ciclismul este cea mai mare pasiune a ta atunci cu siguranta o sa vrei sa pedalezi si iarna. Sunt multe scuze pe care le aud atunci cand vine vorba de iesiri in timpul iernii. Iata raspunsul la toate problemele celor care spun ca nu stiu cum sa se pregateasca pentru o tura de iarna.

Tractiune

Obstacole: Zapada, gheata si poleiul reduc tractiunea. Sarea si nisipul, solutiile preferate de drumari atunci cand curata strazile, contribuie la problemele pe care le avem atunci cand iesim la o tura.
Solutie: Luati in considerare depozitarea bicicletei de sosea (daca aveti asa ceva) si folositi un MTB sau un Ciclocross. Cauciucurile sunt cramponate, franele pe disc sunt mai eficiente si functioneaza bine in conditii dificile iar pozitia oferita de un ghidon flat bar va ofera mai multa stabilitate.
Fiti extrem de atenti la gurile de canal si alte suprafete metalice. Acele zone sunt mult mai alunecoase decat asfaltul

Visibilitate

Obstacole: Vremea rece aduce cu ea si un cer intunecat, un soare cu dinti care creeaza umbre lungi si o lumina difuza. In plus pe marginea soselei gasiti zone cu zapada.

Nu numai voi aveti probleme cu vizibilitatea. Soferii au aceeasi problema si pericolul creste .

Solutie: Un echipament colorat si cateva accesorii fluorescente o sa va faca mai vizibili in trafic.  Incercati sa rezistati dorintei de a purta haine negre. A fost demonstrat faptul ca cea mai vizibila culoare este cea galbena.

SI vederea pe timp de iarna poate sa fie ajutata. Lentilele polarizante elimina acel halou de lumina care  apare atunci cand avem un soare slab, problema vizibila mai ales cand avem un strat nou de zapada. Alegeti niste lentile care au mici gaurele in zona de contact cu rama pentru a impiedica aburirea.

Mizeria
Obstacole: Zapada proaspata este extrem de repede inlocuita de un amestec de apa cu nisip si sare, amestec care se lipeste de rotile si de cadrul bicicletei. In zonele unde se foloseste mai multa sare hainele au de suferit iar cadrul are probleme in timp.

Solutie: Chiar daca nu sunt cele mai la moda accesorii aripile de plastic tin la departare dusul toxic cu apa, nisip si sare, care ajunge pe bicicleta. In plus nu o sa va udati. Pentru a nu avea probleme cu bicicleta va recomand sa o curatati complet dupa fiecare tura.

Pentru ca se spune ca o imagine face cat 1000 de cuvinte va prezint pe scurt modul in care trebuie sa fie echipat un ciclist care iese la o tura de iarna.

A. O bicicleta MTB sau ciclocross E. Echipament colorat, recomandat cel galben
B. Cauciucuri cu profil cat mai mare pentru a impiedica deraparea F. Ochelari cu lentile polarizante
C. Lumini pentru a fi mai vizibili in trafic G. Aripi care va protejeaza de noroi
D. O lumina montata pe ghidon pentru zone cu luminozitate redusa

11 COMMENTS

  1. Salutare de la un ciclist amator !
    Pentru cei care nu au cunostinte in domeniu, e bine de stiut ca hainele de iarna cu care plecati in plimbare trebuie sa contina majoritar poliester (gen polar) de recomandat si cu “wind stoper”; Acestea au proprietatea de a dispersa transpiratia de pe corp si duce la evaporarea ei de pana la 4 ori mai rapid decat hainele de bumbac iar protectia contra vantului sporeste mentinerea temperaturii. Hainele este bine sa fie mulate si in mai multe straturi, pentru a regla rapid temperatura corpului se foloseste fermoarul; Un accesoriu util poate fi o masca de ski din neopren(sau cagula); Pentru cei care nu stiu magazine de specialitate pentru procurarea acestora, se pot folosi unele haine si accesorii de ski;
    Un echipament necorespunzator poate descuraja orice ciclist asa ca nu iesiti imbracati superficial si nu uitati nu faceti pauze mari in timpul plimbarii, reglativa ritmul in asa fel in cat sa ajungeti acasa pentru odihna;
    Iarna sunt multe sanse de a cadea asa ca protejativa spatele macar cu un rucsacel plin cu cateva textile si recomandat este sa purtati casca !!!

    Cat despre bicicleta nu am reusit sa o protejez suficient cu mai nimic, deci gresarea inainte de tura nu trebuie omisa, iar la intoarcere spalarea si curatarea completa sunt sfinte, dupa care se greseaza lantul si tot ce gasiti util. Este suficient sa o lasati necuratata o zi ca apoi sa munciti dublu sa o pregatiti de un nou drum.

    Pedal power 😉

  2. Din punctul meu de vedere, principala problema cu pedalatul iarna e aerul rece. Pe mine ma dor plamanii daca fac efort in aer rece si sunt nevoit sa inspir adanc si/sau des. Asta e valabil indiferent de echipamentul purtat. Am si o cagula de polar care ma mai ajuta, dar tot insuficient. Si asta in conditiile in care nu fumez, nu am fumat vreodata si nici nu o voi face. Deci plamanii mei sunt relativ virgini.

  3. Se pedalează ușor, cât mai uniform.

    Se folosește de preferință frâna de spate. Este mult mai ușor să redresezi la o derapare a roții din spate decât a roții din față.

    Personal roller brakes mi se par mai bune decât disk brakes. Nu intră apa în ele (pe discuri se poate forma uneori o pojghiță de gheață) și nici nu frânează atât de brusc (ceea ce se traduce în șanse mai mici de derapare).

  4. pe orice tip de vreme eu recomand franele normale (nu pe disc) deoarece franeaza mai brusc si iarna ai nevoie de asta, am iesit asta iarna cu bicicleta intr-o zi in care nici masinile de dezapezit nu au putut iesi si franele pe disc nu mi-au fost de niciun folos (chiar daca am cea mai scumpa bicicleta din magazin First bike legend) deoarece disc se uda si sabotii alunecau… eu unul prefer sa merg prin zapada afanata decat pe gheata sau zapada batatorita deoarece ai mai mult control asupra bicicletei……

  5. Salut, First bike, disc??? sa fim seriosi , incearca frane de discuri de adevarat, atunci o sa vezi

  6. Pe mine bibicleta ma salveaaza de aglomeratia din trafic, abia astept sa vina timpul frumos sa ma duca la serviciu. Iarna pe zapada nu stiu daca m-as descurca, e ceva de mers, din Rahova pana in Romana. Sincer, chiar as vrea sa ies la o tura pe zapada, dar nu am cu cine, macar in cartier, pana prind si eu curaj, ca as vrea sa merg cu bike-ul peste tot, sa scap de calvarul din RATB si in metrou.

  7. Deci ghidonul flat bar ofera mai multa stabilitate? Intreb asta fiindca m-am obisnuit cu un ghidon usor curbat si cand m-am urcat pe o bicicleta cu flatbar, m-am simtit un pic dezechilibrat..

  8. nu vreau sa fiu rautacios cu nimeni , prima bicicleta a fost un mtb de la dhs o bicicleta mai scumpicica fata de restul din aceiasi gama. am trecut la un focus whistler si se simte o diferenta majora, asa ca numai spune ca ai cea mai scumpa bicla fb. e o diferenta enorma.

  9. Echiparea de iarna a bicicletei trebuie sa se axeze pe cauciucuri cramponate si frane pe disc. Presiunea in cauciucuri se recomanda a fi putin mai scazuta pentru a se obtine o amprenta mai buna.
    Iarna nu facem trasee pentru a scoate timpi ci pentru a ne pastra tonusul.
    Frana pe disc este mai ferita de zapada prin pozitionarea suprafetelor de contact iar in cazul incarcarii cu zapada, randamentul de franare metal/metal nu este asa afectat precum randamentul cauciuc/metal (in cazul v-brake). Pojghita de care se vorbea mai sus este clar mai prezenta pe o janta decat pe un disc. Janta trece mai des prin zapada decat discul.
    In alta ordine de idei, piesele expuse se recomanda a fi foarte bine unse (nu si suprafetele de franare). Eu tin un bidon de ulei dupa mine si mai dau din cand in cand atunci cand zapada este mai mare.
    Zapada, ghiata, apa de ploaie sunt foarte bune in degresare asa ca e bine a se tine cont de acest aspect.
    Echipamentul ciclistului trebuie sa fie bine echilibrat pentru a nu incurca pedalarea si mentinerea echilibrului. Recomand sa nu lipseasca rucsacul cu trusa tehnica specifica precum si o cagula sau fes, o pereche de manusi si o jacheta sau bluza mai groasa. Pot fi foarte utile atunci cand temperatura se dovedeste a fi mult mai scazuta decat intuisem initial precum si in cazul unei transpiratii mai abundente. In nici un caz echipamentul nu trebuie sa contina piese din bumbac sau lana (mentin umezeala mult timp ceea ce faciliteaza transferul (pierderea) de caldura corporala. Un echipament de calitate chiar si in cazul prezentei transpiratiei nu permite ca aceasta sa se raceasca puternic fapt ce poate da senzatia de “rece pe piele”.
    Pedalare placuta !!!

    P.S: Recomand celor care nu au experienta in pedalatul pe timp racoros sa se documenteze foarte bine iar celor care dispun de biciclete la preturi mai reduse sa cercetezer mai multe site-uri de specialitate pentru a se convinge ca bicicletele mai scumpe nu sunt de moft ci chiar au multe calitati in plus.

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.