Exista diverse tipuri de abordare ale catararilor. Un rutier neexperimentat va avea o atitudine disperata, incercand sa „supravietuiasca” pana la final, in comparatie cu un ciclist experimentat, care este calculat, isi urmareste adversarii si ii invinge la final. Acest articol este gandit pentru a furniza informatii ciclistilor incepatori, cei care cauta inca informatii de baza despre ciclism.

Coboara calcaiul. Pentru a intelege logica acestei tehnici, deplasati piciorul la maximul pozitiei de pedalare pana cand este intins si dupa aceea coborati calcaiul cat se poate de mult. O sa simtiti tensiune pe gamba si in zona tendonului lui Achille. Mentineti aceasta pozitie a calcaiului pe toata rotatia pedalei si o sa simtiti ca utilizati muschii din spatele coapsei si fesierii (gluteus), grupe de muschi foarte puternice care va vor ajuta sa sa depasiti orice obstacol. Pedalarea cu calcaiul in jos este usoara atunci cand folositi pedale clipless dar aproape imposibila cu pedale normale.

Alternati grupele de muschi. In tipul catararii muschii se „incarca”  deoarece sangele nu reuseste sa faca fata. Va puteti imagina ca muschiul este o uzina care functioneaza pe carbuni si oricat de mult ai incerca sa faci curatenie praful de carbune se depune peste tot.  Singura solutie este sa opriti din cand in cand uzina si sa faceti curat.  In ciclism solutia este identica, utilizarea pentru scurt timp a altor grupe de muschi permite sangelui sa faca curat iar musculatura care va ajuta la pedalat poate sa isi revina.

Sunt mai multe metode de a face acest lucru:

– Schimbati pozitia in sa (in fata sau in spate). Daca stati mai in fata o sa utilizati muschiul quadriceps iar daca stati pe partea din spate a seii o sa utilizati fesierii.

– Pedalati „in picioare” pentru o perioada scurta dupa care reveniti din nou in sa. Chiar inainte de a va ridica coborati un pinion iar cand va asezati reveniti pe viteza mai usoara. O sa aveti mai multa forta cand o sa pedalati ridicat din sa si daca ramaneti pe aceeasi viteza o sa pierdeti din momentum. Pedalati ridicat din sa cam 20 de rotatii si reveniti.

–  Alternati pedalarea cu calcaiul lasat cu cea in care pedalati cu calcaiul mai ridicat.

Ramaneti cat mai mult timp in sa. Va intrebati poate daca acest sfat nu intra in contradictie cu ce am scris doar 2 randuri mai sus. Pedalarea in picioare ne ajuta enorm atunci cand vrem sa atacam in forta sau atunci cand vrem sa alternam muschii folostiti la pedalare. Cu toate acestea pedalarea din sa este mult mai eficienta pe termen lung.

Multi incepatori nu stapanesc tehnica pedalarii si din aceasta cauza in momentul in care se ridica din sa se leagana puternic, pedaland ineficient. Ciclistii experimentati nu vor fi de acord cu aceste afirmatii deoarece pedalarea in pozitia ridicat din sa este o tehnica standard, utilizata tot timpul. Stapanirea acestei tehnici, alaturi de multe alte lucruri, face diferenta intre un ciclist experimentat si un novice. Daca esti un rutier experimentat si citesti acest articol atunci experienta ta primeaza, daca esti un incepator este important sa incepi din sa si sa castigi experienta cu pedalatul ridicat din sa in timp.

Fi relaxat, nu stange ghidonul cu putere. Atunci cand sunteti concentrati pe o catarare, cand simtiti ca organismul cedeaza, instinctul va face sa strangeti cu putere de ghidon si sa trageti de orice frantura de muschi pentru a va deplasa. Problema este ca atunci cand strangi prea tare de ghidon  incep sa iti amorteasca palmele, tensiunea din palme se transmite bratelor, apoi gatului, umerilor si pieptului. Tensiunea acumulata in umeri si in piept va ingreuna respiratia reducand aportul de oxigen in sange. Oxigenul este esential pentru a curata muschii de reziduri si pentru a aduce energie in corp. Picioarele o sa oboseasca mult mai usor si o sa fie mult mai dificil sa ajungeti la final atunci cand partea superioara a corpului este incordata.

Pastrati un pas constant. Pe o catarare scurta constanta face diferenta. Atunci cand va apropiati de un deal si sunteti pe un drum plat incercati sa abordati catararea inteligent. Mentineti un pas constant cand ajungeti la baza catararii dar si pe toata durata ei. Atunci cand simtiti ca pierdeti din momentum schimbati viteza si ramaneti constanti. Prin abordarea corecta a pantelor o sa faceti diferenta.

Pedalati intr-un ritm care va convine.  Multe catarari nu pot fi depasite cu ajutorul vitezei obtinute pe plat si a unui pas constant. Incercati sa va gasiti un ritm care ii permite organismului sa reziste. Gasiti cadenta ideala si schimbati vitezele in asa fel incat sa ramaneti in jurul acelei cadente. Cadenta corecta o sa va faca sa simtiti ca pedalati natural, confortabil. Nu incercati sa copiati stilul si cadenta celorlalti. Suntem unici si trebuie sa ne descoperim fiecare cadenta (urmand sa o imbunatatim in timp, prin antrenamente).


Nu va opriti la finalul unei catarari. O sa fie momente in care ajungeti la finalul unei catarari si o sa simtiti ca nu mai puteti face nici 10 metri. Picioarele parca sunt din granit, urla dupa un moment de pauza, plamanii incearca sa absoarba cat mai mult oxigen si tot ce va doriti este sa faceti o pauzaAti trecut de varful catararii, sunteti pe o coborare si va ganditi sa faceti o binemeritata pauza. Nu faceti acest lucru! Durerea din picioare este produsa de rezidurile acumulate in muschi. O pauza va face muschiul sa se contracte iar sangele nu va face acea „curatenie” de care am vorbit la inceputul articolului. Pedalati lejer cu cadenta mare si muschiul se va relaxa iar organismul o sa isi revina foarte repede.

Exersati.  Nu conteaza cat de mica este catararea sau cat de inclinata, folositi orice imprejurare pentru a capata experienta. Este mai usor sa ai un succes pe un deal mic decat pe un munte. Orice catarare este o oportunitate. Succesul de astazi pe o mica catarare va duce la succesul de maine pe o catarare importanta. I

Nu renuntati niciodata. Niciodata! Nu stiu sigur daca este un sfat sau nu si de aceea l-am lasat la urma. O sa suferiti pe catarari, poate ca ati mers prea puternic pe prima parte si ati ajuns in acea zona in care simtiti ca nu mai puteti, poate ca simtiti ca nu mai reusiti sa mentineti o cadenta constanta, poate ca……

Tentatia de a renunta ne copleseste uneori dar este important sa nu cedam, sa platim pretul si sa suferim. O sa gasiti multe sugestii de antrenament pe site-uri dar nimeni nu o sa va invete cum sa va antrenati mintea. Ca sa ajugeti acel tip de ciclist care nu renunta trebuie sa va antrenati sa nu renuntati. Daca sunteti un ciclist care pedaleaza pe sosea o sa vina cu siguranta momentul in care cineva o sa va provoace la o intrecere. Daca nivelul acelei persoane este mult superior atunci respectivul este un nesimtit care vrea sa se dea mare, cel mai bine este sa il ignorati. Totusi, daca intalniti ciclisti de acelasi nivel atunci puteti fi siguri ca victoria va fi obtinuta in egala masura de muschi cat si de creier. Daca ati refuzat sa renuntati pe catararile din trecut in trecut nu o sa renuntati nici pe cele care vi se astern in fata. O sa indurati cele mai mari suferinte dar nu o sa renuntati. Nu ati renuntat atunci, nu renuntati acum si nu o sa renuntati nici in viitor.

22 COMENTARII

  1. „Nu renuntati!” foarte bun indemnul. Pentru mine, motivatia de a merge inainte o reprezinta privelistea din varf, „face totii banii” chiar daca ajung ultimul, la mult timp dupa ceilalti. De obicei, se ataca ridicat din sa, dar depinde de profilul fiecarui cilist (ex: Ulrich vs Armstrong prin ’99 daca ma ajuta bine memoria).
    Succes!

  2. mersi de toate sfaturile, sper ca-mi vor fi de folos!
    si ai dreptate!cat de greu ar fi conteaza sa nu renunti!

  3. Instructiv articol si sper sa mearga si in practica. Sunt incepator si voi incerca sa urmez sfaturile!

  4. Froarte bune sfaturile, le-am aplicat si am vazut ca, chiar functioneaza, inainte trebuia sa ma ridic din sa mai devreme, acum m-am ridicat din sa doar pentru putin timp si nu am mai fost asa de obosit ca altadata.

  5. Mda foarte bune pentru un rutier dar cel putin pentru mine(un turist pe bicicleta ca stil) mi se pare mai important sa urc in sa la o cadenta constanta. Daca se intampla sa transporti si ceva pe bicicleta (adica nu esti tu si cursiera de 7kg) balansul la urcarea in sa(am incercat cu gentile incarcate) te poate incurca mai mult.Sa nu mai zic de remorca sau de alte ciudatenii.
    Tehnica cea mai buna mi se pare schimbarea vitezelor in asa fel incat sa poti pedala cu 90-95 rpm in sa. Iar daca sunt dealuri si vai alternative cel mai bine este sa folosesti elanul obtinut la coborare pentru urmatoarea urcare (tehnica care mi-a folosit la plimbarea la mare de pe 1-2 mai).

  6. Salutare.
    Am o nedumerire dupa ce am citit mai multe articole de pe acest site. N-am inteles prea bine care e pozitia ideala a piciorului pe pedala atunci cand pedala e jos.
    E indicat ca varful piciorului sa fie ridicat sau coborat atunci cand pedala e jos. In acest articol e recomandata pozitia ridicata a varfului piciorului (calcaiul coborat) pe cand in alt articol (Mijloace pentru învăţarea şi perfecţionarea pedalării corecte) e recomandat „3 – să coboare vârful labei piciorului când pedala trece în porţiunea de jos (la 180 grade).”
    Multumesc

  7. Piciorul trebuie sa stea intins cand tii calcaiul pe pedala. Cand pedalezi normal e indicat sa tii varful piciorului in jos si calcaiul in sus, dar pe catarare e invers. Tocmai aici e diferenta. Sper ca acum ai inteles.

  8. Ovidiu,
    Multumesc mult pentru sfaturi. Ca si incepator astea sunt lucrurile care vreau sa le aud. Lucruri simple care ma ajuta sa progresez incet si sigur. Iti multumesc pentru tot ce faci pentru ciclismul romanesc.

  9. Foarte bune sfaturile.
    Am si eu o intrebare [sunt incepator]: am vazut in comentarii ca ideal este sa mergicua 90-95 rotatii pe minut. Eu merg in general cu 60 pe catarare, cu un pinion ceva mai mic. Pot sa merg si cu 90, dar inseamna sa trec pe un pinon mai mare. Ce valoare este mai indicata?

  10. deci cum ramane? calcaiul sus sau jos pe catarare? sint incepator si as fi interesat sa vad o fundamentare mai solida a acestui sfat, fie intr-o directie fie in cealalta. Multumesc.

  11. SALUTARE!

    Vreau sa va cer un sfat.
    Am 16 ani si vreau sa ma apuc de ciclism. Vreau sa ma inscriu la Petrolul Ploiesti.Credeti ca mai este timp sa fac performanta, eu pedalez de mic, dar vreau sa imi spuneti daca este tarziu sa ma inscriu.RESPECT

  12. SALUT !
    Nu e deloc tarziu…..important este sa-ti placa cu adevarat si sa-l faci cu multa daruire…..restul vine de la sine.
    BAFTA !!!

  13. Absolut obligatoriu pe cățărare ! Nu trageți de ghidon ,nici nu împingeți ,mâinile trebuie sa stea pe ghidon doar sa-l atingi ca pe un fulg , singurul scop e sa țină direcția . Si in cazul ridicat in sa se procedează la fel, sa semene cu un dans pe bicicleta .
    Daca simți nevoia sa tragi de ghidon atunci lasa-te cat mai jos cu pieptul pe el in fata , o sa dispară senzația .
    Muta-te cat mai in spate pe sa si arcuiește coloana astfel încât sa duci cat mai mult din greutatea corpului in spate , tine ghidonul doar cu vârful degetelor , o sa ai impresia ca nu depui nici un efort , practic e odihna pe cățărare .

LĂSAȚI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.