Creatina este o substanta care se gaseste in mod natural in corpul uman, in mare parte in muschii scheletici. Denumirea stiintifica este de acid metil guanidin-acetic. Creatina este compusa din trei aminoacizi: arginina, glicina si metionina. Ficatul are capacitatea de a combina acesti aminoacizi si de a produce creatina. O sursa de creatina este alimentatia, creatina se gaseste in cantitati mici in carne rosie si peste.O persona de 70 de kilograme are in medie 120 de grame de creatina in corp. Se considera ca 95% din creatina din corp este depozitata in muschi. Restul este depozitata in alte parti ale corpului: sange, creier, inima, testicule.

Principalul rol al creatinei este de a da energie muschilor. Sursa de energie a contraciei musculare este o substanta numita ATP – adenozin trifosfat. El este o sursa foarte rapida de energie dar din pacate nu se gaseste in cantitati suficiente, el consumandu-se destul de repede, 10-15 secunde de contractie maximala. Celelalte surse de energie cum ar fi carbohidratii sau grasimile au nevoie de mult mai mult timp pentru a putea fi utilizate, deci sursa primara de energie este ATP. In procesul de eliberare a energiei necesare contracitei musculare, ATP se transforma in alt compus, numit ADP – adenozin difosfat, care nu poate fi folosit ca sursa de energie, si se elibereaza o molecula de fosfor. Din fericire exista disponibila o alta substanta in muschi, creatina fosfat CP. Creatina fosfat are tocmai rolul de a dona acea molecula de fosfor de care este nevoie pentru a reface ATP din ADP.

Volumizarea este procesul de retinere a apei in celulele musculare si cresterea volumului lor. S-a constat ca creatina atrage apa in celulele musculare. Un gram de creatina atrage trei grame de apa.Creatina poate contracara depozitarea acidului lactic ce se acumuleaza in muschi in timpul exercitiilor, depozitare ce duce la acea senzatie neplacuta de arsura in timpul efectuarii exercitiilor cu greutati. Are efect asupra sintezei proteinelor, ca urmare a crearii unui mediu anabolic. Si de aici, cu cat mai mare sinteza proteinelor, cu atat mai mari castigurile de masa si forta.De asemeni are efect anticatabolic si stimuleaza productia de hormon de crestere. S-a studiat secretia de hormon de crestere la subiecti care au ingerat 20 de grame de creatina , observandu-se o crestere in medie cu 80%.Scade nivelului coelsterolului rau si a trigliceridelor- factori de risc majori in bolile cardiace si circulatorii.

Cand efectuam exercitii cu greutati, se consuma multa creatina, normal ca aceasta este refacuta de catre organism in mod natural, dar suplimentarea ajuta mult acest proces. Din pacate atat rezervele de creatina cat si capacitatea organismului de refacere a lor sunt limitate.In medie se gasesc intre 3 si 4 grame de creatina intr-un kilogram de muschi. Odata aceste rezerve epuizate, intervine un necesar de odihna pentru a permite corpului sa le refaca. In muschi se pot depozita pana la 5 grame de creatina pe kilogram, deci exista un potential de 1-2 grame nefolosit. Suplimentand cu creatina se utilizeaza si acest potential si deci toate efectelel pozitive ale creatinei sunt marite.

Creatina in exces e convertita de rinichi in creatinina, care este eliminata prin urina. Acest fenomen presupune stresarea rinichilor si deci suplimentarea cu creatina nu se recomanda persoanelor care au orice fel de probleme renale.

Creatina este cel mai vandut supliment pentru sportivi din toate timpurile. Totusi, desi creatina este folositoare ea nu este un supliment minune si nu te ajuta sa devii campion in cateva luni, cum unii producatori pretind.
S-a constatat ca suplimentarea cu creatina permite efectuarea unui antrenament mai greu, mai intens si mai lung. Acestea se adauga volumizarii celulei musculare si scurtarii timpului de refacere.Este necesar sa facem antrenamente petnru ca suplimentarea cu creatina sa fie eficace? DA. Aici este puncul unde reclamele o iau razna, ele pretind castiguri si avantaje ca urmare a utilizarii creatinei dar uita sa ia in considerare celelalte elemente cum ar fi nutritia, antrenamentul, refacerea. In anumite situatii se pot constata efecte pozitive si in lipsa antrenamentului, dar acestea sunt mult mai mici.

Primele efecte, cele energetice, apar chiar dupa primele doze administrate. Toate acestea depind de la persoana la persoana, in functie de factorii genetici, de doza si de alti factori favorizanti, cum ar fi un anumit mediu hormonal (insulina, hormonii steroizi, IGF-1). Anumite persoane au deja o mare cantitate de creatina in muschi si suplimentarea nu duce la o crestere a creatinei muscular. Deci pot exista persoane la care efectele pozitive ale creatinei sa nu fie vizibile. Creatina poate fi sub forma de pudra(cea mai populara), lichida, pastila, guma de mestecat sau pudra efervescenta.

6 COMMENTS

  1. incepe sa semene a ciclismpebazadepastile.ro…
    iata ce se scrie mai sus :
    “Volumizarea este procesul de retinere a apei in celulele musculare si cresterea volumului lor. S-a constat ca creatina atrage apa in celulele musculare. Un gram de creatina atrage trei grame de apa”…etc.
    bun, depinde ce articol traduci…sunt altele care sustin ca retinerea apei, volumizarea, etc, au ca un efect secundar destul de rapid rupturile musculare, adica muchiul se umfla, dar devine fragil.
    poate ar fi bine sa informam userii si despre asta, sa nu se apuce niscavai pusti de sub 20 de ani sa bage in ei prafuri, crezand ca li se umfla gambele si pedaleaza mai repede.
    p.s. nu doresc nimanui sa stea in ghips cu o ruptura de gastrocnemian (gastrocnemius)

  2. Creatina e singurul praf alb pe care l-am consumat. Am citit foarte multe despre ea, dar nicaieri nu am gasit ceea ce sustii tu. Pare a avea oarecare logica, dar nu am mai auzit pe nimeni sa sustina asta.

  3. lucian, nu vreau sa deschidem aici o polemica, o sa iti trimit niste link-uri si scan-uri dupa articole, public sau privat….am facut niste ani de culturism (din pacate), creatina a fost foarte controversata la momentul aparitiei pe piata, dupa care toata lumea s-a obisnuit cu “marfa” si a devenit o moda

  4. E buna creatina ptr. masa musculata….dar ciclistilor nu le trebuie atata masa pe cata forta le trebuie…E vorbe de watti pe kilogram de putere…De exmplu Don Alberto(contador) are doar 61 de kilograme fara sa aiba o masa semnificativa de muschi dar zboara peste munti..

  5. Salut! Am folosit si eu creatina, mai de mult, dar sincer nu am simtit mare lucru de la ea. La sala unde ma duceam toata lumea folosea, si nimeni nu a patit nimic de la ea. Dinc e stiu eu creatina exista multa si in mancare (carne in special). Am gasit asta despre ea, e lung, dar daca ai rabdare sa citesti, cred ca afli mai multe despre ea (recunosc, eu n-am avut, am citit pe sarite :D). http://steroizi.ro/articole/totul_despre_creatina.php

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.