Lipidele sau grasimile sunt substanţe cu roluri complexe în organism – rezerve concentrate de energie, izolaţie termică şi împotriva şocurilor, solvent pentru transportul vitaminelor liposolubile, furnizor de acizi grasi esentiali, fara de care corpul nu poate functiona. Fara grăsimi nu s-ar putea sintetiza diferite substante, printre care si hormonii, testosteronul de exemplu. Grasimile produc prin ardere aproximativ 9 calorii. Se recomanda ca un minim de 15% din continutul zilnic de calorii sa provina din grasimi.

Dupa ce sunt consumate, grasimile sunt digerate si trasnformate in acizi grasi si glicerina. Acizii grasi, dupa structura lor chimica impart grasimile in – saturate, polinesaturate si mononesaturate.

Grăsimile saturate – se gasesc in produse animale cum ar fi carnea rosie, carnea de pui sau gaina, oua, lapte si derivate, uleiuri tropicale (ulei de cocos). Sunt, in general, solide la temperaturile ambiante si sunt foarte stabile, fiind potrivite pentru gatit.

Grăsimile polinesaturate – se gasesc in peste si uleiuri vegetale cum ar fi uleiul de floarea soarelui si de porumb, furnizeaza acizi linoleic si linolenic, esentiali pentru organism. Excesul este insa proinflamator si prooxidant.

Grăsimile mononesaturate – se gasesc cu precadere in surse vegetale- masline, alune, nuci, seminte.

Sursele de grasime contin o combinatie de tipuri de grasimi, de aceea este important ca in alimentatie sa avem o diversitate cat mai mare de alimente bogate in grasimi esentiale.

Acizii grasi esentiali omega 3 si omega 6 ce formeaza grasimile polinesaturate si mononesaturate ajuta la mentinerea sanatatii incheieturilor, a parului, pielii si a nivelurilor hormonale si chiar a castigurilor de masa musculara si arderea grasimilor. Pentru o sanatate optima raportul de omega3:omega6 ar trebui sa fie de 1:1. Este foarte greu de obtinut acest aport de omega 3 pentru ca sunt putine surse alimentare, in timp ce omega 6 sunt continuti in majoritatea produselor gasite in comert. In ultimii ani se pune un accent deosebit si pe grasimile de tip omega 9, gasite in special in anumite suplimente nutritive (sursele naturale sunt inaccesibile in mod obisnuit).

Colesterolul este un component natural al tesutului animal. Contrar aluziilor de pe diferite produse vegetale (de exemplu ” ulei fara colesterol “), acestea nu contin si nu au continut vreodata colesterol. Colesterolul intra in compozitia hormonilor, dar in exces si in combinatie cu alti factori negativi, poate provoca diferite probleme de sanatate, mai ales ale aparatului cardiovascular.

Trigliceridele sunt principala sursa atat din alimentatie cat si din grasimea depozitata in organism. Trigliceridele cu lant mediu (MCT) arata ca grasimea dar sunt arse de catre organism precum carbohidratii. Conform cercetarilor, grasimile MCT pot ajuta la arderea grasimii, insa doar cand inlocuiesc cantitati mari (cam 60g) de alte grăsimi din dieta. Suplimenatrea cu ulei MCT poate micsora apetitul. MCT-ul are un efect termogenic ce poate cu adevarat sa contribuie la controlul apetitului. Doza recomandata de MCT pentru reglarea apetitului este de doua linguri luate cu o ora inainte de mese sau inainte de antrenament. Ele se asimileaza fara a trece prin ficat, deci sunt mult mai “usoare” pentru digestie. Se gasesc in special in nuca de cocos si uleiul de cocos.

Glicerina nu este o grasime, ci un alcool, dar cu proprietati asemanatoare atat carbohidratilor cat si grasimilor. Este utilizata in diferite suplimente fara grasime si poate fi folosita ca energizant, cu conditia sa consumi suficienta apa pentru a preveni deshidratarea.

Fosfolipidele sunt grăsimi foarte importante pentru integritatea celulelor, mai ales a celor hepatice, cat si in trasnportul celorlalte grăsimi si ale colesterolului. Probabil cea mai cunoscuta si importanta este lecitina, care se gaseste in oua, ficat, soia, alune si germeni de grau. Lecitina ajuta procesul de slabire si ajuta la curatarea vaselor de sange, pe langa efectul benefic cunoscut asupra sistemului nervos si creierului.

Sterolii sunt grăsimi cu functii importante in organism, mai ales in sistemul hormonal. Colesterolul este un sterol, de asemenea vitamina D. Sterolii din plante nu au legatura cu hormonii steroizi sau cu dopingul, fiind benefici pentru sanatate.

Cele mai bune surse de grasime sunt  cele naturale, cat mai putin procesate sau preparate termic. Este recomandat un aport echilibrat de grasimi din toate sursele, inclusiv cele animale.

1 COMMENT

  1. Conform unor cercetari cei care mananca un mic dejun ”greu”, adica bogat in grasime, sunt mult mai putin predispusi la ingrasare si organismul reuseste sa asimileze mult mai bine lipidele, decat cei care consuma un mic dejun bogat in carbohidrati, cum este acum moda.

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.