Intra in componenta protoplasmei celuleor animale si vegetale, indeplinind functii vitale. Este alcătuita din lanţuri de aminoacizi, legaţi între ei. Proteinele din alimente sunt prelucrate în procesul de digestie, rezultând aminoacizii componenţi, in forma libera sau legati cate 2-3, forme in care se absorb in organism.

Proteinele constituie principala bază a construcţiei structurilor organice – în special tesut muscular, osos si conjunctiv, dar intră şi in compozitia enzimelor, a anticorpilor, a celulelor, hormonilor proteici. In anumite situatii proteinele pot fi folostie si ca sursa de energie, adica sunt descompuse si arse. Daca exista un surplus de proteine, corpul nu poate depozita o cantitate  mare si de aceea le elimina sau le transforma in grasime. Proteinele aduc in organism aproximativ 4 calorii pe gram. Proportia optima de proteine este de 30% din totalul caloriilor.

Aminoacizii sunt partile componente ale proteinelor. Corpul foloseste cam 20-24 de tipuri de aminoacizi, care sunt clasificati in esentiali si neesentiali. Aminoacizii neesentiali pot fi produsi in corp din alti aminoacizi, grasimi si carbohidrati. Cei esentiali nu pot fi produsi, asa ca ei trebuie introdusi in corp prin alimentatie si suplimentatie.

Sunt noua aminoacizi asentiali – leucina, izoleucina, valina, treonina, metionina, lizina, fenilalanina, triptofan, histidina.

Leucina, izoleucina si valina –  sunt cei mai importanti dintre cei esentiali si sint cunoscuti sub numele de BCAA sau aminoacizii cu catene ramificate. Leucina este prezenta in structura tuturor proteinelor, reprezentind aproximativ o treime dintre toti aminoacizii. BCAA constituie una din cele mai importante surse de energie musculara. Surse naturale: toate produsele animaliere, dar in special carnea si zerul.
Treonina – este un aminoacid cu rol detoxifiant ajutind foarte mult ficatul, atit de incercat in alimentatia hiperproteica. Surse naturale: lapte (cea mai mare cantitate), dar si cereale, soia si cartofi.
Metionina – aminoacid cu rol detoxifiant si precursor al creatinei, reduce colesterolul si creste nivelul antioxidant din corp. Surse naturale: brinza de vaca si gelatina.
Lizina – ajuta la sinteza colagenului si formeaza impreuna cu vitamina C carnitina. Surse naturale: toate proteinele, dar in special cele din carnea pestilor si din laptii acestora, sunt foarte bogate in lizina.
Fenilalanina – reprezinta materia prima in sinteza hormonilor tiroidieni, fiind de asemenea o componenta importanta si in sinteza colagenului. Surse naturale: toate proteinele de origine animala si majoritatea celor de origine vegetala.
Triptofanul – Este un aminoacid de importanta majora, lipsa lui din structura proteinelor putind declansa tulburari grave ale organismului. Surse naturale: toate proteinele de origine animala si vegetala.
Histidina – aminoacid ce intra in constitutia pielii, jucind un rol important si in sinteza de globule albe si rosii. Surse naturale: toate proteinele de origine animala, in special carne.
Glutamina este un aminoacid neesential , dar este foarte important si cel mai abundeant din corp, gasindu-se in muschi in proportie de circa 60%. Are actiune anabolica puternica si depaseste ceilalti aminoacizi in ceea ce priveste recuperarea dupa efort, inlaturarea rapida a durerii musculare, acumularea de masa musculara. Ajuta mult la protectia impotriva bolilor, intareste sistemul imunitar. Surse naturale: toate proteinele animale (mai ales carne si zer) si vegetale (cantitati importante in drojdie).

O proteina completa contine toti cei noua aminoacizi esentiali. Produsele de origine animala, carne, peste, oua, lapte, branza, contin proteine complete. Cele incomplete au lipsa un ul sau mai multi aminoacizi. Se pot combina mai multe proteine incomplete pentru a forma una completa.

Cele mai bogate alimente in proteine sunt – carnea de vitel 22%, carne de porc si pasare 20%, peste 19%, un ou gaina 7 grame, lapte de vaca 3,5%, branza de vaca 17%, iaurt 3%, branza de burduf 27%, cascaval 25%, ciuperci 5%, fasole uscata 23%, arahide 26%,  nuci 21%, soia uscata 40%, drojdia de bere 50%.

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.