Vitaminele sunt substante nutritive vitale, prezente in cantitati relativ mici in alimetatie, de la cateva micrograme pana la cateva sute de miligrame, indispensabile numeroaselor functii ale organismului. Spre deosebire de celelalte elemente din alimentatie, vitaminele nu livreaza energie. Rolul lor este insa foarte important, fara ele furnizorii de energie neputandu-si realiza functiile.

Vitaminele patrund in organism prin alimentatie, dar sunt utilizate abia la incheierea procesului de digestie. Functia lor este asemenea unor substante catalizatoare care asigura desfasurarea corecta a proceselor metabolismului. Ele au rol in dezvoltarea celulara, antioxidanti, contribuie la producerea gobulelor in sange, a hormonilor si a substantelor chimice care trasmit influxul nervos. Vitaminele nu produc direct energie, dar sunt indispensabile proceselor de producere a energiei. Organismul nostru nu poate produce singur vitaminele, ceea ce face cu atata mai necesar aportul lor prin alimentatie si suplimente. Aportul insuficient de vitamine poate determina pe termen scurt scaderea energiei, iar pe termen lung anemie si diverse boli.

Vitaminele se impart in doua categorii: liposolubile si hidrosolubile.

In prima categorie se gasesc vitaminele solubile in grasimi (liposolubile) A, D, E si K. Vitaminele liposolubile pot fi stocate de organism. Ele vin in alimentatie din alimente care contin grasimi. Unele vitamine liposolubile sunt prezente doar in alimentele produse natural(animale care pasc iarba, care sunt expuse la soare sau pesti care au o alimentatie naturala-zooplancton). Aceste vitamine se pot administra si in cure, prin care se incarca rezervele, urmand apoi un consum gradual din aceste rezerve.

In cea de-a doua categorie se gasesc vitaminele solubile in apa (hidrosolubile): vitaminele B1, B2, B5, B6, B9, B8, B12 si vitamina C. Ele sunt stocate in organism in cantitati foarte mici, surplusul se elimina rapid, fiind necesar un aport constant din dieta si suplimente.

In alimente pot aparea si provitamine, cum ar fi de exemplu, beta-carotina ca element al vitaminei A, care este tot o vitamina liposolubila. De asemenea, in ultimii ani, avansul tehnologic a permis descoperirea de substante noi, cu rol asemanator vitaminelor, neincluse in lista vitaminelor, dar la fel de necesare pentru functionarea organismului si sanatate: inositolul, acidul paraminobenzoic, coenzima Q10.

Vitamina A este o vitamina liposolubila. Se gaseste in alimente de origine animla sub o forma numita retinol, care poate fi utilizat direct de oganism. Se gaseste si in vegetale. Functii – intretine vederea, protejeaza celulele de actiunea radicalilor liberi, ajuta la formarea oaselor, contribuie la intretinerea sanatatii pielii si mucoaselor si in lupta organismului impotriva infectiilor. Surse – beta-carotenul si ale carotenoide provitamina A: rosii, varza, morcovi, legume verzi (spanac, conopida, frunze de salata), caise, dovleac, pepene galben, mango. Vitamina A:  ficat, untura de peste, oua, produse lactate. Doze recomandate – 900-1400 µg.

Vitamina B1 (tiamina). Functii – ajuta la transformarea glucidelor si grasimilor in energie. Joaca un rol important in trasnmiterea influxului nervos. Surse naturale – carne de pasare, peste, orez, legume uscate, fulgi de ovaz, lapte, paine integrala. Doze reocmandate – 1,5-1,8 mg.

Vitamina B2 (riboflavina). Functii – participa la degradarea glucidelor, grasimilor si proteinelor. Surse naturale – ficat, oua, lactate, peste, cereale integrale. Doze recomandate – 1,5-1,8 mg.

Vitamina B3 sau PP (niacina). Poate fi sintetizata in organism pornind de la aminoacidul numit triptofan. Functii – rol in producerea de energie, transmiterea infuxului nervos si in sinteza acizilor grasi si a unor hormoni (testosteron, estrogen, progesteron, cortizon, insulina, tiroxina). Surse naturale – germeni de grau, paine intagrala, ficat, carne de pui, peste, oua, smochine, curmale, aovcado, unt de arahide. Doze reocmandate – 1,5-1,8 mg.

Vitamina B5 (acidul pantotenic). Este prezenta in majoritatea produselor animale si vegetale, insa mare parte se pierde prin procesare(inclusiv fierbere si congelare). Functii – in producerea de energie din grasimi si carbohidrati. Deficitul se manifesta prin oboseala, intepaturi in membre. Surse naturale: ficat de vitel, broccoli, ciuperci, conopida, porumb. Doze recomandate: 1-7mg. In anumite situatii se poate merge si pana la de 1000 de ori doza recomandata fara efecte secundare notabile.

Vitamina B6 (piridoxina). Functii – rol in degradarea si sinteza aminoacizilor si in metabolismul acizilor grasi, permite sinteza neuromediatorilor, joaca rol in transformarea glicogenului in glucoza si furnizarea de energie organismului. Regenereaza globulele rosii, participa la producerea anticorpilor. Surse naturale – cereale, germeni de grau, varza, carne. Doze recomandate – 2,2-2,5 mg.

Vitamina B8 sau H (biotina). Functii – parrticipa la metabolismul proteinelor, grasimilor si carbohidratilor. Intervine in sinteza acizilor grasi si a acizilor nucleici (materialul genetic al celulei). Surse naturale – lapte, orez integral, maruntaie, fructe, nuci. Doze recomandate – bacteriile intestinale furnizeaza o parte din necesarul de biotina. Doze recomandate – 100-300 µg.

Vitamina B9 (acidul folic). Functii – esentiala in sinteza aminoacizilor si proteinelor. Participa la formarea hemoglobinei (pigment al globulelor rosii care transporta oxigenul la celulele corpului). Este foarte importanta in primele luni de sarcina pentru prevenirea defectelor de tub neural. Surse naturale – legume verzi, morcovi, avocado, caise, fasole, grau integral, porumb, migdale, castane, galbenus de ou, ficat. Doze recomandate – 400 µg.

Vitamina B12 (cobalamina). Functii – rol in maturarea si multiplicarea globulelor rosii. Poate fi stocata in ficat. Surse naturale – carne, peste, lactate, oua, crustacee. Sursele vegetale nu contin vitamina B12, facand necesara suplimentarea in regimurile vegane(vegetariene stricte), tinute pe termen lung. Doze recomandate – 3-4 µg.

Vitamina C (acidul ascorbic) este o vitamina hidrosolubila, al carei surplus este eliminat rapid din organism. Este cea mai populara vitamina, fiind folosita in mod comun pentru prevenirea infectiilor. Functii – in primul rand ca antioxidant. Pentru a obtine acest efect trebuie sa se mearga peste doza zilnica recomandata de 60 de miligrame pe zi, care este suficienta doar pentru a preveni bolile cauzate de un deficit de vitamina C, nicidecum de a oferi beneficiile optime ale acestei vitamine. Este necesara in formarea colagenului, mai ales dupa expunerea la soare pentru a preveni ridarea pielii. Favorizeaza absorbtia calciului si a fierului. Surse naturale – patrunjel, macese, citrice, fructe rosii (capsuni, zmeura), kiwi, legume verzi, rosii, varza, ardei. Doze recomandate in mod traditional – 60-100 mg pe zi. Studii recente arata ca doze de 1000-2000mg pe zi si chiar mai mult sunt benefice in diverse afectiuni.

Vitamina D este o vitamina liposolubila care patrunde in organism prin alimentatie, dar si prin actiunea razelor utraviolete asupra pielii. Este stocata in ficat, in muschi si in tesutul adipos. Functii – favorizeaza absorbtia calciului si a fosforului, fiind deci indispensabila cresterii si sanatatii oaselor. Participa la mai multe functii celulare (diviziune, activitate metabolica). Surse – peste, untura de peste, oua, ficat de vita. Doze recomandate – 400-800 UI

Vitamina E  (tocotrienoli si tocoferoli) este o vitamina liposolubila. Functii – actioneaza ca un antioxidant puternic, blocand reactia in lant a radicalilor liberi, principalii vinovati pentru imbatranirea si distrugerea celulelor. Participa la formarea si protejarea globulelor rosii si a tesuturilor musculare. Surse naturale – germeni de cereale, cereale integrale, soia, varza, legume verzi, rosii, nuci, seminte, alune, uleiuri vegetale. Doze recomandate – 18 UI.

Vitamina K este o vitamina liposolubila deseori neglijata in dieta sau in programele de suplimentatie. Functii – participa la formarea de protrombina, un coagumant natural al sangelui. Previne astfel hemoragiile. Participa la formarea oaselor. Surse naturale – uleiuri vegetale, lactate, unt, legume verzi, ficat. Este important ca animalele sa fie hranite cu iarba pentru ca laptel sa aiba un continut optim de vitamina K. Doze recomandate – 33-55 µg.

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.