Butucul pedalier a cunoscut o mare evolutie si diversificare, mai ales in ultimii ani. E destul de greu sa fac o clasificare a butucilor datorita numarului mare de tipuri diferite aparute. O prima clasificare se poate face intre cuvetele presate in cadru si cele infiletate.

In trecut toate bicicletele erau dotate cu cuvete presate. Cuvetele se introduc presat in teava butucului, cu parte concava in afara. Bilele si conurile se monteaza pe exterior. De obicei un con e fix, iar celalalt se infileteaza pe filetul exterior al axului si se fixeaza cu o contrapiulita. Capetele axului sunt rotunde si au cate o debitere diametral opusa. Bratele angrenajului se fixeaza pe ax cu ajutorul unor bolturi care se potrivesc in debitarile de pe capete. Acest tip de ax nu se mai produce si se mai intalneste doar la bicicletele vechi.

O mare imbunatatire este butucul cu cuvetele filetate. Aceste cuvete se infileteaza in in cadru cu partea concava in interior. Bilele sunt in interior, fiind protejate de praf si noroi. Axul are doi umeri care joaca rol de conuri, simplificand mult montarea.

Alt pas inainte a fost aparitia axului cu capete patrate. Gaura angrenajului este bineinteles tot patrata. Angrenajul se introduce fortat pe ax fiind strans cu un surub infiletat in ax. Patratul axului este putin conic, la fel si gaura angrenajului, astfel ca aceasta imbinare prin presare este foarte solida si fixa. Inca se mai foloseste pe scara larga si astazi.

Cel mai bun lucru aparut a fost butucul tip monobloc, la care axul, cuvetele si rulmentii fac corp comun. Folosirea rulmentilor capsulati in locul traditionalelor bile si coronite a marit mult performanta bicicletelor si usurinta in montaj. Acest tip de monobloc nu necesita reglaje si intretinere si are o durata de viata mult mai mare.

Apoi au inceput sa apara modificari in forma axului. Axul patrat a fost inlocuit cu un ax rotund, mai gros si gol pe dinauntru, cu niste crestaturi sau caneluri la capete. Angrenajele se fixeaza in aceste caneluri si se preseaza cu un surub infiletat in ax. Sunt diferite variante ale acestui tip, forma si denumirea diferind de la o firma la alta.

In ultimii ani a aparut alt tip de monobloc, care are rulmentii pe exterior, iar axul mai gros si gol pe dinauntru. Astfel s-a micsorat greutatea si s-a crescut rezistenta si rigiditatea. Unele angrenaje au axul incorporat in bratul pedalier. Aproape fiecare firma a scos pe piata cate un model propriu, care de obicei nu este compatibil cu cel al concurentei.

Si dimensiunile cuvetelor variaza mult, 35, 40, chiar 45mm. Modelele actuale au filet de 1,375”x24TPI, pe partea dreapta filet pe stanga, iar pe partea stanga filet pe dreapta. In trecut s-au fabricat si alte tipuri, modelul italian, M36x1 cu ambele cuvete cu filet pe dreapta si modelul francez, M35x1 tot cu ambele cuvete cu filet pe dreapta.

Ultima noutate o reprezinta monoblocul Press Fit care nu are filet ci se introduce prin presare in cadru. Se pare ca vechile modele revin in actualitate…

6 COMENTARII

  1. Si azi se fabrica rulmenti Mega Exo BB norma italiana cu filet M36X1, chiar si BB-uri monobloc via Singapore. Cea mai raspandita este norma engleza cu filet de 1,37” x 24T, atat la rulmentii exteriori cat si la monoblocuri.

  2. Buna ziua,
    Am o bicicleta ce are butucul pedalier exact ca primul model si cel mai vechi.
    Ce solutii pot gasi sa inlocuiesc acel sistem de butuc pedalier cu unul modern(filet, press fit, etc, etc.)
    Am vazut ca se comercializeaza in afara butuci pedalieri care se folosesc pentru cadrele cu filetul distrus, as putea folosi si eu acel sistem?
    mentionel ca shell-ul bicicletei este de 70 mm.
    Astept raspunsul vostru pentru aceasta problema a mea.

  3. „Cel mai bun lucru aparut a fost butucul tip monobloc, la care axul, cuvetele si rulmentii fac corp comun. Folosirea rulmentilor capsulati in locul traditionalelor bile si coronite a marit mult performanta bicicletelor si usurinta in montaj. Acest tip de monobloc nu necesita reglaje si intretinere si are o durata de viata mult mai mare”

    Ce mi se pare ciudat, e ca pe unde citesc, se spune ca monoblocurile astea (cel putin cele cu rulment exterior) tin destul de putin si trebuiesc schimbati odata la 1-2 ani, ca se strica super repede. Nu vorbesc aici de cele foarte scumpe, desigur. Ei bine, poate distorsionez eu realitatea, dar traiesc cu impresia ca, in general, pe cele cu cuvete cu filet le aveai aproape pe viata. Eu n-am intalnit la nimeni probleme la un sistem vechi, doar ca nu mergeau la fel de lin ca cele pe rulment si erau mai grele. Cu vechea mea bicicleta ma dau de 20 de ani (m-am dat si la munte, prin noroaie si nici nu prea m-am omorat cu curatirea) si n-am avut probleme. Se invarte ca in prima zi. Acum, ca am alta bicicleta, rulment exterior, trebuie sa schimb monoblocul, probabil, ca scoate niste sunete super urate…

  4. F subtire articolul..orice prost stie asta.mai sant 10 mii de diferente intre butuci..nu se spune nimic de diametre ,lungimi etc

LĂSAȚI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.