Dupa cateva excursii cu gentile mele textile, in care am fost udat de ploi, am inceput sa ma gandesc la niste genti mai bune. Auzisem multe lucruri bune despre firma germana Ortlieb, dar pretul produselor mi se parea foarte mare. Dar cand mi-am vazut toate lucrurile ude, mi-am dat seama ca toate preturile sunt relative.

Am studiat temeinic toate produsele Ortlieb si parerile utilizatorilor si am ales modelul Back-Roller Clasic. Am asteptat rabdator comanda din Germania si cand in sfarsit am pus mana pe ele nu le-am mai lasat intreaga zi. Le-am inchis si deschis, montat si demontat, umplut si golit in acea zi cat altii intr-o luna.

Stiam multe despre ele, din poze si din ce citisem, dar realitatea mi-a intrecut asteptarile. Poliesterul din care sunt facute e absolut impermeabil si fiind lucios se curata foarte usor. Modelul mai nou, Back-Roller Plus, este mai usor, dar materialul are o textura mai textila, ceea ce face ca mizeria sa se adune mai usor si sa fie mai greu de curatat. Pe langa impermeabilitate, materialul ofera si o rezistenta uimitoare la uzura. Pot fi trantite, lovite, zgariate, vor rezista fara probleme. Partea din spate este din plastic gros si rigid, astfel ca nu se poate indoi si sa intre intre spite cum am patit cu alte genti. Colturile de jos au intarituri exteriore din plastic pentru a putea fi asezate pe orice teren. Nu exista cusaturi, toate partile componente sunt termosudate. Rezistenta gentilor este asa de mare, incat firma Ortlieb ofera o garantie de cinci ani cumparatorilor.

Un set de genti are o greutate de 1900g si o capacitate totala de 40l. Modelul Plus este cu 220g mai usor, dar mult mai scump. Opinia mea este ca nu se justifica diferenta de pret, tot modelul Clasic l-as alege. Ortlieb recomanda sa fie incarcate cu maxim 10kg, dar deseori am depasit aceasta greutate. Se pot umple mult mai mult daca sunt lasate deschise. Datorita formei de sac si fiind mai largi la gura, se pot cara in ele si obiecte mai lungi si mai voluminoase.

Sistemul de inchidere este foarte simplu si foarte eficient. Se pot inchide in trei feluri diferite. Denumirea Roller, vine de la modalitatea de rulare a partii superioare. Geanta e practic ca un sac cu un singur compartiment, mai larga la gura decat la fund. Pe marginile superioare ale gentii sunt doua catarame de plastic diametral opuse. Partea superioara se ruleaza, pastrandu-se cataramele in exterior. Pentru a impiedica patrunderea apei, buza trebuie rasucita de minim trei ori. Daca geanta nu e plina, buza se poate rasuci de mai multe ori, micsorand geanta, pentru o forma mai compacta. Odata cu geanta se livreaza si o curea ajustabila, care are la capete cate o catarama de plastic. Dupa rasucire, cataramele curelei se unesc cu cele ale gentii. Apoi colturile se pliaza in jos, iar cureaua se scurteaza cat mai mult si se agata de un carlig fixat aproape de fundul gentii. In plus mai exista o curelusa atasata pe fata gentii, aproape de buza. Curelusa se petrece peste partea rulata, se fixeaza cu o catarama de pe partea din spate si se strange bine. Astfel inchisa geanta este complet impermeabila, pluteste pe apa si poate fi si scufundata fara riscul de a-i uda continutul. Cureaua se foloseste si la transportul gentii pe umar. Sub curelusa se mai pot agata niste obiecte, cum ar fi hainele de ploaie sau un bidon cu apa.

Daca nu ploua geanta se poate inchide mai simplu fara ajutorul curelei. Dupa rulare cele doua catarame exterioare se ridica in sus deasupra gentii si se unesc. Sau buza se poate rasuci cu cataramele in interior apoi partea rulata se strange cu curelusa de pe fata.

Sistemul de montare pe portbagaj este foarte ingenios, multe alte firme copiindu-l in totalitate. Majoritatea gentilor au doua carlige fixe pe spate, in partea de sus, care se agata de bara portbagajului. Si Ortlieb au aceste carlige, dar in plus mai are doua carlige mobile, aflate sub cele fixe. Aceste carlige mobile inconjoara bara portbagajului pe dedesupt, impiedicand geanta sa cada indiferent de conditii. Ele sunt conectate la un maner, a carui tragere le deschide. Geanta nu poate fi scoasa de pe portbagaj, decat atunci cand manerul este ridicat si carligele eliberate. Aceste doua carlige sunt montate pe o sina de plastic si stranse cu un surub. Dupa slabirea surubului carligele se pot muta stanga-dreapta pentru a se potrivi pe orice portbagaj. Mai au si niste adaptoare pentru a se potrivi pe diferite grosimi de portbagaj. Pe partea inferioara a spatelui mai exista un carlig mai mare, a carui pozitie se poate schimba in orice directie. El se agata de barele laterale ale portbagajului, tinand geanta stabila si nemiscata.

Am testat aceste genti in toate conditiile si nu le-am gasit nici un punct slab. Le folosesc atat in ture lungi cat si la plimbarile zilnire si la cumparaturi. Am carat de toate in ele, incap foarte multe lucruri si suporta greutati mari. Au incluse elemente reflectorizante foarte vizibile noaptea si sunt disponibule in mai multe culori. Exista si o varianta mai mica cu o capacitate totala de 25l si o greutate de 1590g.

Ortlieb este alegerea cicloturistilor seriosi fiind cele mai populare si folosite genti in domeniu.

2 COMMENTS

  1. Foarte la obiect articolele tale Lucian. Sper să faci articole cel puțin la fel de interesante de acum înainte.
    În privința genților din articol, poți da și niște detalii de preț? M-ar interesa deasemenea și tipul de portbagaj pe care ai încercat aceste genți, eventual prețul și de unde ai cumpărat acel/e portbagaj/e.
    În 2011 mi-am propus mai multe drumuri prin țară, așa că sunt foarte interesat… și, dece nu? poate ne vedem la o tură mai lungă.

  2. Eu am prins o reducere promotionala pe http://www.bike24.com. Am dat 80 euro, fara reducere costa in jur de 100 euro. Cred ca mai e valabila reducerea.
    Se potrivesc pe aproape orice portbagaj, e bine sa aiba barele mai groase. Eu mi-am facut singur portbagaje.

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.