Intr-o zi studiam cu sotia un site cu biciclete si am gasit un tandem, o bicicleta cu doua locuri. Pe tandem era un baiat si o fata, si sotia mi-a spus ca i-ar placea sa mergem si noi asa. Nu am dat importanta prea mare, niciodata nu imi dorisem tandem. Eu sunt mai individualist, imi place sa am lucrul meu si sa fac totul singur. Dar sotia a tot insistat, asa ca din curiozitate am inceput sa caut informatii despre tandem.

Pe masura ce aflam mai multe, deveneam tot mai interesat. Stateam ore in sir cautand informatii utile despre tandemuri. In scurt timp am hotarat sa-mi fac si eu o bicicleta dubla, avantajele erau prea multe.

Un tandem cantareste mai putin decat doua biciclete din aceeasi categorie. Inseamna ca doua persoane pedaland simultan, au o eficienta sporita si pot obtine viteze mai mari. Persoana din spate, copilotul, este pe post de motor turbo. El nu are nici o grija, nu trebuie sa tina directia, sa schimbe vitezele, sa franeze, sa fie atent la trafic. Tot ce face e sa pedaleze. Si poate pedala cu o eficienta mult mai mare decat pe o bicicleta normala. In plus sta tot timpul la trena, deci nici vantul nu-i sufla in fata. In asta sta secretul unui tandem.

Pe tandem este un singur rand de piese pentru doua persoane, deci cheltuielile si mentenanta vor fi mai mici. Ca dezavantaj ar fi faptul ca e mai greu de transportat in tren, autocar si masina. Dar si mult mai greu de furat.

Pentru a cupla angrenajul din fata cu cel din spate se foloseste un lant suplimentar, sa-i zicem lant de sincronizare. Sunt mai multe posibilitati de imperechere a celor doua angrenaje. Cea mai raspandita metoda este montarea a doua angrenaje cu o singura foaie pe partea stanga. Pe aceste foi se pune lantul de sincronizare, care trebuie sa fie cat mai intins, pentru a nu sari. Pentru tensionarea acestui lant se foloseste un butuc pedalier cu excentric, un intinzator cu arc, sau o rola presoare.

Angrenajul principal care antreneaza pinioanele se poate monta atat in spate cat si in fata. Cel mai des se monteaza in spate, ca asa pare normal, dar nici cealalta varianta nu este prea rea. Trebuie un lant mult mai lung, ceea ce ar creste greutatea, dar in schimb se reduce uzura, pinioanelor, foilor si lantului respectiv. In plus ca se poate folosi orice combinatie de foi si pinioane.

Alta varianta consta in montarea angrenajelor doar pe partea dreapta. In fata se foloseste un angrenaj cu o foaie, iar in spate un angrenaj cu trei foi, sau si mai bine cu patru. Lantul de sincronizare se pune pe foaia din fata si pe una din foile angrenajului din spate, dar ori pe prima, ori pe ultima. Acest sistem este mai avantajos decat cel anterior. Dar e foarte dificil de gasit un angrenaj cu patru foi, iar in cazul folosirii unuia cu trei foi, ne mai raman doar doua pentru schimbat vitezele.

Piesele folosite pentru constructia unui tandem trebuie sa fie cat mai rezistente si robuste, caci trebuie sa suporte mereu greutatea a doua persoane. In primul rand rotile sa fie foarte bune, apoi sistemul de franare. Multe tandemuri de cursa lunga sau sport extrem folosesc trei frane. Spre exemplu doua frane pe janta si una pe disc, sau invers. La vale un tandem poate atinge viteze foarte mari, din cauza greutati proprii. Tot din cauza greutatii franarea este mai lunga si mai solicitanta. Existe frane speciale pe tambur care se monteaza e butucul din spate si servesc la incetinirea tandemului pe coborarile abrupte. O frana pe janta sau disc se incalzeste foarte rapid pe o astfel de coborare si poate cauza daune si accidente.

Mersul pe tandem este foarte usor, oricine poate reusi din prima incercare. Pornirea si oprirea sunt mai dificile la inceput. Mai ales pornirea de pe loc pe o panta inclinata este foarte grea. Cei doi parteneri trebuie sa se cunoasca bine si sa stie sa comunice. Angrenajele fiind cuplate, se invart ambele incontinuu, ceea e inseamna ca trebuie sa pedaleze amandoi in acelasi timp. E bine sa se stabileasca niste semnale si comenzi intre cei doi parteneri pentru a se anunta cand se franeaza, se schimba viteza, se vireaza brusc. De obicei maneta pentru a treia frana se monteaza pe ghidonul copilotului. Acesta nu trebuie sub nici o forma sa actioneze frana, fara comanda pilotului.

Odata aceste amanunte puse la punct, orice plimbare pe tandem e o mare satisfactie. Mai ales cand stii ca in spate sotia sau copilul sta in siguranta, si nu are nici o grija in trafic. Tot mai multe persoane, isi manifesta interesul pentru o bicicleta dubla, incepe sa devina o moda. Exista tandemuri pentru toate gusturile, si de sosea, si de padure si de cicloturism. Sunt sigur ca in curand vom vedea tot mai des tandemuri si pe la noi in tara.

6 COMENTARII

  1. Superbe aceste tandemuri !! Am vrut sa-mi cumpar unul ca sa ies la plimbare cu sotia, dar am renuntat pt. ca i-a fost teama sa ne deplasam pe sosea prin puzderia de masini. I-am dat dreptate cat de periculos este sa circuli in special prin oras, unde nu exista absolut nicio pista pt. biciclete…..:d

  2. Primul tandem mi l-am facut singur, al doilea l-am cumparat din Anglia. Al treilea tot singur as vrea sa-l fac, dar inca sa-l dau pe al doilea. Am vazut si in Romania de vanzare, tandem Univega la 2400 lei.

    Daca sotia sta in spate nu are de ce sa se teama. Eu de asta mi-am facut tandem ca nevasta-mea se temea sa mearga singura. Am observat ca sunt mult mai respectat in trafic cand ies cu tandemul.

  3. ma intereseaza foarte mult o astfel de bicicleta..asa am sa pot merge cu fiica mea cu autism la plimbare… se poate primi un nr de contact? multumesc.

  4. Buna ziua, sunt interesata de o bicicleta dubla (dubla – in paralel, si toate manevrele sa se faca de la n singur ghidon) , daca aveti idee de unde o pot achizitiona.
    Bicicleta in tandem nu ne avantajeaza, avand in vedere ca eu voi fi „pilotul” ( nu am experienta in biciclit; nu am nici forta necesara sa mentin stabilitatea unei astfel de biciclete).
    Aveti idee unde as putea gasi? Eu am tot cautat pe net, dar….fara succes.
    Sau pe cineva care face? care ar fi costul?

    Multumesc frumos,
    Otilia

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.