Dupa ce m-am hotarat sa-mi cumpar un tandem am inceput sa caut unul potrivit. Am aflat ca nu e suficient sa vrei , trebuie sa si poti. Dupa o multime de anunturi pe site-urile de profil, dupa intrebari pe la toti colegii si prietenii biciclisti, am inceput sa-mi pierd speranta. Nimeni nu avea tandem de vanzare.

Cu atat mai bine, mi-am zis. Daca nu am de unde cumpara, imi voi face singur. Si iarasi am luat internetul la rasfoit. Ca asa fac eu, intai intreb, apoi trag. Am aflat ca e foarte simplu de facut un cadru de tandem si am sa va povestesc cum l-am facut pe al meu.

Cea mai simpla metoda de a construi un cadru de tandem este de a suda impreuna doua cadre simple. Pentru inceput trebuie doua cadre cat mai asemanatoare si din acelasi material. Recomand doar otelul de calitate pentru cadrele donoare. Aluminiul este prea pretentios de sudat si greu se gasesc mesteri buni si echipament potrivit. Am gasit repede doua cadre rigide de MTB mai vechi dar in stare foarte buna. In plus mai trebuie o bara de otel care sa uneasca cele doua cadre.

De la primul cadru am taiat cu polizorul furca de spate. Am taiat cat mai aproape de teava sezutului (seat tube), apoi am slefuit cioturile pentru a ramane teava dreapta si curata. La a doilea cadru am sectionat pe lungima teava frontala (front tube), si restul a ramas nemodificat.

Teava frontala a cadrului din spate am potrivit-o pe teava sezutului de la cadrul din fata. Cele doua cadre au fost aliniate si fixate. Pentru asta am avut cateva ajutoare care au tinut doua rigle metalice lipite de butucii pedalieri. De sudura s-a ocupat un sudor profesionist cu un aparat MIG pe masura. Marginile sectionate ale tevii frontale au fost sudate de jur-imprejur de cadrul din fata. Dupa slefuire nici nu se cunostea ca e sudat, aproape toti cei ce au vazut tandemul nu m-au crezut ca e facut de mine. Apoi a urmat sudarea unei tevi intre butucii pedalieri a celor doua cadre. Teava a foat taiata la dimensiunea necesara, iar capetele polizate pentru a se potrivi cat mai bine. Asta a fost tot, a durat mai putin de jumatate de ora.

Ma uitam la cadru si nu-mi venea sa cred. Era perfect aliniat si foarte solid. Imediat dupa ce s-a racit sudura m-am apucat sa-l slefuiesc cu polizorul cu disc de smirghel, si cu mana pe la imbinari. Asta a fost cea mai lunga si mai grea etapa a constructiei. Dupa slefuire a urmat degresarea si un strat de grund cu uscare rapida aplicat cu pistolul de vopsit. Dupa 10 minute a fost vopsit cu vopsea auto, si gata! Dupa cateva ore de munca tineam in maini un cadru de tandem ca scos din fabrica.

In aceeasi zi m-am apucat sa-l montez, aveam majoritatea pieselor pregatite. I-am pus o furca rigida din otel de calitate, headset cu rulmenti, pipe si ghidoane din aluminiu. Tin sa fac cateva precizari pentru ghidonul copilotului. Am folosit o pipa normala pentru furca fara filet de 1.1/8’’. Tija de sa din fata era putin mai groasa de 29,2. Diferenta era foarte mica dar tija nu a vrut sa intre in pipa. Asa a am slefuit putin interiorul pipei si s-a potrivit. Daca as fi avut o tija mai subtire as fi facut un colier din tabla pe care l-as fi introdus in pipa.

O alta particularitate a tandemurilor o reprezinta transmisia. Dupa ce am studiat diferite variante m-am oprit la modelul clasic, cu doua angrenaje simple pe stanga si unul triplu pe dreapta. La tandemurile originale angrenajele de pe stanga au filet pe stanga pentru pedalele aferente. Eu am folosit angrenaje normale asa ca am fost nevoit sa montez trei pedale de dreapta si una de stanga. Nu m-am ingijorat ca pedalele s-ar  putea dezfileta in timpul mersului, mai ales ca am pus si adeziv pe filete.

Am terminat de montat toate piesele in timp record ca peste cateva zile trebuia sa mergem la intalnirea ciclistilor. Am lasat la urma cea mai “subtila” problema: tensionarea lantului de sincronizare. La tandemurile de firma butucul din fata este montat pe un excentric care se poate roti marind distanta dintre butucii pedalieri si intinzand lantul. Eu am sperat pana in ultimul moment ca lantul de sincronizare se va potrivi exact peste angrenaje si nu va mai trebui tensionat. Cu o zi inainte de data limita, am pus si lantul respectiv, si bineinteles nu s-a potrivit. Pentru a-l tensiona am ales o solutie mai neprofesionala, si anume o rola presoare. Din doua fasii de tabla am modelat un suport care se mula de teava dintre pedaliere, si pe care am montat o rotita de schimbator. Am strans bine suportul de teava cu doua suruburi cu piulite, iar lantul l-am trecut peste rotita. Desi arata cam urat acest intinzator s-a dovedit a fi foarte eficient si nu mi-a facut probleme.

Deoarece tandemul era destinat cicloturismului, l-am dotat cu toate accesoriile necesare. Cu gandul la coborarile abrupte din muntii pe care planuiam sa-I vizitam, i-am pus trei frane, doua frane V si una pe tambur, in butucul din fata. Maneta pentru frana pe tambur am montat-o pe ghidonul copilotului. Pentru copilot e foarte indicata o tija de sa cu suspensii deoarece el nu vede gropile. Eu nu am gasit tija cu suspensie de grosimea potrivita, si copilotul meu a cam suferit, chiar daca a avut o sa foarte moale.

Acest tandem l-am folosit la o tura in care am pedalat 9 zile, incarcati cu bagaje si tragand o remorcuta. Aproape totul a functionat perfect, desi eram incepatori nu am avut probleme mari cu manevrabilitatea si echilibrul. Un cadru de tandem original este foarte scump si pentru cine nu are posibilitati materiale, dar in schimb are pricepere si ambitie, recomand sa-si faca singuri unul.

12 COMMENTS

  1. FELICITARI !! Ai facut o treaba foarte buna ! Eu l-am avut in mana, acel tandem, era second hand, arata destul de bine in raport cu pretul; dar cum am mai spus-o, orasul meu colcaie de masini si de soferi care circula haotic, in concluzie e periculos si tocmai de aceea i-am dat sotiei mele castig de cauza. Ca sa ies in afara orasului, trebuie sa-l traversez, asa ca am renuntat. De fiecare data cand plec in cursa cu bicicleta imi fac cruce inainte de a porni la drum.

  2. In legatura cu tandemul construit:
    1. Daca-l faci din doua cadre simple partea din spate, a copilotului (stoker) este mult prea scurta, pozitia nu este deloc corecta si nici comoda.
    2. Ai mereu probleme cu tensionarea lantului.
    3. Recordul meu pe tandem este de 92 km/h, pe unul sudat confectionat din doua cadre, sudat in garaj nu m-as aventura. Credeti-ma, am vazut unul din asta rupt in doua, uar, clavicula,brat distrus…
    4. Tandemurile de firma mai au un tub in plus fata de cel confectionat acasa, leaga head tube de seat tube spate, asa cadrull devine mai rigid in curbe. Te-as sfatui sa incerci sa-l intaresti si acest cadru. Doua tevi mai subtiri sudate lateral, pe cele doua parti…
    Cam atat pentru astazi.:)

  3. Super! Felicitari! De mult ma gandeam sa imi fac si eu unul, asa de distractie, dar nu mi-am facut timp sa ma ocup. Sper sa ai parte de cat mai multe plimbari placute cu el!

  4. ma gandesc…. daca nu puteai sa folosesti doua randuri de pedale normale…. de pe foaia mare din fata pleca lantul catre foaia mare din spate. astfel cei 2 care pedaleaza au acelasi ritm (oricum lantul care uneste pedalele din fata de cele din spate trebuie sa plece numai de pe foi aflate la margine asa ca in functie de ce te aranjeaza mai bine renunti la cea mare sau cea mica… dar eu cred ca cea mare e mai “inutila”). si de la pedalele copilotului mai raman foaia mica si foaia mijlocie care sa poata fi schimbate iar cu 7 pinioane in spate ai avea in jur de …14 viteze. desi nu orice combinatie functioneaza… dar oricum si ramaneai tot cu 2 lanturi dar ambele pe partea stanga… 2 pedale de stanga, 2 de dreapta. si de ce nu ai folosit furca cu amortizor?

  5. Excelent! Felicitari pentru realizare! Si eu ma gandesc serios sa imi fac un tandem desi nu stiu unde-l mai tin si pe asta. Si nici cum il voi transporta la fata locului ca nu am cum sa plec pe el din bucuresti in excursie.
    Am toate piesele, 2nd, am si doua cadre (de alumniu din pacate). Trebuie doar sa imi fac si eu odata timp sa ma apuc de ele 🙂

  6. Felicitari! M-am gandit multa vreme sa-mi construiesc si eu un tandem, insa am renuntat din cauza ca nu cred ca l-as fii facut perfect drept, sudat in garaj,ceea ce ar fii dus la tot felul de probleme. A doua retinere a fost aceea ca locul pentru secund ar fi fost cam prea mic. Asa ca mi-am cumparat un tandem second hand, pe care l-am aranjat putin.

  7. Felicitari. Am facut aceeasi operatiune in urma cu exact 27 de ani, cand posibilitatile de a gasi biciclete donoare si piese de calitate erau mult mai mici decat acum. Si tot a iesit ceva de exceptie. Suduri facute de profesionisti, ranforsarile de rigoare, inclusiv o vopsea de calitate – asta ultima, aplicata cu aspiratorul (daca mai stie cineva cum se facea asta), era mai greu cu pistoalele de vopsit. Si am bantuit cu ea in urmatorii 3 ani, mai ales in vacantele de vara, prin toata tara. Sa faci trasee importante prin tara la 16 -17 ani eu zic ca e ceva. Cea mai a naibii provocare constructiva a constituit-o furca fata (reiau, vorbim de anul 85…). Acum, de 22 de ani, sta “conservata” in podul casei parintilor, la tara. Ce vremuri, ce pasiune…..

  8. Buna. vreau sa cumpar un cadru tandem sau o bicigleta tandem. daca ma puteti ajuta : 0740671858

    Multumesc!

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.