Majoritatea clientilor mei habar nu au care este diferenta intre un butuc cu caseta si un butuc cu filet. Multi merg ani de zile pe o bicicleta fara sa stie ce sistem au. Odata un client mi-a adus un grup de pinioane cu filet ca sa i le montez pe bicicleta. Cand m-am uitat, el avea butuc cu caseta. Alti bani, alta distractie.

Primii butuci facuti pentru pinioane multiple sunt cei cu filet. La un capat au o parte filetata pe care se infileteaza grupul de pinioane. Mecanismul de angrenare se afla inclus in pinioane. Dupa ce se uzau pinioanele se dezfiletau cu o cheie speciala si se montau altele, chiar daca mecanismul de angrenare era bun. Acesti butuci au o mica slabiciune. In partea dreapta axul e mai lung cu cativa centimetri pentru a permite montarea pinioanelor. Acest capat este foarte vulnerabil deoarece preia multa greutate si dupa un timp se indoaie. De asemeni se aplica o forta mai mare asupra bilelor si conului din partea dreapta, ducand la o uzura mai accentuata a acestora. La majoritatea butucilor servisati de mine, bilele si conurile din partea dreapta erau uzate, pe cand in partea stanga erau in stare buna. A aparut un model de ax gol care e mai rezistent, dar problemele nu au fost eliminate total.

Prin anii ’80 a fost dezvoltat un nou tip de butuc. Acesta are mecanismul de angrenare incorporat intr-o caseta atasata de corpul butucului. Aceasta caseta are pe exterior o alternanta de adancituri si ridicaturi dreptunghiulare, numite caneluri. Pe aceste caneluri se monteaza grupul de pinioane. La primele modele, ultimul pinion avea filet pe interior se si infileta pe capatul casetei , strangand celelalte pinioane. La modele noi, toate pinioanele se monteaza pe caseta, fiind stranse de un inel care se infileteaza in interiorul casetei.  La acest butuc a fost eliminata problema indoirii axului. Capetele axului sunt foarte scurte, distanta de la rulmenti la cadru find mult miscorata.

Dupa ce se uzeaza pinioanele se demonteaza si se inlocuiesc, fara a fi nevoie sa se inlocuiasca si mecanismul de angrenare. Dar si caseta cu clicheti se poate schimba. Insa aceste casete sunt mai greu de gasit, unii producatori nu le ofera ca piese de schimb. Pinioanele pot fi schimbate si individual, mai ales la modelele mai vechi. La modelele noi unele pinioane sunt prinse de un corp comun si nu pot fi separate. La exterior toate casetele arata cam la fel si majoritatea firmelor produc pinioane si casete compatibile. In interior sistemele de angrenare difera, clasicii clicheti avand o evolutie tot mai accentuata.

Pentru o persoana fara experiente este imposibil sa-si dea seama, la o simpla privire, daca are butuc cu filet sau butuc cu caseta. Grupurile cu filet contin maxim 7 pinioane. Foarte putini producatori au fabricat si un grup de 8 pinioane cu filet, asa ca sunt extrem de rar intalnite. Daca pe butuc sunt 8 pinioane sau mai multe inseaman ca e cu caseta. In orice caz, inainte de a va cumpara piese de schimb, treceti pe la un mecanic.

20 COMMENTS

  1. Axele pline de la butucii cu filet se indoaie din cauza otelului care nu este tratat termic corespunzator sau pur si simplu se foloseste un otel ordinar care nu permite niciun fel de tratament termic pt. imbunatatirea calitatilor mecanice ci doar tratament termo-chimic (brunare), care nu ajuta cu nimic sau acoperire galvanica (cadmiere, zincare) pt. a stopa oxidarea (ruginire). Axele tubulare de la butucii cu caseta se confectioneaza in general din Cr Mo (aliaj crom-molibden) un otel performant caruia i se face tratament termic de imbunatatire (calire) si tocmai din aceasta cauza au rezistenta mult mai mare decat axele pline.

  2. Daca bucsa canelata (freehub body) pe care se monteaza caseta de pinioane are joc din cauza uzurii, se poate repara, nu trebuie inlocuita. Este nevoie de cheie pt. a demonta cuveta cu crenele; eu am construit-o singur si merge perfect. Asadar, se demonteaza complet axul butucului, se scot bilele, apoi se curata cuveta de vaselina. Se introduce cheia si se desurubeaza spre dreapta pt. ca filetul este pe stanga, se scoate cuveta cu crenele si se ajunge la distantorii inelari de compensare. Acestia pot fi 3-4 la numar si de regula au grosimi diferite. La inceput se elimina distantorul cel mai subtire, dupa care se monteaza cuveta la loc. Daca jocul nu dispare, se scoate un distantor ceva mai gros iar cel subtire se pune la loc….este vorba de o tatonare. Exista situatii cand trebuie sa folosesti un distantor f. subtire; se poate face cu mare usurinta din staniol. Eu am reparat multe bucsi canelate, este o treaba excelenta !. Nu are niciun rost sa schimbi o asemenea bucsa sau poate tot butucul pt. motivul ca are joc (mic sau ceva mai mare). Se poate repara asa de bine incat nu mai are joc absolut deloc !

  3. Dar daca isi face joc si nu e reparata la timp, nu prea mai ai ce face. Se uzeaza caile de rulare ale bilelor din caseta si chiar daca ii scoti toate inele, tot va avea joc. Sau se poate uza cuveta exterioara. In ambele cazuri trebuie schimbata toata caseta, sau chiar tot butucul.

  4. Jocul din bucsa canelata trebuie eliminat imediat ce a fost depistat, nu trebuie amanata reparatia !…iar daca scoti toate inelele si tot mai are joc, e clar ca nu se mai poate repara ….adica s-a intervenit mult prea tarziu !!. Cuveta exterioara (cu crenele) se uzeaza foarte greu pt. ca este nitrurata si este mai dura decat bucsa canelata.

  5. Bun…. si daca ma uit la o roata spate cum imi dau seama daca grupul de pinioane e pe caseta sau filet (fara sa il desfac)?

  6. salut,am un MTB cu 9 pinioane,pinioanele le pot da jos cu usurinta dar vreau sa dau jos piesa de vin pinioanele pe ea sa ajung la cricheti sa i ung,dar nu stiu cum sau daca este vre o cheie speciala,care ar fi?aste un raspuns pe u_ezey@yahoo.com

  7. salut
    la bicicleta mea e pe caseta,a inceput sa aiba joc si mai scapa.
    in ce directie se desurubeaza ghiuveta?normal sau sens invers?am batut in ea de mam plictisit cred ca mai tare l-am stricat si nu iese

  8. Cuveta pe care ruleaza bilele se dezfileteaza in sens orar, spre dreapta. Am sa postez curand un tutorial despre asta.

  9. nu se gasesc casete de cumparat?
    am joc mare si scapa mereu pe pinioanele mici.
    e de vina doar jocul sau si lantul(am schimbat mai multe lanturi iar unele prind mai bine)

  10. Se gasesc si casete de cumparat separat, am vazut de la Novatec, Shimano, parca si mavic si DTSwiss.
    Daca “scapa” trebuie sa schimbi automat tot grupul de pinioane si lantul. Jocul poate fi din caseta sau din axul butucului.

  11. Un ax plin este mult mai rezistent decat unul gaurit.Un ax pe piulite se prinde mult mai bine decat unul pe cheita rapida QR.Butuc pe caseta si ax plin cu piulite fac cea mai buna treaba.Un ax gaurit pe un butuc cu filet este cea mai proasta combinatie posibila indiferent de calitatea axului,indoirea rapida este inevitabila.

  12. cand am adus si eu o bicicleta nu ii mergea un pinion treapta 6 si ma cam deranja si lam dasfacut pinion cu pinion fara sa folosesc o cheie corespunzatoare si dupa ce am scos au cam cazut bilute , am tot cautat piesa si nu gasesc, probabil este caseta dar un model mai diferit (nu are filet).DAca stiti ceva datimi un raspuns.

  13. va salut
    am o intrebare am un butuc pe filet campagnolo record si pinioane regina corsa …din anii 1970 aveti idee cit mai tin .. mentionez butucul nu are joc lantul nu scapa .astept raspuns mai ales de la mecanici . va multumesc

  14. Va salut
    Am o semicursiera Sputnik fabricata in 1963 si am probleme cu cuveta de la blocul de pinioane se strange in timpul mersului cam la 10 km parcursi si imi sare lantul in timp ce nu pedalez poate fi conul de vina sau o fi altceva si nu pot sa_mi dau seama.
    Va multumesc

  15. Salut . Am un KTM Teramo si vreau sa ii schim blocul de pinioane cu unul de 12-36 ( cel original este 11-32 ) . Intinzatorul este RD M 760 . Poate sa imi spuna cineva daca intinzatorul este compatibil cu blocul de 12-36 ? Multumesc

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.