Tuturor clientilor si prietenilor mei le zic mereu ca franarea este cel mai greu lucru de invatat la o bicicleta. Sa franezi pe asfalt drept, la o viteza de 20km/h e foarte simplu, dar sa incerci sa opresti bicicleta pe o coborare cu multe viraje si teren accidentat e o adevarata arta.

Majoritatea inca persista in greseala de a considera frana de pe spate, mai eficienta si mai sigura decat cea de pe fata. E adanc inradacinata ideea ca daca strangi frana de pe fata, cazi in cap. Am clienti care mi-au zis sa le demontez frana de pe fata ca nu au nevoie de ea, ca nu o folosesc niciodata. Pe unii am incercat in zadar sa-i conving de contrariul. Recunosc ca si eu credeam asta in tinerete, dar inainte sa-mi iau prima bicicleta. M-am mirat foarte tare cand am vazut o bicicleta cu frana disc pe fata si frana pe janta pe spate. Pe atunci consideram ca ar fi trebuit invers.

Frana de pe fata trebuie folosita cam 90% din timp. Pentru a va convinge de eficienta ei, efectuati urmatorul test. Impingeti bicicleta de ghidon si actionati pe rand franele. Cand strangeti frana de pe spate, puteti impinge in continuare bicicleta, chiar daca roata de pe spate e blocata. La actionarea franei de pe fata bicicleta se va opri si nu o veti mai putea impinge. E adevarat ca puteti cadea in cap foarte usor, dar asta doar daca strangeti frana brusc si cu forta. Asta e o greseala des intalnita, o vad la aproape toti cunoscutii. Cand vor sa se opreasca strang franele brusc.

In primul rand trebuie sa va reglati bine franele, apoi trebuie sa le cunosteti foarte bine. Existe foarte multe tipuri de frane, cu caracteritici diferite si cu mai multa, sau mai putina putere de franare. Cu cat frana e mai puternica, cu atat trebuie actionata mai usor. O frana slaba necesita mai mult efort. Viteza cu care circulati e alt factor care influienteaza franarea, La o viteza de 15km/h puteti frana oricum vreti, tot o sa va opriti in siguranta. La 50km/h aveti nevoie de toata atentia si concentrarea pentru a opri bicicleta repede si sigur.

Pe o coborare cu multe serpentine franarea se complica si mai mult. Iar daca este si teren alunecos si accidentat, numai cu cele mai bune frane si cu multa experienta puteti reusi. O mare atentie trebuie acordata la abordarea curbelor cu viteza mare. Pe cat posibil, nu franati cand intrati in curba. Daca aveti viteza prea mare, miscorati-o gradat, inainte de a intra in curba. Dar se poate intampla sa trebuiasca sa franati chiar in mijlocul unei curbe, din cauza unui obstacol neprevazut. Nu franati brusc, deorece aveti toate sansele sa cadeti. Bicicleta este inclinata lateral, centrul de greutate mutat in afara ei, asa ca la o franare brusca rotile se vor bloca, vor derapa si… nu vreti a patiti asta. Am vazut cu ochii mei de mai multe ori astfel de accidente. Pentru a frana intr-un viraj, apasati ambele frane, intai usor, apoi cresteti apasarea gradat si liniar fara sa fortati. Tot timpul sa tineti ridicata pedala din partea de atac a curbei, pentru a putea pune rapid piciorul jos, in caz de derapaj.

Pe terenuri alunecoase, cu nisip, pietris, zapada, gheata, orice franare poate duce la derapare si pierderea controlului bicicletei. Nu trebuie sa circulati cu viteza mare pe astfel de suprafete, ca nici o metoda de franare nu va poate ajuta, sa scapati de o cazatura. Aici conteaza mai mult modelul cauciucului decat puterea franei. Un cauciuc neted ruleaza mai usor, dar franeaza mai greu. Practic franarea se obtine din frecarea cauciucului cu soseaua, un cauciuc mai lat si mai cramponat va obtine o franare mai prompta si mai sigura, mai ales pe terenuri accidentate. Tot pe terenuri accidentate isi face simtita utilitatea si frana de pe spate. Daca franati pe fata pe o suprafata nisipoasa, roata poate derapa si foarte greu se poate mentine controlul bicicletei. La o franare pe spate se obtine un derapaj lateral care se poate controla mult mai usor. Franarea mai este afectata si de greutate totala a bicicletei si a ciclistului. O bicicleta de 10kg este mult mai usor de oprit si de controlat, dacat una incarcata cu 20kg de bagaje.

Vreau sa adaug cateva randuri si depre frana la picior, tip torpedo, prezenta la bicicletele mai vechi cu o singura viteza. Pentru a frana trebuie doar sa invartiti in spate angrenajul si sa apasati spre inapoi pe pedala. Pentru o oprire sigura, in momentul franarii, bratele angrenajului trebuie sa fie intr-o pozitie paralela cu solul. Astfel puteti sa controlati forta apasarii. Daca descalecati pe partea stanga, trebuie sa franati pe pedala dreapta.

In concluzie franarea depinde de urmatorii factori – forta franei, viteza bicicletei, inclinatia pantei, greutatea totala, suprafata derulare, tipul cauciucului, chiar si directia vantului. O multime de variabile care trebuie luate in calcul si care pot fi rezolvate dupa mult antrenament si experienta. Sa nu spuneti niciodata ca franerea e simpla si usoara.

18 COMMENTS

  1. Parerea mea este ca biciclistul a fost fotografiat in timp ce cadea!!!!este imposibil sa iei asa o curba!!!!
    oricum,daca ciclistul ala a reusit asa ceva,eu personal m-as pune in genunchi in fata lui si i-as pupa mana…

  2. As vrea sa aduc in discutie diferentele dintre franele Avid BB7 si cele Elixir R.
    Intentionez pe viitor sa trec la hidraulice si am inteles ca Elixir-urile ar fi o alegere inteleapta.
    Doresc a ma informa printre cunoscatori, puteti sa imi spuneti cam care e diferenta de putere de franare intre cele 2 modele? Adica cineva care a avut inainte BB7 si a trecut pe Elixir R, cam ce a simtit, cum s-a imbunatatit puterea de franare, cu cate procente estimativ, cam cat de controlabile sunt Elixir-urile pe langa BB7-uri (modulatie), cat de eficienta si usoara vi se pare reglarea distantei placute-disc, posibile hibe ale Elixir-urilor (pierderi ulei)?

  3. Pentru RADU :
    Diferenta este foarte mare deoarece treci de la franarea pe un piston mecanica ( BB7 ) la cea pe 2 pistoane si astea fiind hidraulice ( Elixir R ).Evident o sa ai mai multa modulatie la franare si mana mult mai odihnita in conditii de coborare prelungita .Cele hidraulice se regleaza mai usor si sunt mult mai precise in franare . Daca esti decis sa mergi pe Avid o sa gasesti mai multa modulatie la modelele Jucy 3 sau 5 decat la Elixir R . Sper sa-ti fie de folos ! 🙂

  4. Frumos articol! În concluzie: trebuie să circulăm cu viteze nu prea mari (20-35 km/h) pentru a avea totul sub control. Pentru cei experimentaţi, sky is the limit!

  5. Modulatia reprezinta variatia impulsurilor în amplitudinea fortei de franare. Adica mai simplu, cursa pistonului de la maneta de franare sa dea o eficienta mare si exacta la pistoane, respectiv placutele de frana.

  6. Buna seara,

    Imi permit sa completez ce a scris fratele nostru ciclist. Deci in orice situatie se tine ambele maine pe ghidon si se franeaza apasand ambele manete, cu ceva mai multa forta in fata, sau in spate, dupa cum simtit voi. De ex , de cele mai multe ori apesi mai tare frana de fata, insa in cazuri exceptionale, la coborarea unui deal, raportul se schimba la 180 de grade.

    La franele v-brake nu exista franare graduala, sunt foarte bruste. Cumparati-va un modulator, se ataseaza franei si situatia se schimba radical :D, dar nu devin frane de downhill!

    La franele pe disc se franeaza excelent offroad. Mai mult in fata , decat in spate se apasa si intotdeauna simultan!

    IMPORTANT!

    Daca intrati intr-o curba foarte rapid, franati puternic si lasativa in spate, pregatidu-va de o intrare in decor. E mai sigur astfel decat sa te fortezi sa cazi pentru ca prinzi nene niste damburi si te dai cu tot cu bicicleta peste cap, avand sanse sa zbori pentru cateva momente si numai un mare noroc te scapa. Luati ca exemplu motociclistii de viteza. Cand nu pot sa ia curba o tin inainte. Daca pierd roata spate ati vazut de cate ori se dau peste cap ei si motocicletele. Ei bine, la ciclism e de 10 ori mai periculos pentru ca nu stii unde se intampla.

    Deci exclus ca la o curba in mare viteza sa franati si sa va lasati sa cadeti pe o parte decat daca va asteapta ceva groaznic la 3-4 metrii in decor – caci cel mult atata faci -.

    Mergeti cu bicicleta, capatati experienta si cand veti cadea, o veti face mai sigur daca studiati ce a scris Lucian si…Lucian aici 🙂 – avem acelasi nume 😀 .

    Sanatate!

  7. felicitari pentru articol. parerile mele concid cu cele ale autorului. cred totusi, ca fraza cheie este urmatoare:

    “Pentru a frana intr-un viraj, apasati ambele frane, intai usor, apoi cresteti apasarea gradat si liniar fara sa fortati. Tot timpul sa tineti ridicata pedala din partea de atac a curbei, pentru a putea pune rapid piciorul jos, in caz de derapaj.”

    eu folosesc mereu ambele frane prin apasare gradata, indiferent de situatie.

  8. Frana de fata e cea mai importanta ! La coborarile pe macadam eu folosesc frana de spate pt distractie si derapare dar recunosc ca frana de fata e cea care ma ajuta sa ma opresc in siguranta ! de preferat un disc mare pe fata si unul mai mic pe spate !

  9. Sincer sa fiu ma cam feresc de frana fata. Asta pentru ca am avut o experienta in care am sarit in cap din cauza ei. Sincer, mi-e greu sa cred ca la 40 km/h, cand iti sare o javra brusc in fata si trebuie sa reactionezi intr-o fractiune de sec mai ai timp sa te gandesti cat de tare sa apesi maneta. Asta am patit eu si instinctiv am actionat ambele frane, din pacate prea tare. Rezultatul … asa numita saritura in cap 😀

    De acord ca frana fata face diferenta in ceea ce priveste oprirea, dar asta in conditii ideale. Cand esti pe strada, trafic, caini, viteza … mare grija cum o folosesti.

  10. rvz, in primul rand,cand apare ceva in fata,faci eschiva,nu pui frana ca si apucatul.

  11. Eu sunt de parere ca cei fara experienta nu trebuie incurajati sa foloseasca frana din fata in detrimentul celei din spate ptr ca sigur o sa se duca in cap!!!! Odata ce o sa capete experienta o sa isi dea seama singuri cind si cum trebuie folosite franele.

  12. De acord cu cei care spun ca frana fata trebuie folosita cu bagare de seama.
    In general, daca franezi doar cu frana fata, chiar daca ai viteza mica, si sa zicem ca te opresti fara sa sari peste ghidon, tot te vei alege cu defectarea graduala si sigura a suspensiei fata (daca bicicleta e dotata cu asa ceva). Va incepe sa aibe joc ca la balamuc, strici garniturile, indoi poate bratele furcii, eventual se poate si rupe.
    Asa ca, frana fata eu zic mai subtire, eu personal o folosesc la 30-40% din putere. Angajez mai intai frana spate cam 75% din puterea ei totala, apoi imediat, la cateva milisecunde frana fata, la 30-40% din puterea ei totala.
    Acum am Avid Elixir R fata-spate, cu disc de 185 pe spate si disc de 180 pe fata si pot spune ca e diferenta enorma fata de BB7.
    Se simte chiar si diferenta de la disc de 160 la 185 pe spate, adica franez cateodata doar cu spatele, fata o pun cam la 10-20% din putere si e de ajuns, pe drum drept.
    Pe coborari de macadam (Susai – Predeal pe drumul de masina) intradevar, e necesara o franare mai puternica pe fata, dar asta tot asa dupa ce am angajat spatele mai intai, dar la o putere mai mica intai, apoi gradual cu putere mai mare (incep cu 50% spate, 20% fata, apoi cresc treptat pana ajung la 90-95% spate si peste 50% putere pe fata in conditii de panta mai accentuata, alegand o trasa mai neteda, lipsita de nisip si pietris mare).
    Totu-i practica, cum zic “Parazitzii’….

  13. Cel mai corect mod de franare pe asfalt are urmatoarele rapoarte: 70% fata si 30% spate, ideal este ca franarea sa se faca progresiv astfel incat mutarea centrului de greutate spre fata sa se faca treptat si inainte de a intra in viraj => recomandare de a se evita pe cat posibil franarea in curba pentru ca : amprenta cauciucului este mult mai mica atunci cand bicicleta este inclinata, actionarea franei fata va va ridica de pe curba practic se va schimba traiectoria prin iesire in exterior, in cazul in care este necesar franarea cea mai indicata metoda este de cupla spatele dar cu maxima atentie.

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.