Schimbatorul de pinioane este o piesa care se uzeaza si se strica foarte greu. Doar in caz de accident, cazatura sau lovire se poate indoi si deforma. In aceste cazuri este foarte greu de reparat. Chiar daca se reuseste o indreptare partiala, tot nu va functiona perfect. Singura solutie este inlocuirea lui.

Intai trebuie scos schimbatorul vechi. Lantul trece prin interiorul custii, asa ca trebuie desfacut. Daca nu aveti presa pentru lant sau za rapida, puteti demonta rotita de jos a custii. La schimbatoatele noi rotita e fixata cu un surub cu cap inbus, iar la cele mai vechi surubul are cap hexagonal. Dupa ce se scoate rotita, se roteste inapoi partea din spate a custii, si se elibereraza lantul. Dar mai bine e sa desfaceti lantul, e mai simplu si in plus aveti ocazia sa-l si curatati. Cablul de actionare se elibereaza din surub, si se trage in afara. Apoi se dezfileteaza surubul care fixeaza schimbatorul pe cadru, si gata. In caz ca nu stiti ce schimbator sa cumparati mergeti cu cel vechi la magazin si cereti unul identic, sau unul mai bun dar compatibil.

La schimbatoarele de tip vechi, cu prindere pe ax, operatiunea de demontare e ceva mai dificila. Dupa eliberarea lantului si a cablului, trebuie scoasa si roata spate. Aceste schimbatoare au in partea superioara e corpului o gheara metalica plata care se agata de axul butucului si este stransa de piulita acestuia. Gheara mai are incorporata o saiba speciala cu surub, cu ajutorul careia se fixeaza de cadru. Dupa scoaterea rotii se dezfileteaza partial surubul care strange saiba si se scoate schimbatorul. Acest tip de schimbator se foloseste doar la cadrele cu dropout-uri inclinate, la cele cu dropout-uri verticale nu se potriveste.

Montarea este la fel de simpla. Se infileteaza surubul in urechea speciala, cu mare grija ca filetul se poate strica usor, mai ales la cadrele de aluminiu. Apoi se introduce lantul, care trebuie sa treaca prin fata rotitei de sus si prin spatele rotitei de jos. Lantul se incheie si se aseaza pe foaia mare. Acum schimbatorul trebuie reglat exact pe pinionul mic. Pe corpul schimbatorului sunt doua suruburi mici, marcate H (high) si L (low). Sunt suruburile de limitare a cursei. Surubul H limiteaza coborarea, iar L limiteaza urcarea. Din surubul H se regleaza schimbatorul, astfel incat lantul sa fie asezat exact pe pinionul mic. Invartiti putin angrenajul, ca sa vedeti daca lantul sta pe pinionul mic. Dupa aceasta se fixeaza cablul de actionare. Maneta trebuie sa fie in pozitia de jos, iar cablul se trage cat mai tare. Dupa fixarea cablului se muta lantul pe foaia mijlocie si se incepe schimbarea vitezelor. Schimbatorul ar trebui sa urce pana pe pinionul mare. Odata ajuns aici se strange surubul L, pentru a nu permite schimbatorului sa mute lantul dupa pinionul mare.

Daca nu urca din prima pana sus, mai trebuie tensionat cablul. Asta se face din surubul prin care intra cablul in corpul schimbatorului. Prin dezfiletarea lui, cablul se tensioneaza, iar la infiletare cablul se slabeste. E posibil sa fie nevoie de mai multe incercari pana se obtine o schimbare precisa a tuturor vitezelor. In spatele schimbatorului mai exista un surub B, prin intermediul caruia corpul  se apropie sau se departeaza de pinioane. Rotita de sus trebuie sa fie la 5mm de pinioane.

Schimbatorul trebuie verificat periodic, deoarece cablul se poate slabi in timp. De asemenea trebuie curatat cat mai des, mizeria si noroiul impiedicandu-i functionarea. Rotitele trebuie demontate, curatate, unse si montate la loc cat mai strans. Daca mergeti mult pe offroad, ar fi bine sa verificati periodic cablul si camasile. Daca nu este lovit, orice schimbator poate functiona fara probleme  ani intregi.

1 COMENTARIU

  1. am si eu un schimbator Shimano Deore care mi sa dat peste cap. as putea sa il remontez? Precizez ca este pt un Scott Sportster P4

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.