Schimbatorul de foi se monteaza si se regleaza mai usor decat cel de pinioane. Dar si aici sunt cateve trucuri care trebuie bine stiute. Exista mai multe tipuri de prinderi pentru fixarea schimbatorului pe cadru. Cel mai raspandit este cu colier fixat de teava verticala a cadrului. Colierul este de dimensiuni diferite pentru diferite grosimi ale tevii, si se strange cu un surub. Un colier mai larg se poate monta pe o teava mai subtire cu ajutorul unor adaptoare, dar invers este aproape imposibil. Alt tip de prindere este denumita E-type. Schimbatoarele acestea au atasat de corp o bratara care se fixeaza sub cuveta axului pedalier. La unele cursiere se foloseste un montaj mai simplu la care schimbatorul e fixat direct  pe cadru cu suruburi.

Pentru a demonta sau monta un schimbator de foi, trebuie sa desfaceti lantul. La modelele mai vechi cusca era unita la capat cu un surub, dar acum toate modelele au cusca nituita. Dupa desfacerea lantului, se elibereaza colierul de pe cadru si schimbatorul se scoate. Daca schimbatorul nou este identic, se monteaza foarte usor. Pe cadru ramane un semn unde a fost strans colierul, si pe acel semn se monteaza si noul colier. Schimbatorul trebuie montat astfel incat lamela exteriora a custii, sa fie deasupra foii mari la o distanata de 1-2mm. Lamelele trebuie sa fie paralele cu foile. Dupa ce este asezat pe pozitie, colierul se strange. E posibil ca in timpul strangerii colierului, schimbatorul sa se roteasca putin in jurul tevii. In acest caz desfaceti colierul, repozitionati schimbatorul si strangeti din nou.

La schimbatoarele cu prindere E-type, demontarea este mult mai complicata, deoarece trebuie scos si angrenajul si butucul pedalier. Dar dupa ce a fost montat schimbatorul este gata reglat, la inaltimea corespunzatoare si paralel cu foile. Aveti mare grija la alegera acestui tip, deoarece trebuie sa se potriveasca cu numarul de dinti de pe foaia mare.

La cele cu prinderea pe cadru, numita braze-on, montarea e foarte simpla. Pe cadru se infileteaza cu doua suruburi o placuta metalica, iar pe acesta placuta se fixeaza schimbatorul. Pe placuta schimbatorul poate culisa sus-jos, pentru a putea fi asezat la distanta corespunzatoare fata de foi.

Dupa fixarea schimbatorului, se trece lantul prin cusca, se uneste si se aseaza pe foaia mica si pinionul mare. Deasupra schimbatorului sunt doua suruburi, marcate Low si High. Surubul Low limiteaza coborarea, surubul High limiteaza urcarea. Cu lantul pe foaia mica si pinionul mare, se strange sau se slabeste surubul Low, pana cand partea interioara a custii ajunge la 2-3mm de lant. In aceasta pozitie se fixeaza cablul de actionare. Maneta schimbatoare trebuie sa fie in pozitia 1, adica pe treapta inferioara de viteza. Se muta lantul pe pinionul mijlociu, apoi se trece la schimbarea lantului pe foi. Dupa ce lantul ajunge pe foia mare se strange surubul High, astfel ca partea exteriora a custii sa se afle la 2-3mm de lant.

Unele manete permit miscari mai scurte pentru a putea regla schimbatorul cat mai precis, astfel incat sa nu se atinga de lant. Lantul isi schimba unghiul cand este mutat pe alt pinion, asa ca e posibil sa se atinga de lamelele custii. Pentru reglaje de finete se foloseste surubul de tensionare a cablului de pe maneta. Cand se desurubeaza, cablul se intinde, tragand schimbatorul spre exterior, iar cand se insurubeaza, cablul se slabeste.

Schimbatorul de foi este o piesa simpla, care daca este bine reglata si intretinuta, poate functiona multi ani fara probleme.

1 COMMENT

  1. Buna ziua. Am o bicicleta mai veche si vreau sa demontez schimbatorul de pe fata. Dacă îl dau jos, încurcă cu ceva mersul bicicletei? Vitezele le pot schimba manual?

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.