Primele biciclete de munte foloseau frane cantilever clasice. Dar acestea s-au dovedit ineficiente si chiar periculoase pentru sporturile extreme. Asa ca s-a dezvoltat un nou tip de frana, cantilever cu tragere laterala. Datorita formei specifice a bratelor, s-a adoptat denumirea de frana V.

Comparativ cu cantileverele clasice, franele V exercita o forta de doua ori mai mare si necesita o actionare de doua ori mai usoara. Avantajele V-urilor nu se opresc aici. Montarea si reglarea este mult mai facila, iar camasa nu necesita opritor.

Frana V este alcatuita din doua brate lungi si drepte. In partea inferioara au o gaura care se introduce in suportii de pe cadru, ca la orice cantilever. Bratele se fixeaza pe acesti suporti cu cate un surub M6.  La capetele superioare unul din brate are un surub pentru fixarea cablului de actionare, iar celalat brat are atasata o lamela din tabla profilata. Pe aceasta lamela se sprijina opritorul camasii care este o mica teava metalica arcuita.

De la maneta de frana pana la capatul superior al opritorului se monteaza o camasa. Cablul trece prin camasa, prin opritor si se prinde de capatul celuilalt brat. Cand se actioneaza maneta de frana, cablul trage un brat al franei, iar camasa il preseaza pe celalalt. Forta apasarii pe maneta este mica, iar presiunea exercitata de saboti este foarte mare. Franele V se folosesc doar cu niste manete special concepute, care trag mai mult cablu decat cele clasice.

La montare trebuie verificat intai ca suporturile de pe furca si cadru sa fie curate, fara rugina si unse cu un strat subtire de vaselina. Capatul arcului care tensioneaza frana trebuie introdus in aceeasi gaura pe fiecare parte. Aceste arcuri au rolul de a tine franele departate de janta. Sabotii se regleaza usor cu ajutorul unei chei inbus de 5mm. Dupa ce sabotii sunt regalti paralel cu janta, se conecteaza cablul de actionare. Cablul se trece prin surubul de fixare, bratele franei se apropie pana sabotii ajung la 2-3mm de janta, apoi surubul se strange bine.

Daca un brat al franei sta mai aproape de janta decat celalalt, trebuie sa i se corecteze pozitia din surubul de reglaj aflat in partea inferioara. Cand surubul este strans, apasa pe arcul bratului, pe care il tensioneaza, departand bratul de janta. La apasarea manatei de fran, trebuie ca ambele brate sa se miste egal de o parte si alta a rotii.

Lungimea bratelor  difera la unele tipuri de V-brake. Pentru bicicletele de oras si cicloturism se folosesc brate mai lungi, care sa depasesca nivelul aripilor, cu care aceste biciclete sunt dotate. Franele V nu se pot folosi impreuna cu manetele de cursiera decat cu ajutorul unui adaptor special numit  ’’travel agent”. Pentru manetele de cursiera s-au creat niste frane V mai scurte numite Mini-V.

Unii producatori au imbunatatit designul original al franelor V. Shimano a creat franele V-brake Paralel Link, cu paralelogram. Sabotul este montat pe o articulatie cu doua brate mobile care il tine tot timpul paralel cu janta. Si Avid Arch Rival are un sistem cu acelasi scop dar cu design diferit. Cane Creek Direct Curve a eliminat teava metalica, capatul camasii sprijinindu-se direct pe bratul franei.

Franele V sunt si vor mai fi cea mai buna alternativa pentru aproape orice bicicleta. Sunt usoare, ieftine, usor de montat, reglat si intretinut.

3 COMMENTS

  1. La avantajele V-urilor s-a spus despre camasa ca nu necesita opritor; eu zic ca este nevoie de opritor, numai ca acesta este mobil la ambele frane, nu este fixat pe cadru ca la franele cantilever (grinda in consola). Fara opritor de camasa, frana nu poate functiona.

  2. Acolo scrie ca bratele treuie sa functioneze la fel.La mine functioneaza mai intai cel care este tras de cablu, iar abia dupa ce acesta atinge geanta se misca si celalalt.sabotii si bratele de frana sunt perfect paralele cu janta.cineva mi-a tras de arcuri, cum le fac la loc sa functioneze normal? PS:am lasat frana mai desfacuta, am avut mana rupta si daca merg pe o coborare si
    trebuie sa tin frana incontinuu(este cea de spate) incepe sa ma doara mana rau, deci sabotii sunt la o oarece distanta de janta…

  3. @ripea robert, trebuie sa verifici mai intai daca bratele pivoteaza la fel de usor pe suportii de pe furca atunci cand arcurile sunt dezarmate (scoase de sub tensiune).
    Daca nu sunt probleme, armezi arcurile. Ambele brate trebuie sa se departeze ferm de janta iar cand maneta de frana va fi stransa, bratele trebuie sa se apropie simultan si nu pe rand. De regula, bratul care atinge tot timpul janta are arcul insuficient de tare, asa ca trebuie ajutat cu acel surub de reglaj fin care se afla la baza bratului, prin strangerea acestuia.
    In situatia ca nici dupa ce ai strans la maxim acel surub, bratul cu sabotul continua sa ramana lipit de janta, atunci trebuie sa muti pinul din capatul spirei in gaura de sus din cele 3 pt. a obtine arc mai tare. Dupa aceasta operatie frana va fi rezolvata.
    Bafta!

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.