In urma cu cativa ani credeam ca numarul maxim de pinioane montate pe un butuc, va ramane 9. Dar in scurt timp au aparut grupuri de 10 si apoi de 11 pinioane. Parca producatorii ar concura intre ei – care face bicicleta cu cele mai multe rapoarte de viteza. Butucii cu viteze integrate au ajuns la 14 rapoarte si exista si cutii cu viteze cu 18 rapoarte.

O comunitate restransa de ciclisti au refuzat toate aceste inventii si au reinventat bicicleta cu o singura viteza – single speed. Tot mai multi fani ai acestui tip de angrenaj apar peste noapte, astfel ca unii producatori s-au grabit sa le ofere ce isi doresc. Astazi aproape toate firmele au la vanzare cateva modele de biciclete single speed – SSP.

Care sunt avantajele si dezavantajele unui  single speed fata de un multi speed? In primul rand greutatea mult mai mica. Un SSP nu are decat o foaie si un pinion, si ii lipsesc schimbatoarele, manetele, cablurile si camasile. In plus trebuie si un lant mai scurt. Intretinerea si uzura sunt foarte mult reduse. Lantul ruleaza drept si direct intre foaie si pinion, astfel ca durata lui de utilizare va fi de cateva ori mai mare. Curatirea si ungerea se face mult mai usor. Cand trebuie schimbate piesele angrenajului, e mult mai ieftin sa cumperi doar un pinion, decat un grup de 9 sau 10. Foaia si pinionul se pot monta si pe cealalta fata dupa o perioada. Asfel mai pot fi folosite fara probleme chiar daca sunt uzate.

Majoritatea producatorilor ofera butuci de spate speciali pentru SSP, dar se poate folosi orice butuc. Piesele speciale pentru SSP, sunt de obicei mai scumpe decat celelalte. Si bicicletele single speed le depasesc adesea la pret pe cele cu pinioane multiple si schimbatoare. Producatorii le vand mai scump deorece sunt la moda, se cauta si inca se gasesc cam rar. Daca luam in calcul intretinerea mult scazuta si durata de utilizare a pieselor mult mai mare, s-ar putea sa merite pretul.

O varianta mai simpla si mai ieftina, este transformarea unui multi speed in single speed. Pentru a putea fi convertita astfel, o bicicleta trebuie sa indeplineasca anumite conditii. Ideal ar fi sa aiba foile demontabile, butuc cu caseta si dropout-uri orizontale sau inclinate. Grupul de pinioane se demonteaza , la fel si foile de pe brat. Se pastreaza foaia si pinionul dorit. In generat e indicat un raport intre 2:1 si 2,5:1. Raportul se obtine impartind numarul de dinti ai foii la numarul de dinti ai pinionului. Pinionul se poate monta oriunde pe caseta, iar in spatiul ramas se pun distantiere. Foaia si pinionul trebuie aliniate perfect, ca lantul sa formeze o linie dreapta intre ele. Se pastreaza si primul pinion pentru a putea fi strans lockring-ul.

Alta conditie necesara bunei functionari este ca lantul sa fie bine intins. Daca bicicleta are dropout-uri orizontale sau inclinate, roata se poate trage spre inapoi intinzand lantul. Daca are dropout-uri verticale, singura solutie este folosirea unui intinzator. Acest intinzator este asemanator cu un schimbator de pinioane, dar mai simplificat. Unele cadre au butucul pedalier cu excentric pentru intinderea lantului, sau au dropout-urile mobile, putand fi mutate in fata si spate. Exista si butuci de spate cu excentric.

Dupa ce lantul e aliniat si intins, roata spate se strange bine si bicicleta e gata de drum. Pentru zonele plate e ideala o astfel de bicicleta, chiar si in zonele cu dealuri joase se descurca. Plimbarea cu un SSP e mai relaxanta si mai placuta, te concentrezi doar la pedalat, fara grija schimbarii vitezelor si alegerii unui raport optim. E ideala pentru facut naveta, plimbari prin parc si oras. Singurul dezavantaj e ca nu poate fi folosita la munte. Chiar si la concursurile profesioniste se vad destul de des concurenti cu single speed.

Cati din voi folosesc zilnic cele 9 sau 10 pinioane? Incercati macar de curiozitate, pentru cateva zile, un single speed, si poate veti renunta la salata de pinioane.

9 COMMENTS

  1. La inceput am folosit single speed pt. cativa ani dupa care am trecut treptat la mai multe pinioane, in prezent 9 la care m-am oprit definitiv si pe care personal le consider mai mult decat suficiente in comparatie cu 10 si 11 care deja sunt prea multe….o aberatie, as zice; pinioane subtiri, lant f. subtire de unde si uzura rapida, fara discutie.

  2. salut:)…eu am 8 pinioane pe spate…:D……si vreau sa imi pun 9 …ca de multe ori in ture sau antrenamente nu imi gasesc raportul dorit si nu pot sa imi tin cadenta cum tre…….si prin oras singurele pinioane care nu le folosesc sunt: 1,si 2….dar daca ii sa mergi doar prin oras…asa lejer fara sa fi grabit etc…ii on single speed:)

  3. Sunt foarte curios cum se comporta single speedul pe zapada, apropo, ca se spunea in editorial ca doar la munte nu sunt indicate

  4. Un ssp se comporta bine pe zapada, iarna asta am mers destul cu a mea, cu slick-uri de 700×23 si nu am avut probleme, insa am avut grija maxima pe portiunile inghetate, sa nu franez sau virez brusc.

  5. Articol bun, dar pentru a putea intelege fenomenul, ar trebui un articol de cel putin 3 ori mai lung in care (presupun) se va scrie si despre diferenta intre ss si fixie. Credeti-ma, cu un fixie, trebuie sa inveti din nou sa mergi pe bicicleta dupa care va trebui sa inveti sa franezi :-)) . Ce sa facem, moda nu se comenteaza, doar se descrie!
    http://sustenaible.weblog.ro/

  6. salut, vreau sa-mi cumpar o bicicleta. Nu ma intereseaza cele cu multre pinioane, as vre una cat mai simpla si as opta pentru ssp. Pot sa o folosesc si pe trasee montane, drumuri forestiere, in afara soselei.
    de unde as putea sa-mi achizitionez o asfel de bicicleta.

  7. Am bicicleta pliabila A bike de 5kg cu o singura viteza , si cateva bicilete si o ricsa la care am folosit roti cu pinioane cu 5-8 viteze si cu skimbator in butuc cu 3 -7 viteze , cu skimbator manual sau electric automat . Cand merg cu single sped imi amintesc de locomotivele cu abur . Daca nu vreau sa intind lantul , sal rup sau sa rup pedala la bicicleta pliabila etc , trebe sa apas lent si sa astept pana prind viteza . In oras trebuie sa opresc des intersectii , la magazine , sau sa reduc viteza pana la 8 kmh la treceri de pietoni , la urcari si coborari de pistele pt bici pe trotuare etc . Te descurajeaza sa mai opresti sau incetinesti . Daca nu vreau sa intind sau rup lantul etc , sa nu fac carcei care ma trezesc noaptea sau nu ma mai lasa sa pedalez , trebuie sa ma dau jos , sa merg pe trotuar sau pe carosabil pe breateaua de la intersectie la un pasaj suprapus intens circulat , pasaj peste calea ferata , poduri inalte peste rauri etc .
    . . Greutatea mai redusa a transmisiei , mai ales la piesele in miscare – lant , pedalier si pinioane care au turatie mare si arunca permanent energie cinetica platita de muski , este un avantaj la bicicletele ultrausoare de 4-6 kg . La cele ieftine de 16 kg , nu prea se simte difereneta . Mai ales ca lantul pt ssp este mai gros decat cel pt mai multe viteze . Bicicleta ultarusoara si ultrapliabila este mai mult pt coborat pante lungi de la inclinatie de 1-2 % . Viteza nu este buna pe bicicleta , dar daca ai urcat o panta e o prostie sa cobori pe jos ca si animalele , mai ales daca este un drum . Un cal dupa ce urca un deal va cobora tot pe picioare .
    . . Pt un biciclist care face usor carcei , care transporta pe bicicleta sau remorca pt cumparaturi 7 -25 kg de fructe , legume , conserve etc , este mai ieftin sa invarta cateva sute de grame in plus , sa le urce pe pante , in apartamente etc zilnic .
    . . Pe bici ssp nu se mai transpira urcand pante abrupte , pt ca se urca pe langa bicicleta inainte de mers la un magazin , la cunostinte , rude , servici etc . Dar se poate merge pe jos si pe langa o bici multisped .

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.