Nu se pot spune prea multe despre evolutia jantelor, rotunde au fost si rotunde vor ramane. Dar unele schimbari au avu loc si le voi prezenta in articolul urmator.

Janta este cercul care formeaza roata. Pe janta se agata spitele si se aseaza anvelopa. O prima clasificare ar fi intre jantele simple (cu un perete) si jantele duble (cu doi pereti). Acestea pot fi capsate, dublu capsate sau necapsate. Mai difera si dupa metoda de imbinare a capetelor.

Primele jante erau bineinteles simple, cu un perete si necapsate. Ele se formeaza dintr-o fasie metalica, otel sau aluminiu, careia i se indoaie marginile, apoi este arcuita pana ce i se unesc cele doua captepe, care se sudeaza. Bineinteles procedeul tehnologic este mult mai complex, eu l-am descris foarte pe scurt. Pe peretele interior se fac gauri pentru prinderea spitelor si in plus o gaura pentru valva camerei.

O mare evolutie a fost aparitia jantelor duble, cu doi pereti. Astfel jantele au devenit mai rigide si mai rezistente. Astazi cu mare greu se mai gasesc jante simple, cu un singur perete. La multe jante peretele exterior nu este drept, ci pliat la mijloc spre interior, formand astfel un V. Aceste jante sunt cele mai rezistente, dar si ceva mai grele. Au aparut chiar si jante triple, cu trei pereti.

Acum toate jantele se fac din aliaje de aluminiu, iar pentru cursiere se foloseste si carbonul. Tehnica de constructie este mult prea complexa pentru a o putea cuprinde in aceste articol.

Un alt pas inainte a fost aparitia jantelor capsate. La acestea, gaurile prin care trec niplurile, au imprejur o capsa din otel. Primul avantaj al capselor este ca intaresc marginile gaurilor, impiedicand ruperea lor in caz de accident. Am vazut adesea nipluri smulse din janta, din cauza materialului prea subtire, a imbatranirii materialului, sau ca rezultat al unor accidente. La o janta capsata acest lucru este aproape imposibil. Capsele sunt de mare ajutor cand se construieste roata. Pentru a tensiona spitele foarte bine, niplurile trebuie invartite de multe ori, si frecandu-se de peretele de aluminiu, il pot strunji, sau se pot bloca neputand fi stranse la maxim. Astfel roata nu poate fi tensionata corespunzator, iar recentrarile ulterioare vor fi dificil sau imposibil da facut.

Jantele dublu capsate sunt superioare celor simplu capsate. Capsa se prelungeste in sus unind cele doua gauri ale peretilor. Practic se formeaza un tunel intre cei doi pereti, la fiecare gaura prin care se introduce niplul. Pe langa avantajele de mai sus, acest tip de jante este mai rezistent si mai rigid.

Sunt mai multe metode de unire a capetelor jantei. Cel mai raspandit si mai simplu este prin sudare. Dupa sudare peretii laterali se slefuiesc pentru a nu ramane urme in zona imbinarii. Inainte se slefuia doar zona sudata, insa astfel tot ramanea o mica diferenta de nivel, mai mare sau mai mica fata de restul jantei. Firma Mavic a inventat un procedeu prin care toata suprafata jantei este slefuita dupa sudura, obtinandu-se astfel o suprafata perfect drepta fara neregularitati. Alt procedeu de imbinare este prin nituire. Prin interior este intodusa o placuta metalica care se nituieste de cele doua capete ale jantei.  A treia metoda se face prin indroducerea unui tub metalic in cele doua capete ale jantei. Acest tub are acelasi profil cu interiorul jantei si se introduce prin presare. Aceasta metoda se numeste sleeved, in romana nu i-am gasit un termen echivalent. Dupa parerea majoritatii jantele sudate sunt mai rezistente decat celelate.

Jantele au diferita latimi, cele inguste se folosesc pentru cursiere, iar cele mai late pentru sporturi extreme. Se fabrica si jante fara suprafata de franare laterala, care se folosesc doar cu frana disc. Despre diametrul jantelor nu mai are rost sa vorbesc, exista zeci de dimensiuni, incepand de la 12” pana la 43” si chiar mai mari. O categorie aparte o reprezinta jantele pentru anvelope tip baieu. Aceste jante nu au pereti laterali, deoarece cauciucul nu are acele margini de fixare ci este tubular. Baieurile se lipesc de janta cu un adeziv special.

Astazi exista o foarte mare diversitate de jante, aproape fiecare producator avand o inventie sau inovatie proprie in domeniu.

5 COMMENTS

  1. Degeaba astia de la Mavic lucreaza f.bine daca au creat acea zona de control a folosirii jantei, in defavoarea cumparatorului.
    Ma refer la acele frezari interioare de la baza peretilor laterali, foarte adanci, care aproape sa sparga, au mai ramas doar niste pojghite de material in zonele respective, extrem de vulnerabile, la franari dese cu saboti murdari.
    Am doua XC-717 si am inteles imediat de ce au facut acest lucru.

  2. Chestia cu imbatranirea materialului nu este valabila la jantele din aliaj de aluminiu, ci doar la jantele din carbon…..deoarece carbonul este o rasina iar procesul de imbatranire este ireversibil ca dealtfel la orice alt tip de rasina si se manifesta prin aparitia fisurilor.

  3. care e treaba cu jentile de 27″, sunt mai mari decat cele de 28″ (eu asa am vzt din ce am citit), se mai gasesc jenti de 27″, eua s avea nevoie pt un cadru mai vechi reconditionat de o pereche de jenti de 27″ de preferat duble si nu prea stiu pe unde sa caut! ceva sugesti?

  4. Eu mi-am cumparat jenti de 27 adica rotile cu totul , cauciuc , angrenaj, cauciucul e de 27×1,25 si le folosesc la o cursiera care initial era pe baieuri.Roata fata + spate = 150 lei. Locatie : bazar Calarasi.Sunt foarte bune, am facut 5000 Km cu ele si nu am nicio problema cu ele.

  5. 1. sleeved = mandrinare.
    2. multumesc pentru articol, extrem de util. comentariile la fel

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.