Cofeina este un alcaloid din grupa purinelor, care se gaseste in cafea, cacao, ceai, cola si alte cateva plante. Formula chimica a cofeinei este C8H10N4O2. Continutul de cofeina al unei cesti de cafea (150 ml) este de 30-100 mg. Un expresso (30 ml) are 40 mg, o ceasca de cacao 6 mg, iar 100 g de ciocolata contine 15-90 mg de cofeina. In apa fierbinte cofeina are o solubilitate de 182g/l.

Cofeina are urmatoarele efecte asupra organismului uman: stimuleaza sistemul nervos central, creste pulsul si tensiunea arteriala, este dilatator bronhic, diuretic, stimuleaza perstaltismul intestinal.

Cofeina din cafea este considerata de unii un drog, iar de altii o binecuvantare. Cafeaua este unul din cele mai consumate produse de pe planeta. Industria producatoare de cafea este pe locul doi dupa cea petroliera. Cafeaua contine vitamina PP, antioxidanti si oligoelemente. S-au facut nenumarate studii pe subiecti umani, unele intianse pe perioade lungi de timp. S-a constatat ca exista si unele beneficii ale consumului de cafea. Antioxidantii protejeaza celulele renale de radicalii liberi si reduc incidenta bolilor de ficat. Are rezultate favorabile si in maladiile Parkinson si Alzheimer. Dar majoritatea o folosesc pentru efectele stimulente, rapide si eficiente. Aproape imediat dupa consumarea unei cesti de cafea, oboseala si somnolenta se diminueaza, atentia si concentrarea cresc, corpul se invioreaza si se incalzeste.

Dar toate acestea au un cost. Dupa un timp cofeina produce dependenta, aproape ca orice drog. Cu cat cantitatea zilnica consumata e mai mare, cu atat renuntarea la cafea e mai dificila. Unii afirma ca nu pot trai fara cafea! Daca ar sti care sunt efectele negative ale cofeinei asupra organismului, poate si-ar schimba parerea. Cofeina poate produce tahicardie, neliniste, tremuraturi, nervozitate, panica, insomnie, convulsii. Persoanele dependente sufera des de migrene, pierderea concentrarii, diminuarea atentiei, oboseala prematura. In plus cofeina impiedica absorbtia fierului, saraceste corpul de vitaminele B, C si de calciu, zinc si potasiu. Cele mai afectate sunt oasele si incheieturile, persoanele amatoare de cafea fiind mult mai predispuse la osteoporoza, micsorarea densitatii oaselor.

Consumata cu masura, cofeina este utila, dar de la o anumita doza, efectele negative le coplesesc pe cele pozitive. O ceasca  sau doua de cafea de 100 ml, ar trebui sa fie doza maxima pentru o zi. Cei care o depasesc o fac pe propriul lor risc. Sa nu uitam si de cola, ceai sau ciocolata, care consumate in cantitati mari pot avea aceleasi efecte ca si cafeaua.

4 COMMENTS

  1. Interesant articol insa nu imi place o singura afirmatie:
    “Industria producatoare de cafea este pe locul doi dupa cea petroliera.”
    Dupa ce criteriu ? Intradevar cea petroliera e pe primul loc dupa multe criterii insa este urmata de altele precum cea minierea, farmaceutica in functie de criteriu.

  2. ei ce vrei,asa a copiat si el de acolo…
    de mentionat ca,cofeina in doze foarte mari imbunatateste performantele fizice,deci este interzisa de agentia mondiala anti-doping.

  3. Salut, sunt sportiv si folosesc un sustinator de efort care contine 200mg de cofeina/ portie. Administrez o portie pe zi, inainte de antrenament. As vrea sa stiu daca acesta cantitate poate fi considerata dopanta!

  4. Agentia Mondiala Anti Doping a eliminat total cofeina de pe lista substantelor interzise incepand cu 1 ianuarie 2004.

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.