Din ce in ce mai multi oameni sunt interesati de cicloturism, iar numarul celor ce aleg sa mearga la serviciu cu bicicleta este in continua crestere. Desi unii aleg varianta rucsacului, un portbagaj bun este de neegalat. Dupe ce veti pedala cateva ore cu rucsacul in spate sub soarele de vara, imi veti da dreptate.

Din pacate cele mai multe biciclete de munte si de sosea, nu ofera posibilitati de montare a unui portbagaj. Pentru montarea corecta a portbagajului, cadrul trebuie sa fie prevazut cu gauri de prindere. O gaura deasupra axului rotii si inca o gaura in partea de sus a furcii spate, pe fiecare parte. De obicei sunt gauri filetate M5. La alte cadre prnderea de sus se face pe bara sau placuta ce uneste barele superioare ale furcii spate.

Deoarece marimea si geometria cadrelor difera, majoritatea portbagajelor sunt reglabile. In partea de jos au o piesa mobila care culiseaza sus-jos pentru a se acomoda diferitelor marimi de roata. Tijele care se prind pe furca spate se pot regla si pe lungime si pe inaltime. La unele modele tijele trebuie indoite. Este bine sa achizitionati un portbagaj reglabil, deoarece unul fix risca sa nu se potriveasca. Sa nu cadeti in ispita de a alege un portbagaj foarte usor, deoarece este mai slab si nu suporta multa greutate. Producatorii trebuie sa ofere date concrete cu privire la rezistenta portbagajelor, pe fiecare model fiind specificata greutatea maxima de incarcare. In general greutatea maxima admisa se poate depasi, dar nu cu mult. Mai mult conteaza suruburile cu care se prinde de cadru, caci pe ele se sprijina toata greutatea.

Nu cumparati portbagaje cu o singura bara verticala! Trebuie sa aiba cel putin dou bare. Si cu cat mai lung, cu atat mai bine. Pe un portbagaj scurt, gentile vor sta prea in fata si veti lovi cu calcaiele in ele cand pedalati. E bine daca are in partea din spate un suport pentru prinderea unui stop rosu. Unele portbagaje au si suport pentru pompa, pentru antifurt, o clema mare cu arc sau o coarda elastica pentru fixarea bagajelor deasupra.

In caz ca doriti portbagaj, dar nu aveti gauri de fixare, sunt disponibile portbagaje cu alte sisteme de montare. Firma OldManMountain fabrica portbagaje cere se fixeaza in partea superioara pe suportii de la frane, iar in partea inferioara pe axul butucului. Daca nu aveti nici suporturi pentru frane pe janta, puteti opta pentru un portbagaj cu prindere pe tja de sa. Aceste portbagaje sunt slabe si instabile, si nu pot fi incarcate decat cu maxim 5-10 kg. Mai exista modele care se prind direct pe barele furcii din spate cu cleme U sau P.

Si pentru furca fata sunt disponibile nenumarate modele, chiar si pentru furcile cu suspensie. Portbagajele pot fi doar cu platforma superioara, doar pentru genti laterale, sau cu platforma plus genti laterale. Printre principalii producatorii ii amintesc pe Tubus, Pletscher, Surly, OldManMountain, Rivendell, Hebie, Topeak.


4 COMMENTS

  1. Unde se gasesc bagaje care sa se potriveasca la frane pe disc? Este special si nu gasesc deloc in Bucuresti. Multumesc

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.