Primele experimente si incercari in acest domeniu au avut loc dupa anul 1880. In 1895 se obtine primul patent pentru un butuc cu doua viteze, in America. In 1996 se fabrica si primul butuc englezesc cu doua viteze, un adevarat succes, ce s-a vandut mai bine de 10 ani.

In 1903 apare primul butuc cu 3 viteze Sturmey Archer, iar in 1904 Sachs scoate de asemenea un butuc cu 3 viteze. Aceste doua firme au fost pionierii butucilor cu viteze. Pana in 1987, Sturmey Archer aprodus doar butuci cu 3 si 5 viteze, iar Sachs si Shimano, doar cu 3 si 4 viteze. Abia dupa acest an a inceput sa apara un interes mai mare, si sa se fabrice noi modele. Incet dar sigur, tehnologia a evoluat si astazi sunt disponibile modele cu mai multe viteze. Shimano are butuci cu 7, 8 si 11 viteze, Sram (fostul Sachs) cu 7 si 9, Sturmey Archer cu 7 si 8. Dar lider incontestabil in domeniu este firma germana Rohloff, care a inventat un butuc cu 14 viteze.

Butucii cu viteze au multe avantaje, dar si dezavantaje. Popularitatea lor este mai scazuta fata de sistemele cu pinioane si schimbatoare, dar in viitorul apropiat se prevede o crestere. Principalul avantaj il reprezinta durabilitatea si rezistenta lor in timp. Tot ansamblul de viteze se afla inchis in carcasa butucului, este mereu lubrifiat si la adapost de apa, noroi, mizerie. Lantul este aliniat cu foaia si pinionul, nu are miscari laterale, asa ca se uzeaza mult mai greu. In plus se foloseste un lant mai lat decat cele pentru grupuri de pinioane, ceea ce ii sporeste rezistenta. Lantul, foaia si pinionul sunt usor de curatat si se pot acoperi de carcase care le protejeaza de apa si noroi. La majoritatea modelelor camasa este dintr-o bucata de la maneta la butuc, astfel ca si cablul de actionare este protejat. Schimbarea vitezelor se poate face si de pe loc, un mare avantaj la plecarile de la semafor, spre exemplu. Se poate schimba in orice conditii, chiar si cand se pedaleaza in forta, fara teama de a strica ceva.

Ca dezavantaje ar fi pretul si greutatea, care in unele cazuri le intrec pe cele ale sistemelor de pinioane multiple. Multi invoca si numarul mic de viteze si o performanta mai scazuta. Un gear hub poate fi instalat pe orice cadru cu dropout-uri inclinate sau orizontale. La cadrele cu dropout-uri verticale, trebuie folosit un intinzator de lant, sau butuc pedalier cu excentric. Butucii cu frana torpedo nu se pot folosi in combinatie cu un intinzator de lant.

Axul unui gear hub face parte din sistemul de pinioane intern. Astfel ca trebuie fixat de cadru mult mai bine decat un ax normal. Pentru aceasta se folosesc niste saibe speciale anti-rotire. Axul este tesit pe laterale, iar saibele se potrivesc exact pe acele tesituri. In plus au un cioc are se fixeaza in urechile de prindere ale axului, impiedicand rotirea acestuia. La modele cu frana la picior, rolul saibelor este preluat de bratul extern al franei care se fixeaza pe cadru.

Schimbarea vitezelor se face in mod diferit la unele modele. Unii butuci cu viteze au axul gol. In ax se introduce o tija cu filet la capat care se infileteaza intr-o piesa. Cand se trage de tija, piesa respectiva muta pinioanle din interior realizand schimbarea. La butucii Shimano cu 7 si 8 viteze, este alt tip de schimbator. Schimbarea se face prin rotirea unui mecanism exterior atasat butucului. La butucii Sram este atasat pe capatul din dreapta a axului, un schimbator care are o tija introdusa in axul gol. Cand aste actionat, schimbatorul impinge tija in interior, mutand pinioanele. La Rohloff exista doua cabluri pe partea stanga a butucului. Ambele cabluri sunt atasate de o singura maneta. Cand se invarte maneta intr-un sens, trage de un cablu, cand se invarte in alt sens, trage de celalalt.

Shimano si Sram au inventat butuci hibrizi, si cu caseta pentru pinioane, si cu viteze integrate. Butucii au 2-3 viteze, iar in plus se poate adauga si un grup de pinioane. Aceasta combinatie este pentru a elimina angranajul triplu si schimbatorul de foi.

Butucii cu viteze se folosesc preponderent pe bicicletele de oras, de transport, de naveta, iar modelele mai noi se folosesc la cicloturism, tandemuri chiar si downhill. Sunt sigur ca daca se va reusi o crestere a numarului de viteze integrate, concomitent cu o reducere a greutatii, gear hub-ul va fi prezent in viitor pe toate bicicletele.

46 COMMENTS

  1. Nu am inteles niciodata cum functioneaza acesti butuci 😐 Defapt, nu am avut niciodata ocazia sa desfac unul, iar pe internet nu gasesc nimic 🙁

    Poate veti scrie vreodata un articol in legatura cu modul de functionare al acestor butuci!

  2. Articolul este foarte general, s-au scris carti intregi despre acest subiect.
    Eu am demontat, reparat si folosit o multime de butuci cu viteze, si inca nu stiu bine cu ce se mananca 😀

  3. Salut,
    Intrebarea ce urmeaza este adresata lui LucianTheOne dar shi celorlalti ce m-ar putea ajuta……Am o roata cu un butuc SRAM S7(7 viteze integrate ) si are frana de tip torpedo,cu actionare prin pedalare in spate…,intrebarea este cum pot sa-i dezactivez acea frana si sa pot pedala inapoi liber? (fiind obisnuit cu aceasta facilitate mi-e greu sa renunt la ea,mai ales ca in anumite ocazii pedalarea in spate e foarte necesara)

  4. Trebuie scoasa o piesa din butuc si frana torpedo devine inactiva.

    Am doi butuci Sram S7 dar ambii au schimbatoarele defecte. Am sa demontez unul si am sa fac niste poze ca asa mi-e greu sa-ti explic.

  5. @LucianTheOne
    am o bicicleta de dama cu un butuc SRAM S7 care e defect (nu stiu exact ce anume). Cum pot sa iau legatura cu tine pentru o “consultatie”?

  6. unde gasesc si eu cablu de schimbator viteze in butuc pentru un pointer de dama (england)mersi

  7. Aoleu! Cablul e special?! Eu credeam că merge orice cablu, care doar dacă e prea lung, se poate scurta fără nicio problemă! Tocmai mi’am luat un Peugeot care merge excelent şi deja vreau să mă asigur cu o roată de rezervă dotată cu un butuc similar cu 7 viteze – mai ales că un mecanic de la reparaţii biciclete m’a avertizat că nu e tocmai indicat să mergi cu aşa ceva sub zero grade (ceea ce nu prea cred)…

  8. doresc un butuc cu minim 3 viteze integrate cu 28 gauri, NU 36? ms, ioan 0721665487, ma ajuta cineva de unde gasesc unul cu 28 gauri

  9. Mai nou, după ce bicicleta mea (Peugeot Toulouse cu 7 viteze în butuc) m’a servit sărăcuţa timp de un an de zile (30 de Km pe zi!), am făcut o pătăranie la scoaterea roţii din spate: am forţat piesa de plastic roşu de pe ax, peste care intră schimbătorul spate, şi i’am rupt un cap minuscul de plastic, iar vitezele nu se mai schimbă perfect (în special primele 3).
    Ştie cineva cum se cheamă acea piesă de plastic, şi de unde se poate cumpăra?

  10. Recent tocmai am rupt’o din fericire: MI S’O FISURAT JANTA SPATE!
    Carevasăzică acum am nevoie de o roată spate cu tot cu butucul cu 7 viteze!
    Are cineva aşa ceva?
    ID pe mess: melusnegrescu

  11. @MelosNegros- ai aflat cum se numeste piasa cea rosie, am patit-o si eu. Nu mai schimba bine pana la a3a viteza.
    Daca stii cumva unde gasesc sau eventual un butuc cu totul, te rog sau va rog pe toti, contactati-ma pe nico1659@yahoo.com.
    Multumesc anticipat oricare sugestie ar fi binevenita!

  12. Buna, cum se numeste piesa, din pacate s-a rupt si era o bicileta draga mie. Nu gasesc nici cum se numeste sau unde as putea gasi de cumparat.
    Multumesc anticipat.
    ID pe yahoo: nico1659

  13. Salut, am o bicicleta cu butuc Sram 7. Am reusit performata de ai defecta comanda de pe ghidon pt schimbatorul de viteze . Este gripat cred ca s-a rupt ceva din plastic pe acolo.Cablul l-am schimbat dar tot este gripat. Rugamintea mea ar fi daca imi poate spune cineva unde pot gasi unul sa cumpar chiar si din dezmembrari sau cu ce il pot inlocui. Multumesc.

  14. Totodată, trebuie să corectez ce’am spus: butucul funcţionează perfect în toate vitezele, chiar dacă acel dinţişor de la bucşa roşie este rupt: este suficient ca bucşa să fie potrivită cu acel dinte, chiar rupt, în dreptul şanţului cămăşii axului central (cel subţirel). Şi dacă am comandat altă bucşă, este ca să nu mai am probleme cu potrivitul ăsta, care ia ceva timp de fiecare dată.

  15. Atenţie, problemele cele mai mari, cel puţin în cazul meu, s’au tras de la şurubul cel subţirel de la spatele casetei negre, care fixează toată caseta pe axul cel gros, mai exact, într’un şănţuleţ: se ştie că accest şurubaş nu trebuie strâns cu patentul, fiindcă nici nu e nevoie, apoi fiindcă asta duce la ieşire piuliţei (în care se înşurubează şurubelul) în afară, adică în spate, ceea ce face ca şurubelul să nu mai ajungă complet în şanţul axului, şi să ne trezim că la schimbarea vitezelor, caseta…refulează, adică tinde să iasă de pe ax!
    Mie mi’a ieşit până ce l’am pierdut pe stradă! şurubelul zic, cu tot cu piuliţă.
    Noroc că mi’a făcut meşterul alt şurubel cu altă piuliţă.
    De atunci nu mai am nicio problemă, chiar cu bucşa ceea roşie…ştirbă!

  16. Domnilor, ştie cineva care să fie cauza blocării cablului la frana V-brake spate, oridecâteori temperatura coboară sub 0 grade?
    Am o bicicletă destul de bună (Peugeot cu 7 viteze integrate în butuc) şi frânele la fel (Promax), dar cu toate astea, păţesc iarna acelaşi lucru ca şi cu bicicleta de rezervă, o DHS chinezească, adică se blochează frâna de mână spate.
    Am pus şi ulei la cablu, la toate intrările, dar tot degeaba.
    Să încerc şi cu vaselină?
    Mulţumesc.

  17. Salut, am un bicicleta de dama cu sram S7 si imi trebuie plasticu ala mic rosu de la schimbator spate) ca s-a cam rupt, se cheama sram locating sleeve, de unde pot face rost de unu?

  18. Si daca stie cineva cum se regleaza schimbatoru? ca facusem pana la roata din spate si nu mai stiam sa-l fac sa schimbe ca la inceput. Pana la urma am nimerit dar tot nu stiu cum. Multumesc.

  19. caut tija cu plasticul ala rosu de la butuc cu 7 viteze si plasticul ala negru unde intra capatul filetat de la lant (butuc cu 3 viteze)

  20. Am aflat între timp, care’i cauza blocării frânei mele de spate la temperaturi sub zero grade: cablul vechi era…varză, adică răsucit în draci (în manşon) başca cu multe liţe rupte. Aşa că l’am schimbat şi nu mai am probleme.

    Doi la amână, am verificat schimbarea vitezelor din bututc cu un alt shifter+cablu+clickbox, şi astfel am constatat că bututcul merge perfect (mai ales că un cunoscător mi l’a desfăcu şi l’a curăţat+gresat), cauza pentru care nu mergea viteza a 6-a fiind ori la shifter ori la clickbox-ul meu.
    Ca atare mi’am comandat un set complet cu vreo 30 $.

  21. Salut !
    Am achizitionat de aproape un an un butuc cu viteze incorporate SRAM G8, vreau sa spun ca este nemaipomenit pe o bicicleta de oras, fiind nou, la o luna a inceput sa prinda un joc in ax,nestiind din ce parte sa-l mai strang,am desfacut o piulita de pe partea cu pinionul si au inceput sa sara tot felul de piese… dintr-o data m-am albit la fata ,stiind cat de complexe sunt in interior, am pus netu-l in functiune si am gasit un site care explica cum se demontaza si monteaza astfel de butuci. Este foarte simplu de reansamblat daca stii pasii,este destul de bine gandit (este defapt impatit in” doua” o parte in care se gaseste o singura piulita ,totodata si pinionul este tot acolo ,in care nu ai de ce sa umblii; si o parte cu doua piulite ,pe care daca le desfaci ai desfacut toata partea care tine de angrenaj ,pe care o poti curata si unge de cate ori este nevoie).

  22. Am si eu un Cyco cu butuc cu 8 viteze si a inceput sa blocheze farna as vrea sal desfac dar era mai bine sa am o schita sau un desen dupa care sa lucrez daca este cineva varog sa mil trimiteti pe mail

  23. sall lociuesc Bucuresti noi am primit o bicicleta din germania demontata bucati din pacate nu reusesc sa montez cum trebuie la schimbator adica are o tija si o chestie nustiu cum so numesc ma pote ajuta so repar contra cost astept un raspuns 0762287521 mircea deci nu e cu lant in butuc are o tija si schimbatoru se numeste SRAM7

  24. Salut !
    Poate cineva să dea o informație despre tipul de vaselină care poate fi folosit pe timp de iarnă la astfel de butuci?(să nu crească vâscozitatea la temp cu minus grade).Când am umblat la el ,a trebuit să-l curăț de vaselina lui
    originală ,și l-am gresat cu o
    vaselină obișnuită ,care a mers
    până să dea gerul.acum a devenit
    foarte vâscoasă și arcul nu mai
    poate să tragă cablu înapoi.Dacă
    nu găsesc o vaselină bună ,de
    calitate (vara să greseze fără să
    curgă din butuc și iarna să fie suficient de moale să ungă piesele ) trebui să-i pun iarna ulei auto și vara vaselină.

  25. Salut Luciane: n-ai cumva cămașa aceea de tablă în care intră tija împingătoare din butucul Sram7? că eu am paradit deja două bucăți la capătul ăla din dreapta ca o pâlnie, pe care l-am deformat și nu mai pot să-l fac la loc.

  26. Piese de rezervă pentru Sram S7 se găsesc pe Amazon si ebay. Tija, ţeava şi piesa rosie de plastic vin la pachet sub denumirea de shifting rod. Schimbatorul de pe ax de numeste click box. Sunt cam scumpele…

  27. Buna, am o bicicleta Giant cu schimbator sram S7 in butuc , problema e ca in momentul cand doresc sa pedalez din nou scapa.Daca stie cineva care ar purea fii problema ma poate contacta la 0740198408.Multumesc.

  28. Am o bicicleta cu butuc shimano nexus cu 8 viteze si am nevoie de ulei de intretinere shimano WB. Unde pot gasi acest ulei sau daca exista ceva similar.

  29. Salutare – dupe atâția ani, biata mea bicicletă Peugeot tot mai merge – dar de ceva vreme am schimbat 10 cabluri de viteză (Sram7) și tot nu nimeresc lungimea corectă: aiz merge iar mâine dimineață, fiind mai rece, merge foarte greu până se blochează, azi reușind să rup capul din schimbător: știu că era un film p-aici, Luciane? Mai știi?

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.