Bicicleta fixed gear, are o singura viteza, dar spre deosebire de toate celelalte tipuri, la aceasta pinionul este fix si nu se poate invarti independent de butuc. Asta inseamna ca trebuie sa pedalezi in continuu pe ea, altfel se opreste. Pe o bicicleta cu pinion fix se poate pedala si inapoi. Fixed Gear (FG) a devenit o adevarat moda in America, au aparut tot felul de piese speciale, magazine de profil, site-uri si blog-uri. Treptat aceasta moda s-a raspandit si a ajuns si pe la noi.

Nu oricine are vointa si talentul de a pedala pe un FG. Trebuie sa pedalezi incontinuu, cu acelasi raport, indiferent de starea drumului, de dealuri si vai sau de trafic. Daca te opresti din pedalat, se opreste si bicicleta. Dar nici oprirea nu e chiar asa de simpla. La viteze mari franarea poate deveni chiar periculoasa. Este aproape obligatorie folosirea ratrapelor sau a pedalelor cu prindere automata. In momentul franarii piciorul poate sari usor de pe o pedala tip platforma. Pentru a frana, piciorul din spate sa apasa pe pedala, iar cel din fata trage de pedala, in momentul cand bratele angrenajului sunt paralele cu solul. Cand se apasa pe pedala, corpul se ridica putin de pe sa, astfel se reduce greutatea de pe roata  spate, care derapeaza. Trebuie obtinut un derapaj controlat, ceea ce la o anumita viteza, sau pe suprafete alunecoase, poate fi foarte dificil. Astfel ca este aproape obligatorie montarea unei frane pe roata din fata. Tipul acestei frane nu este important, atat timp cat isi face bine treaba. Cu aceasta combinatie de frane, bicicleta se poate opri in siguranta in orice conditii.

Au inceput sa apara si in magazinele noastre biciclete fixed gear. Majoritatea au butuc pe spate flip-flop. Acest tip de butuc are cate un pinion pe fiecare parte. De obicei pe o parte are pinion fix, iar pe cealalta pinion liber. Roata spate se pate intoarce folosind astfel celalalt pinion. Se poate pune pe ambele parti pinion fix, sau pinion liber. In aceste cazuri se folosesc pinioane de marimi diferite. Cand se ajunge la un deal se intoarce roata folosind pinionul mai mare. Diferenta intre pinioane nu poate fi prea mare, doar 2-3 dinti, deoarece altfel nu se mai poate tensiona lantul. La o bicicleta FG, lantul trebuie sa fie foarte bine intins. Pentru aceasta cadrul trebuie sa aiba urechile de prindere, orizontale sau inclinate, sau sa aiba monobloc cu excentric. Au aparut butuci speciali pentru FG, cu ax cu sistem excentric. Pe o bicicleta fixed gear NU se poate folosi intinzator de lant.

Un alt lucru de care trebuie tinut cont, este alegere unui raport optim. In primul rand raportul dintre foaie si pinion trebuie sa fie potrivit cu forta musculara, stilul de pedalat si formele de relief din zona. Si deraparea cauciucului la franare, are importanta la alegerea angrenajului. Cu anumite rapoarte roata se va opri in acelasi punct, iar cauciucul va derapa doar intr-o singura zona, ducand la uzura prematura. Daca alegeti un raport anume, cauciucul va derapa la fiecare franare, in alta zona. Petnru a afla in cate zone derapeaza cauciucul cu un raport anume, se face un calcul simplu. Raportul dintre foaie si pinion se simplifica prin impartirea la acelasi numar. Impartitorul ramas, arata in cate zone va derapa cauciucul, cu respectivul raport.

Exemple: Foaie 44 dinti, pinion 16 dinti – 44/16 simplificat cu 4 rezulta 11/4. Numarul 4 se sub fractie, inseamna ca anvelopa va derapa in patru zone diferite. Foaie 45 / pinion 15 – 45/15 simplificat cu 15 = 3/1 – anvelopa va derapa doar intr-o singura zona de fiecare data. 42/15 impatit la 3 = 14/5 => 5 zone de derapare. Un raport ca 43/15 nu se poate divide, ceea ce insemana 15 zone diferite de derapare.

In afara de problema franarii, mai sunt cateva lucruri ce necesita atentie sporita. La virajele stranse, cand ciclistul se inclina pe o parte, se poate intampla ca pedala sa loveasca asfaltul. Acest lucru poate duce la accidente grave. Se recomanda folosirea unor brate pedaliere mai scurte, si a unor pedale mai mici. Lantul trebuie aliniat si intins perfect, in caz contrat poate sari de pe foaie. La o bicicleta cu pinion liber, freewheel, nu e o mare problema, dar pinionul fix va continua sa se invarta si va trage tot lantul, blocandu-l intre roata si cadrul. Asta poate duce la ruperea spitelor, avarierea rotii si cadrului, plus cazatura de rigoare. O mare atentie trebuie acordata manipularii bicicletei in cazul curatirii si ungerii lantului. Un deget prins intre lant si foaie este ca si pierdut.

Desi pare a avea multe dezavantaje, bicicleta cu pinion fix, este tot mai folosita, iar cei ce o folosesc declara ca e cea mai sigura si eficienta bicicleta.

18 COMMENTS

  1. In marile orase fixele sunt folosite de catre bike messengers din mai multe motive:
    -mult mai robuste decat o bicicleta obisnuita,
    -fiind minimaliste nu sunt supuse furtului putand fi legate oriunde,
    -sunt mai rapide chiar si cu raport limitat, messengerul gestionand economia pedalarii (fara frane si relansari) pentru a obtine o viteza medie superioara unei biciclete obisnuite in trafic.

  2. Eu unul sunt bike messenger. Va spun ca cei din occident nu folosesc fixele ca sunt mai practice, ci pentru ca vor adrenalina. Nu toti curierii de acolo folosesc fixele. Ca sa mergi fara frane este inconstienta. Ce conteaza cateva sute de grame in plus?

  3. Cand cobori pe o panta ce faci?
    Ca tu incerci cu un picior sa o franezi dar pe celalalt ti-l trage in jos si daca e panta prea mare te ridica in picioare daca incerci sa te opui .
    Eu nu zic ca nu e fain pe ea, dar esti expus la pericole cum ar fi te chinui sa prinzi verde la semafor si se face rosu daca nu te opresti instant unde te opresti????? in mijlocul intersectiei ??????

  4. Este foarte simplu cu opritul de urgenta, nu te opresti:P Poti frana prin blocarea rotii cu picioarele.
    Eu folosesc fixie, si la incaput si mie mi-o fost frica, dar te obisnuiesti.

  5. Locul unei astfel de bicle este pe velodrom; acolo nu sunt masini, gropi, mazga, semafoare…
    Cine vrea s-o foloseasca de dragu’ adrenalinei, n-are decat….

  6. Unde se gasesc bicicletele astea de cumparat la noi in tara in afara de veloteca.ro??

  7. Biclele acestea sunt ca si moda. Orice designer scoate niste pantaloni care stau pe tine ca pe gard si o gramada mare de prosti ii imbraca fiindca este la moda. Bicla asta o consider o timpenie, nu are frine nu are pinioane, ce faci la deal sau la vale? Cu asta poti merge numai pe velodrom.

  8. Nu e obligatoriu sa nu folosesti frana, multi dintre voi v.ati facut o parere despre fixie doar din filmuletele alea de pe youtube, in care majoritatea merg fara frane si fac jonglerii prin trafic riscandu.si viata. Consider ca fixieu e cea mai eficienta bicicleta, si cea mai potrivita cand ai de strabatut orasul dintr.un cap in altul toata ziua. Si nu va speriati asa tare de faza cu pedalatul in continuu, nu e asa de obositor pe cat pare, in majoritatea timpului pedalele iti trag picioarele, plus iarna nu ai cum sa ingheti cand mergi cu bicla 😀 . Eu folosesc frana de fata si blochez si pedalele si ma opresc suficient de repede. Mie mi se pare o prostie sa folosesti MTBul in oras pentru commuting, dar asta e doar parerea mea..

  9. Unde se mai gasesc piese de fixa(in special Butuc spate care sa mearga pe cadru cu urechi oblice)? link, site, orice… Multumesc anticipat!

  10. Dacă pun pinionul liber pot sa merg asa cu bicicleta? Nu o sa trebuiasca sa mai pedalez continuu?

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.