Este adevarat ca se poate face cicloturism cu orice bicicleta, si majoritatea chiar asa fac. Dar o bicicleta construita special pentru acest scop are cateva caracteristici mai deosebite. Un constructor de biciclete spunea ca o bicicleta de cicloturism  se conduce si se manevreaza mai bine cand e incarcata cu bagaje, decat fara.

In primul rand geometria cadrului este criteriul principal dupa care trebuie aleasa o astfel de bicicleta. Furca din spate are barele mai lungi decat in mod normal. Roata spate este mai departata de butucul pedalier, decat la bicicletele de sport. Tubul frontal are un unghi mai mare fata de verticala, astfel ca furca fata este mai inclinata, iar roata fata mai departata de butucul pedalier. Distanta dintre roti este mai mare, influentand in mod pozitiv echilibrul si confortul. Pe cadru si furca trebuie sa existe urechi sau gauri pentru fixarea portbagajelor si a aparatorilor de noroi. Majoritatea cicloturistilor prefera cadre cu top tube orizontal. Astfel se pot monta 2-3 suporturi pentru bidon pe down tube si seat tube, iar pe top tube se poate pune o borseta sau o pompa.

Portbagajul este al doilea ca importanta dupa cadru. Portbagajele bune se gasesc greu si sunt scumpe, dar merita orice efort si investitie. Un portbagaj rupt, undeva departe de civilizatie, va poate strica toata calatoria. Cicloturistii de cursa lunga folosesc adesea doua portbagaje, unul in spate, celalalt in fata. Exista multe controverse despre distribuirea bagajelor pe cele doua portbagaje. Majoritatea pun aproape totul in spate, iar daca nu incape tot, mai adauga si in fata. Asta nu este o idee prea buna. Roata spate suporta aproape toata greutatea ciclistului, iar daca i se mai pun si bagajele in carca, va avea de suferit. Mai ales ca roata din spate e mai slaba din constructie, decat cea din fata , datorita formei de farfurie impusa de prezenta pinioanelor. Cicloturistii experimentati recomanda impartirea greutatii in mod egal, sau chiar pun mai mult pe fata. Si pentru a evita eventualele probleme ale rotii spate, o construiesc cu jante mai solide si numar mai mare de spite.

Bagajele reprezinta urmatoarea grija. Nimanui nu-i place sa-si vada lucrurile personale curgandu-i din gentile rupte. Eu am vazut de multe ori asta, la prieteni si parteneri de ture. Gentile de calitate sunt necesare la orice tura, si aproape obligatoriu ar trebui sa fie si impermeabile. Si o ploaie de 10 minute va poate uda complet tot echipamentul, iar dormitul pe o saltea uda nu place nimanui. E adevarat ca gentile bune sunt scumpe, dar credeti-ma ca merita.

O bicicleta serioasa de cicloturism, e dotata cu multe accesorii care nu prea se intalnesc pe bicicletele de sport. Aparatorile de noroi sunt indispensabile, iar un cric solid e foarte util. Stopurile reflectorizante si farul sunt obligatorii prin lege, de altfel necesare cand nu ajungeti la timp in camping si va prinde noaptea pe drum. Sonerie, suport pentru pompa, cu pompa aferenta, bidoane cat mai multe, oglinda de ghidon, antifurt, borseta de ghidon si de sa, sunt prezente pe aproape toate bicicletele de cicloturism.

Multi se sperie cand vad o bicicleta incarcata cu 5-6 genti si cred ca o foarte greu de pedalat pe ea. Cum spuneam si la inceput, o bicicleta de cicloturism incarcata corect este la fel de usor de manevrat ca oricare alta. Bagajele trebuie puse echilibrat si pe fata si pe spate, iar gentile de pe partea stanga sa aiba cam aceeasi greutate ca cele de pe dreapta. Forma si pozitia pipei, ghidonului si seii nu influenteaza prea mult manevrabilitatea, fiecare foloseste ce-i place. Mai important este alegerea unui raport larg de viteze. Se recomanda angrenaj triplu si grup de pinioane cat mai mari. Pe teren plat nu se simte prea tare extragreutatea, dar la deal fiecare kilogram in plus incearca sa incetineasca bicicleta. Iata de ce e bine sa aveti pinioane mai mari si o foaie mica. La vale in schimb, o bicicleta incarcata e ca un tren expres, merge foarte repede si se opreste foarte greu. Deci sa nu uitati de frane; nu bune, ci foarte bune. Desi majoruitatea folosesc frane pe janta, deorece sunt mai usor de reglat si reparat, o frana pe disc e mult mai utila si eficienta. Mai ales in conditii de ploaie si noroi, pe care cicloturistii le intalnesc adesea. Trusa de scule si trusa medicala nu trebuie sa lipseasca din bagaje.

In cicloturism prioritatile sunt altele: Intai rezistenta, apoi confortul si la urma greutatea.

21 COMMENTS

  1. De esenta articolul! Astept si unul despre cadre, poate cel mai sensibil subiect! De mentionat ca exista si carti destinate special cicloturistilor. Oare pot gasi undeva in tara portbagaj pe fata? Fie doar in fata ghidunului, fie langa furca? Ca nu odata m-am trezit cu roata spate descentrata dupa o tura mai lunga.

  2. Este falsa afirmatia ca roata din spate este mai slaba decat cea din fata, ”datorita formei de farfurie impusa de prezenta pinioanelor”. Eu zic ca ambele roti sunt la fel de rezistente, fara echivoc; adica, indiferent de pozitia butucului fata de planul de simetrie al rotii, prin compensare fortele generate de toate spitele rotii din spate sunt egale cu cele ale rotii din fata si invers.
    Excludem folosirea pe aceiasi bicla a doua roti cu jante diferite (se mai poarta si azi); pe fata o janta dubla si pe spate una simpla.
    In astfel de situatie este si normal ca roata din spate sa fie mai slaba decat cea din fata.
    Am deja un client in aceasta situatie care, in sfarsit s-a hotarat sa-si puna dubla si pe spate. 😉

  3. E prima data cand aud asta…
    Cate spite rupte ai vazut pe spate si cate pe fata? La roata spate a foarte greu sa tensionezi la fel spitele de pe stanga, ca si cele de pe dreapta. In plus spitele sunt mult mai solicitate pe spate si din cauza ca suporta sistemul de angrenare.

  4. Portbagaje pentru fata nu prea am vazut in Romania. Era la un magazin online, dar cand am vrut sa-l comand, nu era pe stoc. Eu mi-am facut singur, sau am gasit la second hand.

  5. Spitele care se rup la roata pe spate sunt cele de proasta calitate, spite executate din oteluri inferioare si care nu rezista la intindere; asta este pina la urma si motivul pt. care se rup !!!….
    La roata de spate n-ai cum sa tensionezi la fel spitele (stg si dr.); este imposibil si asta datorita pozitiei butucului !!….
    Unele dintre cele mai rezistente spite sunt din otel-arc inoxidabil, trase, gen epruveta sau ”double butted”…
    Arc-inox este un material cu calitati mecanice exceptionale si se foloseste pe scara larga si in industria aeronautica.
    NICIODATA nu am vazut vreo asemenea spita rupta la vreo roata de spate….:-o

  6. Alex…tin sa te contrazic..
    http://www.myra-simon.com/bike/wheels.html
    Si in plus…rezistenta unei roti nu tine doar de cat de tari spite ai…poti sa ai spite din ce aliaj vrei tu…daca nu spitezi roata corect si daca spitele nu sunt tensionate uniform…tot o roata de 2 lei va iesi.
    Eu am o cursiera cu 7 pinioane si un SSP…iar la SSP am dish foarte mic(aproape 0mm) comparativ cu cel de la roata spate a cursierei cu 7 pinioane.In rest am aceleasi jante(Mavic GP4) , aceleasi spite(DT stainless 1.8/1.6/1.8 trase la rece) si acelasi tip de butuci.
    Roata spate a cursierei mi se descentreaza mult mai rapid decat cea de la SSP in conditiile in care fac cam acelasi numar de km cu ambele…iar cu SSP imi permit sa mai sar si borduri fara nici o problema.
    In general spite rupte am vazut dor printre cele care nu erau stainless is erau corodate (si spitele care nu sunt din otel inoxidabil sunt bune atata timp cat nu sunt lasate sa se corodeze) sau la rotile la care nu exista tensiune in spite, astfel ca in timpul rularii, efortul nu se transmite uniform tuturor spitelor ci fiecare spita va fi solicitata la un anumit moment mult mai mult decat la o roata cu spite uniform tensionate.

  7. ion, acuma tu chiar crezi ca daca eu fac o roata noua de la inceput o sa-i las spitele tensionate doar atat cat sa-i scot bataia radiala si cea axiala ??!!
    Daca crezi lucru’ asta te inseli amarnic !!!
    Trebuia sa-ti dai seama de la bun inceput de ce solicit spite tari si de ce nu, o janta dura !
    Eu la tensionarea spitelor am regula mea (coarda de pian) si iti garantez 100% ca acea roata nu se descentreaza !!

    In ce ma priveste centrarea rotilor sau construirea lor, pt. mine este ”mizilic,” ca dealtfel toata mecanica unei biciclete oricat de performanta ar fi, deoarece am fost mecanic de avion timp de 36 ani iar bicicleta este pasiunea mea de acum 40 ani si va fi pina la final.
    M-ai contrazis degeaba….sincer iti spun !!

  8. O roata construita manual de un meserias bun, cu piese de calitate, e aproape indestrucitbila. Am vazut meseriasi care dau garantie pe viata la rotile lor.
    Dar rotile facute automat, pe banda rulanta, nu sunt nici pe departe la fel de rezistente.
    In orice caz roata spate este mult mai solicitata decat cea din fata, si dupa cateva mii de km de offroad si cu bagaje, tot se va descentra un pic.

  9. Este adevarat ca roata din spate este mult mai solicitata decat cea din fata, iar la o bicla de cicloturism care duce atata povara, personal as recomanda pt. ambele roti folosirea unor piese de inalta calitate : butuci + spite + jante , care ulterior sa fie asamblate de un expert in mecanica si atunci vei avea toata convingerea ca poti parcurge miile de km fara absolut nicio problema. Excludem pana de natura pneumatica dar si-n acest caz se poate folosi solutie anti-pana.
    Eu tot timpul lucrez pe principiul SIGURANTA MAXIMA !

  10. ion,…
    Personal imi voi mentine punctul de vedere indiferent ce crezi tu sau altii.
    Roata cu dish este la fel de rezistenta ca una fara dish, numai cu conditia sa se foloseasca aceleasi componente la executia lor, iar centrarea sa se faca de catre un expert in mecanica de biciclete.
    Ti-ai pus vreodata intrebarea ce greutate apasa pe roata de fata si ce greutate apasa pe roata de spate ??!!
    Nu cumva roata de FATA sta la ”usurica” si tot greul apasa pe roata de SPATE, la care se mai adauga si tractiunea ??!!

    Ei bine, din cauza asta roata de spate este cea care se poate descentra !!
    Asta este explicatia pe care tu nu poti s-o intelegi !!!
    Pune pt. teste pe un cadru prevazut cu frane pe janta, roata de SPATE in fata si pe cea de FATA in spate si da-i drumu’ la vale pe teren accidentat de cateva ori si dupa aceea verifica cat s-au descentrat rotile !!!
    O sa vezi ca roata din fata(SPATE) n-are NIMIC iar cea de spate(FATA) bate chiar daca tu o crezi mai rezistenta ca n-are dish….
    Ce am prezentat eu este un test cat se poate de corect….
    Incearca chestia asta si ai sa vezi cata dreptate am !!!….iar tu continui sa ma contrazici degeaba !!!…..

  11. Eu nu vorbeam de nici o roata de fata.Era vb. de 2 roti spate…una cu “dish” mai mare decat cealalta in conditiile in care greutatea bicicletei este aprox. aceeasi si cea a ciclistului la fel.
    Probabil toti producatorii de roti sunt niste idioti pt. ca incearca in continuu sa reduca asimetria rotii spate…nu?…sper sa intelegi ironia:P
    Cand reusesti sa montezi o roata de fata in spate si una de spate in furca fata fara sa indoi cadrul sau furca..sa ma anunti si pe mine.
    Nu are rost sa mai incerc sa te “luminez” pt ca vad ca esti foarte incapatanat.

  12. Discutia a inceput de la cele doua roti ale bicicletei (fata si spate) despre care eu am zis ca sunt la fel de rezistente, chiar daca cea din spate este asimetrica si are forma de farfurie pe partea cu pinioanele….citeste mesajul nr. 2
    Tu ai intervenit si ai spus ca: ” rezistenta unei roti nu tine doar de cat de tari spite ai ….poti sa ai spite din ce aliaj vrei tu…bla, bla. bla….tot o roata de 2 lei va iesi ”
    Ai mentionat mai sus ca roata de spate a cursierei ti se descentreaza mult mai repede…..
    Mi se pare ceva normal daca nu esti capabil s-o centrezi asa cum trebuie !!….=))
    Bineanteles ca trebuie sa indoi furca posterioara ( nu cadru….asa cum spui tu !) si furca anterioara pt. a monta cele doua roti inversate.
    Se poate folosi cu succes un cadru vechi, din ala sovietic de Sputnik, este destul de moale si permite aceste manevre….doar n-o sa folosesti un cadru bun ???!!
    PS. Daca tu ai atata incredere in ”specialistii” astia din lumea bicicletelor, cum se face ca eu ( incapatanatu ‘) am realizat butuci de roti din dural pe rulmenti de avion cu 20 de ani inaintea lor ???!!….sau lubrifiant pt. lant care rezista 500 km o singura lubrifiere !!!…;)

  13. Din toata discutia reiese urmatorul lucru, si anume ca tu consideri ca o roata cu “dish”, asimetrica este la fel de rezistenta ca si una simetrica asemanatoare unei roti pt. fata [FALS]…Citeste primul tau post…Mai arunca un ochi prin cartile de mecanica si de rezistenta materialelor si poate ai sa intelegi si de ce.
    E foarte usor sa faci caterinca de cineva “Mi se pare ceva normal daca nu esti capabil s-o centrezi asa cum trebuie !!….=))”…dar asta nu te va face mai inteligent…din contra.
    Si vad ca iti place sa te lauzi cu realizarile tale marete…
    Hai sa iti dau un pont..unul din motivele pt care nimeni nu a construit butuci pe rulmenti industriali acum 30 de ani este ca pe atunci nu existau atatea tipuri de rulmenti pe piata si mai ales cei necesari pentru astfel de aplicatii. Rulmentii sunt chestii ce se produc in masa si nu o sa se apuce nici un producator sa faca rulmenti seria 6XXX sau 7XXX doar pt ca lui X-ulescu ii trebuie pt 2 butuci cu rulmenti. A fost nevoie ca majoritatea producatorilor de butuci sa treaca la un “design” care sa includa rulmenti industriali.
    Si apropo…ai verificat acum 30 de ani pe cand ai facut tu magicii butuci pe rulmenti industriali, cam ce pret aveau acei rulmenti?…doar asa de curiozitate.
    In plus exista si azi butuci pe conuri si bile care functioneaza ireprosabil dupa multi ani de functionare.(vezi Shimano DuraAce de exemplu)
    Si in legatura cu lubrifiantul magic…ai calculat?…sau masurat randamentul transmisiei inainte si dupa aplicarea acelui lubrifiant?
    Dar am sa ma opresc aici pt ca vad ca deviem mult de la subiectul initial.
    Imi pare rau ca la cei 50 de ani sau cati ai…multi inainte, cu o asazisa vasta experienta de viata si in tehnica(mai ales aeronautica), unele chestii simple ti se par atat de greu de perceput.
    Apropo…foarte bun articolul Lucian…asteptam si alte articole pe teme biciclistice:)…keep up the good work:P

  14. Acuma ca eu tot imi mentin parerea; cum explici tu, ca o roata de spate de cursiera cu janta dubla, dublu capsata, lovita puternic in marginea unei gropi in sosea a fost deformata spre interior pe o portiune de cca. 55 mm fara sa aiba vreun pic de bataie radiala, ci numai axiala (2,5 mm), evident numai in locul unde a fost lovita ??…
    Sunt ferm convins ca nu ma crezi !!!
    Astept raspunsul tau !….

  15. Mai incearca “experimentul” de 100 de ori.Sunt convins ca in aproximativ 70-80% din cazuri nu vei obtine aceleasi rezultate.
    Mi se pare ciudat sa iti sustii afirmatia bazandu-te pe rezultatele unui singur eveniment de acest gen.Sa stii ca, 🙂 coincidente mai exista.
    Mult noroc la incercari…:)

  16. N-a fost singurul eveniment; au fost mai multe…..te asigur !
    Chiar saptamana asta am reparat o bicla de downhill, care avea roata din spate lovita, dinspre partea cu pinioanele (marginea jantei era intrata spre interior) si culmea, avea bataie doar in acea zona; ori conform celor scrise in manualu’ de mecanica, roata trebuia sa fie mult mai avariata.
    Nu tot timpul teoria coincide cu realitatea !
    Mentionezi un motiv pt. care acum 30 de ani nimeni nu a construit butuci pe rulmenti industriali pt. ca pe atunci nu existau atatea tipuri de rulmenti si mai ales cei necesari pt. astfel de aplicatii… GRESIT SPUS !….pai numai eu cate tipuri de rulmenti de diverse dimensiuni, made in Germany sau France, am vazut la vremea aceea…
    Mai precis nu sau construit pt. ca in actualitate era sistemul pe cupe-bile-conuri si se urmarea doar perfectionarea acestuia , nicidecum inlocuirea lui….;)
    ”Lubrifiantul magic” este pe baza de ulei mineral, nu ulei sintetic, biodegradabil, ca si cel de pe piata, asa ca randamentul este optim.
    Mersi pt. urare !

  17. Salut ! Si eu sunt de acord cu rotile de calitate,incepand de la Butuci ,spite , geanta si nu in cele din urma montata de UN MESERIAS !!!! Eu de exemplu ,am rotile ,cu butuci NOVATEC (rulmenti industriali ) ,spite DT inox iar gentile sunt ALEXRIMS SUPRA DH si cauciucuri MAXISS MINION DH 2,5 .Acum 2 ani am intrat FRONTAL INTR-UN PARAPET DE STANCA (LA RUCAR )LA…… 60 KM LA ORA ! EU AM AJUNS DIRECT LA … URGENTE .FLOREASCA ,IN GIPS , CADRU (Crom -Molibden ) SI FURCA INDOITE…. IRECUPERABIL, IAR ROATA PE FATA ……….NU BATEA 1 MM(A se citi 1 milimetru ) DECI……………………..

  18. Salut ! Valy_bike
    Este regretabil tot ce ti s-a intamplat; dar faptul ca ai intrat frontal in acel parapet este numai vina ta….si uite de ce spun asta: faptul ca ai precizat acei 60km/h in timpul impactului, ma faci sa cred ca tu ai privit spre ciclocomputer in loc sa stai cu ochii tinta in fata pentru a controla cu maxima precizie coborarea !!…..

  19. Buna! In primul rand felicitari pentru articol. Interesant! Am citit si comentariile…dar acum sunt putin speriat. Practic cicloturismul (amator) prin muntii Romaniei , dar pana acum pe distante scurte , si numai de doua , trei zile. Ideea este ca nu am prea carat greutate , dar acum mi-am cumparat coburi , si borseta (o mini gentuta frigorifica) pentru ghidon (doresc sa fac transalpina si transfagarasanul in 8 zile..sunt din Tg. Mures)……problema mea este ca , nu stiu daca bicicletsa mea este pregatita pentru asa ceva , daca pot sa ma astept sa am probleme (mari) intr-o astfel de tura. Toate astea doar ca nu am fost intr-o cursa lunga+greutate! Va dau un link unde puteti vedea bicicleta ( “Epple”-made in germany ) si astept cateva idei sfaturi de la voi! Va multumesc mult!
    Iata link-ul : http://www.facebook.com/photo.php?fbid=202643303098464&set=a.147649948597800.59887.100000583869767&type=1&theater

  20. Vroiam doar sa spun ca eu am genti de bicicleta ca cele rosii din penultima poza si sunt FOARTE multumita de ele!
    Calitatea e buna, rezista si la ploaie puternica, sunt din material rezistent, sunt usor de curatat, incapatoare. Se vand numai in set de cate doua ( partea stanga si partea dreapta si nu se pot incurca)
    Firma se numeste Crosso, au si website.

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.