Dupa ce bicicletele au adoptat franele pe disc mecanice, urmatorul pas a fost trecerea la cele hidraulice. Franele hidraulice pe disc sunt cele mai puternice, eficiente si sigure frane pentru bicicleta.

Intai as vrea sa clarific un lucru. Aproape toata lumea numeste piesa care executa franerea, etrier. Denumirea nu este tocmai corecta, in dictionar etrier insemna altceva. Dar este folosit pe scara larga si in domeniul auto-moto, asa ca vom continua sa-l folosim si noi.

Etrierele franelor hidraulice au placutele montate pe doua pistoane. Exista si etriere cu patru, chiar sase pistoane. Spre deosebire de franele mecanice, ambele placute se misca la unison, presand discul de pe ambele parti. Aceasta confera o mult mai mare forta de franare. De la maneta porneste o conducta pana la etrier. Conducta este umpluta cu ulei mineral sau lichid de frana. Cand este actionata maneta de frana, un piston din interiorul ei exercita presiune asupra uleiului, care impinge pistoanele etrierului. Uleiul nu se comprima, asa ca orice apasare este transmita prompt la frana. Pistoanele etrierul imping placutele, presandu-le spre disc. Cu cat creste apasarea manetei de frana, cu atat creste si apasarea placutelor pe disc. De asta sunt franele hidraulice atat de eficiente.

Franele hidraulice sunt mai usoare decat cele mecanice. De obicei se cumpara gata umplute cu ulei si reglate. Doar se monteaza maneta pe ghidon si se prinde etrierul pe suportul cadrului sau furcii. Tot sistemul este inchis ermetic, dar cu timpul, in conducta poate patrunde aer sau vapori de apa. Aerul se comprima usor, asa ca o frana „aerata” isi va pierde mult din eficienta. Pur si simplu cand se apasa maneta, ajunge pana la ghidon fara sa se simta vreo rezistenta. Apa ajunsa in sistem se poate evapora, ducand la aceleasi simptome. In aceste cazuri, uleiul trebuie inlocuit. Operatiunea este cam dificila si migaloasa, asa ca e mai bine sa-l lasati pe un mecanic priceput sa se ocupe de asta.

Franele pe disc lucreaza la fel de bine pe orice teren si orice vreme. Dar cu timpul, se poate sa ajunga murdarie la pistoanele care imping placutele. Pistoanele nu mai lucreaza cum trebuie, se misca mai greu si chiar pot ramane blocate. Dupa o tura prin noroi e bine sa fie scoase placutele si curatate pistoanele. La cursele prin paduri sau munti, in cazul unei cazaturi, conducta se poate agata sau lovi de o creanga sau piatra si se poate sparge. Singura solutie e inlocuirea conductei cu alta noua, la un service specializat. Franele hidraulice nu prea se pot repara pe teren. Dupa un timp si garniturile de la pistoane sau de la capetele conductei se uzeaza, si trebuie inlocuite. Altfel se poate pierde uleiul. Unele frane folosesc uleiuri diferite, cu proprietati speciale, si nu se poate folosi alt ulei. Cititi cartea tehnica a franei pentru a sti ce ulei sa cumparati.

Exista si o varianta de frana hidraulica pe janta, insa doar firma Magura produce astfel de frane. Franele hidraulice sunt foarte scumpe si comparativ cu alte tipuri, mai greu de reparat si servisat. Dar popularitatea lor este in crestere si tot mai multi ciclisti le folosesc.

9 COMMENTS

  1. http://www.enciclopedie-auto.ro/termen/default.asp?Termen=etrier+SSID3+TTID97

    Termenul de etrier este foarte corect.
    In romana este naturalizat din engleza termenul desi obiectiv este folosit in engleza termenul caliper. Caliper tradus este etrier. In termeni tehnici etrier este un dispozitiv folosit pentru a măsura distanţa dintre cele două părţi opuse ale unui obiect. Daca este montat pe axe mobile acesta masoara si pastreaza distanta pe aceste axe prin presiuna pistoanelor de frana etrierul impreuna cu suportul formeaza un astfel de dispozitiv. Exceptie constructiva face faptul ca un etrier clasic este turnat din fonta iar cele de bicicleta din aluminiu, magneziu sau cu parti din compozite, iar cel uzual este montat pe o rama cu axe(port etrier) ceea ce la bicicleta nu este posibil si nici necesar.

  2. ”Apa ajunsa in sistem se poate evapora, ducand la aceleasi simptome”
    Daca apa ajunge in sistem si acesta este etans, pe unde se mai evapora ???!!!…si tot apa stiu ca este insolubila in ulei si mai grea decat uleiul; deci se decanteaza !!…
    In asemenea conditii este IMPOSIBIL ca apa sa se evapore !!!….va ramane acolo pt. totdeauna…..deci, se va schimba uleiul.
    Pierderile la franare sunt de regula cauzate de prezenta aerului in sistemul hidraulic al franei, acesta fiind extrem de compresibil iar doar cateva bule de aer sunt suficiente pt. a crea pierderi mari in timpul franarii.
    Asadar in timpul alimentarii instalatiei cu lichid hidraulic sau ulei mineral, se pompeaza din maneta de frana pina cand pe aerisitor curge ulei fara absolut nicio bula de aer.
    Urmeaza sa se stranga bine surubul de aerisire si frana va functiona perfect.

  3. Franele hidraulice nu sunt mai usoare decat cele mecanice, daca sunt construite similar (aceleasi materiale si aceeasi clasa de calitate) cele mecanice sunt mai simple si mai usoare, in special din cauza manetelor – nu mai au rezervor de lichid si sistem de pompare (pistonas), ci o prindere simpla pentru capatul de cablu.

  4. @ mbz
    Dex online te contrazice : etrier este cu totul altceva…..
    Sublerul este un dispozitiv folosit pt. a masura distanta dintre cele doua parti opuse ale unui obiect, nu etrierul asa cum afirmi tu….

    Etrier este denumirea data de soferi, asa cum reiese din link-ul afisat.

  5. Spuneți-mi va rog, o bicicleta cu frâne normale V-brake poate fi modificată pentru frâne hidraulică ?
    Mulțumesc.

  6. Daca furca anterioara si cadrul bicicletei pe furca posterioara are si prindere pt. frane hidraulice, se poate, desigur !
    Succes !

  7. @Alex Explicatiiledin articol sunt cam sumare, defapt cum sunt cam toate articolele de pe acest site. Apa care patrunde in sistemul de franare nu se amesteca cu uleiul caum bine ai spus. Dar ce se intampla cu apa cand trece de 100 de grade Celsius pe coborarile lungi cand frana se incinge?
    Prin fierbere apa la peste 100 de grade Celsius se transforma in vapori, care nu pleaca nicaieri pentru ca asa cum ai zis sitemul e inchis etans dar modifica complet proprietatile si eficienta sistemului de franare.

  8. cum se schimba un cablu pt frane hidraulice la bicicleta , deoarece mi sa fisurat si mi_a iesit tot lichidul afara
    bicicleta e marca cube

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.