Inca de la inceput m-au atras butucii cu viteze integrate, dar pe atunci gaseam doar cu 3 viteze. Cand am pus mana pe un catalog Shimano, din anul 2000 parca, am fost incantat sa vad butuci cu 7 si cu 8 viteze. Au mai trecut cativa ani pana am reusit sa gasesc o bicicleta second hand, cu butuc Shimano Nexus 7. Am pus butucul pe bicicleta sotiei, ca mie nu mi se pareau de ajuns doar 7 viteze. Pentru ea era perfect. Dar i-am luat-o si eu de cateva ori, si a inceput sa-mi placa.

Intre timp am mai cumparat si alte biciclete cu Nexus 7, dar le-am revandut deoarece aveau frana la picior, ceea ce nu-mi prea place. Imi doream si eu o bicicleta proprie cu gear hub, dar visam la un Nexus 8. Intr-o buna zi am gasit in magazinul unui prieten o astfel de bicicleta. I-am zis sa o pastreze pentru mine pana fac rost de bani, si in scurt timp am reusit sa o cumpar. Am demontat butucul, l-am montat pe alta bicicleta, mai pe gustul meu, si am inceput testele.

Ca prima impresie, Nexus 8 functioneaza mai bine si mai eficient decat Nexus 7, dar nu cu mult. Majoritatea n-ar simti nici o diferenta. Si schimbarea vitezelor se face mai rapid si mai lin. La ambii butuci se pot schimba vitezele si de pe loc, si cand se pedaleaza la deal in forta, sau chiar cand se retropedaleaza. Daca schimbatorul e reglat bine, iar cablul si camasa sunt de calitate buna, schimabrea vitezelor nici nu se simte. Am avut si cu maneta rotativa (revo shift) si cu maneta la deget (thumb shift). Prefer manetele la deget, dar cu cele rotative se pot schimba mai multe viteze dintr-o miscare. Se poate comuta de pe prima treapta, direct pe ultima, dintr-o singura rotire ampla a manetei. In plus  butucul Nexus 8 este mai bine sigilat impotriva apei si mizeriei.

Diferenta de greutate si de pret este cam mare pentru a justifica doar o viteza in plus. Nexus 7 s-a fabricat si cu carcasa de otel, la 1860 g, si cu carcasa de aluminiu la 1460 g. Varianta cea mai usoara de Nexus 8 are 1550 g. Butucii cu frana la picior cantaresc mai mult, cu pinion, saibe si piulite, ajungand la aproape 2 kg. Pretul celui cu 8 viteze e cu aproximativ 50 euro mai mare. In ce priveste plaja de rapoarte, Nexus 7 are 244%, iar Nexus 8 – 307%. Saltul dintre viteze la Nexus 7 – 17,2% ; 13,8% ; 17,3% ; 15,8% ; 16,6% ; 15,7%, iar la Nexus 8 – 22,2% ; 16,1% ; 13,8% ; 17,5% ; 22,3% ; 16,0% ; 13,8%. Cu pinion de 20 de dinti, un gear hub Shimano Nexus 7 e echivalent cu un grup de 13-32, iar Nexus 8 cu un grup 13-38.

Ambii butuci au distanta intre piulite de 130mm. Unele modele au frana la picior, altele au roller brake. Frana cu role Shimano se poate demonta de pe butuc si se poate folosi orice frana pe janta. In locul ei se monteaza un capac de plastic, cu rol estetic si de protectie. Modelele mai noi cu 8 viteze au si suport pentru frana disc. Pinioanele folosite si sistemul de schimbare a vitezelor sunt identice. Se poate folosi orice pinion intre 13 si 24 de dinti. La fixarea axului pe cadru se folosesc in mod obligatoriu doua saibe speciale antirotire. Acestea sunt de culori diferite pentru stanga si drepata, si pentru diferite inclinatii ale dropout-urilor. Axul se fixeaza cu piulite, care dupa tensionarea lantului se strang bine. Lantul trebuie sa fie bine intins si perfect aliniat intre foaie si pinion.

Mecanismul schimbatorului este foarte simplu si fiabil. Toate piesele se monteaza pe ax in interiorul cadrului. Intai se monteaza pinionul si inelul de fixare. Apoi se introduce pe ax o piesa fixa. Pe ax este un punc colorat, la fel si pe prima piesa, iar la montare cele doua punte trebuie sa fie alaturate. A doua piesa este cea care realizeaza schimbarea, de ea se ataseaza cablul de actionare. Si ea se monteaza intr-o pozitie anume pe prima piesa. Pe ambele este marcat cate un triunghi colorat care trebuie sa fie alaturate. Urmeaza a treia piesa, care include opritorul pentru camasa. Si ea are un semn care conicide cu altul identic de pe piesa mobila. La urma se monteaza o piesa de fixare a intregului ansamblu. Se introduce pe ax si se roteste la dreapta, impiedicand celelate piese sa iasa. Capatul cablului se introduce intr-un surub special, gaurit si cu piulite la capete. Surubul se strange pe cablu la o distanta anume de camasa. Intre capatul camasii si centrul surubului trebuie sa fie 101mm. Surubul se agata de o gheara de pe piesa mobila. Pentru a regla precis schimbatorul, maneta se muta pe treapta a 4-a. Pe prima piesa (cea fixa) si pe a doua (cea mobila) se afla cate o liniuta colorata. In pozitia a patra, liniutele de pe cele doua piese trebuie sa fie in acelasi puntc. Daca exista o diferenta se tensioneaza cablul din surubul de pe maneta. Pentru o schimbare optima, e obligatorie folosirea unei camasi de calitate, din spire longitudinale.

Servisarea acestor butuci este dificila si se poate face doar de mecanici priceputi. Din fericire este nevoie extrem de rar de interventii in interiorul butucului. Odata la cativa ani se poate demonta partial pentru a-l verifica starea si a-l regresa. Eu am demontat in totalitate un butuc Shimano Nexus 7 si nu mi-a fost usor deloc. Dupa multe ore de munca am reusit sa-l reasamblez. Nu pot reprosa nimic acestor butuci, pentru mine sunt ideali. Locuiesc intr-o zona deluroasa, si transport adesea greutati mari cu bicicleta, dar cu butucul Nexus 8 ma descurc fara probleme. Pot urca orice panta pe prima treapta si pot atinge viteze mari pe ultima. Pana imi voi permite un gear hub mai avansat, cu 11 sau 14 viteze, cele cu 7 si 8, imi sunt suficiente in orice situatie.

32 COMMENTS

  1. Nu am avut Shimano Alfine, si nici nu prea l-am studiat.
    Nu prea imi place sa scriu despre un produs pe care nu l-am testat personal.
    Exista Alfine si cu 8 si cu 11 viteze.

  2. Eu am bicicleta actuala din februarie 2009 si este echipata cu un butuc Nexus 8. Am facut in acesti aprox. 2 ani circa 10000 km cu bicicleta, am urcat de vreo 4 ori Transfagarasanul, am mers foarte des prin muntii Dobrogei si merg zilnic la serviciu cu aceasta bicicleta. Pot spune ca este un butuc reusit care nu m-a dezamagit. Intre timp mi-am cumparat si o bicicleta MTB CUBE AIM care sincer sa fiu nu mi se pare mult mai buna pe traseu montan decat cea cu butuc Nexus 8. In concluzie pot spune ca Nexus 8 este un gear hub excelent dar nu pot sa nu sper ca intr-o zi nu am sa-mi cumpar un gear hub Rohllof.

  3. Şi eu şi prietena avem Shimano Nexus 7 cu roller brakes. Sunt extrem de populare aici (Olanda).

    Dezavantaje:
    * The sucker is heavy, dar asta contează mai puţin aici pe teren plat.
    * Este scump. Diferenţa de preţ dintre o bicicletă cu Nexus 3 (sau una cu deraior) şi una cu Nexus 7 este de sute de euro. Cred că decât să înlocuieşti butucul mai bine înlocuieşti bicicleta.

    Avantaje:
    * Low mainanance. Nu intră apă şi mizerie în el, nu trebuie curăţat. Noi folosim bicicletele în orice anotimp şi le ţinem parcate în curtea din spate, în ploaie.
    * Permite carcasă full pentru lanţ.

  4. am si eu modelul cu 7 viteze, iar pe net nu gasesc ceva suficient de explicit cu interiorul, decat un manual de reparatie cica care e destul de ambiguu, prin urmare ii mergeau doar 5 din 7 viteze…iar acum dupa desfacere curatare, gresare si reasamblare ii merge decat pe o viteza 😀
    daca stie cineva mai multe informatii as fi fericit sa fiu contactac pe yahoo ID: body_line_yo
    multumesc!

  5. Am mare nevoie de ajutorul vostru : imi trebuie un butuc cu minim 7 viteze pentru o roata cu diametrul 40 cm . Daca stiti de unde pot cumpara roata cu tot cu butuc , va recomand un traseu exceptional pe Valea Prahovei si va astept cu o bere la sosire 🙂 . Multumesc !

  6. As dori sa stiu cind(la ce interval de timp) si cu ce se greseaza Nexus 8.Multumesc!

  7. Producatorul recomanda un ulei special, care costa aproape cat butucul. Eu personal am scos piesele din carcasa, fara sa le demontez complet, le-am clatit bine cu motorina, apoi am turnat peste el niste ulei gros, rusesc, pentru masinile de cusut. Am bagat ulei pana a inceput sa dea pe dinafara, apoi l-am bagat repede in carcasa. Nu e perfect etans, dupa un timp a curs putin ulei pe langa capace, poate din cauza ca am pus prea mult, dar nu-i problema.
    Se poate face o data sau de doua ori pe an, depinde de conditiile in care se pedaleaza.

  8. Bun post!
    Va rog sa-mi spuneti si mie de unde se poate cumpara un butuc cu 7-8 viteze.
    Multumesc.

  9. Salutare,
    Am si eu un Nexus 7 viteze cu drum brake, problema este ca are un joc si as dori sa il trimit la cineva care are experienta in asa ceva, daca exista o recomandare oriunde in tara sau afara a unui service ar fi de mare folos.
    Merci

  10. Salutare,

    pt cunoscatorii de Nexus 7 as avea o intrebare legata de piese.
    Am un astfel de butuc achizitionat de curand second pe o bicicleta, butucului ii lipseste casset jointul(este vorba de bratul acela negru impreuna cu inelul sau piesa respectiva are codul CJ-NX10) daca stie cineva unde se poate gasi de cumparat fie second sau noua la noi in tara ar fi de mare ajutor.

    Sau daca are cineva nevoie de piese de pe afara mai exact gaseste pe siteul asta http://fahrrad.moobilo.de ceva si vrea sa cumpere si ma pot lipi si eu la comanda cu piesa respectiva astept un semn pe muhaoiop@yahoo.com

    Merci!!!

  11. salut,
    Am o MIFA cyco cu SRAM T3 as putea schimba cu un butuc cu 7 viteze? Stie cineva unde se face un service la asemenea butuci in Bucuresti?

  12. Tocmai ce i-am luat sotiei, de pe net, o bicicleta cu butuci Shimano, pe fata cu dinam, iar cel de pe spate e Nexus 7. Cind a ajuns acasa, m-a speriat. E un tanc, grea, dar si solida (desi e de dama si arata superb), cred ca nu va avea nici un fel de problema in privinta rezistentei. Insa m-a surprins. Am incercat-o eu intii, pina sa vina sotia de la servici. M-a uimit cit de lejer si bine poate sa mearga. Acum, dupa citeva zile de folosire, sotia e din ce in ce mai incintata. Se tine dupa mine fara nici o problema cind plecam impreuna, desi eu am butuci Shimano XT (si la mine s-a vazut diferenta cind i-am schimbat pe cei de dinainte, mai slabi calitativ, am adaugat 7 km/h in plus la viteza), si eu credeam ca intotdeauna voi avea probleme in privinta asta, ca atunci cind merg cu ea, va trebui sa merg mai incet ca de obicei. Insa cu Shimano Nexus 7, se pare ca nu e o diferenta prea mare, face fata oricaror pretentii. E adevarat ca sotia mea are picioare bune, pe munte, am facut cu ea iarna prin zapada, un traseu de 3 ore in 2 ore si jumatate fara sa se plinga, insa nu cred ca e numai asta. E destul sa te sui pe o bicicleta cu Shimano Nexus 7 sa vezi realitatea.

  13. Salut Lucian!Am un single speed CILO ex-cursiera cu o foaie/angrenaj Truvativ de 38 dinti si un pinion de 18 dinti la roata dar as vrea ceva care sa-mi faca urcarea unor pante lungi cu inclinatie de 10% mai usoara…
    Daca folosesc aceeasi foaie de 38 dinti si un pinion de 18 dinti la un butuc Shimano Nexus 7 , o sa fie o diferenta notabila la un deal “hotarat” si lung?
    Ma tot “bazaie” un amic sa schimb bicicleta si sa trec la un mtb ceva pentru dealuri ca sa facem trasee de munte!
    Multumesc!

  14. Buna! De cateva luni prin piata am dat si eu de bicicleta cu 8 viteze in butuc shimano nexus, cu ffrana in butuc tip torpedo. Bicicleta merge perfect. Ideea e ca la pinion scutul capac care acopera sa nu intre praful pe partea cu pinionul e frecat uzat si rupt. Deci nu stiu cr sa intamplat parca ar fi frecat in prostie lantul pe acolo. Scutul e din plastic.
    Mentionez ca acest butuc merge perfect. Am reuns butucul la bile si usor lam mai gresat si prin pinionasele alea.

    Am mai cump.o a doua superbicicleta care se numeste Batavus. Asta are 8 viteze shimano sram dar interesant ca nu are torpedo merg pedalele inapoi dar are frane tot in butuc dar actionate cu cabluri. Si pe fata si pe spate. Deci in concluzie am desfacut putin si acest butuc ca sa il ung putin pe la bilele. Si din pacate am uns si acele roti dintate cu o vaselina siliconica ceva ce am avut la plic din germania. Cred ca pentruca leam uns cam in excesnu mai vrea sa mearga bine viteza 5. Oricum reglez cablul interesant ca e parca ori prea me marginea care a 4-a ori catre a 5-a. Poate cineva sa imi scrie ceva pe adresa de email.
    jhonasiacob41@yahoo.com
    Oare care sa fie cauza?
    Ca doara si shcimbatorul l-am verificat uns si merge faine.

    Bicicleta batavus e model 2005 si are lumini automate cu led. La fsr. Si la portbagaj se aprinde cred de la baterie in functie de cat e de seara si daca misc bicicleta. Daca nu o misc in 20 sec.se stinge singur. Chestii destepte.

  15. La Nexus 8 e o problema de reglaj. Probabil mai trebuie intins putin cablul. Pe schimbatorul extern (cassette joint) sunt doua liniute rosii care trebuie sa se suprapuna in viteza a 4a.

  16. Salut Lucian…daca ma poti ajuta cu un sfat…de curand m-a lasat un butuc Nexus 8 cu frana torpedou…merge in vitezele 1-4 si se blocheaza (nu mai pot pedala, dar pot frana) instantaneu cand trec in cele superioare, 5-8. Poti sa-mi recomanzi ceva/pe cineva? Si de asemenea, cum as putea dezafecta frana torpedou? Ma poti contacta la vpe66@yahoo.com…merci!

  17. Buna, multumim pentru informatii!
    intrebarea ar fi : unde as putea gasi in romania maneta pentru un butuc nexus sg-8c20?? Multumesc

  18. SALUTI,am demontat un butuc 8v SHIMANO VEXUS SG-8C31si nu rausesc sa-l montez,nu stiu cate ture a avut arcul cel gros,cum se aliniaza,are cineva o documentatie,s-au sa-mi dea ceva indicatie,s-au cumpar angrenajul,multumesc.

  19. Am si eu o bicicleta Cyco cu butuc de 8 viteze si a aparut o problema se farneaza singur si nnu am gasit pe nimen in oras ca sa mil faca . Daca aveti untel de la o persoana care se pricepe va rog sa mil trimiteti sunt din vestul tarii
    Va multumesc anticipat .
    Ps Daca are cineva schita butucului as incerca si singur

  20. Salut. Mi-am cumpărat de curând o bicicleta cu shimano nexus 8, în treptele 1-4 nici nu se simte când schimba, ca-n schimb de la 4 la 5 schimba parca are pinioane exterioare. Liniutele sunt perfect aliniate în treapta 4

  21. Salutari ! Am Nexus 7 (recent luat, sh) si am probleme la arc se pare ! poate si altele !! ce e de facut !? mersi

  22. Eu mi-am achiziționat prin OLX o bicicletă de damă CYCO cu butuc pe spate Nexus cu 8 viteze, și încrucât am constatat că roata din spate se învârte „la mână” puțin mai greu, am lăsat-o ani de zile ca bicicletă de rezervă. Însă acum când mi s-a stricat de tot bicicleta de servici, am fost obligat să umblu zilnic 25 de km cu CYCO. Problema e: care să fie cauza frânării dupe spate: e posibil să fie și frâna defectă (alminteri extraordinar de promptă)? Sau șuruburile de strângere – care se știe că sunt multe: de ex. niciodată nu am putut să slăbesc șurubul acela rotund cu două laturi drepte de pe partea stângă: s învârte cu tot restul. Aveți vreo sugestie? Alminteri bicicleta este de o soliditate cum rar am mai pomenit, iar vitezele merg ca din fabrică.

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.