Antioxidanţii par să fie pretutindeni în zilele noastre. Ei apar peste tot în alimentaţie şi dacă te iei după poveştile care circulă  ei pot vindeca orice boală, te pot ajuta să mergi mai repede sau chiar să trăieşti veşnic. Să aruncăm o privire asupra ştiinţei şi să vedem dacă există vreo dovadă că un ciclist ar trebui să includă antioxidanţii în dieta lui.

Aceştia acţionează contracarând aşa zisul “stres oxidativ” ce dăunează organismului. În viaţa de zi cu zi corpul tău produce nişte “specii reactive de oxigen” care îţi atacă organismul. Acesta produce în mod natural antioxidanţi pentru a te proteja de aceste atacuri ca un fel de poliţie a organismului tău. Chiar şi aşa ai nevoie de antioxidanţi suplimentari din alimentaţie pentru a sprijini această “poliţie”.

Există un mare interes în cercetarea efectelor antioxidanţilor asupra sănătăţii. Odată cu apariţia alimentelor procesate, o mare parte din  antioxidanţii conţinuţi de alimente au fost eliminaţi. Rezultă destul de clar din cercetări că aceştia pot ajuta la prevenirea unor boli precum cele cardiovasculare, diabetul sau cancerul şi te pot ajuta să trăieşti mai mult.

Beneficiile asupra sănătăţii a unei diete bogate în antioxidanţi sunt evidente, dar avantajele în ceea ce priveşte performanţa nu sunt prea numeroase. Ştim că exerciţiile şi în special antrenamentele grele sporesc stresul oxidativ, dar mai ştim şi că organismul răspunde acestuia mărind capacitatea forţelor de protecţie. Însă atunci când faci antrenamente mai dure organismul nu poate mări în mod natural numărul de antioxidanţi de care ai avea nevoie.

Un studiu recent al Universităţii Newcastle din Australia a testat reacţiile organismului atunci când este supus unor antrenamente cu o alimentaţie în prealabil care să nu conţină fructe şi legume, acestea fiind sursele cele mai importante de antioxidanţi. Rezultatul cercetării a arătat că scăderea numărului de fructe şi legume din alimentaţie de la 5 la 1 pe zi cauzează o scădere a performanţei cu 2%. Aşadar există beneficii destul de mici în ceea ce priveşte performanţa atunci când dieta e bogată în antioxidanţi.

După cum am văzut, fructele şi legumele sunt sursele de hrană cele mai bogate în antioxidanţi. Ele conţin vitaminele C şi E, dar şi alţi compuşi antioxidanţi. Nucile, seminţile şi cerealele integrale conţin de asemenea o cantitate mare de antioxidanţi.

Există pe piaţă şi suplimente care pot îmbunătăţi capacitatea antioxidanţilor deşi ştiinţa nu a dovedit încă dacă acestea ajută cu adevărat. Sistemul antioxidanţilor este foarte complicat iar alimentele vor fi mai eficiente când nutrienţii vor interacţiona.

Ce să mănânci

 

Aceste alimente sunt bune pentru tine aşa că :

–      Mănâncă 5 fructe pe zi

–      Mănâncă 5 legume pe zi

–      Ţine legumele sub abur în schimbul fierberii lor

Ar trebui să încerci să eviţi, dar cu moderaţie te-ar putea ajuta :

–      Un pahar de vin roşu pe zi

–      2-3 bucăţele de ciocolată neagră

–      Espresso

 

 

 

sursa : bikeradar.com

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.