Indiferent că eşti vegetarian sau doar vrei să reduci consumul de carne, cunoaşterea obţinerii unui echilibrul  corect al nutrienţilor într-o dietă fără carne te poate menţine într-o formă de vârf.

Nigel Mitchell, nutriţionist pentru Federaţia Britanică de ciclism, spune că o dietă lipsită de carne nu ar trebui să afecteze performanţele tale, atâta timp cât faci alegeri inteligente în ceea ce priveşte alimentele. „Singura dată când am lucrat cu sportivi vegetarieni şi am avut probleme în dobândirea unei alimentaţii suficiente în raport cu efortul pe care îl depuneau, a fost atunci când au luat decizii greşite cu privire la ce mănâncă”.

Mitchell mai spune că obţinerea de proteine şi fier fără a consuma carne este foarte uşoară : „Dacă elimini carnea din dieta ta, cele mai bune surse de proteine rămân tot proteinele de origine animală cum ar fi produsele lactate şi ouăle care sunt bogate şi în fier. Include suficiente dintre acestea în mesele tale şi nu vei suferi de un deficit de proteine”.

De asemenea, mai puteţi obţine cantităţi importante de proteină şi din alimente exclusiv vegetariene. „Soia şi produsele Quorn sunt foarte bune”, spune Mitchell. „Produsele Quorn conţin micoproteine de o calitate ridicată şi care reprezintă de asemenea o sursă bună de fibre”. Micoproteinele sunt lipsite de colesterol, spre deosebire de proteinele din carne, colesterol care poate provoca înfundarea arterelor, crescând posibilitatea unui atac de cord.

„Quinoa, o cereală sub formă de boabe mici, este o altă opţiune excelentă pentru orice dietă. Este văzută de mulţi ca fiind un aliment extraordinar pentru că este bogată în proteine, cu un indice glicemic scăzut  şi o combinaţie bună de grăsimi”. Asta înseamnă că energia produsă va fi eliberată lent în timpul unei plimbări cu bicicleta, susţinând efortul un timp mai lung.

„Un eventual dezavantaj al eliminării cărnii din dietă este acela că veţi avea mai puţină creatină, un acid organic care apare în mod natural în carne, dar nu şi în plante, care ajută la transportul energiei către celule”, spune Mitchell. „Totuşi, aceasta este produsă tot în organism aşa că nu ar trebui să aibe un efect negativ, chiar dacă nivelul de creatină nu va fi la fel de mare”. Există suplimente de creatină în cazul în care sunteţi îngrijoraţi de nivelul acesteia.

Christine Vardaros, ciclistă profesionistă pentru echipa Baboco, este vegetariană de 20 de ani şi vegană de 10 ani. Ea crede că dieta fără carne a ajutat-o în ciclism. „Având în vedere că există proteine complete în toate alimentele vegetale, obţin suficiente proteine din dieta mea pentru a-mi înteţine masa musculară”.

Ea mai spune că obţinerea energiei în timpul curselor din alimente vegetale nu e o problemă : „În timp ce colegele mele îşi primesc sandvişurile cu carne şi brânză, echipa îmi prepară sandvişuri speciale cu gem”. De fapt, Vardaros consideră că vegetarianismul îi conferă un avantaj faţă de colegele sale „Cu o dietă fără carne foarte rar mă îmbolnăvesc, acest lucru oferindu-mi mai multe zile de antrenament în comparaţie cu celelalte cicliste. De asemenea, mă recuperez mai rapid după antrenamente sau curse grele şi mă simt mai plină de energie”.

Vardaros mai spune că digestia proteinelor din carne are şi efecte negative : „Proteinele animale complexe luptă pentru energia corpului şi pentru resursele necesare recuperării. Vegetarianismul prinde din ce în ce mai mult în plutonul profesionist. A devenit un lucru banal să vezi la micul dejun lapte din soia, chiar în rândul echipelor de Pro Tour”.

Aşadar ce mănâncă ea înaintea unei curse importante ? „În ziua cursei mănânc în principal carbohidraţi. Un bol mare de paste sau orez cu un strop de ulei de măsline şi sare este o masă tipică înaintea unei etape. Unele cicliste adaugă brânză rasă pentru aromă, dar eu mănânc simplu”.

În plutonul profesionist masculin există ciclişti renumiţi care au fost vegetarieni la un moment dat în carieră : Sean Yates, Shane Sutton, Levi Leipheimer, Robert Millar, Maarten Tjallingii, David Zabriskie sau Mark Cavendish.

Cele mai bune alimente pentru vegetarieni :

Unt de arahide, tofu, năut, seminţe, iaurt, migdale, nuci, ulei de nuci, fructe uscate, ouă, broccoli, linte, avocado, cartofi dulci, quinoa.

sursa : bikeradar.com

3 COMMENTS

  1. fara indoiala ca daca am compara 2 amatori ,unul vegetarian si unul omnivor , care treptat ar trece la profesionisti , dar care au acelasi antrenament zilnic ,cu siguranta vegetarianul va avea rezultate mai bune.

  2. Felicitari pt articol!!

    P.S. Din proprie experienta pot sa spun ca se poate pedala fara probleme si cu bune rezultate chiar si cu o dieta fara carne

  3. Ce legatura are Vegetarianismul cu ouale si laptele??? Pai ori e vegetal..ori e animal ? 🙂 Dieta fara carne e una si dieta EXCLUSIV vegetariana e cu totul alta . Aratati-mi mie un mare campion la ciclism care are o alimentatie exclusiv vegetariana ( fara oua lapte sau derivate din lapte ) si eu il mananc cu tot cu echipament 😀 A fost un mare campion la innot , multiplu campion , imi scapa numele acum , citisem despre meniul sau” vegetarian” intr-o carte despre regimurile strict vegetariene, cu singura mentiune ca acel multiplu campion la inot (cred ca din Canada era ) avea in meniu 90% fructe . legume si seminte crude si cam 10% oua si produse lactate , deci nici vorba de regim PUR vegetarian . Ca un fost sportiv cred ca e aproape imposibil (asta pentru ca nimik nu e imposibil ) sa concurezi la cele mai inalte standarde de performanta alimentandu-te doar cu alimente exclusiv de origine vegetala .
    Am auzit si multe ”povestiri” ale Maestrului Danut Fron ( Maestru Emerit al Sportului , multiplu campion national si medaliat la campionatele Europene de Haltere ) despre sportivi care au ”crescut” si au obtinut performante notabile mancand in special ciorbe , paste si gogosi , insa asta se intampla in anii ’70 , ’80, alte standarde, alte vremuri , cand in Romania alimentatia unui sportiv era…..hai sa zicem precara iar suplimentele nutritive nu erau decat la Farmacie sub forma unor ”revolutionare” pilule cu calciu lactic si un manunchi de vitamine.

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.